Treść zadania

gosia1978

1)w ostrosłupie czworokątnym krawędż podstawy ma długość a=3 cm .krawędź boczna tworzy z płaszczyzną podstawy kąt o mierze 60 stopni . oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej tego ostrosłupa

2) graniastosłup prawidłowy trójkątny ma objętość równą objętości sześcianu o krawędzi takiej samej jak krawędź podstawy graniastosłupa .Oblicz stosunek pola powierzchni całkowitej tego graniastosłupa do pola powierzchni tego sześcianu

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    1)
    Zrób rysunek. Dorysuj przekątną podstawy. ma ona długość 3 * pierwiastek(2).
    Połowa przekątnej, wysokość ostrosłupa i krawędź boczna tworzą trójkąt prostokątny z kątem 60 stopni przy podstawie. Wobec tego wysokość h ostrosłupa wynosi:

    h = (1/2) * 3 * pierwiastek(2) * tg(60) = (3/2) * pierwiastek(6)

    Objętość V = pole podstawy * h / 3

    V = 3 * 3 * (3/2) * pierwiastek(6) / 3 = (9/2) * pierwiastek(6)
    ----------------------


    2)
    Oznaczam:
    a - krawędź podstawy graniastosłupa lub sześcianu
    h - wysokość graniastosłupa.

    Objętość sześcianu to V = a^3 (czytaj "a do potęgi 3", dalej też tego używam).
    Objętość graniastosłupa: h * pole podstawy, a podstawa jest trójkątem równobocznym więc jej pole wynosi a^2 * pierwiastek(3) / 4. Cała objętość graniastosłupa to:

    V = h * a^2 * pierwiastek(3) / 4.

    Porównuję objętości:

    a^3 = \frac{\sqrt{3}}{4}ha^2 \qquad\mbox{zatem}\qquad h = \frac{4}{\sqrt{3}}a

    Teraz liczę pola powierzchni.
    Sześcian: P1 = 6 a^2
    Graniastosłup: P2 = 2 * a^2 * pierwiastek(3) / 4 + 3 * a * h
    Podstawiam obliczone wyżej h i znajduję szukany stosunek P2 / P1

    \frac{P_2}{P_1} = \frac{a^2\frac{\sqrt{3}}{2}+ 3a\cdot\frac{4}{\sqrt{3}}a}{6a^2}

    Jak się to przeliczy to wychodzi:

    \frac{P_2}{P_1} = \frac{9\sqrt{3}/2}{6} = \frac{3\sqrt{3}}{4}

    ------------------------

Podobne materiały

Przydatność 80% podstawy....

LOGIN NAME – NAZWA KONTA KOMPUTER - (ANG. COMPUTER) urządzenie służące do obliczeń matematycznych. Obecnie służą do (m.in.): · redagowania tekstu, · gromadzenia i wyszukiwania informacji, · przetwarzania informacji. Komputer osobisty (PC) składa się z: 1. komputer właściwy (jedn. Centalna), są to układy elektroniczne w jednej obudowie z napędamidysków i...

Przydatność 100% Podstawy

Cała treść zawarta jest w załączniku.

Przydatność 100% Podstawy

Kraje niemiecko języczne (Die deutschprachigen Lnder) Doutschland, sterreich, Die Schweiz, Liechtenstein. Wie heit du? Ich heie.... Wie ist Ihr Name? Meine name ist... Wo wohnst du? Ich wohnst in... Woher kommst du? Ich komme ous Polen. Die Personen (Osoby) Ich - ja Du - ty er - on sie - ona es - ono wir - my ihr - wy sie - oni/one Sie - Pan/Pani Die Wochentage (dni...

Przydatność 65% Podstawy wychowania – podstawy pedagogiki

PODSTAWY WYCHOWANIA – PODSTAWY PEDAGOGIKI I. Czy człowiek potrzebuje wychowania? Dlaczego wychowywać? ANTROPOLOGICZNE podstawy wychowania. Antropologia. II. Co to jest wychowanie? Czym jest wychowanie? Pytanie ONTOLOGICZNE, pytanie o Byt. Ontologiczne podstawy wychowania. Ontologia. III. Ku czemu wychowywać? Do czego prowadzi wychowanie? Pytanie o wartości. AKSJOLOGICZNE podstawy...

Przydatność 65% Podstawy ekologii

1.Ekologia – dziedzina biologii badająca relację między organizmami oraz zależności między organizmami a środowiskiem .Nazwa została wprowadzona przez niemieckiego biologa Ernesta Heackela , wywodzi się z gr. oikos (dom, otoczenie) i logos ( nauka).Ekologia dzieli się na a. autoekologię – dział ekologii zajmujący się zależnościami między organizmami danego gatunku do...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji