Treść zadania

klaaudiaa

Rozwiąż nierówność
|1/3x-1| <7

mile widziana oś liczbowa ;)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    \1/3x-1| <7

    Czy chodzi o nierówność: \left | \frac{1}{3x}-1\right | < 7 czy o \left | \frac{1}{3x-1}\right | < 7
    Zakładam, że o tą pierwszą, bo nie ma nawiasów we wzorze. Jeśli jest inaczej, zgłoś proszę zadanie powtórnie używając właściwych nawiasów.

    Zakładamy, że x \neq 0

    Dla rozwiązania istotne jest, czy wyrażenie w |...| jest dodatnie, czy ujemne
    (gdy jest zerem nierówność jest spełniona, bo 0 < 7)
    Dlatego najpierw sprawdzamy kiedy zachodzi:

    1/3x - 1 > 0 ; sprowadzamy do wspólnego mianownika:

    (1 - 3x) / (3x) > 0

    a) Albo licznik i mianownik są dodatnie, czyli 1 - 3x > 0 oraz 3x > 0 ; czyli
    1 > 3x oraz 3x > 0 ; czyli x < 1/3 oraz x > 0
    Daje to przedział: x należy do (0; 1/3)

    Dla x = 1/3 wyrażenie w |...| jest zerem więc punkt ten należy do zbioru rozwiązań.

    b) Albo licznik i mianownik są ujemne czyli 1 - 3x < 0 oraz 3x < 0 ; czyli
    1 < 3x oraz 3x < 0 ; czyli x > 1/3 oraz x < 0 ; sprzeczność.

    W pozostałej części swojej dziedziny czyli w przedziale: (-oo; 0) U (1/3; +oo)
    wyrażenie w |...| jest więc ujemne.
    ============================

    Właściwa nierówność:

    Przypadek 1. Jeżeli 1/3x - 1 > 0 to |1/3x - 1| = 1/3x - 1 ; mamy nierówność:

    1/3x - 1 < 7 czyli 1/3x - 8 < 0 ; sprowadzamy do wspólnego mianownika:

    (1 - 24x) / (3x) < 0

    a) Albo licznik jest ujemny, mianownik dodatni czyli 1 - 24x < 0 oraz 3x > 0
    czyli 1 < 24x oraz 3x > 0 ; czyli x > 1/24 oraz x > 0
    Warunek x > 1/24 jest silniejszy niż x > 0
    Daje to przedział: x należy do (1/24; +oo)

    b) Albo licznik jest dodatni, mianownik ujemny czyli 1 - 24x > 0 oraz 3x < 0
    czyli 1 > 24x oraz 3x < 0 ; czyli x < 1/24 oraz x < 0
    Warunek x < 0 jest silniejszy niż x < 1/24
    Daje to przedział: x należy do (-oo; 0)

    Ta część rozwiązania daje sumę przedziałów:
    x należy do: (-oo; 0) U (1/24; +oo)

    Otrzymany wynik należy skonfrontować z założeniem, czyli pomnożyć przez przedział:
    x należy do (0; 1/3)

    Częścią wspólną (i rozwiązaniem przypadku 1) jest

    x \in (1/24; 1/3)

    ============================

    Przypadek 2. Jeżeli 1/3x - 1 < 0 to |1/3x - 1| = -(1/3x - 1) ; mamy nierówność:

    -(1/3x - 1) < 7 czyli -1/3x - 6 < 0 ; sprowadzamy do wspólnego mianownika:

    (-1 - 18x) / (3x) < 0

    a) Albo licznik jest ujemny, mianownik dodatni czyli -1 - 18x < 0 oraz 3x > 0
    czyli -1 < 18x oraz 3x > 0 ; czyli x > -1/18 oraz x > 0
    Warunek x > 0 jest silniejszy niż x > -1/18
    Daje to przedział: x należy do (0; +oo)

    b) Albo licznik jest dodatni, mianownik ujemny czyli -1 - 18x > 0 oraz 3x < 0
    czyli -1 > 18x oraz 3x < 0 ; czyli x < -1/18 oraz x < 0
    Warunek x < -1/18 jest silniejszy niż x < 0
    Daje to przedział: x należy do (-oo; -1/18)

    Ta część rozwiązania daje sumę przedziałów:
    x należy do: (-oo; -1/18) U (0; +oo)

    Otrzymany wynik należy skonfrontować z założeniem, czyli pomnożyć przez przedział:
    (-oo; 0) U (1/3; +oo)

    Częścią wspólną (i rozwiązaniem przypadku 2) jest

    x \in (-\infty; -1/18) \cup (1/3; +\infty)

    ============================

    Teraz sumujemy wyniki przypadków 1) i 2) oraz uwzględniamy, że x = 1/3
    też jest rozwiązaniem. Wynik to:

    x \in (1/24; 1/3) \cup (-\infty; -1/18) \cup (1/3; +\infty) \cup \{1/3\}

    czyli (pamiętaj o włączeniu 1/3 !!!)

    x \in (-\infty; -1/18) \cup (1/24; +\infty)

    ============================

Podobne materiały

Przydatność 65% Rzeczywistość polska widziana oczyma Cezarego Baryki.

„Gdzież są twoje szklane domy?” pytał Cezary Baryka po przyjeździe do Polski. Obraz Polski do której przyjechał Baryka jest dla niego czymś nowym. Jedyne wiadomości o ojczyźnie przekazał mu ojciec w opowieści o szklanych domach. Przedstawiona przez Seweryna Polska Była Krajem prawie doskonałym. Ludzie w niej żyli w domach ze szkła, które były dostępne dla wszystkich,...

Przydatność 55% Reportaż pt. Miłość widziana oczami nastolatków

„Miłość widziana oczami nastolatków” Zastanawiam się czy tylko ja, czy wszyscy to widzą? Rzecz jasna, mówię o tych wszystkich zakochanych.. O młodzieży, zarówno tych uczących się w podstawówkach jak i w liceach. Są pewni, że to, że są w związku z inną osobą. Sama przecież jestem nastolatką, już tą dojrzalszą, starszą, teoretycznie bardziej...

Przydatność 80% Pewna niezwykła lekcja polskiego widziana okiem reportera

Powrót nadziei? Koniec zakłamania? A może... uświadomienie w sytuacji..? Czyli Rosjanie i ich zagrywki przeciw polskości wyjaśnione. Nie dacie wiary! To, co wydarzyło się ostatnio na naszej lekcji języka polskiego było niesamowite! Ja, Marcin Borowski - do tej pory świadomy w swych przekonaniach wobec rusyfikacji w naszej szkole, w Klerykowie po raz pierwszy uświadomiłem sobie,...

Przydatność 50% Historia Stolnika i Jacka Soplicy widziana oczami Gerwazego – streszczenie.

W zamku rozegrała się historia, która na wiele lat skłóciła rody Sopliców i Horeszków. A było to tak. Wczesnym rankiem Hrabia przejeżdżał konno obok zamku i zachwycał się pięknym widokiem ruin na tle nieba. Nagle spostrzegł Gerwazego, który zgodnie ze staroświeckim zwyczajem zdjął czapkę z głowy i z daleka nisko pokłonił się Hrabiemu. Z ponurą miną podszedł do niego...

Przydatność 70% Miłość widziana w „Hymnie do miłości”, a miłość we współczesnym małżeństwie.

Dzisiejsze małżeństwa niczym nie przypominają tych sprzed jeszcze 10-20 lat. Teraz większość osób uważa, że małżeństwo jest tylko jakimś etapem w życiu, który trzeba przejść, niczym odrę lub świnkę. Miłość odsuwana jest na boczny tor naszego życia. Nie traktujemy jej jak coś o co trzeba dbać, wręcz przeciwnie, cieszymy się kiedy jest, ale po kilkunastu latach...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji