Treść zadania

czarnulla92

mozna prosić o pomoc?1. Oblicz stężenie molowe 30% roztworu perhydrolu (H2O2) o gęstości 1.11 g/cm3.
M(H2O2)=34g/mol
zakł. że V=100cm3
mr=V*d
mr=100*1,11
mr=111g
ms=(30*111)/100
ms=33,3g
n=33,3/34
n=0,979mol
C=n/V
C=0,979/0,1
C=9,79mol/dm3


2. Stężenie procentowe nasyconego roztworu chloranu(V) potasu w temperaturze 298K wynosi 6.76%. Oblicz rozpuszczalność soli w podanej temperaturze.



3. W 200 cm3 roztworu o gęstości 1.2 g/cm3 znajduje się 96 g sacharozy. Oblicz stężenie procentowe tego roztworu.



4. Odważkę 0.5g CuSO4 * 5H2O rozpuszczono w wodzie i otrzymano roztwór o objętości
200 cm3. Oblicz stężenie molowe roztworu.


5. Jakie masy 10% wodnego roztworu chlorku potasu i 2% wodnego roztworu chlorku potasu należy ze sobą zmieszać, aby otrzymać 250g 4% wodnego roztworu tej soli.


6. Mając do dyspozycji odczynniki i sprzęt laboratoryjny, na podstawie obliczeń, zaprojektuj sposób przygotowania 100 ml 0.1 – molowego wodnego roztworu chlorku wapnia.



7. Ile wody należy odparować z 50g 12% wodnego roztworu azotanu(V) sodu, aby otzrymać 20% roztwór tej soli?



8. Zaprojektuj doświadczenie, w którym wykażesz, że proces mieszania przyspiesza rozpuszczanie cukru spożywczego w wodzie. Przedstaw odpowiedni rysunek, obserwacje i wnioski.



9. W dwóch zlewkach umieszczono taką samą ilość sacharozy, ale pod inną postacią (kryształ, puder). Następnie do każdej zlewki dodano taką samą ilość ciepłej wody. Podaj obserwacje i wnioski z doświadczenia.



10. Ile gramów soli znajduje się w 250g wody morskiej, jeśli stężenie soli w tej wodzie wynosi 3%?
Cp=3%
mr=250g
ms=?
Cp=ms*100%/mr
ms=Cp*mr/100%
ms = 3%*250/100
ms = 7,5g soli

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    1. Oblicz stężenie molowe 30% roztworu perhydrolu (H2O2) o gęstości 1.11 g/cm3.
    mol H2O2=2*1+2*16=34g/mol
    d=1,11g/cm^3 = 1110g/dm^3

    Cmol = (Cp*d) / (M*100%)

    Cmol = (30*1110) / (34*100) = 9,79 mol/dm^3

    stęż. molowe tego roztworu wynosi 9,79 mol/dm^3

    2. Stężenie procentowe nasyconego roztworu chloranu(V) potasu w temperaturze 298K wynosi 6.76%. Oblicz rozpuszczalność soli w podanej temperaturze.
    z def. stęż. % roztwór o stęż. 6,76% oznacza, że 6,76 g substancji jest zawarte w 100 g roztworu czyli
    100 g roztw = 6,76 g subst. + x g H2O
    x g H2O = 100-6,76=93,24 g H2O

    rozpuszczalność to ilość gramów substancji, która rozpuszcza się w danej temp. w 100 g wody, czyli
    6,76 g KClO4 rozpuszcza się w 93,24 g H2O, to
    x g KClO4 rozpuszcza się w 100 g H2O
    x=6,76*100/93,24=7,25 g KClO4/100 g H2O

    rozpuszczalność KClO4 w temp. 298 st. K wynosi 7,25 g KClO4/100 g H2O



    3. W 200 cm3 roztworu o gęstości 1.2 g/cm3 znajduje się 96 g sacharozy. Oblicz stężenie procentowe tego roztworu.
    przeliczamy objętość roztw. sacharozy na jego masę
    d=m/v
    m=d*v
    m=200*1,2=240g
    Cp=?
    mr=240g
    ms=96g
    Cp=ms*10/mr
    Cp=96*100/240=40%

    stęż. % tego roztw. wynosi 40%



    4. Odważkę 0.5g CuSO4 * 5H2O rozpuszczono w wodzie i otrzymano roztwór o objętości
    200 cm3. Oblicz stężenie molowe roztworu.
    mol CuSO4=63,5+32+4*16=159,5g/mol
    mol CuSO4*5H2O=63,5+32+4*16+5*(2*1+16)=249,5g/mol
    w
    249,5 g (1 molu) CuSO4*5H2O zawarte jest 1 mol CuSO4, to w
    0,5 g CuSO4*5H2O zawarte jest x mola CuSO4
    x=0,5/249,5=0,002 mola CuSO4

    z treści zadania
    0,002 mola CuSO4 zawarte jest w 200 cm^3 roztw., to
    x mola CuSO4 zawarte jest w 1000 cm^3 roztw.
    x=0,002*1000/200=0,01 mola CuSO4/dm^3

    stęż. molowe tego roztw. wynosi 0,01 mola CuSO4/dm^3


    5. Jakie masy 10% wodnego roztworu chlorku potasu i 2% wodnego roztworu chlorku potasu należy ze sobą zmieszać, aby otrzymać 250g 4% wodnego roztworu tej soli.
    x - ilość roztworu 10% KCl
    y - ilośc roztw.2% KCl

    10%=10/100=0,1
    2%=2/100=0,02
    4%=4/100=0,04

    0,1x +0,02y = 0,04*250
    x + y = 250

    x =250-y
    0,1(250-y) + 0,02y = 10
    25 - 0,1y + 0,02y =10
    -0,08x = -15
    x=187,5

    y=250-187,5=62,5

    aby uzyskać roztwór 4% należy użyć 187,5 g roztw.10% KCl oraz 62,5 g roztw. 2%

    6. Mając do dyspozycji odczynniki i sprzęt laboratoryjny, na podstawie obliczeń, zaprojektuj sposób przygotowania 100 ml 0.1 – molowego wodnego roztworu chlorku wapnia.
    mol CaCl2=40+2*35,5=111g/mol

    1 mol CaCl2 stanowi 111g, to
    0,1 mol CaCl2 stanowi x g
    x=0,1*111=11,1 g CaCl2

    z def. stęż. molowego roztw. 0,1 molowy oznacza, że
    11,1g (0,1 mol) CaCl2 jest zawarty w 1000 cm^3 roztw., to
    x g CaCl2 jest zawarte w 100 cm^3 roztw.
    x=11,1*100/1000=1,11 g CaCl2/100 cm^3 roztw.

    aby przygotować ten roztwór należy odważyć 11,1 g CaCl2, a następnie ilościowo przenieść go do kolby miarowej na 100 cm^3, dopełnić do kreski wodą destylowaną, wymieszać i przelać do opisanej butelki.



    7. Ile wody należy odparować z 50g 12% wodnego roztworu azotanu(V) sodu, aby otzrymać 20% roztwór tej soli?

    obliczamy zawartość NaNO3 w 50 g roztw. 12%
    Cp=ms*100/mr
    ms=Cp*mr/100
    ms=12*50/100=6g NaNO3/50 g roztw.

    obliczamy masę roztworu 20%
    Cp1=ms1*100/mr1
    mr1=ms1*100/Cp1

    Cp1=20%
    ms1=ms=6g NaNO3
    mr1=?
    mr1=6*100/20=30 g roztw.

    50 g roztw. 12% - x g H2O = 30 g roztw. 20%
    x g H2O=50-30=20 g H2O

    aby z 50 g roztw. 12% otrzymać roztw. 20% należy odparować 20 g wody





    8. Zaprojektuj doświadczenie, w którym wykażesz, że proces mieszania przyspiesza rozpuszczanie cukru spożywczego w wodzie. Przedstaw odpowiedni rysunek, obserwacje i wnioski.
    w dwie zlewki odważamy po np. 10 g (2 łyżeczki) cukru, do obydwóch dolewamy np.100 cm^3 wody. Jedną zlewkę pozostawiamy, a zawartość drugiej mieszamy, po uprzednim włączeniu stopera. Okazuje się, że w drugiej zlewce, której zawartośc mieszamy, cukier rozpuszcza się bardzo szybko, natomiast w pierwszej zlewce, której zawartość jest niemieszana cukier pozostaje na dnie. Wniosek - proces mieszania przyspiesza rozpuszczanie substancji



    9. W dwóch zlewkach umieszczono taką samą ilość sacharozy, ale pod inną postacią (kryształ, puder). Następnie do każdej zlewki dodano taką samą ilość ciepłej wody. Podaj obserwacje i wnioski z doświadczenia.
    Tam gdzie znajduje się cukier puder rozpuszczanie przebiega szybciej. Wniosek: rozdrobnienie substancji przyspiesza proces rozpuszczania.



    10. Ile gramów soli znajduje się w 250g wody morskiej, jeśli stężenie soli w tej wodzie wynosi 3%
    Cp=3%
    mr=250g
    ms=?
    Cp=ms*100/mr
    ms=Cp*mr/100
    ms=3*250/100=7,5 g

    w 250g wody morskiej o stęż. 3% znajduje się 7,5 g soli

Rozwiązania

Podobne zadania

monia672 Oblicz stopnie utlenienia: Przedmiot: Chemia / Liceum 2 rozwiązania autor: monia672 7.4.2010 (21:38)
onka46 Oblicz stężenie molowe kwasu siarkowego VI wiedząc że jest to roztwór Przedmiot: Chemia / Liceum 1 rozwiązanie autor: onka46 14.4.2010 (11:07)
liliana14 stężenie molowe Przedmiot: Chemia / Liceum 1 rozwiązanie autor: liliana14 15.4.2010 (19:54)
wzurchemika Oblicz CP roztworu powstałego w wyniku rozpuszczenia 15g Ca(OH)2 w 38g H2O Przedmiot: Chemia / Liceum 2 rozwiązania autor: wzurchemika 17.4.2010 (17:41)
aga125 Oblicz stężenie molowe i procentowe Przedmiot: Chemia / Liceum 1 rozwiązanie autor: aga125 18.4.2010 (21:08)

Podobne materiały

Przydatność 65% Ph roztworu

1. Co to jest pH roztworu? 2. Przy pomocy jakich wskaźników badamy pH i wskaż przykłady pH kilkunastu wybranych przez siebie substancji np. krem, mydło, mleko. Odczyn roztworu jest cechą roztworu określającą ,czy w roztworze znajduje się nadmiar jonów wodorowych H+ - odczyn kwaśny ,czy nadmiar jonów wodorotlenkowych OH- - odczyn zasadowy, czy też są one w równowadze –...

Przydatność 55% Odczyn roztworu PH

Odczyn roztworu jest cechą roztworu określającą ,czy w roztworze znajduje się nadmiar jonów wodorowych H+ -odzczyn kwaśny ,czy nadmiar jonów wodorotlenkowych OH- - odczyn zasadowy ,czy też są one w równowadze –odczyn obojętny. Wodne roztwory kwasów wykazują odczyn kwaśny ,a wodne roztwory wodorotlenków (zasady)- odczyn zasadowy. Jeśli zanurzony w wodnym...

Przydatność 65% Oblicze Ojczyzny

(praca z 1 klasy gima) słowa w wierszu "*** (oblicze ojczyzny)" Tadeusza Różewicza "na początku ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki" oznaczają, że gdy jesteśmy jeszcze mali ojczyzna to rodzice, koledzy i koleżanki, to nasz dom, nasze podwórko. ważniejsze jest wtedy dla nas to, że koleżance zaginął kot, a nie że wielu ludzi nie ma pracy i nie ma za co wyżywić...

Przydatność 55% wiersz Oblicze ojczyzny

Czytając wiersz Tadeusz Różewicza pt.Oblicze ojczyzny odnoszę wrażenie,iż poeta miał szczęśliwe dzieciństwo,chociaż lata w których przyszło mu dorastać nie należały do spokojnych.Wojna i okupacja nie zatarły jednak beztroskich i pełnych ciepłych barw wspomnień poety. Kiedy jest się dzieckiem,całym światem są najbliżsi: mama,tata i...

Przydatność 65% Drugie oblicze opalania

Praca w załączniku

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji