Treść zadania

gosia1978

1) na ile różnych sposobów można ustawić w szeregu 4 chłopców i trzy dziewczynki tak aby
a) najpierw stały dziewczynki a następnie chłopcy b) pierwszy i drugi stał chłopiec C) żadnych chłopców nie stało obok siebie

2) z talii 52 kart losujemy pięć kart oblicz prawdopodobieństwo otrzymania a) pięciu kierów b) trzech króli c) co najwyżej trzech kierów d) co najmniej jednego asa e) asa , pik i król kier

3) rzucamy 2 razy symetryczną kostką do gry oblicz prawdopodobieństwo otrzymania a) 6 oczek w drugim rzędzie b) 6 oczek w co najmniej jednym rzucie c) sześciu oczek tylko w jednym rzucie d) rożnych liczb oczek w obu kostkach e) iloczynu oczek uzyskanych w obu rzutach wynoszącego 6

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    1)
    Szereg chłopców i dziewczynek można opisać jako ciąg liter:
    (C - chłopiec, D - dziewczynka), np. tak: "D D C D C C C"
    Zadanie sprowadza się do obliczenia, na ile sposobów można zrealizować położenie liter, np. "C" w takim ciągu. WAŻNE: Ponieważ w punkcie (a) jest słowo "najpierw" to rozróżniamy początek i koniec szeregu, czyli szeregi: "D D C D C C C" i "C C D C D D D" są różne.
    Niech początek szeregu będzie po prawej stronie.

    a) Jest tylko jeden taki układ: C C C C D D D

    b) Na pięciu pozycjach szeregu: "x x x x x C C" oznaczonych 'x' trzeba znaleźć 2 miejsca dla dwóch chłopców. Ilość możliwości to ilość kombinacji 2 z 5 czyli:

    5! / (2! * 3!) = 5*4 / (1*2) = 10 sposobów

    (ten wzór bierze się stąd, że pierwszego chłopca można ustawić dowolnie na jednej z pięciu pozycji, drugiego na jednej z 4 pozostałych, co daje 5 * 4 = 20 możliwości. Ale sytuacje, gdy ustawimy chłopców
    tak: chłopiec_A chłopiec_B D D D C C lub tak: chłopiec_B chłopiec_A D D D C C
    traktujemy jako jeden przypadek, dlatego dzielimy 20 przez 2, co daje 10).

    c) Jest tylko jeden taki układ: C D C D C D C

    ==============================

    Zadanie 2 zgłoś proszę oddzielnie, bo rozwiązanie jest bardzo długie,
    5 podpunktów, jeszcze dłuższych niż w zadaniu 3 poniżej.

    ==============================

    3)
    Zdarzenie elementarne to para liczb (a,b)
    gdzie a, b należą do zbioru {1,2,3,4,5,6}.
    Ilość zdarzeń elementarnych = ilość wariacji z powtórzeniami 2 z 6.

    m(Omega) = 6 * 6 = 36

    a)
    Interesuje nas tylko drugi rzut więc zdarzeniami sprzyjającymi są:
    A = { (1,6), (2,6), (3,6), (4,6), (5,6), (6,6) }

    Ilość zdarzeń sprzyjających m(A) = 6;

    Prawdopodobieństwo p(A) = m(A) / m(Omega) = 6 / 36 = 1 / 6

    Zauważ, że jest to takie samo prawdopodobieństwo, jak otrzymanie szóstki w jednym rzucie, co jest naturalne, ponieważ ignorujemy wynik pierwszego rzutu.

    b)
    ... czyli 6 oczek w pierwszym, drugim, lub obu rzutach.
    Wygodniej jest policzyć prawdopodobieństwo zdarzenia odwrotnego: "żadnej szóstki w 2 rzutach".
    Ilość zdarzeń nie-sprzyjających to ilość wariacji 2 z 5, bo mamy 2 losowania ze zbioru {1,2,3,4,5} czyli

    m(nie-B) = 5 * 5 = 25.

    Prawdopodobieństwo p(nie-B) = m(nie-B) / m(Omega) = 25 / 36
    wobec tego p(B) = 1 - p(nio-B) = 1 - 25 / 36 = 11 / 36

    c)
    Rozbijamy zdarzenie na dwa rozłączne przypadki:
    "szóstka w pierwszym rzucie i nie-szóstka w drugim" oraz odwrotnie.
    Pierwsza możliwość jest realizowana na 5 sposobów:
    { (6,1), (6,2), (6,3), (6,4), (6,5) }; druga możliwość też na 5 sposobów.

    Ilość zdarzeń sprzyjających m(C) = 10;

    Prawdopodobieństwo p(C) = m(C) / m(Omega) = 10 / 36 = 5 / 18

    d)
    Ponownie wygodniej obliczyć szansę na zdarzenie przeciwne "jednakowa ilość oczek" na obu kostkach, czyli jeden z układów: nie-D = { (1,1), (2,2), (3,3), (4,4), (5,5), (6,6) }.
    Ilość zdarzeń nie-sprzyjających jest równa 6, więc:

    m(nie-D) = 5 * 5 = 6

    Prawdopodobieństwo p(nie-D) = m(nie-D) / m(Omega) = 6 / 36 = 1 / 6
    wobec tego p(D) = 1 - p(nio-D) = 1 - 1 / 6 = 5 / 6

    e)
    Układy sprzyjające to
    E = { (1,6), (6,1), (2,3), (3,2) }

    m(E) = 4

    Prawdopodobieństwo p(E) = m(E) / m(Omega) = 4 / 36 = 1 / 9

    ==============================

Podobne materiały

Przydatność 100% Ustawy

USTAWY POOTRZEBNE DO ZALICZENIA NIE JEDNEGO SEMESTRU NA NP. ADMINISTRACJI

Przydatność 100% Mona Lisa

Moim ulubionym obrazem jest ,,Mona Lisa’’ .Bardzo podoba mi się ten obraz , ponieważ narysowana kobieta jest przedstawiona tak jakby była prawdziwa , a nie namalowana . Obraz ten jest bardzo znany na świecie i ceniony w śród krytyków malarstwa. Wybrałam , go też dla tego , że autor tego obrazy przedstawił piękno kobiety farbami Na pierwszym planie tego obrazu jest...

Przydatność 50% Projekt ustawy

Projekt ustawy dotyczący nowych programów integracji Europejskiej. Wprowadzenie nowych programów jest niezbędne ze względu na: • przedawnienie istniejących już programów • potrzebę rozwoju i wspierania szkolnictwa • potrzebę rozpowszechniania języków państw członkowskich • możliwość wymiany doświadczeń • dotacje z Unii przeznaczone na ten cel •...

Przydatność 65% Analiza Obrazu ''Mona Lisa''

Autorem obrazu ?Mona Lisa? jest Leonardo da Vinci. Dzieło powstało ok. 1503-1507 roku. Jego wymiary to 77cm./53cm. Technika: olej, deska. Miejsce przechowywania to paryski Luwr. Orientacja obrazu pionowa, perspektywa linearna. Mona Lisa to prawdopodobnie portret patrycjuszki florenckiej Monny Lisy del Giocondo, która pozowała malarzowi mając 24-25lat. Na obrazie widoczny jest...

Przydatność 100% Kontrowersje wokół ustawy lustracyjnej

Po przyjęciu przez sejm znowelizowanej ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej 5 III 1999 istniały już pełne podstawy prawne do przyprowadzenia lustracji osób pełniących funkcje publiczne, do ścigania przestępców za czasów hitlerowskich i komunistycznych oraz do wglądu obywateli w gromadzone przeciw nim w czasach PRL materiały. Stało się to również przedmiotem ostrych rozgrywek...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji