Treść zadania
Autor: Linia159 Dodano: 22.11.2011 (17:57)
Część pierwsza
1. W zasadach wywar z czerwonej kapusty zmienia barwę na:
a) czerwoną;
b) fioletową;
c) zieloną;
d) nie zmienia barwy.
2. W którym szeregu wymieniono metale tworzące wodorotlenki w reakcji z wodą:
a) miedź, potas, żelazo, sód;
b) potas, wapń, sód, lit;
c) cyna, sód, beryl, magnez;
d) ołów, sód, miedź, wapń?
3. Który szereg zawiera wyłącznie wzory tlenków metali reagujących z wodą:
a) Na 2 O, CaO, K 2 O;
b) CuO, K 2 O, Fe 2 O 3 ;
c) Na 2 O, PbO, Cr 2 O 3 ;
d) ZnO, Cu 2 O, FeO?
4. Wodorotlenek miedzi(II) ma wzór:
a) Mg(OH) 2 ;
b) CuOH;
c) Fe(OH) 2 ;
d) Cu(OH) 2 .
6. W równaniu x K + y H 2 O → z KOH + H 2 współczynniki stechiometryczne x, y i z wynoszą:
a) x = 1 , y = 1, z = 1;
b) x = 2, y = 1, z = 2;
c) x = 2, y = 2, z = 2;
d) x = 1, y = 1, z = 2.
7. Potaż żrący to potoczna nazwa:
a) wodorotlenku sodu;
b) wodorotlenku potasu;
c) wodorotlenku wapnia;
d) wodorotlenku glinu.
8. Prąd elektryczny przewodzą:
a) zasady;
b) wszystkie tlenki;
c) roztwory wszystkich związków chemicznych;
d) woda destylowana.
9. Podczas dysocjacji jonowej zasady wapniowej powstają:
a) dwudodatnie kationy wapnia i jednoujemne aniony wodorotlenkowe;
b) jednododatnie kationy wapnia i jednoujemne aniony wodorotlenkowe;
c) jednododatnie kationy wapnia i i dwuujemne aniony wodorotlenkowe;
d) dwudodatnie kationy wapnia i dwuujemne aniony wodorotlenkowe.
10. Mleko wapienne , które służy do bielenia drzew, to roztwór:
a) wodorotlenku sodu;
b) wodorotlenku potasu;
c) wodorotlenku magnezu;
d) wodorotlenku wapnia.
Część druga
11. 4 p. Podanym nazwom pojęć przyporządkuj ich opisy.
a) wskaźnik
1. Rozpad zasad na jony pod wpływem wody
b) wodorotlenek
2. Skłonność substancji do pochłaniania wody lub pary wodnej
z otoczenia
c) fenoloftaleina
3. Związek chemiczny zbudowany z kationów metalu i anionów
wodorotlenkowych
d) higroskopijność
4. Wskaźnik, który w obecności zasad zmienia barwę na malinową
5. Substancja chemiczna zmieniająca barwę w roztworach
niektórych związków np. w zasadach
a – …………, b – …………, c – …………, d – ………… .
12. 4 p. Określ, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Obok każdego zdania wpisz
odpowiednio literę P (jeśli jest prawdziwe) lub F (jeśli jest fałszywe).
a) Nie wszystkie metale reagują z wodą. …….
b) W reakcjach tlenków zasadowych z wodą powstaje wodorotlenek i wydziela się wodór. …….
c) Wszystkie wodorotlenki są zasadami. …….
d) Wodorotlenki sodu i potasu są żrące. …….
13. 2 p. Ustal wzór sumaryczny i narysuj model wodorotlenku potasu.
Wzór sumaryczny: Model:
14. 2 p. Napisz równania reakcji otrzymywania wodorotlenku wapnia w reakcji:
a) metalu z wodą
……………………………………………………………………….………………………………
b) tlenku metalu z wodą
……………………………………………………………………….………………………………
15. 2 p. Z podanych przykładów wodorotlenków wybierz te, które w wodzie ulegają dysocjacji
jonowej. Napisz odpowiednie równania reakcji.
Ba(OH) 2 , Pb(OH) 2 , Fe(OH) 3 , KOH, Cu(OH) 2 .
………………………………………………………………………...…………………………………
………………………………………………………………………...…………………………………
16*. Do 147 g wody wrzucono 40 g wapnia. Zaszła reakcja chemiczna, w której zużył się cały metal.
Oblicz stężenie procentowe roztworu wodorotlenku, który powstał w tej reakcji.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Jak zmienia sie stan skupienia,gestośći i rozpuszczalnoscć alkanów w Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: karol9515 31.10.2010 (18:19) |
Przygotuj wywar z czerwonej kapusty. W tym celu drobno pokrój 1-2 liście Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: oliii95 20.12.2010 (07:52) |
w roztworze pewnej substancji lakmus zabarwił się na niebiesko, a wywar z Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: madzia453 9.1.2011 (15:18) |
W roztworze pewnej substancji lakmus zabarwił się na niebiesko, a wywar z Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: edytka13123 16.2.2011 (20:42) |
Chemia łatwe ale pilne 1. W zasadach wywar z czerwonej kapusty zmienia Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: pawlo34 16.11.2011 (15:13) |
Podobne materiały
Przydatność 85% Produkcja cegły czerwonej
1. Przemysł ceramiki budowlanej Przemysł ceglarski produkuje elementy ceramiczne, wypalane z gliny, które służą do wznoszenia i krycia budowli i dlatego nazywany jest często „przemysłem ceramiki budowlanej”. Podstawowymi wyrobami tego przemysłu są zarówno cegły jak i dachówki. Wyroby te mają z reguły czerep o barwie czerwonej i stąd pochodzi jeszcze jedna nazwa...
Przydatność 100% Wojska Armii Czerwonej
30listop.1939 r. - wojska Armii Czerwonej wkraczają do Finlandii; odrzucenie rosyjskiego ultimatum. Finlandia: Podpisanie traktatu pokojowego z Rosją w Moskwie- marzec 1940. Finowie odbierają Sowietom 10% terytorium. Sierpień 1940- zajęcie Litwy, Łotwy, Estonii przez ZSRR. Sfałszowanie wyborów trzech państw> Łotwa, Estonia, Litwa. Sowieci zmusili Rumunię do oddania Bukowiny i...
Przydatność 50% Problem obiektywności barw
Trzeba przede wszystkim rozróżnić dwie kwestie: spór i obiektywność barw i spór o ich fizykalną interpretację. W praktyce jednak niełatwo dokonać tego rozróżnienia. Przyjrzyjmy się tytułem przykładu fragmentowi dyskusji zawartej w Rosenthal (2000): Rosenthal wychodzi od streszczenia wniosków jakie Hardinga (1990, 1993)) wyciąga ze zjawiska metameryzmu. Uznaje to...
Przydatność 75% Symboliczne znaczenie barw.
SYMBOLICZNE ZNACZENIE BARW. Symbole i barwy mają zróżnicowane formy w kulturach i wiążą się z uzewnętrznianiem uczuć, potrzeb, obyczajowością erotyczną (np. w kulturach Indii i Chin symbole i barwy są bardzo często odnoszone do seksualności) i sztuką. Różne barwy miały i mają w rozmaitych kulturach odmienne, niekiedy przeciwne znaczenia symboliczne, poczynając od barw...
Przydatność 55% Symbolika barw - kolorów
Zapomniany język kolorów Nasza planeta pełna jest barw. Świat natury rozkwita feerią przeróżnych odcieni, a nasza cywilizacja próbuje nadążyć za tym bogactwem. Olśniewające kolory samochodów, ubrań, reklam, zabawek, czy mebli wręcz nas przytłaczają. Jednak pomimo tej mnogości rzadko mamy czas zastanowić się nad ich ukrytym znaczeniem i zrozumieniem specyficznej wymowy,...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
Konto usunięte 22.11.2011 (19:14)
1. C
2. B
3. A
4. D
6. C
7. B
8. A
9. A
10. D
11.
d-2
b-3
c-4
a-5
12.
a) P
b) F
c) F
d) P
13. KOH
K - O - H
14.
Ca + 2H20 ---> Ca(OH)2 + H2^
CaO + H20 ---> Ca(OH)2
15.
Ba(OH)2 ---H2O---> Ba[2+] + 2OH[-]
KOH ---H2O---> K[+] + OH[-]
16.
mw = 147g
Ca + 2H20 ---> Ca(OH)2 + H2^
[M]Ca = 40g/mol
[M]H2O = 18 g/mol
[M]Ca(OH)2 = 74 g/mol
Z 40g wapnia przereaguje 2 * 18 = 36 g wody.
147 - 36 = 111g
Z 40g wapnia powstanie 74g wodorotlenku wapnia.
ms = 74g
mw = 111g
mr = ms + mw
mr = 111 + 74
mr = 185[g]
Cp = ms * 100 / me
Cp = 74 * 100 / 185
Cp = 40%
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie