Treść zadania

~Maggie93

Mam troche zadań z geografii:

1. Omów przyczyny oraz skutki demograficzne i społeczne eksplozji demograficznej w krajach rozwijających sie.

2.Omów konsekwencje stagnacji demograficznej w krajach wysoko rozwiniętych.

3.Dlaczego udział europy w ogólnej liczbie ludności świata zmniejsza się?

4. Na czym polegają procesy starzenia się społeczeństw?

5. Omów rozmieszczenie ludności na świecie.

6. Wymień największe obszary ekumeny i anekumeny na świecie.

7. Wymień najgęściej zaludnione regiony w wybranych krajach wysoko rozwiniętych rozwijających się.

8.Wyjaśnij przyczyny szybkiego wzrostu poziomu urbanizacji w krajach rozwijających się.

9. Omów problemy z jakimi borykają się wielkie miasta w związku z nadmierną koncentracją ludności i aktywności gospodarczej.

10. Uzasadnij że struktura zawodowa ludności odzwierciedla poziom rozwoju kraju.

11. Przedstaw strukture użytkowania ziemi w kilku wybranych krajach. Jakie czynniki miały decydujący wpływ na ukształtowanie tej struktury.

12.Omów cechy intensywnej gospodarki rolnej.

13.Omów cechy ekstensywnej gospodarki rolnej.

14.Wskaż państwa o największym odsetku gruntów ornych.

15.Przedstaw rozmieszczenie obszarów uprawy: pszenicy, kukurydzy,ryżu. Wymień głównych producentów tych zbóż.

16.Wskaż państwa o największym odsetku użytków zielonych.

17.Wymień największe regiony chowu bydła, trzody chlewnej i owiec na świecie.

18.Przedstaw rozmieszczenie obszarów uprawy: kawy, kakao i herbaty. Wymień głównych producentów.

19. Przedstaw rozmieszczenie obszarów uprawy bawełny. Wymień głównych producentów.

20. Na wybranych przykładach omów cechy rolnictwa krajów słabo i dobrze rozwiniętych.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • userphoto

    3.Chęć zdobycia wykształcenia oraz szybkiego zawodowego sukcesu przez ludzi młodych (będących w wieku produkcyjnym) a w coraz większym stopniu przez kobiety, którym potomstwo znacznie utrudniałoby osiągnięcie tych celów.
    Kolejną przyczyną jest model rodziny bezdzietnej lub 2+1, 2+2 co nie przyczynie się do wzrostu liczby ludności.

    4.Proces ten polega na tym że jest coraz mniej ludzi w wieku przedprodukcyjnym czyli dzieci w stosunku do ludzi poprodukcyjnych czyli starszych Dlaetgo mówimy o społeczeństwie starzejacym się.

    6.Ekumena ,Azja,Europa,Afryka,AMERYKA POŁUDNIOWA ,PÓŁNOCNA
    Anekumena-Antarktyda,pustynie tropikalne

    7.USA, kraje Europy Zachodniej, Japonia,Niemcy,Włochy

    10.Im więcej jest ludzi z wysokim wykształceniem tym szybciej rozwija się dany kraj np pod względem technicznym

    12.Gospodarka intensywna to taki system ekonomiczny, w którym wzrost uzyskiwany jest przede wszystkim przez:

    wzrost wydajności pracy
    oszczędzanie surowców
    modernizacje istniejących fabryk lub zastępowanie starych nowocześniejszymi
    rozwój nowych technologii dzięki wysokim nakładom na naukę
    większe w porównaniu do gospodarki ekstensywnej nakłady pieniędzy(kapitału)
    Typowym przykładem gospodarek intensywnych są gospodarki Stanow Zjednoczonych oraz Japonii.

    13.Gospodarka ekstensywna to system ekonomiczny, w którym wzrost uzyskiwany jest przede wszystkim przez:

    nakład czynników pracy (m.in. liczbę pracowników),
    areał upraw w rolnictwie,
    liczbę budowanych fabryk,
    wydobycie i zużycie większej ilości surowców.
    Typowym przykładem gospodarki ekstensywnej była gospodarka Związku Radzieckiego.

    15.- Pszenica – wysiewana jest na jesieni, krótki okres wegetacji, toleruje niewielkie przymrozki, ale daje mniejsze plony niż p. ozima, uprawia się ją w Polsce.
    - Pszenica ozima - wrażliwa na zbyt duże spadki temperatur, nie znosi przymrozków.
    Producenci:
    - Chiny (19%), USA (12%), Indie (11%),Francja, Rosja, Kanada.
    RYŻ: drugie zboże świata, zajmuje ok. 24%pow. przeznaczonej pod uprwawę wszystkich zbóż, jest
    bardziej wydajny niż pszenica, potrzebuje krótkiego okresu weg., w sprzyjających warunkach można mieć nawet 3 zbiory/rok, uprawia się go w klimacie podzwotnikowym, zwrotnikowym monsunowym, duże ilości uprawia się na terenach sztucznie nawadnianych, w czasie wzrostu wymaga wysokiej temp. i dużej ilości wody.
    - Ryż mokry – inaczej nizinny, rośnie w błocie
    - Ryż suchy
    - Ryż wodny – tylko w Bangladeszu, cały w wodzie.
    Producenci:
    - Chiny, Indie, Indonezja, Wietnam, Bamgladesz.
    Eksporterzy: Tajlandia, USA, Wietnam, Chiny, Pakistan.
    Kraje, gdzie do 70%gruntów ornych zajmuje ryż:
    - Wietnam, Bangladesz, Sri Lanka, Kambodża, Laos.
    KUKURYDZA: trzecie zboże świata, zajmuje ok. 21%pow. przeznaczonej pod uprwawę wszystkich
    zbóż, ma 3 miejsce pod względem zasiewów i 2 pod względem zbiorów. Ma duże wymagania
    klimatyczne (klimat podzwrotnikowy i um. ciepły), okres wegetacji nie krótszy niż 5 miesięcy, w okresie
    wzrostu wymaga dużych ilości wody i bardzo dobrych gleb, KSR uprawiają ją jako zboże alimentacyjne,
    KWR jako zboże pastewne, w Polsce uprawiana jest jako roślina pastewna, k. jest zbożem najbardziej
    plennym.
    Producenci:
    - USA (40%), Chiny (12%), Brazylia, Argentyna, Meksyk.
    Największe plony:
    - Francja, Włochy.


    17.Bydło- hodowane dla mleka lub na ubój.
    Najwięksi hodowcy (mln): Indie 193,Brazylia 152,USA 103, Chiny 100, Argentyna 50; POLSKA 9.
    Trzoda chlewna ze względów religijnych nie jest hodowana w krajach Islamskich i Judaistycznych. Najwięksi hodowcy (mln) Chiny 424, USA 59, Brazylia 32, Niemcy 26, Rosja 24,Polska 20.
    OWCE ? są hodowane przede wszystkim dla: wełny, mięsa, futer i mleka. Najwięcej owiec hoduje się w krajach dysponujących rozległymi obszarami suchych pastwisk, gdzie trawy są zbyt niskie i rzadkie dla bydła, a zasoby wody ograniczone.
    Hodowcy (mln): Australia 132, Chiny 112, Nowa Zelandia 51, Indie 45, Iran 45. POLSKA 1 mln.

    18. KAWA: pochodzi z Afryki, jej ojczyzną jest Etiopia, uprawiana jest w strefie międzyzwrotnikowej
    Afryki, Ameryki Północnej i Azji, nie znosi przymrozków i bezpośredniego nasłonecznienia, jest kilka
    gatunków wiecznie zielonych krzewów lub niewysokich drzew – rosną na plantacjach w cieniu innych,
    wyższych drzew.
    Producenci:
    - Brazylia, Kolumbia, Indonezja,Wietnam, Wybrzeże Kości Słoniowej.
    KAKAO: pochodzi z lasów równikowych Ameryki, kakaowiec to wiecznie zielone drzewo lub krzew,
    jego rozwój wymaga gorącego i wilgotnego klimatu przez cały rok, nie lubi wody stojącej i
    bezpośredniego nasłonecznienia – uprawiany w cieniu innych drzew.
    Producenci:
    - Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghana, Indonezja, Brazylia, Papua Nowa Gwinea.
    HERBATA: wiecznie zielony krzew herbaciany, wywodzi się z Chin lub Indii, uprawiana jest w strefie
    zwrotnikowej i podzwrotnikowej, jest herbata czarna, zielona i biała – w zależności od czasu zbioru liści i
    technologii wytwarzania, biała herbata uzyskiwana jest z bardzo młodych liści krzewów herbacianych,
    zbieranych tylko ręcznie 2-3 dni w roku, napar z niej jest jasny i cierpki, herba-mate to herbata
    pochodząca z Peru i Paragwaju, pomagająca w trawieniu.
    Producenci:
    - Indie (Assan, Madras), Chiny (Yunan), Kenia, Sri Lanka, Indonezja, Turcja,
    Gruzja.

    19.BAWEŁNA: wymaga dużej ilości wody i wilgoci w ciągu całego okresu rozwoju i bezdeszczowej
    pogody podczas zbiorów, uprawiana jest głównie w srefie podzwrotnikowej i zwrotnikowej, jest to roślina
    bardzo pracochłonna, jej zbiory wciąż rosną.
    Rejony upraw:
    - Australia, pd. USA, Wyżyna Brazylijska, delta Nilu, wsch. Zairu, pd.-zach. Hiszpania i Grecja.
    Producenci:
    - Chiny, Indie, USA, Pakistan, Uzbekistan.

Podobne zadania

Nieznany Geografia - przyczyny zmian klimatycznych... !!!!! Przedmiot: Geografia / Liceum 1 rozwiązanie autor: Konto usunięte 18.4.2010 (11:50)
kajoja91 Migrację. Przyczyny i skutki. Przedmiot: Geografia / Liceum 3 rozwiązania autor: kajoja91 25.4.2010 (19:42)
malinaaa92 Opisz przyczyny.. (nie skutki) Przedmiot: Geografia / Liceum 1 rozwiązanie autor: malinaaa92 5.5.2010 (13:27)
dorota7609 negatywne skutki wyrębu lasów na ziemi Przedmiot: Geografia / Liceum 2 rozwiązania autor: dorota7609 20.5.2010 (20:56)
karolcia19 Na podstawie map fizycznych,klimatycznych oraz glebowych w atlasie oceń po Przedmiot: Geografia / Liceum 1 rozwiązanie autor: karolcia19 23.5.2010 (13:13)

Podobne materiały

Przydatność 75% Przyczyny i skutki bezrobocia

I. Definicja bezrobocia Bezrobocie to zjawisko polegające na tym, że pewna część ludzi zdolnych do pracy, poszukujących pracy i akceptujących istniejący poziom wynagrodzenia nie znajduje zatrudnienia. Natomiast według Międzynarodowej Organizacji Pracy, której definicję bezrobocia honorują badania statystyczne prowadzone w krajach Europy w ramach systemu Eurostat, osoba...

Przydatność 90% Osteoporoza przyczyny i skutki

Spis treści 1. Wprowadzenie 2. Przyczyny osteoporozy 3. Skutki osteoporozy 4. Profilaktyka 5. Bibliografia WPROWADZENIE Szkielet ssaków ukształtował się w drodze ewolucji do pełnienia kilku istotnych funkcji: lokomocyjnej, ochronnej w stosunku do ważnych narządów oraz utrzymywania minimalnej homeostazy....

Przydatność 65% Stres - skutki i przyczyny

1.Definicja stresu W rzeczywistości stres jest zjawiskiem bardzo powszechnym i każdy zdrowy człowiek go doświadcza. Jest jednym z wielu stanów psychofizjologicznych organizmu, w którym pod wpływem działania specyficznych czynników, zwanych stresorami, zaczyna wzrastać napięcie. Według H.Selye’go, twórcy pojęcia stresu, jest on niespecyficzną reakcją organizmu na...

Przydatność 50% Przyczyny i skutki agresji

Przyczyn wywołujących agresję wśród młodzieży jest wiele.Każde z nich ma swoje wyjaśnienie i powód. Przyczyny te tkwią głównie w dezorganizacji życia rodzinnego i popełonionych błędach wychowawczych.Kiedy zaburzone są kontakty między rodzicami młodzież próbuje "odstresowac się na zewnątrz"-działając w licznej grupie i martretując nie tylko fizycznie,ale także...

Przydatność 85% Powstanie Styczniowe - przyczyny, skutki.

POWSTANIE STYCZNIOWE 22 - 23 STYCZNIA 1863 r. Przyczyny : * porażka Rosji w wojnie krymskiej (wojna Rosji z koalicją Turcji, Anglii, Francji i Sardynii) * branka * sukcesy Włochów (przy pomocy Francji pokonali Austrię i zjednoczyli większą część swojego kraju) * zaostrzenie represji ; aresztowania polskich patriotów Przyczyny klęski powstania: * przewaga...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji