Treść zadania

Justyna999923

Wypisz środki poetyckie z wiersz Smierć pułkownika Adama Mickiewicza
Tutaj jest tekst jakby ktos nie miał wiersz
W głuchej puszczy, przcd chatką leśnika,
Rota strzelców stanęła zielona;
A u wrót stoi straż Pułkownika,
Tam w izdebce Pułkownik ich kona.
Z wiosek zbiegły się tłumy wieśniacze,
Wódz to był wielkiej mocy i sławy,
Kiedy po nim lud prosty tak płacze
I o zdrowie tak pyta ciekawy.

Kazał konia Pułkownik kulbaczyć,
Konia w każdej sławnego potrzebie;
Chce go jeszcze przed śmiercią obaczyć,
Kazał przywieść do izby - do siebie.
Kazał przynieść swój mundur strzelecki,
Swój kordelas i pas, i ładunki;
Stary żołnierz - on chce jak Czarniecki.
Umierając, swe żegnać rynsztunki.

A gdy konia już z izby wywiedli,
Potem do niej wszedł ksiądz z Panem Bogiem;
I żołnierze od żalu pobledli.
A lud modlił się klęcząc przed progiem.
Nawet starzy Kościuszki żołnierze,
Tyle krwi swej i cudzej wylali,
Łzy ni jednej - a teraz płakali
I mówili z księżami pacierze.

Z rannym świtem dzwoniono w kaplicy;
Już przed chatą nie było żołnierza,
Bo już Moskal był w tej okolicy.
Przyszedł lud widzieć zwłoki rycerza,
Na pastuszym tapczanie on leży -
W ręku krzyż, w głowach siodło i burka,
A u boku kordelas, dwururka.

Lecz ten wódz, choć w żołnierskiej odzieży,
Jakie piękne dziewicze ma lica?
Jaką pierś? - Ach, to była dziewica,
To Litwinka, dziewica-bohater,
Wódz Powstańców - Emilija Plater!

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne zadania

daga007 Mam określić środki stylistyczne w wierszu Adama Asnyka ,,Ulewa" i Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: daga007 29.3.2010 (19:08)
hydroholik wiersz Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 4 rozwiązania autor: hydroholik 5.4.2010 (21:13)
Cynamonowa Ja i moja mama. Wiersz lub powieść. Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: Cynamonowa 15.4.2010 (20:56)
marta22143 Wypisz w dwóch grupach bohaterów nauczycieli i uczniów powieść pt. Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: marta22143 19.4.2010 (14:51)
bejzii wiersz Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: bejzii 22.4.2010 (13:20)

Podobne materiały

Przydatność 50% Wymień ugrupowania poetyckie międzywojnia i zinterpretuj wiersz J. Tuwima „Prośba o piosenkę”. (matura ustna)

-Ugrupowanie poetyckie „Skamandra”, w którym tworzyli: J. Tuwim, K. Wierzyński, J. Lechoń, J. Iwaszkiewicz. Nie mieli konkretnego programu poetyckiego, wprowadzali do poezji język potoczny, brutalizmy, prozaizmy, wulgaryzmy, zeszli z poezją na ulicę, opiewali biologizm, zachwyt urodą życia i świata (postawa dionizyjska). -Awangarda Krakowska – poeci zgromadzeni wokół...

Przydatność 55% Wiersz

,,Dom i pory roku'' Przyszła wiosna, do domku kwiaty przyniosła. Radośnie nam śpiewała, i naśona rozsiewałą. W kródce lato nastało, domeczek nam rozgrzało. Słońce nam świeciło, i nas szybko opusiciło. Na jesień dom w złoty się zmienił, i od blasku, aż się mienił. Liście piękne kolory miały, i do domku powpadały. Zima mróz nam przyniosła, i do domeczku śniegu...

Przydatność 85% Wychodząc od sądu Czesława Miłosza o „Sonetach krymskich”, oceń poetycki sposób obrazowania w wierszu Adama Mickiewicza pt. „Ałuszta w dzień”.

Według Czesława Miłosza najważniejszymi cechami Sonetów są ich nawiązania do kultury Bliskiego Wschodu. Ich autor – Adam Mickiewicz stosuje w dużej ilości słowa orientalne, nie istniejące w polskich słownikach. Miłosz wskazuje też na symbolikę Sonetów powiązaną z muzułmańską przeszłością Krymu: grób jest symbolem przemijania ludzkich uczuć i namiętności, a obraz...

Przydatność 65% Analizując i interpretując wiersze Tadeusza Różewicza „Ocalony” i Józefa Barana „Mam dwadzieścia pięć lat” porównaj poetyckie kreacje doświadczeń pokoleniowych i egzystencjalnych

Wiersze T. Różewicza „Ocalony” oraz J. Barana „Mam dwadzieścia pięć lat” przedstawiają nam odmienne spojrzenie ludzkie na świat oraz obrazują dwa różne doświadczenia życiowe, oparte na historii, które wywierają mocny wpływ na psychikę ludzką w dalszym życiu. T. Różewicz w swoim utworze ukazuje absurd i brutalizm wojny. Autor należał bowiem do pokolenia...

Przydatność 80% Poetyckie rozważania o życiu w utworach J. Kochanowskiego i L.Staffa . Interpretując wiersze, zwróć uwagę na sposób wyrażania refleksji oraz na ukształtowanie wypowiedzi.

Każdy z nas odczuwa w życiu chwile przepełnione sentymentalizmem i nostalgią. Jest to czas, kiedy zatrzymujemy się i próbujemy w ciszy oraz pełnym skupieniu przemyśleć swoje życie. Jednak mało kto potrafi w tak piękny i artystyczny sposób rozliczyć się ze swoją przeszłością oraz rozważać filozoficzne i egzystencjalne zagadnienia naszej ziemskiej wędrówki, jak wielcy...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji