Treść zadania
Autor: patryk49991 Dodano: 15.12.2011 (18:58)
Johann Wolfgang Goethe Cierpienia młodego Wertera
(fragmenty)
[1] Czyż musiało tak być, że to, co tworzy szczęście człowieka, stało się znów źródłem jego cierpienia?
[2] Pełne, gorące uczucie mego serca dla żywej natury, które dawało mi tyle rozkoszy, które mi świat otaczający w raj zamieniało, staje się teraz dla mnie nieznośnym dręczycielem, katującym duchem, który prześladuje mnie na wszystkich drogach.
[3] Gdym dawniej patrzył ze skały, poprzez rzekę, aż ku owym wzgórzom na urodzajną dolinę, jak wszystko wkoło kiełkuje i płynie; gdym widział owe góry przybrane od stóp do szczytu wysokimi, gęsto rosnącymi drzewami, wszystkie owe doliny w ich różnorodnych skrętach, ocienione miłymi lasami, a łagodna rzeka wiła się wśród szeleszczących trzcin, odzwierciedlając urocze chmury, które delikatny powiew wieczorny przesuwał po niebie; gdym słyszał wokół siebie ptaki ożywiające las, a miliony komarów tańczyły ochoczo w ostatnim czerwonym promieniu słońca; gdy jego ostatnie drżące spojrzenie wyzwalało z trawy brzęczącego chrząszcza, a dziwny szum i ruch wokół mnie kazał mi patrzeć na ziemię; i mech, co z twardej skały wydziera swą żywność, i chwasty zwieszające
się z suchego piaskowego wzgórza objawiały mi całe głębokie, płomienne, święte życie natury - jakże obejmowałem to wszystko ciepłym sercem, zatracałem się w nieskończonej pełni i wspaniałe kształty bezkresnego świata poruszały się w mej duszy, ożywiając wszystko. Ogromne góry otaczały mnie, przepaście leżały przede mną, wodospady spadały w dół, rzeki płynęły pode mną, a lasy i góry grały. I widziałem, jak pracą i tworzeniem przenikają się wzajem w głębiach ziemi wszystkie niezbędne siły. [ ... ]
[4] Biedny głupcze, który wszystko cenisz tak mało, bo sam jesteś mały! Od niedostępnych gór pustyni, której nie tknęła żadna stopa, aż po kres nieznanego oceanu unosi się duch wiecznie Tworzącego i raduje się wszelkiemu prochowi, który pojmuje Go i żyje. Ach, wtedy, jak często wraz z żurawiem, który przelatywał nade mną, tęskniłem do brzegu niezmierzonego morza, by z pieniącego
się pucharu nieskończoności pić oną wzbierającą falę rozkoszy i choćby przez chwilę czuć w swej piersi o tak ograniczonych siłach tchnienie szczęśliwości tej Istoty, która wszystko z siebie i przez siebie rodzi.
[5] Bracie, tylko wspomnienie owych godzin sprawia mi ulgę; nawet ten wysiłek, by owe niewymowne uczucia przywołać, znów wypowiedzieć, wznosi moją duszę ponad nią samą i każe mi potem podwójnie odczuwać niepokój stanu, który mnie teraz przenika.
[6] Przed duszą moją rozsunęła się jakby zasłona i pole nieskończonego życia zmienia się teraz przede mną w przepaść wiecznie otwartego grobu. Czyż możesz rzec: To jest! - skoro wszystko przemija, skoro wszystko z szybkością burzy przepływa mimo, tak rzadko zachowuje całą siłę swego istnienia, ach, porwane zostaje przez strumień, zatopione i o skałę rozbite! [ ... ]
[7] Ha, nie wzruszają mnie wielkie, rzadko zdarzające się katastrofy świata: te powodzie, co zmywają wsie, te trzęsienia ziemi, co pochłaniają miasta. Rozdziera mi serce trawiąca moc ukryta we wszechświecie natury, moc, która nic nie stworzyła, co by nie niweczyło samego siebie lub sąsiada. I tak błądzę w niepokoju! Niebo i ziemia, i wszystkie twórcze siły otaczają mnie! Nie widzę nic nad
wiecznie połykającego, wiecznie przeżuwającego potwora.
Polecenia do tekstu
1. Określ sposób przedstawiania natury w cytowanym fragmencie pierwszego listu Wertera i jego wspomnieniu zawartym w 3. akapicie listu z 18 sierpnia 1771 r.; zwróć szczególną uwagę na stosunek bohatera do przyrody i stan jego uczuć.
2. W tych samych fragmentach znajdź epitety i określ, czemu służą.
3. Wyjaśnij, co jest źródłem cierpienia, o którym mówi Werter w akapitach 1., 2. i S.
4. Opisz, na czym polega i z czego wynika zmiana stosunku bohatera do natury (akapit 6.).
5. W akapicie 4. listu wskaż wszystkie nazwy i zaimki zapisane przez Wertera dużą literą. Wyjaśnij, kto kryje się pod tymi określeniami.
6. Porównaj wizje przyrody w akapicie 4. i w zakończeniu akapitu 7. Rozstrzygnij, czy wizje te mają charakter panteistyczny. Uzasadnij.
7. Opisz, w jaki sposób postrzega naturę Werter w akapitach 6. i 7. Zwróć uwagę na kończące list zdanie.
8. Wyjaśnij związek zmiany stosunku Wertera do przyrody z cierpieniem, którego doznaje bohater w wyniku nieszczęśliwej miłości.
9. Wskaż elementy pejzażu mentalnego w cytowanym liście Wertera.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Ma ktoś dobre streszczenie "Cierpienia młodego Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: moniaGNR 7.4.2010 (20:35) |
Temat:Motywy cierpienia w literaturze i sztuce Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: maxi05 12.5.2010 (16:45) |
Cierpienia młodego Wertera Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: gosia8895 17.5.2010 (17:24) |
na podstawie "cierpień młodego wertera" oraz w kontekscie calego Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: magdaa_17 17.5.2010 (19:30) |
Miłość Wertera i Alberta do Lotty Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: szymala92 18.5.2010 (22:43) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Johann Wolfgang Goethe – "Cierpienia młodego Wertera".
Jest początek maja. Młody Werter rozstaje się ze swoim przyjacielem, Wilhelmem. Udaje się do małego miasteczka, obiecując utrzymanie z nim kontaktu listowego. Ma załatwić sprawy majątkowe swojej matki, ale tak naprawdę „ucieka” też przed uczuciem bliżej nieznanej Eleonory. W ciągu tygodnia poznaje najbliższe okolice, zaprzyjaźnia się z mieszkańcami, zachwyca się...
Przydatność 50% Johann Wolfgang von Goethe
Faust verzweifelt zu Beginn, da er erkennen muss, dass er zwar gebildet ist, aber nicht alles wei („was die Erde im Innersten zusammen hlt“).Er leidet darunter und beginnt sich auch mit der Magie zu beschftigen, da er denkt, er knne auf diesem Wege alle Geheimnisse des Kosmos entrtseln. Er beschwrt den Erdgeist, welcher ihm zu verstehen gibt das er, Faust, eigentlich nichts wisse. Diese...
Przydatność 50% Johann Wolfgang Goethe - życie i twórczość.
Johann Wolfgang Goethe, który pozostał w pamięci potomnych przede wszystkim jako wielki poeta, zajmował się pracą w dyplomacji, pragnął natomiast stać się uznanym naukowcem. Kult Goethego poety narodził się już za jego życia (uczyli się od niego i polemizowali z nim romantycy), zresztą on sam pracowicie współtworzył własną legendę. Autor Cierpień młodego Wertera to...
Przydatność 55% "Król Elfów" Johann Wolfgang Goethe Romantyzm
Utwór jest balladą. Ojciec z synem na koniu jadą ciemnym lasem,panuje nastrój tajemniczości,grozy, niepewności i niepokoju. Król elfów woła do siebie syna pewnego człowieka, który nie wierzy swemu dziecku, iż elfy je wołają. Elfy wraz ze swym królem kusiły chłopca. Gdy ojciec wraz z nim dotarł do bram dworu, dziecko było martwe, zabił je król elfów za to,że chłopiec się...
Przydatność 70% Johann Wolfgang von Goethe "Król Elfów".
Ballada pt. "Król Elfów" powstała w 1782 roku, w czasie, który w literaturze niemieckiej zwany był okresem "burzy i naporów". Autor w tym utworze przedstawia dwa światy : rzeczywisty i fantastyczny. Drugi świat widzi tylko dziecko. Dzieci w okresie romantyzmu były postrzegane jako istoty wyjątkowe, wybrane, były uważane za pośredników miedzy jednym a drugim...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
rybitwa11 17.12.2011 (19:37)
1. Określ sposób przedstawiania natury w cytowanym fragmencie pierwszego listu Wertera i jego wspomnieniu zawartym w 3. akapicie listu z 18 sierpnia 1771 r.; zwróć szczególną uwagę na stosunek bohatera do przyrody i stan jego uczuć.
Przedstawianie natury przez Wertera zmienia się wraz z narastaniem emocji związanych z nieodwzajemnioną miłością. Początkowa fascynacja przyrodą zamienia się w rozczarowanie. Najpierw przyroda ma dla niego nieprzeparty urok. Zachwyca się doskonałością natury, jej pięknem przynoszącym ukojenie i spokój. Z czasem przyroda staje się dla niego „ drętwym obrazkiem”. Kontakt z przyrodą już go nie cieszy lecz napawa poczuciem beznadziejności. Idealizowany przedtem obraz lasów i pól przytłacza go swoją wielkością, napawa smutkiem i przeczuciem katastrofy. Obraz natury jest odbiciem jego wewnętrznych przeżyć. Kiedy jest wesoły cały świat wydaje mu się piękny, kiedy ogarnia go melancholia i smutek wydaje mu się, że wszystko jest szare i ponure.
2. W tych samych fragmentach znajdź epitety i określ, czemu służą.
Epitety są to wyrazy określające osobę, przedmiot lub zjawisko, często nadające mu odcień emocjonalny. Epitety mają wpływ na znaczenie określanych wyrazów, określają stosunek autora do przedstawianego zjawiska czy osoby. W tym fragmencie występuje wiele epitetów określających przyrodę. „ Żywa natura, łagodna rzeka, szeleszczące trzciny, urocze chmury, delikatny powiew, brzęczący chrząszcz, urodzajna dolina, miłe lasy” – wszystkie te epitety podkreślają piękno przyrody.
„Gorące uczucie, ciepłe serce, głębokie płomienne życie „- te epitety obrazują stan duszy bohatera, zauroczenie otaczającym światem..
„Nieznośny dręczyciel, katujący duch ,twarda skała, ogromne góry, suche piaskowe wzgórze” - - pokazują zmiany jakie zaszły w postrzeganiu przyrody, która przytłacza bohatera i ma na niego negatywny wpływ.
3. Wyjaśnij, co jest źródłem cierpienia, o którym mówi Werter w akapitach 1., 2. i S.
W akapicie 1 Werter zastanawia się dlaczego to co powinno przynosić radość i szczęście staje się udręką i cierpieniem. W akapicie 2 zauważa, że przyroda przynosząca mu ukojenie, będąca dla niego rajem, stała się nagle wroga i nieprzyjazna To napawa go niepokojem i dręczy jego duszę.
4. Opisz, na czym polega i z czego wynika zmiana stosunku bohatera do natury (akapit 6.).
Bohater zrozumiał, że nic nie jest wieczne, trwałe i piękne. Wszystko ma swój koniec. To co wydawało się harmonijne i stałe, jest pełne sprzeczności, potrafi być wrogie i przemija. Świadomość przemijania staje się udręką duszy bohatera.
5. W akapicie 4. listu wskaż wszystkie nazwy i zaimki zapisane przez Wertera dużą literą. Wyjaśnij, kto kryje się pod tymi określeniami.
Werter używa wielkiej litery dla podkreślenia potęgi i wszechmocy Boga. Słowa „Tworzącego, Go, Istoty” odnoszą się do stwórcy, którego duch unosi się nad wszechświatem i dostrzega wszystko nawet najmniejszy proch. Werter uznaje wielkość Boga i swoją małość wobec niego.
6. Porównaj wizje przyrody w akapicie 4. i w zakończeniu akapitu 7. Rozstrzygnij, czy wizje te mają charakter panteistyczny. Uzasadnij.
Te wizje diametralnie się różnią. Pierwsza wizja to obraz szczęśliwego świata nad którym czuwa stwórca. Z niego płynie siła, nadzieja, bezpieczeństwo i szczęście. Druga wizja jest katastroficzna. Bohater dostrzega w naturze przerażającą moc zdolną unicestwić wszystko co zostało stworzone. Wizje mają charakter panteistyczny, gdyż utożsamiają Boga z naturą. Zarówno szczęście jak cierpienie i ból zależą od Boga. Potęga i piękno natury stanowi piękno i potęgę Boga.
7. Opisz, w jaki sposób postrzega naturę Werter w akapitach 6. i 7. Zwróć uwagę na kończące list zdanie.
Werter zrozumiał istotę ziemskiego życia. Już wie, ze wszystko musi przeminąć, musi się skończyć. Człowiek nie może zatrzymać chwili, nie ma żadnej mocy przetrwania. Nie panuje nad naturą, która pokazuje swoją siłę poprzez nawałnice, powodzie, katastrofy. Szczególnie ostatnie zdanie jest porażające. Werter stracił wszelką nadzieję, przed sobą widzi tylko bezwzględnego potwora przed którym nie ma ucieczki. Jest tylko zagłada.
8. Wyjaśnij związek zmiany stosunku Wertera do przyrody z cierpieniem, którego doznaje bohater w wyniku nieszczęśliwej miłości.
Postrzeganie przyrody zmienia się u Wertera wraz ze zmianami jakie przyniósł mu los. Dopóki jest zakochany i ma nadzieję na zdobycie miłości ukochanej kobiety, widzi w przyrodzie raj. Czuje piękno przyrody, przynosi mu ona spokój i radość. Widzi związek wiosny panującej w jego sercu z wiosną panującą w przyrodzie. Kiedy okazuje się, że jego nadzieje na szczęśliwy związek z Lottą są płonne, kiedy przekonuje się, że jego miłość nie zostanie odwzajemniona, popada w melancholię. Staje się smutny, rozgoryczony i zrozpaczony. Odbija się to w jego stosunku do przyrody. Już nie widzi jej piękna lecz przytłaczająca wielkość a nawet odczuwa grozę wobec potęgi żywiołów. Z oazy harmonii i piękności świat staje się „przeżuwającym potworem”, przeradza się w wizję katastrofy. Natura jest odbiciem jego stanu psychicznego, dlatego też kiedy jest wesoły cały świat wydaje mu się być piękny, kiedy ogarnia go melancholia i smutek wydaje mu się, że wszystko jest szare i ponure.
9. Wskaż elementy pejzażu mentalnego w cytowanym liście Wertera.
Pejzaż mentalny jest to przedstawienie przyrody ukazujące uczucia i stany psychiki bohatera.
Prawie w każdym akapicie znajdują się elementy pejzażu mentalnego.
„Pełne, gorące uczucie mego serca dla żywej natury, które dawało mi tyle rozkoszy, które mi świat otaczający w raj zamieniało, staje się teraz dla mnie nieznośnym dręczycielem, katującym duchem, który prześladuje mnie na wszystkich drogach.
„ wspomnienie owych godzin sprawia mi ulgę; nawet ten wysiłek, by owe niewymowne uczucia przywołać, znów wypowiedzieć, wznosi moją duszę ponad nią samą i każe mi potem podwójnie odczuwać niepokój stanu, który mnie teraz przenika.
„ Przed duszą moją rozsunęła się jakby zasłona i pole nieskończonego życia zmienia się teraz przede mną w przepaść wiecznie otwartego grobu.”
„nie wzruszają mnie wielkie, rzadko zdarzające się katastrofy świata”
” Rozdziera mi serce trawiąca moc ukryta we wszechświecie natury”
„ I tak błądzę w niepokoju!”
‘
Załączniki
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie