Treść zadania
Autor: limopoli Dodano: 11.10.2012 (18:36)
Rozwiąż nierówność (metodą wężykową):
d)(2x-6)^5(6x-3)^5(2-x)^2 większe bądź równe od 0
e)(5-x)^2(2x^2-8)^3>0
f)(x^2-2x-15)^4(2x+1) mniejsze bądź równe od 0
g)(x^2+3)(2x-5)(1-x^2)<0
h)(x^2-7)(2x^2+x-1)(3x^2+x-2) większe bądź równe od 0
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
1. rozwiąż równanie korzystając z metod przedstawionych w przykładach na Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: justysia5432 18.2.2011 (19:12) |
Podobne materiały
Przydatność 65% 9 metod otrzymywania soli.
1) MEtal + kwas----> Sol + Wodor 2) Tlenk metalu + Kwas----> Sol + Woda 3) Kwas + Wodorotlenek----> Sol + woda 4) Metal + niemetal---> Sol kwasu beztlenowego 5) tlenek metalu + bezwonnik kwasowy--->sol 6) Zasada(wodorotlenek) +bezwonnik kwasowy---> sol + woda 7) Sol 1 + sol 2 --->sol 3 + sol 4 8) Sol 1 + kwas 1 --->sol 2 + kwas 2 9) wodorotlenek 1 + sol 2 ---> wodorotlenek 2 + sol 2
Przydatność 60% 10 metod otrzymywania soli
Kwas+zasada->sól+woda Metal(aktywny)+kwas->sól+H Tl.metalu+kwas->sól+woda Tl.metalu+tl.niemetalu->sól(tlenowa) Zasada+tl.niemetalu->sól(tlenowa)+woda Metal+niemetal->sól(beztlenowa) Sól1+sól2->sól3+sól4 Sól1+kwas->sól(mocna)+kwas Sól1+zasada->sól2+wodorotlenek Sól1+metal(aktywny)->sól2+metal(mniej aktywny)
Przydatność 65% Zastosowanie metod inżynierii genetycznej
Dziedzina biologii zajmująca się zjawiskami dziedziczności i zmienności oraz badaniem praw rządzących między podobieństwem i różnicami indywidualnymi, związanymi z pochodzeniem, nosi nazwę genetyki. Nauka ta powstała w początkach obecnego stulecia i stale niezwykle szybko się rozwija. Obecnie w dużym zakresie wykorzystywana jest w stosunkowo nowej gałęzi nauk zwanej...
Przydatność 75% WDN krótka charakterystka wybranych metod
WDN Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli Czym jest WDN: Pozwala zintegrować nauczycieli (oraz wszystkich pracowników szkoły) wokół wspólnie uznawanych wartości i realizacji wyznaczonych celów. Przenosi odpowiedzialność za życie szkoły z podmiotów zewnętrznych na wewnętrzne (kadrę kierowniczą, radę pedagogiczną, uczniów, rodziców, czyli całą...
Przydatność 60% Charakterystyka metod wychowania, cele wychowawcze
Dla metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej niezbędne jest, ze względów metodycznych i praktycznych, określenie dyrektyw metodycznych traktowanych jako możliwości i propozycje, których dobór zależy od wychowawcy podejmującego każdorazowo decyzję, co do sposobów postępowania wychowawczego. Wychowawca, decydując o doborze metod pracy, staje się twórcą procesów...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
antekL1 12.10.2012 (08:57)
Czytaj oo jako "nieskończoność" oraz znak "u" jako sumę przedziałów.
d)
Piąta potęga liczby ma ten sam znak co pierwsza potęga.
Nierówność sprowadza się do: (2x - 6)(6x - 3) >= 0
bo wyrażenie (2-x)^2 jest nieujemne, ale trzeba pamiętać, że x = 2 też jest rozwiązaniem, bo nierówność jest > lub =
Miejsca zerowe (2x - 6)(6x - 3) to x = 1/2, x = 3
"Wężyk" zaczyna się od góry (bo 2 nawiasy i dodatnie współczynniki przy x)
Przecina on oś X w 1/2, zakręca i ponownie przecina oś X w 3.
Czyli albo x <= 1/2 albo x >= 3
x należy do (-oo, 1/2 > u < 3, +oo) u {2}
e)
Pierwszy nawias jest nieujemny i można go pominąć.
Znak sześcianu liczby jest taki sam jak tek liczby, nierówność sprowadza się do:
x^2 - 4 > 0 (podzieliłem drugi nawias przez 2)
(x-2)(x+2) > 0
Z powodów identycznych jak w (d)
x należy do (-oo, -2 ) u ( 2, +oo)
f)
Nie ma czego "wężykować"
Czwarta potęga liczby jest nieujemna, pomijamy pierwszy nawias,
ale trzeba pamiętać, że może być on zerem, czyli, ponieważ nierówność jest <=
x^2 - 2x - 15 = 0
co daje x1 = -3, x2 = 5
Reszta nierówności sprowadza się do:
2x + 1 <= 0 czyli x <= -1/2
Ten zakres obejmuje x1 z rozwiązania powyżej, dostajemy:
x należy do (-oo, -1/2> u {5}
g)
Pierwszy nawias jest zawsze dodatni, pomijamy.
Trzeci nawias przedstawiamy jako iloczyn i mamy:
(2x-5)(1-x)(1+x) < 0
Typowy "wężyk". Zaczyna się od góry (bo 3 nawiasy, ale ujemny współczynnik przy x w środkowym nawiasie). Przechodzi przez x = -1 pod oś X, następnie przez x = 1 nad oś X i przez x = 5/2 pod oś X.
Pod osią wężyk jest dla
x należy do (-1, 1) u (5/2, +oo)
h)
Pierwszy nawias rozkładamy na [x - pierwiastek(7)] * [x + pierwiastek(7)]
Następne dwa trzeba zbadać, czy przypadkiem nie są zawsze dodatnie.
2x^2 + x - 1 = 0
ma dwa pierwiastki: x1 = -1 ; x2 = 1/2
3x^2 + x - 2 = 0
ma dwa pierwiastki: x3 = -1 ; x4 = 2/3
Całość zapisuje się tak:
(x-\sqrt{7})(x+\sqrt{7})(x+1)(x-1/2)(x+1)(x-2/3) \geqslant 0
Zwróć uwagę, że (x+1) się powtarza!
Zapisujemy nawiasy w kolejności takiej, aby rozwiązanie z najmniejszym x było po lewej stronie. NIE jest to konieczne, ale ułatwia "wężykowanie".
(x+\sqrt{7})(x+1)^2(x-1/2)(x-3/2)(x-\sqrt{7}) \geqslant 0
Nawias (x+1)^2 jest nieujemny, pomijamy go, ale ponieważ nierówność jest >= to x = -1 też jest rozwiązaniem. Pozostaje 4 nawiasy z dodatnimi współczynnikami przy x.
Wężyk zaczynamy od góry, przecina on oś X dla x = -pierwiastek(7), ponownie wchodzi nad oś dla x = 1/2 i schodzi pod oś dla x = 3/2, aby wyjść nad oś dla x = +pierwiastek(7).
x należy do (-oo, -pierw(7) > u {-1} u <1/2, 3/2 > u < pierw(7), +oo)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie