Treść zadania
Autor: Pulpik Dodano: 24.5.2010 (19:06)
Najwięksi malarze baroku... Proszę o ich podanie i opis.
Komentarze do zadania
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
Wioletka 24.5.2010 (19:12)
Żywiołowy i barwny, hołdujący uczuciom i ekspresji barok jest po dziś dzień jednym z najbardziej kontrowersyjnych okresów w historii sztuki. Sprzeczny w swoich założeniach, zagubiony w niepokoju, od czasu pojawienia się budzi jednocześnie zchwyt i niesmak. Niektóre państwa - przykładowo Anglia bądź Francja -właściwie nigdy nie przyjęły baroku, wzorując się na antyku zimnym, intelektualnym i arystokratycznym. Funkcjonujące określenie "zepsutego renesansu", odnoszące się do form barokowych, przetrwało stulecia i wciąż bywa obecne w świadomości ludzi, którzy nigdy nie zadali sobie trudu, aby poznać założenia stylu, tak przez nich krytykowanego. A przecież były kraje, gdzie barok nasycił sztukę swym pięknem, światłem i wizyjnością. Należą do nich Włochy, Hiszpania, Holandia lub choćby Niemcy. Był też barok pierwszym stylem, który objął nowy kontynent Ameryki i obudził do życia Rosję - czego dowodem jest przepiękna architektura Petersbuga. Trzeba tu zaznaczyć jeden szczegół - barok od początku rozwijał się jako styl kościelny i dworski, toteż przesadna ornamentacja nie jest często wynikiem jego założeń, lecz monarszych i papieskich ambicji dążących do wystawności przekraczającej granice zdrowego rozsądku.
Za największe osiągniecia baroku uznać należy przede wszystkim nadanie wartości światłu i przestrzeni oraz przyznanie artyście prawa do postrzegania świata w sposób subiektywny i, co więcej, przelewania swych odczuć na tworzone dzieło. Niezwykła siła oddziaływania sztuki barokowej wiąże się z obaleniem racjonalnej filozofii renesansu. Uczony renesansowy, natrafiwszy na problem, rozkładał go na części pierwsze tak długo, aż uznał go za rozwiązany. W baroku człowiek zdał sobie sprawę, że rozwiązanie problemu jest w istocie tylko pozorne. Zwrócił też uwagę na postrzeganie rzeczy w sposób subiektywny, uleganie iluzji bądź własnym pragnieniom. Ale nie było już powrotu w ideologię średeniowiecza - i tak powstał największy paradoks epoki barokowej - jej siła sprawcza i przekleństwo jednocześnie - nieustanne poszukiwanie punktu oparcia bez wiary, że on istnieje, rozwijanie nauk bez możliwości udowodnienia racji. Wewnętrzne rozdarcie stało się wszechobecne w najróżniejszych apektach ludzkiego życia - i to właśnie ono przemawia do nas z form utrwalonych na płótnie lub wyrzeźbionych w kamieniu, ten niepokój wciąż w nas obecny pomimo upływu czasu...
Bartolome Esteban Murillo
Hiszpański malarz, Bartolome Esteban Murillo był jednym z największych mistrzów baroku. Tematykę jego obrazów można podzielić na religijną, malowaną w miękkim, rozpływajacym się estilo vaporoso, oraz obyczajową, ukazującą przede wszystkim malowniczość, ale i biedę ulicy. Podczas gdy jego sentmentalne obrazy religijne bywają niestrawne dla współczesnego odbiorcy, to sceny wiejskie do dziś zaskakują szczegółowym naturalizmem, tym bardziej godnym podziwu, że musiały być rysowane z pamięci.
Był też Murillo znakomitym kolorystą i znawcą światłocienia, umiejącym oddziaływać na widza sugestywnym nastrojem. A ponad wszystko był piewcą piękna, odnajdowanego nawet w ciemnych zakamarkach ulic.
Velzquez Diego, właściwie Diego Rodriguez de Silva y Velzquez (1599-1660), malarz hiszpański okresu baroku, wybitny kolorysta. Kształcił się w Sewilli u F. Pacheco. W jego wczesnej twórczości (sewilskiej) dominowała tematyka religijna i rodzajowa. 1623-1660 nadworny malarz króla Filipa IV. Malował wówczas obrazy o tematyce mitologicznej oraz kameralne portrety dworskie. Velzquez wprowadził do malarstwa hiszpańskiego typ portretu konnego na tle pejzażu. Podejmował też tematykę współczesną.
Właściwie Domenico Zampieri (1581-1641), malarz włoskiego baroku, kontynuator sztuki Carraccich pozostający pod ich wpływem artystycznym, zwłaszcza jako współpracownik A. Carracciego w zakresie monumentalnego malarstwa freskowego. Działał głównie w Rzymie.
Prace: freski w galerii Palazzo Farnese, dekoracja freskowa kopuły i absydy kościoła S. Andrea della Valle (praca o znaczeniu epokowym dla malarstwa ściennego ze względu na olbrzymią skalę kościoła, kopuły i absydy), ponadto obrazy religijne: Komunia św. Hieronima, Polowanie Diany, Sybilla Kumejska i in.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Dlaczego barok nazywamy epoką kontrastów? Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: emii 9.11.2010 (19:41) |
Renesans i barok. Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: julaa123 12.12.2010 (16:42) |
Czym charakteryzował się barok (architektura)? potrzebuje na dzisiaj !!! Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: ~kuci 18.10.2011 (18:07) |
1,Barok epoka pełna kontrastów-3 przykłady. 2.Kogo w dawnej Polsce Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Paulinka2061 27.11.2011 (16:53) |
styl romański,Gotycki,Renesansowy, Barok,klasycystyczny pilne dam naj Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: bochenek222 27.1.2012 (18:10) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Barok.
Barok w Europie rozpoczyna się w XVI w. , a kończy się w XVIII w. Nazwę epoki wzięto z terminologii historii sztuki: portugalskiej ,,barocco", hiszpańskiej "barueca". Nazwy te oznaczają perłę o dziwacznym kształcie. Już sama nazwa mówił a o sobie negatywnie. Ujemnie oceniane były: malarstwo, rzeźba, muzyka, literatura baroku. Wyróżnia się barok: hellenistyczny ...
Przydatność 50% Barok.
30. Los człowieka w twórczości Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego i Daniela Naborowskiego Mikołaj Sęp-Szarzyński żył w tym samym czasie co Jan Kochanowski, gdy zmarł w 1581 roku Kochanowski jeszcze żył (do 1584 roku). Wielu historyków literatury zalicza go do baroku (następnej epoki). Wybitny znawca baroku profesor Hernas w swojej pracy zatytułowanej „Barok” przedstawia...
Przydatność 50% Barok.
BAROK to epoka literacka między odrodzeniem a oświeceniem, obejmująca w zasadzie wiek XVII, choć także zjawiska z końca XVI i I połowy XVIII wieku. Termin "barok" zapożyczono z historii sztuki, gdzie stosowany był dla określenia dziwactwa i nieregularności w sztuce. Przyjęcie go przez epokę literacką sugeruje, że będzie w niej mowa o twórczości niezwykłej i...
Przydatność 65% Barok.
Czym jest barok? Jego przeciwnicy mawiali nieraz, że to renesans „zepsuty" czy „przesadny". Rzeczywiście, był to prąd w sztuce, ale i w obyczaju, który chciał robić wrażenie na odbiorcy - bogactwem albo ascezą, blaskiem złoceń albo głębią cieni, pomysłowością technicznych chwytów albo wzniosłością religijnych uniesień. A często wszystkim tym naraz. Wspomnijmy obrazy...
Przydatność 70% Barok.
1. Ramy czasowe, pojęcia: barok, anafora, antyteza, hiperbola, koncept, konceptyzm, marinizm, oksymoron, sonet, kontrreformacja, sarmatyzm. 2. Cechy sztuki barokowej. 3. Nurt dworski i szlachecki w literaturze (cechy, przedstawiciele). 4. J.A.Morsztyn - utwory poetyckie ( styl barokowy, tematyka ). 5. D.Naborowski - utwory poetyckie ( styl barokowy, tematyka). 6. W.Potocki - utwory...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
loluszek9 27.5.2010 (19:23)
Bartolome Esteban Murillo
Hiszpański malarz, Bartolome Esteban Murillo był jednym z największych mistrzów baroku. Tematykę jego obrazów można podzielić na religijną, malowaną w miękkim, rozpływajacym się estilo vaporoso, oraz obyczajową, ukazującą przede wszystkim malowniczość, ale i biedę ulicy. Podczas gdy jego sentmentalne obrazy religijne bywają niestrawne dla współczesnego odbiorcy, to sceny wiejskie do dziś zaskakują szczegółowym naturalizmem, tym bardziej godnym podziwu, że musiały być rysowane z pamięci.
Był też Murillo znakomitym kolorystą i znawcą światłocienia, umiejącym oddziaływać na widza sugestywnym nastrojem. A ponad wszystko był piewcą piękna, odnajdowanego nawet w ciemnych zakamarkach ulic. pozdro !!!!!!!!!!
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie