Treść zadania
Autor: Konto usunięte Dodano: 4.3.2013 (13:48)
1.Oblicz. W pierwszym rzędzie amfiteatru jest 200 miejsc, a w ostatnim 344. Ile jest miejsc łącznie, jeżeli w każdym rzędzie jest o 12 miejsc więcej niż w poprzednim ?
2. Miasto A i miasto B łączy linia kolejowa długości 210 km . Średnia prędkość pociągu pośpiesznego na tej trasie jest o 24 km/h większa od średniej prędkości pociągu osobowego. Pociąg pospieszny pokonuje tę trasę o 1 godzinę krócej niż pociąg osobowy. Oblicz czas pokonania tej drogi przez pociąg pośpieszny.
Komentarze do zadania
-
Konto nieaktywne 4.3.2013 (13:50)
pomóżcie proszę!!!!!!!!!!!!!!
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
antekL1 4.3.2013 (14:21)
1.
Trzeba policzyć sumę ciągu arytmetycznego. Najpierw ustalimy ilość wyrazów.
Ilość miejsc w kolejnych rzędach opisuje ciąg arytmetyczny gdzie:
a1 = 200; r = 12
czyli: an = 200 + 12 * (n - 1)
Wstawiamy an = 344 i mamy równanie:
344 = 200 + 12 * (n - 1)
344 = 200 + 12 n - 12
156 = 12 n
n = 13.
Jest 13 rzędów. Liczymy sumą od 1 do 13 ciągu an = 200 + 12 * (n - 1)
S13 = n * a1 + r * n(n-1) / 2 = 13 * 200 + 12 * 13 * (13 - 1) / 2 = 3536 miejsc.
============================
2.
Oznaczmy:
v - prędkość pociągu osobowego (w km/h).
Wtedy prędkość pociągu pospiesznego to v + 24
t - czas pokonania trasy przez pociąg pospieszny (w godzinach)
Wtedy: t + 1 to czas pokonania trasy przez pociąg osobowy.
Ponieważ droga = prędkość razy czas dostajemy:
(t + 1) v = 210 ; dla pociągu osobowego
t (v + 24) = 210 ; dla pociągu pospiesznego
Z pierwszego równania wyznaczamy v = 210 / (t + 1) i wstawiamy do drugiego:
[ czytaj ^2 jako "do kwadratu" ]
t * [210 / (t + 1) + 24] = 210 ; mnożymy obie strony przez t + 1
t * [210 + 24(t + 1)] = 210(t + 1) ; wymnażamy nawiasy
210t + 24t^2 + 24t = 210t + 210 ; przenosimy wszystko na lewą stronę
24t^2 + 24t - 210 = 0 ; dzielimy przez 2
12t^2 + 12t - 105 = 0 ; rozwiązujemy to równanie:
delta = 12^2 - 4 * 12 * (-105) = 5184
pierwiastek(delta) = 72
t1 = (-12 - 72) / 24 = -7/2 ; odrzucamy ujemny czas.
t1 = (-12 + 72) / 24 = 5/2.
Odpowiedź: Pociąg pospieszny jechał 2 godziny i 30 minut.
============================Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
malgola 4.3.2013 (14:39)
Zadanie 1.
a1=200
an=344=a1x(n-1)r
r=12
Sn=a1+an/2xn
an=a1+(n-1)xr
344=200+(n-2)x12
344=200+12n-12
12n=156
n=13
by obliczyć miejsca więc:
Sn=a1+an/2xn
Sn=200+344/2x13
Sn=544/2x13
Sn=272x13
Sn=3536
Zadanie 2.
s-droga
v-prędkość
t-czas
pp-pociąg pośpieszny
po-pociąg osobowy
v=s/4
s=210km
tpp=?
vpp=vpo+24
tpp=tpo-1
tpo=tpp+1
210/tpp=210/tpo+24
210/tpp=210/tpo+24/x(tpp+1)
[210(tpp+1)]/tpp=210+24tpp+24/xtpp
210tpp+210=210 tpp+25(tpp)^2+24 tpp
24(tpp)^2+24 tpp-210+O
delta=576+20160=20736
pierwiastek z delty=144
tpp1=(-24-144)/48<0 sprzeczność
tpp2=(-24+144)/48=2,5hDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Prosta y=√3x-2 jest nachylona do osi ox. Opisz szczegółowo pod jakim kątem Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: pawel 24.3.2010 (16:28) |
Dany jest trójkąt o wierzchołkach A=(-4, 2) B=(0,4) C=(6,-4) a) wyznacz Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: MartaGrzeszczak1 29.3.2010 (17:43) |
oblicz: (tg30-ctg30)/cos30 Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: martusb93 29.3.2010 (18:20) |
pole przekroju walca płaszczyzną równoległa do podstawy jest równe 49/pi a Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: lusi1069 30.3.2010 (16:42) |
oblicz objętość i pole powierzchni stożka o promieniu podstawy r,jeżeli Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: olo 30.3.2010 (18:23) |
Podobne materiały
Przydatność 100% Przed pierwszym egzaminem.
Zbliżał się mój pierwszy egzamin.Byłam bardzo ciekawa,czy będzie trudny i jakie będą pytania.Wraz z koleżankami odliczałyśmy dni i z niecierpliwością patrzyłyśmy na datę egzaminu. Z każdym mijającym dniem egzamin był coraz bliżej.A ja coraz bardziej zaczynałam się bać,że się pomylę przy jakimś pytaniu albo w ogóle nie będę znała na nie odpowiedzi.Coraz...
Przydatność 65% Przemiany społeczne w ostatnim dwudziestoleciu
Historia Polski jest bardzo interesująca i wzbogacana przez rozbiory, powstania i wojny. Lata 1986-2006 są w niej trwale zapisane jako okres zmian zarówno politycznych oraz gospodarczych jak i społecznych. Zobaczmy więc jak upadek komunizmu, wejście Polski do NATO i Unii Europejskiej oraz inne czynniki wpłynęły na życie społeczne przeciętnego obywatela kraju. Zadziwiający jest...
Przydatność 100% Zniszczenie Polski jest na pierwszym planie.
“Zniszczenie Polski jest na pierwszym planie” Polska była słabo przygotowana do wojny, chociaż ożywiła się jej gospodarka, rozbudowano przemysł, powstawały nowe zakłady produkujące nowoczesną broń. Nie mieliśmy również pewnych sojuszników. Wprawdzie od 1921 roku obowiązywał sojusz wojskowy z Francją ale nie uzgodniono żadnych planów wojennych. W końcu 1939 roku...
Przydatność 70% Ziemie polskie w ostatnim półwieczu niewoli
Ziemie polskie w ostatnim półwieczu niewoli o Zabór pruski: polityka germanizacji, język niemiecki językiem administracyjnym, walka z kościołem katolickim, akcje wynaradawiania Polaków, kolonizacja polski przez Niemców. o Zabór rosyjski: rusyfikacja, rosyjski językiem urzędowym, prześladowania na tle religijnym, narzucanie prawosławia, zakaz służby publicznej,...
Przydatność 60% Kultura polska w ostatnim półwieczu niewoli
Kultura polska w ostatnim półwieczu niewoli o Pozytywizm – wiara w pozytywną naukę, postęp i pracę. Jego przedstawiciele to Bolesław Prus, Aleksander Świętochowski, Henryk Sienkiewicz, Eliza Orzeszkowa. Pozytywiści starali się szerzyć oświatę i podnosić poziom cywilizacyjny. o Juliusz Kossak (Kafarek, Lisowczyk), Jacek Malczewski (Wiosna, Słoneczniki), Jan Matejko,...
0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań
1 0
banpioszy 4.3.2013 (14:12)
w załączniku
Załączniki
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie