Treść zadania
Autor: Karina29 Dodano: 17.9.2012 (20:06)
Cześć nie moge zrozumieć ułamkuw jeśli wiecie oco w tym chodzi to pomuszcie prosze mam już z 5 jedynek
Komentarze do zadania
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
sonar 17.9.2012 (23:23)
1 -> licznik
-- -> kreska ułamkowa
2 -> mianownik
Mianownik wskazuje na ile części podzielono całość.
Licznik ile tych części wzięto do obliczeń
Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
Gdy dodajemy lub odejmujemy ułamki -> to muszą mieć one taki sam mianowniki
Obliczenia wykonujemy na licznikach, mianowniki pozostają bez zmian
np.
1/5 + 3/5= 4/5
6/9 + 2/9 = 8/9
8/9 - 4/9 = 4/9
7/10 - 4/10= 3/10
Gdy ułamki mają różne mianowniki, to musimy sprowadzić je do wspólnego mianownika i dopiero wykonać działanie.
np.
3/4 + 5/7= -> wspólnym mianownikiem będzie liczba 28
teraz mnożę CAŁY pierwszy ułamek przez 7 a drugi przez 4
= 21/28 + 20/28=
dodaję liczniki , mianownik pozostaje bez zmian
= 41/28
ponieważ wynik jest ułamkiem niewłaściwym -> bo licznik jest większy niż mianownik , zamieniam go na liczbę mieszaną , czyli wyciągam z tego ułamka całości
= 1 i 13/28
Gdy odejmuję ułamki , mogę w odjemnej zamienić jedną całość na ułamek
np.
5 i 1/4 - 1 i 3/4=
zamieniam 1 całość z 5 na 4/4
= 4 i 5/4 - 1 i 3/4=
odejmuję całości od całości i licznik drugiego ułamka od licznika pierwszego ułamka
= 3 i 2/4=
upraszczam ułamek
= 3 i 1/2
Mnożenie ułamków -> podane liczby muszę zamienić na ułamki niewłaściwe.
1 i 2/3 * 3 i 1/4=
= 5/3 * 13/4=
= 65/12=
= 5 i 5/12
Podczas mnożenia mogę skracać ułamki ("na krzyż")
np.
3 i 3/4 * 2 i 2/5=
= 15/4 * 12/5 = (skracam 15 z 5 oraz 4 z 12)
= 3/1 * 3/1=
= 9/1 =
= 9
Aby podzielić ułamek przez ułamek, musisz pomnożyć pierwszy ułamek przez odwrotność drugiego
np.
4 i 2/3 : 1 i 2/4=
= 14/3 : 6/4=
= 14/3 * 4/6 = (skracam 14 z6)
= 7/3 * 4/3 =
= 28/9=
= 3 i 1/8Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Proszę pomocy to zadanie jest na jutro i chodzi o ułamki dziesiętne! Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 9 rozwiązań | autor: andzia2606 20.5.2010 (16:29) |
Hej, mam do Was prośbę! Tu nie chodzi o szkołę ale za najlepszą odpoweidź Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: olcialam 29.9.2010 (16:10) |
Bardzo pilne chodzi mi tylko o działania pierwsze będzie takie: 36-24=12 Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: lallala 30.9.2010 (21:22) |
Bardzo pilne chodzi mi tylko o działania pierwsze będzie takie: 36-24=12 Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: lallala 30.9.2010 (21:45) |
dzielenie- 511 000:3500 wynik znam chodzi mi o kolejnośc dzielenia Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 4 rozwiązania | autor: eryk 3.10.2010 (17:25) |
Podobne materiały
Przydatność 90% ''Kim są dla mnie rodzicie , za co im moge podziekowac... ''
Kazdy z nas w pewnym momencie zadaje sobie pytanie ..Kim sa dla mnie rodzice za co im moge podziekować...'' Trudno odpowiedziec nam na to pytanie stanowczo i bez namyslu. Jest wiele definicji , lecz tak naprawde zadnej nie mozemy do siebie przytoczyc ... Jest wiele osob, ktore nie maja za grosz szacunku dla rodziny ... A zastanow sie chociaz przez chwile ,kto ci dal szanse ? Kto sie o...
Przydatność 50% W literaturze chodzi o to, aby zobaczyć siebie...
W literaturze chodzi o to, aby zobaczyc siebie. Jak żyjemy na świecie, pośród rowiesników, nie wiemy czy postepujemy dobrze i czy bedziemy szczesliwi w przyszłosci. W kazdej literaturze jest odpowiedz na pytanie. Czy jestesmy dobrzy dla swojej rodziny, czy duzo czasu poswiecamy jej. Tak tez było z Aurelią i jej matką w ksiazce pt."Opium w rosole". Matka nie opiekowała sie...
Przydatność 50% O co chodzi w pakiecie klimatyczno-energetycznym
Pakiet klimatyczno-energetyczny Istotą pakietu klimatyczno-energetycznego jest ograniczenie przynajmniej o 20 proc. emisji CO2 do atmosfery do 2020 roku przez kraje członkowskie UE. Dla Polski oznacza to w praktyce dekarbonizację i zawalenie się naszej energetyki w 94 proc. opartej na węglu,100-procentową podwyżkę cen prądu. . Musielibyśmy kupować głównie od Francji, która...
Przydatność 50% "Albowiem ten kto zrozumie swoją istotę, jest panem swego przeznaczenia" - poprzyj przykładami.
1. „Albowiem ten, kto rozumie swoją istotę, jest panem swego przeznaczenia”. Rozwiń słowa F.Bacona, odwołując się do własnych doświadczeń i wybranych lektur. Odnosząc się to tekstu Francisa Bacona należy na wstępie odnieść się do osoby twórcy i czasów, w jakich zostały wypowiedziane. Autor żył w XVI wieku, a więc w epoce odrodzenia i miało to decydujący wpływ...
Przydatność 85% Dlaczego Syzyfowe prace są obowiązkową lekturą w gimnazjum? Czy chodzi o budzenie nienawiści do Rosjan?
Książka S. Żeromskiego, pt. ,,Syzyfowe prace" według mnie jest obowiązkową lekturą w gimnazjum, ponieważ ukazuje losy polaków w zaborze rosyjskim. Autor chciał pokazać walkę z zaborcami oraz chęć odzyskania wolności. Nie chodzi tutaj także o budzenie nienawiści do Rosjan, ponieważ akcja ta działa się w tamtym wieku i nie ma wpływu na wydarzenia w tym okresie. Przedstawię...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
2 0
rybitwa11 17.9.2012 (22:04)
Ułamek to jest część całości np. dzielisz tort na połowy i zjadasz jedną połowę.Tę część tortu zapisujesz w postaci ułamka=1/2( jedna druga)czyli jedna całośc podzielona na dwie równe części. Możesz ten tort podzielic na trzy równe części - wtedy każda część to 1/3 całości.Zjesz takie dwie części i masz 2/3całości.Jesli podzielisz tort na 4 części, to każda z nich stanowi 1/4 całości.Zjesz trzy takie części i masz ułamek 3/4.Ułamek składa się z dwóch liczb i kreski ułamkowej.Ta liczba napisana ponad kreską nazywa się licznikiem ułamka, pod kreska jest mianownik. Mianownik wskazuje na ile częsci podzieliłaś całośc np.tort, a licznik wskazuje ile tych części zjadłaś.Np. 5/8 oznacza,że całość została podzeilona na 8 równych części z których wzięłaś 5.
Inaczej można zapisać: 5:8=5/8.
Napisz o co Ci konkretnie chodzi, podaj jakieś zadania, postaram się wytłumaczyć.Nie zrażaj się na pewno zrozumiesz ułamki i poprawisz te jedynki.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie