Treść zadania
Autor: DiGiTaLZoNe Dodano: 13.4.2010 (19:57)
Witam mam prace z Polskiego wypisać z tekstu który podany jest poniżej środki artystyczne;3epitety, 3porównania, 3 przenośnię, 2pytania retoryczne, 1wykrzyknienie, 1 przerzutnię,1 legorię.
Ja jestem z tego kiepski więc zwracam się o pomoc do was, ekspertów od tego.
Testament mój
Żyłem z wami, cierpiałem i płakałem z wami,
Nigdy mi, kto szlachetny, nie był obojętny,
Dziś was rzucam i dalej idę w cień - z duchami -
A jak gdyby tu szczęście było - idę smętny.
Nie zostawiłem tutaj żadnego dziedzica
Ani dla mojej lutni, ani dla imienia: -
Imię moje tak przeszło jak błyskawica
I będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia.
Lecz wy coście mnie znali, w podaniach przekażcie,
Żem dla ojczyzny sterał moje lata młode;
A póki okręt walczył siedziałem na maszcie,
A gdy tonął - z okrętem poszedłem pod wodę...
Ale kiedyś - o smętnych losach zadumany
Mojej biednej ojczyzny - przyzna kto szlachetny,
Że płaszcz na moim duchu był nie wyżebrany,
Lecz świetnościami dawnych moich przodków świetny.
Niech przyjaciele moi w nocy się zgromadzą
I biedne serce moje spalą w aloesie,
I tej, która mi dała to serce, oddadzą -
Tak się matkom wypłaca świat, gdy proch odniesie...
Niech przyjaciele moi siądą przy pucharze
I zapiją mój pogrzeb - oraz własną biedę:
Jeżeli będę duchem, to się im pokażę,
Jeśli Bóg [mię] uwolni od męki - nie przyjdę...
Lecz zaklinam - niech żywi nie tracą nadziei
I przed narodem niosą oświaty kaganiec;
A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec!...
Co do mnie - ja zostawiam maleńką tu drużbę
Tych, co mogli pokochać serce moje dumne;
Znać, że srogą spełniłem, twardą bożą służbę
I zgodziłem się tu mieć - niepłakaną trumnę.
Kto drugi bez świata oklasków się zgodzi
Iść... taką obojętność, jak ja, mieć dla świata?
Być sternikiem duchami niepełnej łodzi,
I tak cicho odlecieć, jak duch, gdy odlata?
Jednak zostanie po mnie ta siła fatalna,
Co mi żywemu na nic... tylko czoło zdobi:
Lecz po śmierci was będzie gniotła niewidzialna,
Aż was, zjadacze chleba - w aniołów przerobi.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
pomocy naczyciel srogi:( Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: rudziudka12 29.3.2010 (18:32) |
Pomocy Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: kasiaxD 3.4.2010 (00:58) |
Rozprawka bardzo pilna pomocy. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: milusia2725 6.4.2010 (14:55) |
Pomocy, na jutro. ! ;) ;* Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 4 rozwiązania | autor: anahi09 8.4.2010 (14:26) |
pomocy prosze! Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: Konto usunięte 13.4.2010 (15:36) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Środki artystyczne
Środki artystyczne Co to jest epitet, oksymoron, anafora, przerzutnia, onomatopeja, elipsa? Nie wiesz? Zajrzyj tutaj! - epitet (określenie) – wyraz (przymiotnik, imiesłów, rzeczownik) określający rzeczownik, uwydatniający charakterystyczne, nieprzygodne cechy osób lub przedmiotów, uznawane za autora tekstu za szczególnie ważne ze względów treściowych lub uczuciowych. Mogą...
Przydatność 65% Środki artystyczne
ANAFORA powtórzenie tego samego wyrazu lub zwrotu na początku zdań, wersów, strof. APOSTROFA uroczysty zwrot skierowany do osoby (zmarłej lub nieobecnej), zjawiska, idei lub przedmiotu ALUZJA świadome nawiązanie w utworze lit. do innego dzieła. ALEGORIA w literaturze i sztuce obraz mający poza znaczeniem dosłownym określony sens przenośny; wyobraża zwykle pojęcie...
Przydatność 85% Środki artystyczne
Środki artystyczne Epitety- określają rzeczowniki- przymiotnika; działają na wyobraźnię np. drewniana szafa, biały ptak Porównanie- udowadnia pewne właściwości rzeczy, zjawisk itp. na podstawie jakiegoś podobieństwa; łączniki jak, jakby, niby, jako, na kształt np. wszystko przepasane jakby wstęgą, wdział więc, jak mógł najprędzej Przenośnia- (metafora)...
Przydatność 60% Środki artystyczne
- oksymoron (epitet sprzeczny) – najprostsza forma paradoksu, będąca zespoleniem dwóch wyrazów o znaczeniach przeciwstawnych i wzajemnie się wykluczających, którym zostaje nadane znaczenie przenośne (np. „śpiesz się powoli”, „blask ciemnieje”, „śmiertelny król nad wiekami”) - antyteza – zestawienie dwóch przeciwstawnych znaczeniowo elementów w celu uzyskania...
Przydatność 75% Łańcuch pomocy
1. Ocena, zabezpieczenie miejsca wypadku • Rozpoznanie (co się wydarzyło i co może się jeszcze wydarzyć) • Jakie są zagrożenia ( dla ratującego, poszkodowanych i świadków zdarzenia) • Zabezpieczenie m-ca wypadku aby zapobiec kolejnym nieszczęśliwym zdarzeniom • Zebrać informacje od świadków 2. Ocena ilości i stanu poszkodowanych • Ilu jest poszkodowanych...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
Asiulkam 13.4.2010 (20:55)
epitety :
1) lata młode
2) biednej ojczyzny
3) niepłakaną trumnę.
porównania:
1) Imię moje tak przeszło jak błyskawica
2) taką obojętność, jak ja, mieć dla świata
3) tak cicho odlecieć, jak duch
przenośnie :
1) A póki okręt walczył siedziałem na maszcie,
A gdy tonął - z okrętem poszedłem pod wodę...
2) I przed narodem niosą oświaty kaganiec;
3) zjadacze chleba - w aniołów przerobi.
pyt. retoryczne
1) Kto drugi bez świata oklasków się zgodzi
Iść... taką obojętność, jak ja, mieć dla świata?
2 ) Być sternikiem duchami niepełnej łodzi,
I tak cicho odlecieć, jak duch, gdy odlata?
wykrzyknienie
Lecz zaklinam - niech żywi nie tracą nadziei
I przed narodem niosą oświaty kaganiec;
A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec!...
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie