Treść zadania
Autor: tiga2012 Dodano: 20.11.2012 (13:15)
sprowadz podane ulamki do wspolnego licznika 6/13i3/7, 17/8i60/29, 12/65i9/58 9/27i10/81 prosze wijasnijcie mi jak to robic co do czego
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
podane liczby zamień na ułamki dziesietne ;ja to zapisalam 9inaczej bo na Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: marreena365 4.5.2010 (15:52) |
wpisz brakujące znaki : : lub . tak , aby otrzymac podane wyniki.4 4 Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 4 rozwiązania | autor: izik585 18.5.2010 (17:47) |
wyraz podane wielkości a. w cm 8mm , 2cm,6mm,25cm1mm b. w metrach Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: krzysiekdeik 25.5.2010 (16:58) |
napisz co najmniejdwoma sposobami,w postaci wyrażeń dwumianowyhc,podane wielkośc Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 13.6.2010 (13:03) |
ulamki Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: wojtek123130 12.9.2010 (16:42) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Sprawdzanie licznika indukcyjnego jednofazowego
Celem ćwiczenia jest poznanie budowy, zasady działania, metody sprawdzania oraz właściwości metrologicznych licznika indukcyjnego jednofazowego prądu przemiennego.
Przydatność 55% Harmonia i niepokój doświadczeniem człowieka renesansu.Rozwiń temat,analizując podane utwory Jana Kochanowskiego .
Mamy przed sobą dwa wiersze Jana Kochanoeskiego. Pierwszy z nich to "Pieśń świętojańska o Sobótce", drugi to "Tren XVII". Oba te utwory zostały napisane przez jednego człowieka , typowego perzedstawiciela epoki "renesansu", a jednak są tak bardzo różne w swojej wymowie. Abyśmy mogli dokonać analizy tych utworów , musimy najpierw zdać sobie...
Przydatność 75% Zinterpretuj podane fragmenty noweli „Gloria victis”, charakteryzując przyrodę jako świadka opisywanych zdarzeń.
"Gloria victis" Elizy Orzeszkowej to opowiadanie relacjonujące przebieg epizodu z powstania styczniowego, gdzie chór leśnych drzew i polnych kwiatów opowiada o ważnym wydarzeniu historycznym. Ta personifikacja pomogła autorce wyrazić swój pogląd na sprawę, o której nie mogła pisać inaczej, jak za pomocą języka ezopowego. Pisarka swym utworem złożyła hołd odwadze...
Przydatność 85% Portret XVII-wiecznego Sarmaty. Analizując podane fragmenty „Potopu” H. Sienkiewicza, dokonaj charakterystyki Zagłoby, bohatera powieści.
Onufry Zagłoba to doskonały przykład XVII-wiecznego Sarmaty. Postawa tego bohatera, jego czyny i słowa są typowe dla tej właśnie grupy społecznej. Poniższe fragmenty w pełni obrazują postać Zagłoby jako idealnego szlachcica sarmackiego. Pierwszy fragment to przemowa Zagłoby w Kiejdanach, tuż przed zdradą Radziwiłła. Szlachcic wymienia w niej swoje liczne zalety....
Przydatność 75% Harmonia i niepokój doświadczeniem człowieka renesansu. Rozwiń temat analizując podane fragmenty
Harmonia i niepokój są to dwa przeciwieństwa i już od początków świata towarzyszą człowiekowi. Pierwsze kojarzy nam się z błogim spokojem, szczęściem, natomiast drugie budzi w nas jedynie negatywne odczucia: niepewność, brak bezpieczeństwa, lęk. Jan Kochanowski, człowiek renesansu w swoich dziełach przedstawia nam swoją wizję tych dwóch stanów. Pierwszym utworem,...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
2 0
kasik16 20.11.2012 (14:28)
6 / 13 i 3 /7
najmniejszym wspólnym mianownikiem jest 91, więc skoro pierwszy mianownik rozszerzamy o 7, bo 13*7 = 91, to i licznik tego ułamka trzeba rozszezrzyć o taką samą wartość. Taką sama regułą trzeba potraktować drugi ułamek, czyli jeśli najmniejszym wspólnym mianownikeim jest 91, a iwesz, że 91 : 7 = 13, czyli już wiesz, ze mianownik rozszerzył sie o 13 to i licznik trzeba rozszerzyć o tę samą wartość, wiec:
6*7 / 91 i 3*13 / 91
42/ 91 i 33/91
17 / 8 i 60 / 29
17 * 29 / 232 i 60 * 8 / 232
493 / 232 i 480 /232
12 / 65 i 9 / 58
12* 58 / 3770 i 9 *65/ 3770
696 / 3770 i 585 / 3770
9 / 27 i 10 / 81
9*3 / 81 i 10 / 81
27/81 i 10 / 81
jak najprościej szukać wspólnego mianownika?
metodą prób i błedów:) tzn. bierzesz tą większą wartość mianownika i mnożysz po kolei przez liczby 1, 2, 3,, 4 itd :) potem każdy wynik dzielisz przez wartość mianownika drugiego ułamka i patrzysz, jeśli wychodzi liczba całkowita, czyli bez przecinków to ok a jeśli są przecinki to szukasz dalej :) np
2/5 i 5/ 8
1) wiekszym wartościowo mianownikiem jest 8, więc w pierwszej kolejności zajmiemy się 8
2) liczymy: 8*2 = 16 i pytasz się, czy 16 dzieli się przez 5? wychodzi 3 i 1/5, więc 16 nie może być najmniejszym wspólnym mianownikiem, bo oprócz liczby 3 w tym przypadku jest jeszcze ułamek 1/5, szukamy dalej :)
3) liczymy 8*3 = 24, pytasz się, czy 24 dzieli się przez 5? wychodzi 4 i 4/5 więc 24 nie moze być tym mianownikiem bo jest oprócz 4 też ułamek 4/5, liczymy dalej
4) liczymy 8*4 = 32, pytasz sie, czy 32 dzieli się przez 5? wychodzi 6 i 2/5 więc odpada, szzukasz dalej
5) liczymy 8*5 = 40 i pytasz się czy 40 dzieli się przez 5? TAK! WYCHODZI 8! więc najmniejszym wspólnym mianownikiem tych ułamków jest 40 :)
6) teraz liczymy tak:
2 /5 = 2 *x / 5*8
widzisz, ze w tym ułamku mianownik rozszerzyłeś 8 razy, zeby wyszło w mianowniku 40, więc i licznik musisz teraz rozszerzyć 8 razy, bo tyle ile razy rozszerzasz mianownik, tyle samo razy rozszerzasz licznik wiec wyjdzie:
2 * 8 / 5*8 = 16 / 40 :)
7) teraz drugi ułamek:
5/8 = 5*x / 8*5
skoro widzisz, ze w tym ułamku rozrszerzyłeś mianownik 5 razy aby wyszło 40 to i licznik też musisz o tę samą wartość rozrzeszyc czyli bedzie
5*5 / 8*5 = 25/40 :)
i teraz jeśli potrzebujesz to możesz porównać te ułamki ze sobą, czyli
16/ 40 i 25 / 40
skoro mianowniki są tej samej wartości to na nich nie patrzymy, porównujemy tylko liczniki, wiec pytasz sie co jest większe? 16 czy 25? 25 jet większe wiec wstawiasz znak:
16 / 40 < 25/40
łatwe? :)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
2 0
sonar 20.11.2012 (15:19)
Chyba do wspólnego mianownika
6/13 i 3/7
wspólnym mianownikiem będzie -> 91 (wynik mnożenia 13 * 7)
mnożę 6/13 (licznik i mianownik) przez 7 = 42/91
mnożę 3/7 (licznik i mianownik ) przez 13 =39/91
6/13 i 3/7 = 42/91 i 39/91
17/8 i 60/29
to są ułamki niewłaściwe -> wyłączam z nich jedności
2 i 1/8 i 2 i 2/29
wspólnym mianownikiem będzie -> 232 (wynik mnożenia 8 * 29)
mnożę w ułamku 2 i 1/8 tylko ułamek 1/8 razy 28 = 2 i 29/232
mnożę w ułamku 2 i 2/29 tylko ułamek 2/29 razy 8 = 2 i 16/232
12/65 i 9/58
wspólnym mianownikiem będzie -> 3770 (wynik mnożenia 65 *58)
mnożę w ułamku 12/65 licznik i mianownik razy 58 = 696/3770
mnożę w ułamku 9/58 licznik i mianownik razy 65 = 585/3700
9/27 i 10/81
wspólnym mianownikiem będzie -> 81 (bo liczba 81 jest 3-krotną wielokrotnością liczby 27)
mnożę w ułamku 9/27 licznik i mianownik razy 3= 27/81
ułamek 10/81 pozostaje bez zmian
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie