Treść zadania

Werandka1997

rozwiąż układ równań metodą podstawiania , oraz sprawdź otrzymane rozwiązanie.
a.

\begin{cases} x+y=9\\x-y=3\end{cases}

b.

\begin{cases}3x+2y=2\\-3x+y=10\end{cases}

c.

\begin{cases}3x+2y=5\\2x+2y=2\end{cases}

d.

\begin{cases} x+4y=11\\2x+5y=10\end{cases}

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0


    a.


    {x+y=9
    {x-y=3
    ------------dodajemy stronami oba równania

    x+y+x-y=9+3

    2x=12 dzielimy przez 2

    x=6

    {x+y=9
    {x=6

    {y=9-x
    {x=6

    {y=9-6
    {x=6

    {y=3
    {x=6

    spr.

    {x+y=9
    {x-y=3

    {6+3=9
    {6-3=3

    {9=9 L=P
    {3=3 L=P


    b.

    {3x+2y=2
    {-3x+y=10
    ------------------ dodajemy stronami oba równania

    3x+2y-3x+y=2+10

    3y=12 dzielimy przez 3

    y=4

    {3x+2y=2
    {y=4

    {3x=2-2y
    {y=4

    {3x=2-2*4
    {y=4

    {3x=2-8
    {y=4

    {3x=-6 dzielimy przez 3
    {y=4

    {x=-2
    {y=4

    spr.

    {3x+2y=2
    {-3x+y=10

    {3*(-2)+2*4=2
    {-3*(-2)+4=10

    {-6+8=2
    {6+4=10

    {2=2 L=P
    {10=10 L=P

    c.

    {3x+2y=5 mnożymy przez (-1)
    {2x+2y=2

    {-3x-2y=-5
    {2x+2y=2
    ---------------------dodajemy stronami oba równania

    -3x-2y+2x+2y=-5+2

    -x=-3 dzielimy przez (-1)

    x=3

    {2x+2y=2
    {x=3

    {2y=2-2y
    {x=3

    {2y=2-2*3
    {x=3

    {2y=2-6
    {x=3

    {2y=-4 dzielimy przez 2
    {x=3

    {y=-2
    {x=3

    spr.

    {3x+2y=5
    {2x+2y=2

    {3*3+2*(-2)=5
    {2*3+2*(-2)=2

    {9-4=5
    {6-4=2

    {5=5 L=P
    {2=2 L=P


    d.

    {x+4y=11 obie strony równania mnożymy przez (-2)
    {2x+5y=10

    {-2x-8y=-22
    {2x+5y=10
    ------------------- dodajemy stronami

    -2x-8y+2x+5y=-22+10

    -3y=-12 dzielimy przez (-3)

    y=4

    {x+4y=11
    {y=4

    {x=11-4y
    {y=4

    {x=11-4*4
    {y=4

    {x=11-16
    {y=4

    {x=-5
    {y=4

    spr.

    {x+4y=11
    {2x+5y=10

    {-5+4*4=11
    {2*(-5)+5*4=10

    {-5+16=11
    {-10+20=10

    {11=11 L=P
    {10=10 L=P

    • a tu metoda podstawiania

      a.

      {x+y=9
      {x-y=3

      {x=9-y
      {9-y-y=3

      {x=9-y
      {-2y=3-9

      {x=9-y
      {-2y=-6 dzielimy przez (-2)

      {x=9-y
      {y=3

      {x=9-3
      {y=3

      {x=6
      {y=3

      spr.

      {x+y=9
      {x-y=3

      {6+3=9
      {6-3=3

      {9=9 L=P
      {3=3 L=P

      b.

      {3x+2y=2
      {-3x+y=10

      {3x+2y=2
      {y=10+3x

      {3x+2(10+3x)=2
      {y=10+3x

      {3x+20+6x=2
      {y=10+3x

      {9x=2-20
      {y=10+3x

      {9x=-18 dzielimy przez 9
      {y=10+3x

      {x=-2
      {y=10+3*(-2)

      {x=-2
      {y=10-6

      {x=-2
      {y=4

      spr.

      {3x+2y=2
      {-3x+y=10

      {3*(-2)+2*4=2
      {-3*(-2)+4=10

      {-6+8=2
      {6+4=10

      {2=2 L=P
      {10=10 L=P

      c.

      {3x+2y=5
      {2x+2y=2

      {3x=5-2y obie strony dzielimy przez 3
      {2x+2y=2

      {x=(5-2y)/3
      {2x+2y=2

      {x=(5-2y)/3
      {2*(5-2y)/3+2y=2 mnożymy przez 3

      {x=(5-2y)/3
      {2*(5-2y)+6y=6

      {x=(5-2y)/3
      {10-4y+6y=6

      {x=(5-2y)/3
      {2y=6-10

      {x=(5-2y)/3
      {2y=-4 dzielimy przez 2

      {x=(5-2y)/3
      {y=-2

      {x=(5-2*(-2))/3
      {y=-2

      {x=(5+4)/3
      {y=-2

      {x=9/3
      {y=-2

      {x=3
      {y=-2

      spr.

      {3x+2y=5
      {2x+2y=2

      {3*3+2*(-2)=5
      {2*3+2*(-2)=2

      {9-4=5
      {6-4=2

      {5=5 L=P
      {2=2 L=P

      d.

      {x+4y=11
      {2x+5y=10

      {x=11-4y
      {2x+5y=10

      {x=11-4y
      {2(11-4y)+5y=10

      {x=11-4y
      {22-8y+5y=10

      {x=11-4y
      {-3y=10-22

      {x=11-4y
      {-3y=-12 dzielimy przez (-3)

      {x=11-4y
      {y=4

      {x=11-4*4
      {y=4

      {x=11-16
      {y=4

      {x=-5
      {y=4

      spr.

      {x+4y=11
      {2x+5y=10

      {-5+4*4=11
      {2*(-5)+5*4=10

      {-5+16=11
      {-10+20=10

      {11=11 L=P
      {10=10 L=P

Rozwiązania

Podobne zadania

anett Oblicz pole i obwód figury ograniczonej wykresami funkcji y=5 i y=2x-8 oraz Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: anett 28.3.2010 (18:59)
Asiulkam Rozwiąż równania, oraz układy równań : Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 3 rozwiązania autor: Asiulkam 13.4.2010 (19:37)
Asiulkam Rozwiąż równania, oraz układy równań : Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Asiulkam 13.4.2010 (20:22)
761994r dane jest długość podstaw trapezu 6mi 16m oraz wysokość12m oblicz ile Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: 761994r 14.4.2010 (23:08)
ostra1991-1991 rozwiąż układ równań metodą podstawiania 2x-y-9=0 x-4y-1=0 Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 9 rozwiązań autor: ostra1991-1991 21.4.2010 (19:24)

Podobne materiały

Przydatność 65% 9 metod otrzymywania soli.

1) MEtal + kwas----> Sol + Wodor 2) Tlenk metalu + Kwas----> Sol + Woda 3) Kwas + Wodorotlenek----> Sol + woda 4) Metal + niemetal---> Sol kwasu beztlenowego 5) tlenek metalu + bezwonnik kwasowy--->sol 6) Zasada(wodorotlenek) +bezwonnik kwasowy---> sol + woda 7) Sol 1 + sol 2 --->sol 3 + sol 4 8) Sol 1 + kwas 1 --->sol 2 + kwas 2 9) wodorotlenek 1 + sol 2 ---> wodorotlenek 2 + sol 2

Przydatność 60% 10 metod otrzymywania soli

Kwas+zasada->sól+woda Metal(aktywny)+kwas->sól+H Tl.metalu+kwas->sól+woda Tl.metalu+tl.niemetalu->sól(tlenowa) Zasada+tl.niemetalu->sól(tlenowa)+woda Metal+niemetal->sól(beztlenowa) Sól1+sól2->sól3+sól4 Sól1+kwas->sól(mocna)+kwas Sól1+zasada->sól2+wodorotlenek Sól1+metal(aktywny)->sól2+metal(mniej aktywny)

Przydatność 65% Zastosowanie metod inżynierii genetycznej

Dziedzina biologii zajmująca się zjawiskami dziedziczności i zmienności oraz badaniem praw rządzących między podobieństwem i różnicami indywidualnymi, związanymi z pochodzeniem, nosi nazwę genetyki. Nauka ta powstała w początkach obecnego stulecia i stale niezwykle szybko się rozwija. Obecnie w dużym zakresie wykorzystywana jest w stosunkowo nowej gałęzi nauk zwanej...

Przydatność 60% Rozwiązywanie układów równań pierwszego stopnia z dwoma niewiadomymi metodą podstawiania.

{ x - y = 2 2x + y = -2 - wyznaczamy jedną niewiadomą z któregoś równania { x = 2 + y 2x + y = -2 - podstawiamy wyznaczone wyrażenie do drugiego równania układu { x = 2 + y 2(2 + y) + y = -2 - rozwiązujemy równanie z jedną niewiadomą { x = 2 + y 4 + 3y = -2 { x = 2 + y 3y = -6 |: 3 { x = 2 + y y = -2 - podstawiamy wyliczoną...

Przydatność 75% WDN krótka charakterystka wybranych metod

WDN Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli Czym jest WDN:  Pozwala zintegrować nauczycieli (oraz wszystkich pracowników szkoły) wokół wspólnie uznawanych wartości i realizacji wyznaczonych celów.  Przenosi odpowiedzialność za życie szkoły z podmiotów zewnętrznych na wewnętrzne (kadrę kierowniczą, radę pedagogiczną, uczniów, rodziców, czyli całą...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji