Treść zadania

myworld2

Przedstaw sylwetkę znanego AKTORA TEATRALNEGO. Podaj informacje o jego drodze do sławy, a zwłaszcza o sztukach, w których grał. ; ))
Proszę krótko i na temat ;P

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • hmmm..coś krótszego...? ;)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Stanisław Tym

    Człowiek-instytucja: satyryk, felietonista, aktor estradowy, reżyser, scenarzysta, komediopisarz, autor skeczy, rysownik. Pseudonim Andrzej Kill. Urodził się 17 lipca 1937 roku w Małkini.

    Od czasów licealnych mieszka w Warszawie, gdzie w latach 1953-1960 studiował: na Wydziale Chemii Politechniki; na Wydziale Przetwórstwa SGGW; rysunek i prace ręczne w Studium Nauczycielskim; dwa lata na Wydziale Aktorskim w PWST. W 1964 zdał w Warszawie eksternistyczny egzamin aktorski.

    Od roku 1956 pracował w klubach studenckich, początkowo jako bramkarz i szatniarz w Stodole, gdzie rok później zaczął występować w kabarecie. W latach 1960-1972 związał się ze Studenckim Teatrem Satyryków jako autor, aktor, reżyser, a w sezonie 1963/1964 - dyrektor. Jednocześnie (1966-1970) pisał dla kabaretów "Owca", "Dudek", "U Lopka", "Wagabunda"; niekiedy w nich występował. W latach 1984-1986 był dyrektorem Teatru Dramatycznego w Elblągu. Od 1987 pracuje w Warszawie na etacie reżysera: w Teatrze Rampa (1987-1994 i Teatrze Powszechnym (1994-2006).

    Współtwórca improwizowanej roli pasażera bez biletu, mylnie uznanego za kaowca w filmie "Rejs" Marka Piwowskiego. Współscenarzysta, autor dialogów i aktor wielu filmów Stanisława Barei, na czele z niepodrabialnym, wciąż na nowo odkrywanym i odczytywanym "Misiem".

    Stały, długoletni felietonista tygodnika "Wprost" (1991-1999), "Rzeczpospolitej" (1999 -2006) i "Polityki" od 2006 roku. Stanisław Tym jest też autorem sztuk teatralnych, słuchowisk radiowych, współtwórcą i wykonawcą telewizyjnych programów rozrywkowych. W roku 2004 został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

    Stanisław Tym należy do najbardziej rozpoznawalnych i lubianych artystów polskiej estrady. Jak to się zaczęło? Oddajmy głos samemu zainteresowanemu:
    "Urodziłem się przed wojną, która wybuchła, gdy miałem dwa lata. Wraz z całym narodem wziąłem zatem udział w tej wojnie, którą po sześciu latach wygrałem. Wtedy rozpocząłem, również z całym narodem, walkę o zwycięstwo socjalizmu. Po mniej więcej pięćdziesięciu latach walkę tę przegrałem - również wraz z całym narodem. Mam więc w swoim życiu jedną dużą wygraną i jedną dużą przegraną. Cała reszta to przyczynkarstwo." (Stanisław Tym, "Mamuta tu mam. Utwory zebrane spod łóżka", Instytut Wydawniczy Latarnik, Michałów-Grabina 2005)
    Szeroką popularność przyniosły mu zwłaszcza telewizyjne transmisje występów kabaretowych. Jako autor ujawnia w nich kunszt satyrycznego ujęcia rzeczywistości. Jako wykonawca - niepowtarzalny, szelmowski wdzięk. Od lat skutecznie uwodzi nim widzów, nie tylko kabaretowych. Jego twórcza aktywność obejmuje wiele innych pasji, z teatrem i filmem na czele. Jest mistrzem drobnych form literackich, zwłaszcza humorystycznych.

    Nieobce jest Tymowi dziennikarstwo społeczne, nierzadko interwencyjne, do którego wypada zaliczyć jego felietonistykę. Jako "samozwańczy rzecznik prasowy Statystycznego Polaka Szaraka" upominał się w prasowych publikacjach o zdrowy rozsądek i fundamentalną uczciwość, broniąc zwykłych zjadaczy chleba w starciach z nieczułością świata. Atakował w swych tekstach nie tyle urzędy, ile pełniących w nich funkcje konkretnych ludzi, którzy nie wywiązywali się z powierzonych im obowiązków. Piętnował ich ignorancję, niekompetencję, lekceważący stosunek do spraw może i mniej istotnych dla ogólnego dobra odbudowującej się po przełomie 1989 roku ojczyzny, wszelako znaczących dla jednostkowych losów jej obywateli.

Rozwiązania

  • audi170

    Krzysztof Pankiewicz

    Malarz, scenograf, reżyser. Urodził się 16 września 1933 roku w Pruszkowie. Zmarł 15 grudnia 2001 roku w Warszawie.

    Od 1950 roku studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Po uzyskaniu absolutorium porzucił jednak ten kierunek. W 1952 roku rozpoczął studia na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dwa lata później przeniósł się do Krakowa. Kontynuował tam naukę w Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Scenografii i Malarstwa pod kierunkiem profesora Karola Frycza. W 1958 roku za projekt scenograficzny do "Caliguli" Alberta Camusa otrzymał dyplom z odznaczeniem.

    W teatrze debiutował jeszcze w czasie krakowskich studiów. W 1956 roku w Teatrze Młodego Widza w Krakowie przygotował oprawę scenograficzną do "Osobliwego zdarzenia" Carla Goldoniego w reżyserii Zofii Mysłakowskiej. Zanim obronił dyplom ze scenografii zrealizował trzy kolejne premiery, m.in. "Tramwaj zwany pożądaniem" Tennessee Williamsa w reżyserii Janusza Warmińskiego na scenie warszawskiego Teatru Ateneum (1958). Odtąd współpracował z wieloma teatrami w kraju, m.in. ze scenami warszawskimi - Teatrem Powszechnym, Teatrem Klasycznym, Teatrem Ziemi Mazowieckiej, Teatrem Narodowym, Teatrem Polskim, a także z Teatrem Polskim w Poznaniu, krakowskim Teatrem im. Słowackiego, Teatrem im. Norwida w Jeleniej Górze, Teatrem Śląskim w Katowicach i Teatrem Nowym w Łodzi. Pankiewicz tworzył oprawy plastyczne do przedstawień operowych i baletowych, pracował m.in. w Operze im. Moniuszki w Poznaniu, Teatrze Wielkim w Warszawie i Teatrze Wielkim w Łodzi. Scenografie Pankiewicza do przedstawień muzycznych projektowane były do muzyki, która stawała się tutaj podstawowym punktem odniesienia. Pod koniec lat 50. twórca związał się z Wrocławskim Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, z którym przygotował m.in. "Pozamieniane głowy" wg Thomasa Manna (1959), "Woyzecka" Georga Büchnera (1960), "Wejście w labirynt" (1960), "Gabinet osobliwości" (1960) i "Minotaura" (1964). Realizował także projekty scenograficzne do baletów Conrada Drzewieckiego, m.in. do "Tempus Jazz 67" Jerzego Milliana (1967) i "Jeziora łabędziego" Piotra Czajkowskiego (1969) w Operze im. Moniuszki w Poznaniu oraz do spektakli, które powstawały w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu - "Wariacji 4:4" Franciszka Woźniaka (1973), "Modus vivendi" Mateusza Norberta Kuźnika (1975), "Odwiecznych pieśni" Mieczysława Karłowicza (1975), "Przypowieści sarmackiej" Stanisława Moniuszki (1975), "Dzieciństwa Jezusa" Hectora Berlioza (1980), "Sonaty cis-moll" Ludwiga van Beethovena (1981) i "Ad matrem. Psalm" Henryka Mikołaja Góreckiego (1983). Od początku lat 60. współpracował ze scenami zagranicznymi. Przygotowywał oprawy plastyczne spektakli w Niemczech, Holandii, Jugosławii, Skandynawii i Ameryce Łacińskiej. W latach 1971-1972 był profesorem scenografii Akademii San Carlos w Meksyku.

    W warszawskim Teatrze Powszechnym Pankiewicz towarzyszył początkom pracy reżyserskiej Adama Hanuszkiewicza. Powstały wówczas m.in. przedstawienia "Zmartwychwstania" Lwa Tołstoja (1961), "Bereniki" Jeana Racine'a (1962), "Zbrodni i kary" Fiodora Dostojewskiego (1964), "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego (1964), "Wesela Figara" Pierre'a Beaumarchais (1966), "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego (1966) i "Fantazego" Juliusza Słowackiego (1967). Wkrótce burzliwa współpraca obu twórców, wskutek artystycznych nieporozumień, definitywnie się zakończyła. Wcześniej Hanuszkiewicz z Pankiewiczem zrealizowali jeszcze kilka ciekawych przedstawień w Teatrze Telewizji, m.in. "Dziady" Adama Mickiewicza (1959), "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego (1963) i "Świadków albo naszą małą stabilizację" Tadeusza Różewicza (1963).

    Scenograf często współpracował również z Ireną Babel, z którą przygotował m.in. "Kaukaskie kredowe koło" Bertolta Brechta (1960), "Cyda" Wyspiańskiego - Corneille'a (1960) i "Siedmiu przeciw tebom" Ajschylosa (1962) w Teatrze Powszechnym w Warszawie oraz "Elżbietę królowę Anglii" Ferdynanda Brücknera (1962) w krakowskim Teatrze im. Słowackiego. Z Bohdanem Korzeniewskim zrealizował m.in. "Łaźnię" Włodzimierza Majakowskiego w warszawskim Teatrze Klasycznym (1964), "Zmierzch" Izaaka Babla w Teatrze Ateneum w Warszawie (1967) oraz "Świętoszka" Moliera w Teatrze Nowym w Łodzi (1977). Projektował dekoracje do spektakli Krystyny Meissner, m.in. do dramatu Calderona "Życie jest snem" (1977) i "Kniazia patiomkina" Tadeusza Micińskiego (1979) wystawionych w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie oraz do "Operetki" Witolda Gombrowicza z Teatru im. Horzycy w Toruniu (1988). Pod koniec lat 70. scenograf rozpoczął współpracę z Kazimierzem Dejmkiem. Wspólnie zrealizowali m.in. "Wolnego strzelca" Carla Marii Webera w Teatrze Wielkim w Łodzi (1978) i "Vatzlava" Sławomira Mrożka w łódzkim Teatrze Nowym (1979). Nad dramatami Mrożka pracowali także na deskach warszawskiego Teatru Polskiego, przygotowali "Letni dzień" (1984), "Kontrakt" (1986) i "Tango" (1990). Na tej samej scenie zrealizowali także "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego (1984) i "Rewizora" Mikołaja Gogola (1989).

    Chociaż Pankiewicz na przełomie lat 60. i 70. przez kilka lat pracował przede wszystkim za granicą, nie zdecydował się jednak na stałą pracę poza Polską. Podkreślał, że bardzo bliskie są mu tradycje polskiego teatru, zwłaszcza koncepcja teatru ogromnego. Od teatru wymagał porządnych filozoficznych i estetycznych podstaw, domagał się też pokory wobec widza. Zawsze bliski był mu wielki repertuar klasyczny.
    "Mimo wszystko ten rozbawiony arlekin nie może zapomnieć o moralności" - deklarował twórca. ("Trybuna" 28.12.2001)
    Scenografie Pankiewicza operowały zazwyczaj głęboką i przepastną przestrzenią oraz niewymierną perspektywą, twórca często stosował wielokrotny układ kulis.
    "W teatrze zawsze zależało mi na rozmigotaniu, rozwibrowaniu przestrzeni, graniu tą przestrzenią" - mówił scenograf. - "Z tego brała się magia teatru; ze zmienności, migotliwości, ulotności przestrzeni, dającej się chwilami skonkretyzować, zmaterializować, by na chwilę zmienić materię na ulotną. Często stosuję układ wielu kulis, paludamentów, horyzontów. Robota trudna, ale dająca niebagatelny efekt." ("Krzysztof Pankiewicz, 40 lat pracy artystycznej 1956-1996", Teatr Polski w Warszawie, 1996/1997)
    Niejednokrotnie w swojej scenograficznej pracy Pankiewicz stosował zabiegi wywodzące się z surrealizmu, podszyte jednak intelektualnym czy ironicznym stosunkiem do opracowywanego tematu. Potrafił w niezrównany sposób przekazywać wrażenia zmysłowe, jak w kostiumach do pantomim Henryka Tomaszewskiego, kiedy tancerzy ubierał w obcisłe trykoty, często porozrywane i poplamione, pokryte siatką żył i włókien nerwowych. Kolor łączył z fakturą, czerpiąc inspiracje z malarstwa Vermeera, Leonarda da Vinci, Rembrandta, Turnera, Bonnarda i wielu innych.
    "Do 'Zbrodni i kary' Dostojewskiego - pisał Zenobiusz Strzelecki - Pankiewicz ustawia olbrzymią ścianę wychodzącą aż na widownię, wewnątrz przestrzeni ograniczonej tymi ścianami buduje labirynt schodów; aby stworzyć klimat biedy, brudu, nędzy - maluje tę ścianę zaciekami farby, plamami, wykorzystując doświadczenia taszystów." ("Kierunki scenografii współczesnej", Warszawa 1970)
    Czasami twórca stosował także technikę collage'u, jak w "Lekkomyślnej siostrze" Włodzimierza Perzyńskiego (Teatr Narodowy w Warszawie, reżyseria: Stefania Domańska, 1963), w której dekoracje zostały oklejone wielkimi kwiatami - cytatami z atlasu botanicznego. Często posługiwał się scenograficznymi żartami. W reżyserowanej przez siebie komedii dell'arte - "Słudze dwóch panów" Carlo Goldoniego (Teatr im. Jaracza w Olsztynie-Elblągu, 1969) postać Il Dottore zamienił na kobietę - aptekarzową Il Dottore. Podobnie postępował w realizacjach sztuk Stanisława Ignacego Witkiewicza. W "Pragmatystach" w swojej reżyserii (Teatr im. Jaracza w Olsztynie-Elblągu, 1968) akcja rozgrywała się na wielkiej kanapie, w "Janie Macieju Karolu Wścieklicy" w inscenizacji Krystyny Berwińskiej (Teatr Ziemi Mazowieckiej w Warszawie, 1967) pomysł kostiumów opierał się na zwielokrotnieniach, i tak Wanda miała cztery nogi, Valentina trzy biusty, a Abraham Mlaskauer trzy pary rąk. Zresztą pomysły Pankiewicza w dramatach Witkacego nie zawsze spotykały się z aprobatą krytyki. Konstanty Puzyna zarzucał scenografowi tautologie wobec tekstu i udziwnianie postaci na siłę.

    Poza dramatami Witkiewicza scenograf reżyserował jeszcze m.in. Moliera ("Don Juan", Teatr im. Norwida w Jeleniej Górze, 1976) i Szekspira ("Jak wam się podoba", Teatr Śląski w Katowicach, 1977).

    Krzysztof Pankiewicz pokazywał swoje prace na wielu wystawach indywidualnych, m.in. w warszawskiej "Zachęcie" (1964), Odeon Theatre de France w Paryżu (1966), w Stadsschouwburgu (1966) i Stadsmuseum (1967) w Amsterdamie oraz w Instituto Bellas Artes i Escuela Nacional de Artes Plasticas w Meksyku (1972), a także w Toruniu podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Kontakt" (1995). Brał również udział w wielu wystawach zbiorowych, na których prezentowano osiągnięcia polskich twórców, m.in. w wystawie Europejska Scenografia Współczesna (1964) i Międzynarodowej Wystawie Collage'u w Zurichu (1980). Jego prace pokazywano w wielu miastach na świecie, m.in. w Wenecji, Pradze, Nowym Sadzie, Budapeszcie, Paryżu, Berlinie, Zurychu, Moskwie, Tokio i Meksyku.

    Odznaczenia i nagrody:
    •1961 - wyróżnienie za scenografię do "Kordiana" Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Perza z Teatru Polskiego w Poznaniu na 1. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych; nagroda prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji za wybitne osiągnięcia artystyczne;
    •1962 - wyróżnienie za scenografię do "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reżyserii Adama Hanuszkiewicza z Teatru Dramatycznego w Warszawie na 2. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Rosyjskich i Radzieckich w Katowicach; Prix de Recherches w Teatrze Narodów za scenografię do pantomim Henryka Tomaszewskiego "Wejście w labirynt", "Woyzeck", "Ziarno i skorupa", "Człowiek i ptak";
    •1963 - wyróżnienie ministra kultury i sztuki z okazji wystawy "Polskie dzieło plastyczne w 15-leciu PRL"; nagroda prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji za wybitne osiągnięcia artystyczne; nagroda za projekty do "Chorego z urojenia" Moliera podczas Biennale Młodych Artystów w Paryżu;
    •1964 - nagroda I stopnia za scenografię do przedstawienia "Zbrodnia i kara" wg Fiodora Dostojewskiego w inscenizacji Adama Hanuszkiewicza z Teatru Powszechnego w Warszawie na 4. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Rosyjskich i Radzieckich w Katowicach;
    •1967 - nagroda holenderskiego ministra kultury i sztuki za osiągnięcia artystyczne podczas Holland Festival;
    •1979 - Złota Podkowa - nagroda studenckiego plebiscytu "Studencka Dekada Kultury" w Rzeszowie za oprawę plastyczną "Kniazia patiomkina" Tadeusza Micińskiego w reżyserii Krystyny Meissner w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie;
    •1981 - Odznaka Honorowa Miasta Poznania; wyróżnienie za scenografię do spektaklu "Vatzlav" Sławomira Mrożka w reżyserii Kazimierza Dejmka z Teatru Nowego w Łodzi na 22. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu;
    •1983 - Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski; Dyplom Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
    •1985 - nagroda jury dziecięcego za scenografię do przedstawienia "Czarodziejski flet" Mozarta w reżyserii Krystyny Meissner w Teatrze im. Horzycy w Toruniu na 4. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk dla Dzieci i Młodzieży w Wałbrzychu;
    •1995 - Honorowy Medal im. Juliusza Osterwy.

Podobne materiały

Przydatność 65% Przeczytałeś ogłoszenie mieszkaniowe. Napisz do ogłoszeniodawcy e-mail. Uwzględnij następujące informacje: wyraź zainteresowanie ofertą i zapytaj, czy jest jeszcze aktualna, przedstaw się i podaj najważniejsze informacje o sobie, zapytaj o poł

Guten Tag, Meine Name ist ... (imię i nazwisko). Ich bin eine Wohnung interessiert. Ist sie noch frei? Wie ist die Wohnung gelegen und wie teuer ist sie? Kann man die Wohnung sehen? Zum Beispeil ich komme heute Nachmittag?

Przydatność 75% Przedstaw działalność sklepiku z czekoladą, prowadzącą go osobę i najważniejsze informacje o historii czekolady

Wczoraj wraz z moją koleżanką odwiedziłyśmy jedyny w naszym małym miasteczku sklepik z czekoladą. Byłyśmy niesamowicie zaskoczone jak wygląda produkcja czekolady ww sklepie "Świat czekolady" w Opatowie. Pan Jan Nowak- właściciel sklepu pokazał nam po kolei na czym wyrób tego cudownego smakołyka polega. Byłam wręcz w małym szoku, że pracownicy p. Jana...

Przydatność 60% Recenzja spektaklu teatralnego pt.: "Balladyna"

Dnia 28 listopada razem z klasą I\"d\" byliśmy w Radomiu w teatrze. Krekowska Agencja Artustyczna przygotowała dla nas spektakl teatralny pt.: \"Balladyna\" oparty na tragedii Juliusza Słowackiego. Wykonawcami i realizatorami tego dzieła byli pracownicy Bałtyckiego Teatru Dramatycznego z Koszalina. Sztukę wyreżyserował Jan Machulski. Przedstawienie zostało zrealizowane...

Przydatność 65% Recenzja spektaklu teatralnego pt. "Niemcy"

Recenzja spektaklu teatru i telewizji pt. "Niemcy" Odtwórcy głównych ról: prof. - Andrzej Łapicki Berta - Maja Komorowska Willi - Jacek Borkowski Ruth - Krystyna Janda Liesel - Ewa Błaszczyk Peters - Jerzy Kryszak Reżyseria - Andrzej Łapicki Dramat przedstawia losy niemieckiej rodziny inteligenckiej, jej członkowie uwikłani w faszystowski system przemocy, są zmuszeni...

Przydatność 65% Przedstaw stosunki między USA i Polską po 1989 roku. Wskaż cztery wydarzenia, które miały wpływ na kształtowanie się tych stosunków. Podaj po trzy skutki współpracy polsko-amerykańskiej dla sytuacji wewnętrznej Polski i dla pozycji naszego pa

Stosunki polsko-amerykańskie po roku 1989 były bardzo dobre. Stany Zjednoczony od samego początku aktywnie wspierały proces zmian demokratycznych w Polsce. Symbolicznym wydarzeniem politycznym, które było wyrazem poparcia dla Polski była wizyta prezydenta USA George?a Busha, który spotkał się zarówno z władzą komunistyczną, jak i z przywódcami zwycięskiej partii w wyborach...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji