Treść zadania
Autor: kreetkowa Dodano: 4.5.2012 (09:11)
Witam Kochani
Ostatnio mam problemy z matematyką , prosiłabym bardzo o pomoc..
Chodzi głównie o zadania z równań i nierówności wykładniczych , równać logarytmicznych oraz tożsamości trygonometrycznych
Zadania zamieszczam w linku dostępnym poniżej
Byłabym bardzo wdzięczna jesli ktośby pomógł , jest mi to bardzo potrzebne.. na jutro :(
http://imageshack.us/photo/my-images/43/matematykau.png/
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Bardzo proszę o pomoc! Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mala53 19.4.2010 (11:00) |
bardzo prosze o pomoc Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: malutkaaaa90 26.4.2010 (17:52) |
Bardzo prosił bym o pomoc :) Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: bereha 6.5.2010 (16:59) |
Bryły bardzo proszę !!! Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: lewy402 7.5.2010 (11:21) |
Prosze o pomoc bardzo mi na tym zalezy.... Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Aucia6 13.5.2010 (20:37) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Diofantos - pierwszy matematyk...
Diofantos - z Aleksandrii, III wiek n.e. Był pierwszy matematyk, któy zajął się algebrą. Niewiele wiemy o jego życiu. Pewne szczegóły możemy poznać rozwiązując zadanie z Epifatium Diofanta zamieszczonego w antologii z XIV wieku mnicha Maksymusa Planudesa. Pod tym nagrobkiem spoczywa Diofant- a dzięki przedziwnej Sztuce zmarłego i wiek jego zdradzi ci ten głaz:...
Przydatność 50% Wzory na matematyke
Wzory Skróconego mnożenia (a + b)2 = a2 + 2ab + b2 (a - b)2 = a2 - 2ab + b2 a2 - b2 = (a - b)(a + b) Pole i obwód koła Pole koła Po = π R2 Obwód okręgu (koła) L = 2 π R R - promień okręgu Pole trójkąta P∆ = ½ Podstawa ∙ wysokość Pole prostokąta P = a ∙ b Pole kwadratu P = a2 Pole trapezu Pole równoległoboku P =...
Przydatność 75% Jan Śniadecki- słynny matematyk
Jan Śniadecki 1756 ? 183 Najwybitniejszy astronom polski przełomu XVIII i XIX wieku. Wpierw kształcił się na Uniwersytecie Krakowskim, a później udał się do Paryża gdzie studiował matematykę pod kierunkiem Laplace'a i d'Alamberta. Tam zaproponowano mu nawet stanowisko astronoma-obserwatora w obserwatorium w Madrycie....
Przydatność 80% Problemy miejskie.
Życie w dużych miastach jest bardzo wygodne i niesie ze sobą dużo korzyści, jednakże ich mieszkańcy mają równie wiele problemów. Tymi problemami są: zapewnienie mieszkań i socjalnych budynków, transport miejski i jego skutki, ogrzewanie mieszkań, zapewnienie mieszkańcom wody, oczyszczanie ścieków, pozbycie się odpadów i utrzymanie czystości ulic. Jednakże, jednym z...
Przydatność 80% Problemy Afryki
Działania na rzecz rozwoju przynoszą najsłabsze rezultaty w Afryce. Podczas Szczytu Milenijnego Narodów Zjednoczonych rządy zgodnie orzekły, że konieczne jest podjęcie starań na rzecz likwidacji ubóstwa i osiągnięcia zrównoważonego rozwoju w Afryce, gdzie ponad połowa ludności żyje za mniej niż 1 dolara dziennie. W ostatnich latach nie znaleziono sposobów, by skutecznie...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
antekL1 5.5.2012 (09:46)
Ten plik z załącznika okazał się być JPG, nie PNG. Może zdążę "na jutro" bo jest jeszcze rano. W zadaniu 1a) nie mogę się doczytać tego, co jest w liczniku wykładnika.
Jest to "1 - x" ?
====================
Jeżeli tak, to mogę przepisać:
Zadanie 1a.
\left(\frac{1}{2}\right)^{\frac{1-x}{x}} \leqslant \left(\frac{1}{2}\right)^0
Zakładam, że x jest różne od zera.
Ponieważ 1/2 < 1 to funkcja wykładnicza jest malejąca i aby porównać wykładniki muszę odwrócić znak nierówności:
\frac{1-x}{x} \geqslant 0
Ta nierówność jest już łatwa: albo licznik i mianownik niedodatnie, albo oba nieujemne, czyli:
1 - x >= 0 oraz x >= 0 czyli: x <= 1 oraz x >= 0
lub:
1 - x < 0 oraz x < 0 czyli: x > 1 oraz x < 0. Sprzeczne.
Wobec tego rozwiązaniem jest (pamiętaj x nie może być zerem)
x \in (0, 1>
============================
Zadanie 1b.
Znów nie mogę się doczytać: w mianowniku przy wykładniku 16 jest x+3, czy x+8. Chyba x+3.
Zakładam, że 3. Mogę pozastępować 16, 8 i 4 potęgami dwójki:
(2^4)^{\frac{x}{x+3}}=2^2\cdot \left(\frac{2^x}{2^3}\right)^{\frac{1}{2x+5}}
Korzystając z praw działań na potęgach (potęga potęgi to iloczyn wykładników, dzielenie przez potęgę to odejmowanie wykładników itp) mogę to wszystko zapisać jako 2 do jakiejś potęgi = 2 do innej potęgi, z równości wykładników wynika, że:
4\cdot\frac{x}{x+3} = 2+(x-3)\cdot\frac{1}{2x+5}
[ Zacznij od dużego nawiasu po prawej, w nim jest 2^x / 2^3 = 2^(x-3) ] itd.
Należy założyć, że x jest różne od -3 oraz od -5/2.
Jak się to równanie sprowadzi do wspólnego mianownika, poprzenosi itd to wyjdzie równanie kwadratowe z rozwiązaniami:
x1 = -7/3 ; x2 = 3
Przepraszam, że nie piszę szczegółów, ale używam programu do rozwiązywania równań kwadratowych, jak masz równania wykładnicze, to kwadratowe umiesz.
============================
Zadanie 2.
Założenia: x >= 1 ponieważ log pod pierwiastkiem ma być nieujemy.
Nazywam y = log x i podnoszę obie strony do kwadratu:
(4-y)^2 = 9y
To równanie kwadratowe ma rozwiązania: y1 = 1, y2 =16
Rozwiązania trzeba jednak sprawdzić! Podstawienie x = 10^16 prowadzi do ujemnej wartości po lewej stronie, a pierwiastek ma być dodatni. Odrzucamy to rozwiązanie.
Dokładniej: Podnoszenie do kwadratu wprowadziło "ekstra" rozwiązanie gdzie:
(4-16)^2 = 3*4. Po lewej stronie jest kwadrat minus 12, po prawej 12 kwadrat.
Kwadraty są równe, ale wyrażenia pod nimi - już nie. Tu jest pułapka.
Zostaje: x = 10
============================
Założenia: w mianownikach nie ma zer, czyli alfa różne od k * pi.
Lewa strona:
= \frac{\cos\alpha}{\sin\alpha}+\frac{\sin\alpha}{1+\cos\alpha} = \frac{\cos\alpha\,(1+\cos\alpha) + \sin^2\alpha}{\sin\alpha\,(1+\cos\alpha)} =
= \frac{\cos\alpha + \cos^2\alpha + \sin^2\alpha}{\sin\alpha\,(1+\cos\alpha)} = \frac{\cos\alpha + 1}{\sin\alpha\,(1+\cos\alpha)} = \frac{1}{\sin\alpha}
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
antekL1 5.5.2012 (11:48)
Pomyliłem się w zapisie (4-16)^2 = 3*4. Przepraszam. Mam tylko kilka minut na poprawki, nie zauważyłem i już nie mogę zmieniać treści rozwiązania.
Poza tym całe to zdanie jest źle napisane. Gdy y = 16 owszem po prawej jest 16*9=144, ale po lewej jest MINUS 12 do kwadratu. Też 144. Nie wolno wziąć ujemnej wartości pierwiastka, dlatego odrzuca się x=16. TO jest ten efekt błędnego rozwiązania wynikającego z podniesienia do kwadratu.