Treść zadania

danielooo

Pytania:
1. Podaj, w którym wieku badacze przyznali, że barok nie jest jedynie zwyrodniałą formą renesansu, ale epoką oryginalną i piękną.
2. Wyjaśnij, na czym polegają i z czego wynikają barokowe odstępstwa od norm renesansowych.
3. Wskaż czynnik, który w zasadniczy sposób wpłynął na kształt XVII-wiecznej kultury.
4. Omów różnice między stosunkiem do tradycji antycznej dwóch epok: średniowiecza i renesansu (akapit 5 i 6)
5. Wyjaśnij, jakie niebezpieczeństwa w postawie ludzi renesansu dostrzegał Erazm z Rotterdamu (akapit 5).
6. Wskaż przyczyny kryzysu renesansowego światopoglądu.
7. Przedstaw, jak Czesław Hernas tłumaczy powrót ludzi baroku do średniowiecznego teocentryzmu (akapit 6).
[1] Już w XVIII wieku pojawiał się sporadycznie termin "Barok" na określenie udziwniania czy dziwactwa w sztuce, a utrwalił się później, po wydaniu dzieła Jackoba Burchardta Der Cicerone (1855), w którym omawia on przemianę stylu w sztuce Włoskiej schyłku XVI wieku, czyli początki baroku, jako swoistą, zwyrodniałą formę renesansu.
[2] Dopiero badania dwudziestowieczne doprowadziły do uwolnienia baroku od owej klamry klasycystycznych kryteriów. Uznano, że jest to oryginalna i bogata formacja rozwojowa sztuki i wymaga stosowania wobec niej właściwego dla niej systemu kryteriów i wartościowania, jak zresztą i dla każdej innej epoki.
[3] W trakcie badań okazało się, że odstępstwa od norm renesansowych, niezwykłości formalne, to po prostu nowe, trudniejsze w odbiorze, lecz funkcjonalne środki wypowiedzi stosowane przez twórców dla wyrażenia niepokojów, myśli nowej sytuacji jednostki w okresie kryzysu świadomości społecznej, jaki ogarnął łacińską Europę po reformacji, po zakończeniu soboru trydenckiego (1545-1563), kiedy rozwiały się nadzieje na zgodę z protestantami i odzyskanie jedności, a ostateczne decyzje wyznaniowe - określające filozofię życia - podejmować musi człowiek samotnie, sam wobec Boga.
[4] Kryzys ów u schyłku renesansu zogniskował się wokół podstawowego problemu ówczesnej kultury: chrześcijaństwo a antyk.
[5] Z wielkiego źródła kultury europejskiej, z antyku, korzystało i średniowiecze, ale główna różnica między średniowiecznym a renesansowym stosunkiem do antyku polegała na tym, że twórcy renesansu w wyborze i interpretacji tradycji antycznych odrzucili pośrednictwo kościoła. Odbiło się to na ogólnym kierunku literatury i jej edukacyjnej funkcji. Już Erazm z Rotterdamu (Ciceronianus, 1528) w tym widział niebezpieczny owoc renesansu, że człowiek wolał, by podziwiano w nim cycerończyka niż świętego. Antyk w średniowieczu wspomagał chrześcijaństwo, antyk w renesansie wspomagał krytycyzm wobec tradycji kościoła.
[6] Humanizm renesansowy czynił człowieka ośrodkiem kosmosu: był to harmonijny antropocentryzm, akcentujący niezależność osobowości człowieka wpisanego w prawa natury, uwalniającego się w różnym stopniu od rygorów narzucanych mu przez kościół i państwo. Tymczasem u schyłku wieku wzmocniły się rygory narzucane przez wszystkie społeczności wyznaniowe, co wiązało się zazwyczaj także z rygorami państwowymi. Zaważyło to na kryzysie tradycji renesansowej. Humanizm barokowy ośrodkiem myśli czyni dramatyczny los jednostki obdarzonej wolną wolą, zdanej na własne rozeznanie i wybór w wewnętrznym dialogu z Bogiem. Zarysował się wyraźny nawrót do średniowiecznego teocentryzmu.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Barok.

Barok w Europie rozpoczyna się w XVI w. , a kończy się w XVIII w. Nazwę epoki wzięto z terminologii historii sztuki: portugalskiej ,,barocco", hiszpańskiej "barueca". Nazwy te oznaczają perłę o dziwacznym kształcie. Już sama nazwa mówił a o sobie negatywnie. Ujemnie oceniane były: malarstwo, rzeźba, muzyka, literatura baroku. Wyróżnia się barok:  hellenistyczny ...

Przydatność 50% Barok.

30. Los człowieka w twórczości Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego i Daniela Naborowskiego Mikołaj Sęp-Szarzyński żył w tym samym czasie co Jan Kochanowski, gdy zmarł w 1581 roku Kochanowski jeszcze żył (do 1584 roku). Wielu historyków literatury zalicza go do baroku (następnej epoki). Wybitny znawca baroku profesor Hernas w swojej pracy zatytułowanej „Barok” przedstawia...

Przydatność 50% Barok.

BAROK to epoka literacka między odrodzeniem a oświeceniem, obejmująca w zasadzie wiek XVII, choć także zjawiska z końca XVI i I połowy XVIII wieku. Termin "barok" zapożyczono z historii sztuki, gdzie stosowany był dla określenia dziwactwa i nieregularności w sztuce. Przyjęcie go przez epokę literacką sugeruje, że będzie w niej mowa o twórczości niezwykłej i...

Przydatność 65% Barok.

Czym jest barok? Jego przeciwnicy mawiali nieraz, że to renesans „zepsuty" czy „przesadny". Rzeczywiście, był to prąd w sztuce, ale i w obyczaju, który chciał robić wrażenie na odbiorcy - bogactwem albo ascezą, blaskiem złoceń albo głębią cieni, pomysłowością technicznych chwytów albo wzniosłością religijnych uniesień. A często wszystkim tym naraz. Wspomnijmy obrazy...

Przydatność 70% Barok.

1. Ramy czasowe, pojęcia: barok, anafora, antyteza, hiperbola, koncept, konceptyzm, marinizm, oksymoron, sonet, kontrreformacja, sarmatyzm. 2. Cechy sztuki barokowej. 3. Nurt dworski i szlachecki w literaturze (cechy, przedstawiciele). 4. J.A.Morsztyn - utwory poetyckie ( styl barokowy, tematyka ). 5. D.Naborowski - utwory poetyckie ( styl barokowy, tematyka). 6. W.Potocki - utwory...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji