Treść zadania

Konto usunięte

1.Oblicz. W pierwszym rzędzie amfiteatru jest 200 miejsc, a w ostatnim 344. Ile jest miejsc łącznie, jeżeli w każdym rzędzie jest o 12 miejsc więcej niż w poprzednim ?

2. Miasto A i miasto B łączy linia kolejowa długości 210 km . Średnia prędkość pociągu pośpiesznego na tej trasie jest o 24 km/h większa od średniej prędkości pociągu osobowego. Pociąg pospieszny pokonuje tę trasę o 1 godzinę krócej niż pociąg osobowy. Oblicz czas pokonania tej drogi przez pociąg pośpieszny.

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • pomóżcie proszę!!!!!!!!!!!!!!

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

Rozwiązania

  • antekL1

    1.
    Trzeba policzyć sumę ciągu arytmetycznego. Najpierw ustalimy ilość wyrazów.
    Ilość miejsc w kolejnych rzędach opisuje ciąg arytmetyczny gdzie:
    a1 = 200; r = 12
    czyli: an = 200 + 12 * (n - 1)
    Wstawiamy an = 344 i mamy równanie:
    344 = 200 + 12 * (n - 1)
    344 = 200 + 12 n - 12
    156 = 12 n
    n = 13.
    Jest 13 rzędów. Liczymy sumą od 1 do 13 ciągu an = 200 + 12 * (n - 1)
    S13 = n * a1 + r * n(n-1) / 2 = 13 * 200 + 12 * 13 * (13 - 1) / 2 = 3536 miejsc.
    ============================

    2.
    Oznaczmy:
    v - prędkość pociągu osobowego (w km/h).
    Wtedy prędkość pociągu pospiesznego to v + 24
    t - czas pokonania trasy przez pociąg pospieszny (w godzinach)
    Wtedy: t + 1 to czas pokonania trasy przez pociąg osobowy.

    Ponieważ droga = prędkość razy czas dostajemy:

    (t + 1) v = 210 ; dla pociągu osobowego
    t (v + 24) = 210 ; dla pociągu pospiesznego

    Z pierwszego równania wyznaczamy v = 210 / (t + 1) i wstawiamy do drugiego:
    [ czytaj ^2 jako "do kwadratu" ]

    t * [210 / (t + 1) + 24] = 210 ; mnożymy obie strony przez t + 1
    t * [210 + 24(t + 1)] = 210(t + 1) ; wymnażamy nawiasy
    210t + 24t^2 + 24t = 210t + 210 ; przenosimy wszystko na lewą stronę
    24t^2 + 24t - 210 = 0 ; dzielimy przez 2
    12t^2 + 12t - 105 = 0 ; rozwiązujemy to równanie:
    delta = 12^2 - 4 * 12 * (-105) = 5184
    pierwiastek(delta) = 72
    t1 = (-12 - 72) / 24 = -7/2 ; odrzucamy ujemny czas.
    t1 = (-12 + 72) / 24 = 5/2.
    Odpowiedź: Pociąg pospieszny jechał 2 godziny i 30 minut.
    ============================

  • userphoto

    Zadanie 1.
    a1=200
    an=344=a1x(n-1)r
    r=12
    Sn=a1+an/2xn
    an=a1+(n-1)xr
    344=200+(n-2)x12
    344=200+12n-12
    12n=156
    n=13
    by obliczyć miejsca więc:
    Sn=a1+an/2xn
    Sn=200+344/2x13
    Sn=544/2x13
    Sn=272x13
    Sn=3536

    Zadanie 2.
    s-droga
    v-prędkość
    t-czas
    pp-pociąg pośpieszny
    po-pociąg osobowy
    v=s/4
    s=210km
    tpp=?
    vpp=vpo+24
    tpp=tpo-1
    tpo=tpp+1
    210/tpp=210/tpo+24
    210/tpp=210/tpo+24/x(tpp+1)
    [210(tpp+1)]/tpp=210+24tpp+24/xtpp
    210tpp+210=210 tpp+25(tpp)^2+24 tpp
    24(tpp)^2+24 tpp-210+O
    delta=576+20160=20736
    pierwiastek z delty=144
    tpp1=(-24-144)/48<0 sprzeczność
    tpp2=(-24+144)/48=2,5h

Podobne materiały

Przydatność 100% Przed pierwszym egzaminem.

Zbliżał się mój pierwszy egzamin.Byłam bardzo ciekawa,czy będzie trudny i jakie będą pytania.Wraz z koleżankami odliczałyśmy dni i z niecierpliwością patrzyłyśmy na datę egzaminu. Z każdym mijającym dniem egzamin był coraz bliżej.A ja coraz bardziej zaczynałam się bać,że się pomylę przy jakimś pytaniu albo w ogóle nie będę znała na nie odpowiedzi.Coraz...

Przydatność 65% Przemiany społeczne w ostatnim dwudziestoleciu

Historia Polski jest bardzo interesująca i wzbogacana przez rozbiory, powstania i wojny. Lata 1986-2006 są w niej trwale zapisane jako okres zmian zarówno politycznych oraz gospodarczych jak i społecznych. Zobaczmy więc jak upadek komunizmu, wejście Polski do NATO i Unii Europejskiej oraz inne czynniki wpłynęły na życie społeczne przeciętnego obywatela kraju. Zadziwiający jest...

Przydatność 100% Zniszczenie Polski jest na pierwszym planie.

“Zniszczenie Polski jest na pierwszym planie” Polska była słabo przygotowana do wojny, chociaż ożywiła się jej gospodarka, rozbudowano przemysł, powstawały nowe zakłady produkujące nowoczesną broń. Nie mieliśmy również pewnych sojuszników. Wprawdzie od 1921 roku obowiązywał sojusz wojskowy z Francją ale nie uzgodniono żadnych planów wojennych. W końcu 1939 roku...

Przydatność 70% Ziemie polskie w ostatnim półwieczu niewoli

Ziemie polskie w ostatnim półwieczu niewoli o Zabór pruski: polityka germanizacji, język niemiecki językiem administracyjnym, walka z kościołem katolickim, akcje wynaradawiania Polaków, kolonizacja polski przez Niemców. o Zabór rosyjski: rusyfikacja, rosyjski językiem urzędowym, prześladowania na tle religijnym, narzucanie prawosławia, zakaz służby publicznej,...

Przydatność 60% Kultura polska w ostatnim półwieczu niewoli

Kultura polska w ostatnim półwieczu niewoli o Pozytywizm – wiara w pozytywną naukę, postęp i pracę. Jego przedstawiciele to Bolesław Prus, Aleksander Świętochowski, Henryk Sienkiewicz, Eliza Orzeszkowa. Pozytywiści starali się szerzyć oświatę i podnosić poziom cywilizacyjny. o Juliusz Kossak (Kafarek, Lisowczyk), Jacek Malczewski (Wiosna, Słoneczniki), Jan Matejko,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji