Treść zadania

strzalka

Zad.7
Zbadaj monotoniczność ciągu określonego wzorem:
a)A n = 3n+2,
b)A n = 4- 5n,
c) A n = n | n +1 (to jest ułamek ) ,
d)A n =n - 3 | n + 1 (to jest ułamek ) ,
e) A n =3-4n.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 0

    Wszędzie odejmujemy a(n+1) - a(n) i patrzymy na znak różnicy

    a) W nawiasy kwadratowe wziąłem wyrazy a(n+1) i a(n)

    a_{n+1} - a_n = [3(n+1) + 2] - [3n+2] = 3n+3+2-3n-2 = 3

    Różnica jest dodatnia, ciąg jest rosnący
    ==============

    b) Jak wyżej.

    a_{n+1} - a_n = [4-5(n+1)] - [4-5n] = 4-5n-5-4+5n = -5

    Różnica jest ujemna, ciąg jest malejący
    ==============

    c) Swoją drogą wygodniej (i jaśniej) jest zapisać An jako:
    An = n / (n + 1). Wtedy wiadomo, co jest w mianowniku. Nawiasy się przydają!
    W poniższym wyrażeniu licznik w pierwszym wyrażeniu bierze się z podstawienia
    n+1 w miejsce n. Podobnie mianownik = (n+1) + 1 = n + 2.

    a_{n+1} - a_n = \frac{n+1}{n+2} - \frac{n}{n+1} = \frac{(n+1)^2 - n(n+2)}{(n+2)(n+1)}=

    = \frac{n^2 + 2n +1-n^2 - 2n}{(n+2)(n+1)} = \frac{1}{(n+2)(n+1)}

    Dla dodatnich n różnica jest dodatnia. ciąg jest rosnący
    ==============

    d) Chyba chodzi o: An = (n - 3) / (n + 1), jeśli tak, to (uwagi o podstawianiu oraz uproszczenia w liczniku po sprowadzeniu do wspólnego mianownika i wymnożeniu nawiasów jak wyżej).

    a_{n+1} - a_n = \frac{n-2}{n+2} - \frac{n-3}{n+1} = \frac{4}{(n+2)(n+1)}

    Dla dodatnich n różnica jest dodatnia. ciąg jest rosnący
    ==============

    e)
    a_{n+1} - a_n = [3-4(n+1)]-[3-4n]=3-4n-4-3+4n = -4

    Różnica jest ujemna, ciąg jest malejący.
    Ale to prawie identyczny przykład jak (b). Na pewno taka jest treść?
    ==============

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Bohater romantyczny wzorem.

Który z bohaterów literatury romantycznej stał sie dla Ciebie wzorem i dlaczego?(charakterystyka+uzasadnienie). Każdy człowiek stawia sobie za wzór kogoś godnego naśladowania, zbliżonego do nieosiągalnego ideału. Niezwykle interesujący "album" ludzkich postaw prezentują bohaterowie romantyczni. Kierowali się oni nie narządem wzroku, który pozwala jedynie...

Przydatność 75% Zbyszko wzorem rycerza średniowiecznego.

Średniowiecze to epoka, w której kluczową rolę odgrywali rycerze. Aby nim zostać trzeba było być wolno urodzonym, wykazywać się siłą i sprawnością, biegle władać mieczem oraz brać udział w turniejach rycerskich. Niezbędne też był prawy charakter. Znane z literatury postacie rycerskie to m.in. Tristan, Roland i król Artur. Wzorem polskiego rycerza jest Zbyszko z Bogdańca...

Przydatność 50% Wzorem dla każdego z nas jest Papież

Wzorem dla każdego z nas jest Papież- Polak. Od dawna marzyłem, żeby go zobaczyć i usłyszeć. Z uwagą śledziłem wszystkie wizyty Papieża w Polsce. Wreszcie nadarzyła się okazja. Papież w czasie 7 pielgrzymki do kraju odwiedził Łowicz. Wczesnym rankiem 14 czerwca 1999 roku pojechałem z mamą do Łowicza. Podróż trwała dość długo, staliśmy w korkach, bo na spotkanie z Ojcem...

Przydatność 70% Czy bohaterowie romantyczni mogą by wzorem dzisiejszej, współczesnej młodzieży.

Moim zdaniem bohaterowie romantyczni nie mogą być wzorem dla współczesnej młodzieży. Bohaterowie romantyczni byli zazwyczaj normalnymi „szarymi” ludźmi, którzy pod wpływem jednego wielkiego wydarzenia zmieniali cały swój pogląd i widzenie na świat. Zamiast sielankowego i beztroskiego życia z rodziną, wybierali pełną zgryzoty, trosk i trudnych decyzji drogę „bohatera...

Przydatność 75% Wzorem jakiej postawy dla człowieka cierpiącego może być Hiob?

Jednym z bohaterów Starego Testamentu jest Hiob - zamożny człowiek tóry posiadał dobrze prosperujące gospodarstwo, szczęśliwą rodzine i licznych przyjaciół i w jednej chwili wszystko to stracił. Bóg chcąc udowodnić szatanowi prawdziwość i szczerość wiary Hioba wystawił go na ciężką próbe. Odebrał mu wszystko co czyniło go zamożnym, szczęśliwym i szanowanym. Jednak...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji