Treść zadania
Autor: merry1805 Dodano: 9.10.2012 (18:50)
pochodzenie tragedii, ironia tragiczna, katharsis, fatum, budowa teatru greckiego, Kayfeusz - proszę o szybką odp. bo mam na jutro te definicje
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Pochodzenie i historia zawodu fotografa Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: whack 1.4.2010 (15:13) |
Notatka prasowa na temat tragedii w Smoleńsku Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: bizonek122 13.4.2010 (20:13) |
"Skąpiec" to tragiczna komedia. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: gracham 17.5.2010 (21:55) |
budowa dramatu? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: justyna2311 23.5.2010 (18:43) |
pochodzenie słowa ogień Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: sewo77 6.9.2010 (17:18) |
Podobne materiały
Przydatność 55% Początki teatru greckiego i tragedii
Początki teatru greckiego i tragedii Początki teatru greckiego datuje się na VI w. p.n.e. Słowo ?teatr? pochodzi od greckich wyrazów teatos ? dostrzegalny, teates ? widz i teatron ? miejsce dramatycznych przedstawień. Prawdziwy początek teatru ma swoje korzenie w czasach prehistorycznych i wywodzi się od obrzędowych tańców ówczesnej ludności. Teatr grecki wyrósł z religijnych...
Przydatność 70% Budowa teatru Elżbietańskiego
Budynek był okrągły bez dachu nad środkową areną. Wokół postawione były drewniane galerie dla zamożniejszych widzów. Dla biedniejszych widzów były miejsca stojące na parterze. Scena była umieszczona w dole na podwyższeniu, nad nią znajdował się niewielki dach. Dekoracji było nie dużo, zastępowały ją napisy w rodzaju: „jest to las”. Nieraz osoby dramatu w swych...
Przydatność 75% Budowa tragedii antycznej.
Twórcą tragedii antycznej jest Tespis,żył w VI w.p.n.e. Najwybitniejsze tragedie pisarze tworzyli jednak w V w.p.n.e. Byli to:Sofokles,Ajschylos i Eurypides. Cechy tragedii antycznej to: *istotą każdej tragedii antycznej jest konflikt tragiczny wynikający z istnienia dwóch przeciwstawnych,ale równorzędnych racji;nie można dokonać wyboru,gdyż każda decyzja niesie klęskę...
Przydatność 75% Początki teatru greckiego, tragedii i tragizmu.
Powstanie teatru związane było z kultem Dionizosa. Wiosną obchodzono małe a jesienią wielkie Dionizje. Na cześć boga śpiewano dytyramby (uroczyste hymny). Z dytyrambów stopniowo narodził się teatr grecki. Dochodziło do dialogu między śpiewakami. Pierwszego dnia W. Dionizji odbywały się uroczystości religijne zakończone przeniesieniem posągu Dionizosa z świątyni Do...
Przydatność 80% Człowiek wobec fatum w tragedii Sofoklesa „Król Edyp”
W dzisiejszych czasach, rzadko kto z nas ma ten wielki przywilej, żeby poznać swoje przeznaczenie. Wydawać by się mogło, że takie rozpoznanie bardzo ułatwiłoby nam życie. Znając go, nie pozostawałoby nic innego jak, wytrwale do niego dążyć bądź zrobić wszystko, aby go zmienić. Nie jest to jednak takie proste o czym przekonujemy się czytając dramat Sofoklesa „Król Edyp”...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie
Komentarze do zadania
merry1805 9.10.2012 (20:36)
już sama rozwiązałam xd napisze tym którzy też nie umieją;
Tragedia antyczna - rodowód : Drugi okres w literaturze greckiej to okres ATTYCKI (klasyczny), obejmujący 5 i 4 w.p.n.e. W tym wieku zauważamy rozkwit kultury ateńskiej. Jest to czas rozwoju tragedii ateńskiej (tragedia - dosłownie "pieśń kozłów"). Ku czci Dionizosa odprawiano tzw. wielkie Dionizja i Dionizja Małe (wiejskie). Z tych dwóch odmian kultu Dionizosa powstał teatr starogrecki w dwóch swoich odmianach:tragedii i komedii. Z pieśni ku czci Dionizosa (boga wina) - DYTYRAMBU powstała TRAGEDIA, której budowa opierała się na dialogu prowadzonym przez koryfeusza (przewodnika) z chórem.
Ironia tragiczna - nieprzezwyciężona sprzeczność naznaczająca los bohatera tragedii, którego czyny wbrew jego woli i wiedzy prowadzą nieuchronnie do zagłady. Ironia tragiczna nazywana jest często ironią losu, ironią obiektywną lub dramatyczną. Jej istotą jest sprzeczność pomiędzy znaczeniem użytych słów, a intencją zawartą w kontekście.
Katharsis – jedna z podstawowych cech tragedii, zwłaszcza starożytnej (antycznej). Pojęcie utworzył i zdefiniował Arystoteles w VI rozdziale "O tragiźmie" . Uznał on, że celem sztuki jest wzbudzenie u widza uczuć litości i trwogi, aby przez to następnie oczyścić jego umysł z tych doznań.
Fatum – zły los.W mitologii greckiej to personifikacja nieuchronnego, nieodwracalnego losu. Fatum ciążące nad człowiekiem ograniczało ramy jego wolnej woli, kierując skutki działań w jednym tylko, zgubnym kierunku.
Budowa teatru greckiego: Na środku teatru znajdował się okrągły plac (gr. orchestra). Na nim występował chór.
Z trzech stron, dokoła placu umieszczona była kamienna widownia (gr. theatron). Im dalej znajdowały się miejsca dla publiczności, tym wyżej były one położone (dlatego właśnie teatry budowano na stokach wzgórz).
Z czwartej strony placu znajdował się budynek sceniczny (gr. skene). Pełnił on funkcję szatni dla aktorów. W nim także przebywali ci artyści, którzy akurat w danej chwili nie grali. Budynek sceniczny odgrywał również istotną rolę dla akcji wystawianej sztuki. Często w nim odbywały się wydarzenia, które nie były pokazywane na scenie i o których postacie tylko mówiły. Na jego ścianie zamieszczano dekoracje. Na krańcach ograniczony był bocznymi skrzydłami (gr. paraskenia).
Przed nim znajdowało się podwyższenie (gr. proskenion). Na podwyższeniu tym występowali aktorzy. Z budynku scenicznego na podwyższenie prowadziło troje drzwi. Każde z nich miało ściśle określoną, stałą symbolikę i było przeznaczone dla konkretnych postaci. Najistotniejsze były drzwi środkowe (nazywane królewskimi), ponieważ nimi wychodzili najważniejsi w sztuce bohaterowie. Drzwi boczne (paradoi) przeznaczone były dla postaci mniej znaczących.
Koyfeusz, koryfej (gr. κορυφαῖος korypháios czyt. koryfajos) to przewodnik chóru w teatrze starogreckim. Wygłaszał on najtrudniejsze kwestie oraz wyznaczał chórzystom tempo i wysokość dźwięku.