Treść zadania

~Eryk

Z jaką prędkością powinien się zbliżać obserwator do nieru­chomego (względem powietrza) źródła dźwięku obserwatora, aby częstotliwość „słyszana" była dwukrotnie większa od „nadawanej"? Z jaką prędkością powinno się oddalać źródło dźwięku od nieru­chomego obserwatora, aby częstotliwość „słyszana" była dwukrotnie mniejsza? Przyjąć, że prędkość dźwięku w powietrzu wynosi c = 340 m/s

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Korzystamy ze wzoru na zmianę częstotliwości spowodowaną efektem Dopplera (ja zawsze zaglądam do Wiki, bo nie pamiętam, co jest w liczniku, co w mianowniku). Okazuje się, że w liczniku jest prędkość obserwatora, oznaczmy ją 'v'.

    Pierwsza część zadania: f oznacza częstotliwość źródła, mamy wzór, w liczniku jest plus bo obserwator się przybliża, częstotliwość rośnie:

    2f = f\,\frac{c + v}{c}

    Skracamy 'f' i liczymy v. Wychodzi dość oczywiste: v = c = 340 m/s

    Druga część zadania: w mianowniku mamy plus, bo częstotliwość maleje, teraz 'v' to prędkość źródła:

    \frac{1}{2}f = f\,\frac{c}{c + v}

    Ponownie wychodzi v = c = 340 m/s

    Cały wzór Dopplera (Vo - prędkość obserwatora, Vz - prędkość źródła) to:

    f = f_0\,\frac{c \pm V_o}{c \pm V_z}

    gdzie znaki plus minus wybiera się rozsądnie, a metody na zapamiętanie gdzie jest Vo, gdzie Vz nie znam :(

Podobne materiały

Przydatność 50% Widz teatralny- bierny obserwator czy aktywny uczestnik wydarzeń scenicznych?

Zarówno sytuacja, w której widz jest jedynie biernym obserwatorem jak i sytuacja, w której jest aktywnym uczestnikiem wydarzeń scenicznych wydaje mi się ciekawa. Oczywiście również bardzo ważny jest poziom samej sztuki oraz gra aktorów, bowiem zaangażowanie aktorów jest wprost proporcjonalne do uwagi widzów. Jeżeli spektakl stoi na niskim poziomie to nie wzbudzi on żadnego...

Przydatność 80% Widz bierny obserwator, czy widz - współuczestnik scenicznych wydarzeń??

Zarówno sytuacja, w której widz jest jedynie biernym obserwatorem jak i sytuacja, w której jest aktywnym uczestnikiem wydarzeń scenicznych wydaje mi się ciekawa. Oczywiście również bardzo ważny jest poziom samej sztuki oraz gra aktorów, bowiem zaangażowanie aktorów jest wprost proporcjonalne do uwagi widzów. Jeżeli spektakl stoi na niskim poziomie to nie wzbudzi on żadnego...

Przydatność 75% Fryderyk Nietzsche – krytyczny obserwator rzeczywistości. Krytyka moralności chrześcijańskiej.

Fryderyk Nietzsche był znakomitym filozofem zajmującym się głównie krytyką różnych dziedzin filozofii. Jedną z nich, na temat której wygłaszał wg. mnie najciekawsze poglądy jest moralność, a w szczególności moralność chrześcijańska. Moralnością zajął się Nietzsche w swej pracy „Krytyka moralności” oraz w wielu innych pismach. Filozof został uznany za jednego z...

Przydatność 75% Ignacy Krasicki - obserwator i krytyk polskiego społeczeństwa. Omów temat na podstawie wybranych utworów.

Ignacy Krasicki był jednym z pierwszych organizatorów życia kulturalnego. Współpracował z ośrodkiem królewskim nad tworzeniem sceny narodowej, należał do najaktywniejszych publicystów "Monitora". Uprawiał wiele gatunków literackich, m.in. publicystykę, pisał wiersze liryczne, bajki, poematy heroikomiczne, satyry, listy poetyckie, komedie. Pierwszym poematem...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji