Treść zadania

karola2001ag

z,1
Pewną liczbę zwiększono o 50%, a następnie wynik zmniejszono o 50%. Czy w wyniku tych zmian otrzymano liczbę mniejszą czy większą od początkowej? ( Wykonaj obliczenia uzasadniające twoją odpowiedź)
z.2.
Dziadek miał 15 orzechów które podzielił między dwoje swoich wnuczków. Jedno z nich dostało o 50% orzechów więcej niż drugie. Ile orzechów dostało każde z dzieci?
z 3
Janek ma w banku pewną sumę pieniędzy oprocentowaną na 8% w skali rocznej. Pochwalił się Andrzejowi,że po sześciu latach przybędzie mu ponad 50% sumy. Andrzej uważa , Ze będzie to raczej 48%. Który z chłopców ma rację?
(wykonaj obliczenia i uzasadnij odpowiedź)

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • zdolny

    zad 1
    x-pewna liczba
    x+50%x=1,5x-liczba zwiększona o 50%
    1,5x-1,5x*50%=1,5x-0,75x=0,75x
    0,75x<x
    Odp. Mniejszą.

    Zad 2
    x+(x+50%x)=15
    x+1,5x=15
    2,5x=15
    x=6
    1,5x=9
    Odp 6 i 9.

    Załączniki

  • sonar

    zad1.

    pewna liczba -> x


    Najpierw zwiększono tę liczbę o 50%

    x + 50%x=

    = x +0,5x=

    = 1,5x



    Następnie otrzymaną liczbę zmniejszono 0 50%

    1,5x - 50%*1,5x=

    = 1,5x - 0,5*1,5x=

    = 1,5x- 0,75x=

    = 0,75x


    x > 0,75x


    Odp. W wyniku zmian otrzymano liczbę mniejszą od początkowej.




    zad2.

    ilość orzechów otrzymana łącznie przez wnuków -> 15

    ilość orzechów otrzymana przez pierwszego wnuka -> x

    ilość orzechów otrzymana przez drugiego wnuka -> x + 50%x = x + 0,5x


    x +(x + 50%x) = 15

    x + (x + 0,5x) = 15

    x + 1,5x= 15

    2,5x= 15

    x= 15 : 2,5

    x= 6



    ilość orzechów otrzymana przez pierwszego wnuka -> 6

    ilość orzechów otrzymana przez drugiego wnuka -> x +0,5x= 6 + 0,5*6= 6 + 3= 9



    Odp. Pierwszy wnuk otrzymał 6 orzechów a drugi 9 orzechów.


    zad3.

    kwota złożona przez Janka do banku ->x

    połowa złożonej kwoty -> 50%x = 0,5x




    1 rok -> x + 8%x= x + 0,08x= 1,08x

    2 rok -> 1,08x + 8% * 1,08x= 1,08x + 0,0864x= 1,1664x

    3 rok -> 1,1664x * 8%*1,1664x= 1,1664x + 0,093312x= 1,259712x

    4 rok -> 1,259712x + 8%*1,259712x= 1,259712x + 0,10077696x= 1,36048896x

    5 rok -> 1,36048896x+ 8%*1,36048896x= 1,36048896x + 10,88391168x= 1,4693280768x

    6 rok -> 1,4693280768x + 8%*1,4693280768x= 1,4693280768x + 0,117546246144x= 1,586874322944x



    1,586874322944x - x = 0,586874322944x


    0,586874322944x >0,5x


    Odp. Janek ma rację, po sześciu latach oszczędzania przybędzie mu ponad 50% złożonej w banku sumy.

Podobne materiały

Przydatność 50% Wynik Rutherforda

Wynik Rutherforda Celem eksperymentu Rutherforda bylo potwierdzenie teorii, ze atomy sa latwo przenikalnymi, neutralnymi kulkami. Oczekiwano, ze naladowane czastki alfa, niosace duza energie bez problemu przebija sie przez kilka atomow. Czastki alfa mialy zatem przebijac sie na wprost przez cienka warstwe zlota i pozostawic slady na niewielkim wycinku ekranu z tylu, za folia....

Przydatność 55% Wynik finansowy

1.Opisz i scharakteryzuj wynik finansowy netto i jego rozliczenie. Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorstwo może osiągnąć dodatni (pozytywny) wynik finansowy, kiedy przychody będą wyższe od kosztów lub też może osiągać wartość ujemną (negatywną), wówczas, kiedy to koszty osiągną wyższą wartość. Tylko dodatni wynik finansowy jest zyskiem, natomiast...

Przydatność 60% Wynik finansowy

WYNIK FINANSOWY jest podstawowym miernikiem oceny działalności podmiotu gospodarczego gdyż odzwierciedla w sposób całościowy osiągnięte efekty i poniesione nakłady. Dodatni wynik finansowy jest zyskiem a ujemny stratą. WYNIK NA SPRZEDAŻY stanowi różnicę między sumą należnych przychodów ze sprzedaży produktów, towarów towarów innych skł. Majątku obrotowego bez podatku...

Przydatność 60% Dzieje Liczb

Liczba, jest podstawowym pojęciem matematyki, które powstało w świadomości człowieka na wiele tysięcy lat przed naszą erą, a następnie kształtowało się i rozwijało wraz z rozwojem cywilizacji i kultury. Z chwilą, gdy rozróżnienie między „jeden” i „wiele”- charakterystyczne dla ludów pierwotnych- przestało wystarczać, wprowadzone zostały liczby: 1,2,3,4,...,a więc...

Przydatność 75% Symbolika liczb

Liczbę 1 uważano dawno, dawno temu za liczbę najdoskonalszą. Jest to pierwsza liczba nieparzysta. Wszystkie inne liczby pochodzą od jedynki, np.2, to 1 + 1. Jeden - ile to jest: dużo czy mało? Zastanów się! Wszyscy chcą być pierwsi: w nauce, w sporcie, w zabawie, ale nikt nie chce dostać jedynki z klasówki! Liczba 2 jest pierwszą liczbą parzystą. Uważana była przed wiekami...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji