Treść zadania
Autor: swag0f Dodano: 16.4.2013 (17:11)
NA JUTRO!!!!!!!! biologia ekologia
Grupa A
1. Wyjaśnij podane pojęcia ekologiczne łącząc w pary:
1. gatunek a. miejsce „zamieszkania” organizmu
2. populacja b. bociany żyjące w Polsce
3. biotop c. bociany żyjące na Ziemi
4. siedlisko d. nieożywiona część ekosystemu
2. Który z wymienionych ekosystemów jest ekosystemem sztucznym:
a) rzeka;
b) las;
c) staw;
d) step
3. W pewnym lesie liściastym występują różne drzewa. Dęby i graby można spotkać w całym lesie a leszczyny rosną tylko na obrzeżach. Informacja ta dotyczy:
a. liczebności
b. zagęszczenia
c. rozrodczości
d. rozmieszczenia
4. Wybierz siedlisko dla podanych organizmów:
a. szczupak 1. sierść ssaków
b. dzięcioł 2. jezioro
c. dżdżownica 3. gleba
d. włosień spiralny 4. mięśnie świni
5. pień drzewa
5. Z podanych organizmów ułóż jeden łańcuch pokarmowy:
dżdżownica, ściółka, kleszcz, kuropatwa, lis, stonka ziemniaczana, liście ziemniaka
6. Który z przedstawionych łańcuchów pokarmowych zawiera wszystkie poziomy troficzne:
a) koniczyna - trzmiel - mysz - kot
b) pająk - osa - szpak - jastrząb
c) żyto - nornik zwyczajny - myszołów - bakterie
d) glony - rozwielitki - płoć - szczupak
7. Używając znaków (mały dąb – o, stary dąb - O), przedstaw za pomocą rysunku populację dębu szypułkowego. Cechy tej populacji:
- rozmieszczenie – skupiskowe,
- struktura wiekowa – populacja rozwijająca się.
8. W szkole nr XX jednorazowo przebywa 500 uczniów, 20 nauczycieli i 10 pracowników administracji. Powierzchnia użytkowa szkoły wynosi 1000m2 . Podaj cechy populacji ludzi w szkole.
a. liczebność........................................
b. zagęszczenie........................................
c. struktura wiekowa........................................
d. rozmieszczenie w klasie, w czasie lekcji.........................
9. Drapieżnictwo to.................
Jest przykładem stosunków:
a. antagonistycznych
b. nieantagonistycznych
10. Narysuj i opisz schemat obiegu materii w ekosystemie:
Grupa B
1.Wyjaśnij podane pojęcia ekologiczne łącząc w pary:
1. ekosystem a. jabłonie w sadzie pana XX
2. populacja b. rośliny i zwierzęta zamieszkujące las
3. biotop c. nieożywiona część ekosystemu
4. biocenoza d. fragment środowiska nieożywionego wraz żyjącymi tam organizmami
2. Który z wymienionych ekosystemów jest ekosystemem naturalnym:
a) jezioro;
b) pole;
c) staw;
d) sad.
3. W Parku Szczytnickim żyje bardzo dużo nietoperzy, może ich być nawet 40 na 1 ha.
Informacja ta dotyczy:
a. liczebności
b. zagęszczenia
c. rozrodczości
d. rozmieszczenia
4. Wybierz siedlisko dla podanych organizmów:
a. tasiemiec 1. sierść ssaków
b. kret 2. staw
c. żaba 3. gleba
d. kleszcz 4. jelita świni
5. pień drzewa
5. Z podanych organizmów ułóż jeden łańcuch pokarmowy:
róża, dzięcioł, mszyce, biedronka, dąb, kornik, pająk, kuna
6. Który z przedstawionych łańcuchów pokarmowych zawiera wszystkie poziomy troficzne:
a) kora dębu - kornik - dzięcioł
b) igły sosny - mszyce - biedronki - bakterie
c) żyto - myszołów - bakterie
d) okrzemki - oczliki - krewetki - śledzie
7. Używając znaków (mały dąb – o, stary dąb - O), przedstaw za pomocą rysunku populację dębu szypułkowego. Cechy tej populacji:
- rozmieszczenie – równomierne,
- struktura wiekowa – populacja ustabilizowana.
8. W szkole nr XX jednorazowo przebywa 800 uczniów, 30 nauczycieli i 10 pracowników administracji. Powierzchnia użytkowa szkoły wynosi 2000m2 . Podaj cechy populacji ludzi w szkole.
a. liczebność........................................
b. zagęszczenie........................................
c. struktura wiekowa........................................
d. rozmieszczenie w czasie przerwy.................................
9. Mutualizm to.................
Jest przykładem stosunków:
a. antagonistycznych b. nieantagonistycznych
10. Narysuj i opisz schemat obiegu materii w ekosystemie:
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Biologia-Znaczenie stawonogów. Pomóżcie proszę:( Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 4 rozwiązania | autor: gosiaczek14 28.3.2010 (22:18) |
Narkotyki. Potrzebne na jutro !! Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: Kaamiiilkaa 29.3.2010 (19:54) |
Uzupełnij tabelę-podane składniki odżywcze i surowce podziel na Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: holly28031996 14.4.2010 (18:14) |
Biologia 3 gim. - EKOLOGIA Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: karcia1871 17.4.2010 (13:24) |
biologia - proszę o pomoc Przedmiot: Biologia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: jooanna_ 17.4.2010 (20:40) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Biologia - Ekologia
Czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów: -abiotyczne- nieożywione –temperatura, światło, wilgotność, kwasowość gleby i wody -biotyczne –ożywione –grzyby, rośliny, zwierzęta, bakterie (pasożytnictwo, konkurencja ) Prawo minimum Liebieg- wzrost i rozwój zahamowany przez ten czynnik, którego jest najmniej Prawo tolerancji Shelford- niedobór jak i nadmiar...
Przydatność 65% Sowa Uszata- biologia,ekologia i ochrona
WSTĘP „Kiedy po pogodnym dniu słońce chowa się pod horyzontem rzucając na niebo ostatnie różowe blaski, zbliża się chwila ciszy wieczornej. Ptaki zmęczone śpiewem i całodzienną krzątaniną skryły dziobki w nastroszone piórka i zasnęły, kwiaty zamknęły kielichy, a barwne motyle ze złożonymi skrzydełkami siedzą nieruchomo w zakamarkach kory lub zwisają z...
Przydatność 60% Co to jest biologia, ekologia, botanika, cytologia
biologia, nauka przyrodnicza badająca budowę i czynności organizmów oraz zależności występujące między nimi i ich środowiskiem. Termin b. został wprowadzony w 1802 niezależnie przez 2 przyrodników: Jeana B. Lamarcka i Gottfrieda R. Treviranusa i upowszechnił się w 2. połowie XIX w. Początki wiedzy biologicznej sięgają czasów starożytnych. W Polsce pierwsze informacje pisane...
Przydatność 65% Ekologia
EKOLOGIA
Przeszło 130 lat temu niemiecki uczony Ernest Haeckel wzbogacił język naukowy nowym słowem – ekologia. Wówczas termin oznaczał badanie wzajemnego oddziaływania na siebie zwierząt i ich środowiska. W ostatnich dziesiątkach lat wygięło więcej gatunków zwierząt niż w ciągu całej nowej ery i nawet człowiek, mimo swej liczebności jest gatunkiem zagrożonym. Dziś...
Przydatność 75% Ekologia
Ekologia Powietrze Powietrze na obszarze województwa śląskiego jest czynnikiem stanowiącym poważny problem zagrażający zdrowiu mieszkańców. Zawiera ono bowiem dużą ilość pierwiastków tablicy Mendelejewa przekraczających często obowiązujące wartości dopuszczalne. Z badań przeprowadzonych przez służbę sanitarno - epidemiologiczną wynika ze stężenie roczne pyłu...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie