Treść zadania
Autor: naturallyxd Dodano: 23.5.2010 (18:23)
Jakie jest niebo w wierszu Wisławy Szymborskiej - duchowe czy materialne, ważne czy nieistotne, napełnione boskością czy jej pozbawione? Czy to miejsce, stan czy coś innego? Zaproponuj kilka określen bliskoznacznych, którymi można by zastąpić pojęcie nieba opisanego w wierszu.
Niebo
Od tego trzeba było zacząć: niebo.
Okno bez parapetu, bez futryn, bez szyb.
Otwór i nic poza nim,
Ale otwarty szeroko.
Nie muszę czekać na pogodną noc,
ani zadzierać głowy,
żeby przyjrzeć się niebu.
Niebo mam za plecami, pod ręką i na powiekach.
Niebo owija mnie szczelnie
i unosi od spodu.
Nawet najwyższe góry
nie są bliżej nieba
niż najgłębsze doliny.
Na żadnym miejscu nie ma go więcej
niż w innym.
Obłok równie bezwzględnie
przywalony jest niebem co grób.
Kret równie wniebowzięty
jak sowa chwiejąca skrzydłami.
Rzecz, która spada w przepaść,
spada z nieba w niebo.
Sypkie, płynne, skaliste,
rozpłomienione i lotne
połacie nieba, okruszyny nieba,
podmuchy nieba i sterty.
Niebo jest wszechobecne
nawet w ciemnościach pod skórą.
Zjadam niebo, wydalam niebo.
Jestem pułapką w pułapce,
zamieszkiwanym mieszkańcem,
obejmowanym objęciem,
pytaniem w odpowiedzi na pytanie.
Podzial na ziemię i niebo
to nie jest właściwy sposób
myślenia o tej całości.
Pozwala tylko przeżyć
pod dokładniejszym adresem,
szybszym do znalezienia do znalezienia,
jeślibym była szukana.
Moje znaki szczególne
to zachwyt i rozpacz
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Interpretacja tytułu Syzyfowe Prace Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 4 rozwiązania | autor: asia95r 30.3.2010 (17:52) |
analiza i interpretacja wiersza "Z głową na karabinie" Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: adaska94 7.4.2010 (17:11) |
bardzo proszę o interpretację wiersza Cz. Miłosza ,,Nadzieja''...;D proszę Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: nadzia965 7.4.2010 (18:48) |
jaka jest rola poety i poezji na podstawie wiersza C. Miłosza pt. "Który Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: kinia142 7.4.2010 (19:18) |
Interpretacja wiersza Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 3 rozwiązania | autor: lovelower1 16.4.2010 (15:51) |
Podobne materiały
Przydatność 55% Interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej "Nicość"
Wisława Szymborska jest poetką, której światopogląd literacki został ukształtowany doświadczeniami wojny i wydarzeń powojennych. Początkowo fascynowała się socjalizmem, czego owocem był zbiór wierszy socrealistycznych „Dlaczego żyjemy”. Ponownie debiutowała utworami o innej, głębszej już tematyce. W tomiku wydanym w 1957 roku – „Wołanie do Yeti”, widoczne są...
Przydatność 60% Interpretacja wiersza "Nienawiść" Szymborskiej.
Wisława Szymborska Nienawiść Spójrzcie, jaka wciąż sprawna, jak dobrze się trzyma w naszym stuleciu nienawiść. Jak lekko bierze wysokie przeszkody. Jakie to łatwe dla niej – skoczyć, dopaść. Nie jest jak inne uczucia. Starsza i młodsza od nich równocześnie. Sama rodzi przyczyny, które ją budzą do życia. Jeśli zasypia, to nigdy snem wiecznym. Bezsenność...
Przydatność 70% "Milczenie Roślin" - Wisławy Szymborskiej, interpretacja wiersza.
Wisława Szymborska MILCZENIE ROŚLIN Jednostronna znajomość między mną a wami rozwija się nie najgorzej. Wiem co listek, co płatek, kłos, szyszka, łodyga, i co się z wami dzieje w kwietniu, a co w grudniu. Chociaż moja ciekawość jest bez wzajemności, nad niektórymi schylam się specjalnie, a ku niektórym z was zadzieram głowę. Macie u mnie imiona:...
Przydatność 65% Analiza i interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej "Bal"
"Bal" Dopóki nie wiadomo jeszcze nic pewnego, bo brak sygnałów, które by dobiegły, dopóki Ziemia wciąż jeszcze nie taka jak do tej pory bliższe i dalsze planety, dopóki ani widu ani słychu o innych trawach zaszczycanych wiatrem, o innych drzewach ukoronowanych, innych zwierzętach udowodnionych jak nasze, dopóki nie ma echa, oprócz tubylczego, które by potrafiło...
Przydatność 55% Interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej "Na wieży Babel"
Pomiędzy bohaterami wiersza Wisławy Szymborskiej dostrzec można brak zrozumienia. Dialog sprawia wrażenie jakby rozmówcą pomieszano języki, tak jak budującym na wieży Babel. Każda postać mówi własnym kodem językowym, nie zwraca uwagi na problemy tej drugiej osoby. Celem autorki jest chęć uświadomienia czytelnikowi, że powiniem zajmować się sobą, ale także innymi. Powinien...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie