Treść zadania

~BSurmacz

Mam problem z tym testem proszę o pomoc :)

1. Określ osobę, liczbę, czas i rodzaj czasowników.
wygraliśmy - ……………………………………………………..........
pożycza - ……………………………………………………………..

2. Podane czasowniki zapisz w trybie rozkazującym i przypuszczającym (nie zmieniaj osoby ani liczby).

Tryb orzekający Tryb rozkazujący tryb przypuszczający
kupujesz ……………………………………………………………………
rysują ……………………………………………………………………...
piszę ……………………………………………………………………….

3. Zamień stronę czynną na stronę bierną.
Uczeń pisze test. ………………………………………………………………
Nauczyciel ocenia prace uczniów. …………………………………………….
Mama kąpie dziecko. ………………………………………………………….

4. Uzupełnij, dopisując formę dokonaną lub niedokonaną czasowników.
pisać - ………………
kończyć - …………..
………………. - zatańczyć
……………..... - zbudować

5. Określ przypadek, liczbę i rodzaj rzeczowników występujących w zdaniu:
Wczoraj rozmawiałem z moim bratem o ciekawej książce.
………………………………………………………………………………
.........................................................................

6. Odmień przez przypadki w obu liczbach rzeczownik „szkoła”. Oddziel temat od końcówki. Wypisz tematy oboczne i wymiany samogłoskowe i spółgłoskowe.

Pełne nazwy przypadków liczba pojedyncza liczba mnoga
…………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………

Tematy oboczne: ………………………………………………….
Wymiany samogłoskowe: ………………………………………..
Wymiany spółgłoskowe: ………………………………………….

7. Wpisz słownie liczebniki. Nazwij typ liczebników.
Mam (4)……………………. rodzeństwa. (liczebnik …………………….)
(3) ……………..dzieciom zabrakło miejsca w sali. (liczebnik …………………….)
W przedstawieniu wzięły udział (4) …………………. znane aktorki. (liczebnik …………..)
Arek urodził się (8) ……………………….. lutego. (liczebnik ………………….)
Minął już (7) ………………. dzień rejsu. (liczebnik ……………………..)

8. Dokończ zdanie:
Urodziłem (-am) się w roku (zapisz słownie) ……………………………
.......................................................................................................

9. Od podanych przymiotników utwórz przysłówki.
gładki - ……………………………
spokojny - ………………………..
mocny - …………………………..
cierpliwy - ………………………..

10. Spośród podanych zaimków [ tam, ile, mój, kto, twój, swój, my, tu, nikt, gdzie, tyle] wskaż:
Zaimki rzeczowne: …………………………………………………..
Zaimki przymiotne: ………………………………………………….
Zaimki przysłowne: ………………………………………………….
Zaimki liczebne: ……………………………………………………..

11. Utwórz stopień wyższy i najwyższy przymiotników i przysłówków. Nazwij rodzaj stopniowania.
dobry - ……………………………………………(…………………………….)
mały - ……………………………………………..(…………………………….)
miękki - ……………………………………………(…………………………….)
słabo - ……………………………………………..(…………………………….)

12. Zmień przymiotniki na wyrażenia przyimkowe.
pasiasty koc - …………………………………………
owocowa sałatka - ……………………………………
włóczkowa czapka - …………………………………

13. Spośród wymieszanych spójników i przyimków wypisz tylko przyimki.
na, pod, i, oraz, obok, w, ani, albo, o, za, czy, ponieważ, nad, przez, żeby, poza
…………………………………………………………………………………

14. W podanych zdaniach nazwij wszystkie części mowy.
Moja mała siostrzyczka siedzi na ławce.
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
..........................................................................
.........................................................................

Po niebie leniwie płyną chmurki, a słońce mocno przygrzewa.
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………...

15. Spośród podanych części mowy wypisz:
a) czasowniki w formie osobowej: …………………………………………
b) czasowniki w formie nieosobowej: …………………………………......

piórnik, pisać, tyle, czytanie, idzie, książka, ciekawy, mówiono, przybiłem,
ten, oraz, zdjęto, nie, skorzystaliśmy

16. Spośród podanych wyrazów wypisz części mowy odmienne.
gołąb, szybko, poszedł, biały, lub, trzy, na, tak, mój

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    1)
    Wygraliśmy-3os. l.mn, cz.prze., r.męskoosobowy
    Pożycza-3os. l.poj., cz.ter., r. męski, żeński lub nijaki (-)
    2)
    kupujesz-kupuj-kupił(a)byś
    rysują-pysujcie-rysowalibyście
    piszę-...-pisał(a)bym

    3)
    Uczeń pisze test- Test jest pisany przez ucznia.
    Prace uczniów oceniane są przez nauczyciela.
    Dziecko jest kąpane przez mamę.

    4)
    pisać-napisać
    kończyć-skończyć
    zatańczyć-tańczyć
    zbudować-budować

    5)
    bratem-Narzędnik, l.poj., r.męski
    książce-Miejscownik, l.poj., r.żeński

    6) l.poj./l.mn.
    M szkoł-a / szkoł-y
    D szkoł-y/ szkół
    C szkol-e/ szkoł-om
    B szkoł-ę/ szkoł-y
    N szkoł-ą/ szkoł-ami
    Ms szkol-e/ szkoł-ach
    W szkoł-o!/ szkoł-y!

    oboczności: ł:l, o:ó
    temat: szkol
    temat oboczny:szkoł, szkol, szkół


    7)
    czworo- liczebnik zbiorowy
    trojgu- liczebnik zbiiorowy
    cztery- liczebnik główny
    ósmego- liczebnik porządkowy
    siódmy- liczebnik porządkowy

    8) tysiąć dziwięćset dziewięćdziesiątym trzecim/czwartym/szóstym/ósmym...

    9)
    gładki-gładko
    spokojny-spokojnie
    mocny-mocno
    cierpliwy-cierpliwie

    10)
    rzeczowne- kto, my, nikt,
    przymiotne-mój, twój, swój
    przysłowne-tam,tu, gdzie
    liczebne-ile, tyle

    11)
    dobry-lepszy-najlepszy (stopniowanie regularne)
    mały-mniejszy-najmniejszy (stopniowanie regularne)
    miękki-bardziej miękki-najbardziej miękki (stopniowanie opisowe)
    słabo-słabiej-najsłabiej (przysłówek)

    12)
    Pasiasty koc-koc w paski
    Owocowa sałatka-sałatka z owocami
    Włóczkowa czapka-czapka z włóczki

    13)
    Na, pod, obok, w, za , nad, przez, poza

    14)
    Moja- zaimek przymiotny
    mała- przymiotnik
    siostrzyczka- rzeczownik
    siedzi- czasownik
    na- przyimek
    ławce- rzeczownik

    Po-przyimek
    niebie-rzeczownik
    leniwie-przysłówek
    płyną-czasownik
    chmurki-rzeczownik
    a-spójnik
    słońce-rzeczownik
    mocno-przysłówek
    przygrzewa-czasownik

    15)
    forma osobowa:idzie, przybiłem, skorzystaliśmy
    forma nieosobowa:pisać, mówiono, zdjęto

    16)
    gołąb, biały, trzy, mój

    Pozdrawiam:)

Rozwiązania

Podobne zadania

kaamolo PROSZE O POMOC SZYBKO Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: kaamolo 14.4.2010 (19:44)
emef9 o sporcie proszę o pomoc :) Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: emef9 16.4.2010 (16:51)
glupi7891 Pomoc!Zadanie na poniedziałek!Pilne! Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: glupi7891 17.4.2010 (17:29)
kaamolo BARDZO PROSZE O POMOC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: kaamolo 18.4.2010 (17:55)
miiistrzu PROSZE O POMOC SZYBKO *może być w 1 zdaniu Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: miiistrzu 18.4.2010 (18:11)

Podobne materiały

Przydatność 60% Dzieje Liczb

Liczba, jest podstawowym pojęciem matematyki, które powstało w świadomości człowieka na wiele tysięcy lat przed naszą erą, a następnie kształtowało się i rozwijało wraz z rozwojem cywilizacji i kultury. Z chwilą, gdy rozróżnienie między „jeden” i „wiele”- charakterystyczne dla ludów pierwotnych- przestało wystarczać, wprowadzone zostały liczby: 1,2,3,4,...,a więc...

Przydatność 75% Symbolika liczb

Liczbę 1 uważano dawno, dawno temu za liczbę najdoskonalszą. Jest to pierwsza liczba nieparzysta. Wszystkie inne liczby pochodzą od jedynki, np.2, to 1 + 1. Jeden - ile to jest: dużo czy mało? Zastanów się! Wszyscy chcą być pierwsi: w nauce, w sporcie, w zabawie, ale nikt nie chce dostać jedynki z klasówki! Liczba 2 jest pierwszą liczbą parzystą. Uważana była przed wiekami...

Przydatność 85% Rewalidacja osob z Alzheimerem

„Cały świat to scena. A ludzie na nim jako aktorzy. Każdy z nich wchodzi na scenę i znika, A kiedy na niej jest, gra różne role W siedmioaktowym dramacie żywota... I wreszcie akt ostatni, który kończy Dziwną i pełną zdarzeń akcję sztuki: Nowe dzieciństwo, gdy traci się pamięć, Zęby, smak, włosy, wzrok - i w końcu wszystko.” [William Szekspir; Jak wam się...

Przydatność 80% Cecha podzielności liczb naturalnych.

Cecha podzielności przez 2 Liczba jest podzielna przez 2 jeżeli jej ostatnia cyfra jest parzysta lub jest nią zero. Przykłady: 12, 48, 100, 124 Cecha podzielności przez 3 Liczba jest podzielna przez 3 jeżeli suma jej cyfr tworzy liczbę podzielną przez 3. Przykłady: 27 bo 2+7=9 123 bo 1+2+3=6 621 bo 6+2+1=9 Cecha podzielności przez 4 Liczba jest...

Przydatność 80% Cechy podzielności liczb.

Cechy podzielności przez 2 Liczba jest podzielna przez 2 jeżeli w rzędzie jedności ma cyfrę:0, 2, 4, 6, lub 8. Przykłady: 24, 506, 1002, 99990 Cechy podzielności przez 3 Liczba jest podzielna przez 3 jeżeli suma jej cyfr tworzy liczbę podzielną przez 3. Przykłady: 42 - 4+2 = 6 i 6 =2*3 783 - 7+8+3=18 i 18=6 * 3 1209 - 1+2+0+9=12 i 12=4*3 Cechy podzielności przez 4...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji