Treść zadania

natkala

a oto i one :

zad. Ustalono na podstawie analizy kosztów, że będzie opłacać się wybudowanie motelu przy
trasie komunikacyjnej, jeśli będzie przejeżdżać tą trasą więcej niż 800 samochodów dziennie.
W losowo wybrane dni roku liczono ilość przejeżdżających samochodów otrzymano
następujące rezultaty: 792, 810, 820, 886, 910, 840, 1025, 790, 972, 830, 810, 780, 815, 954,
810, 930, 820. Na poziomie istotności 0,05 zweryfikuj hipotezę o opłacalności podejmowane
inwestycji.
zadanie 2
dla sprawdzenia opinii, że przeciętna liczba osób w gospodarstwie domowymw roku 2006 wyniosila 3 ,wylosowano w sposób niezależny próbę 900 osób i otrzymano średnią liczbę osób w rodzinie 3,55 oraz odchylenie standardowe 1,83. Zweryfikuj odpowiednią hipotezę statystyczną na poziomie statystycznym 0,05.
Bardzo bym prosiła o pomoc, bo kompletnie tego nie łapie.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Do obu zadań można stosować test "t" Studenta, przy czym w drugim zadaniu jest to już praktycznie rozkład normalny. Ale pod ręką mam tablice testu t, więc ich użyję.

    Zadanie 1.
    Twoją hipotezą zerową jest:
    "Średnia ilości samochodów wynosi 800"
    Hipoteza alternatywna to:
    "Średnia ilości samochodów jest znacząco większa od 800".
    Weryfikujesz to "znacząco większa".

    Liczysz tak (masz 17 pomiarów, jeśli się nie pomyliłem)
    a) średnią (oznaczam ją przez x z kreską na górze). Policzyłem: wychodzi 858.5
    b) błąd średniej SE ze wzoru:
    SE = \sqrt{\frac{\sum(x_i - \bar{x})^2}{n(n-1)}}
    gdzie xi - kolejny pomiar, x z kreską - średnia (ta OBLICZONA)
    tutaj n = 17 danych. Przy okazji n - 1 = 16 to ilość stopni swobody.
    Różne programy to liczą, wystarczy wpisać dane. Wychodzi: 17.84
    c) liczysz test t ze wzoru:
    t = \frac{\bar{x} - m}{SE}
    W tym zadaniu m = 800. To jest SPODZIEWANA średnia. Wychodzi:
    t = \frac{858.5 - 800}{17.84} \,\approx\,48
    d) Patrzysz do tablic ile POWINIEN wynosić test t na poziomie istotności 0.05
    Teraz ważne: Ponieważ chcesz weryfikować hipotezę, że średnia otrzymana jest większa od 800 stosujesz test JEDNOSTRONNY (patrz drugie zadanie).
    W tablicach dla 16 stopni swobody i alfa = 0.05 masz t = 1.74588
    Jeśli wychodzi t > tablicowego to prawdziwa jest hipoteza alternatywna.
    Jeśli wychodzi t < tablicowego to prawdziwa jest hipoteza zerowa
    (oczywiście na danym poziomie ufności)
    A tutaj wyszło aż 48 !
    Hipoteza, alternatywna (że most się opłaca) jest absolutnie prawdziwa!


    Zadanie 2.
    Hipoteza zerowa: Średnia m = 3 (oznaczenie m - jak w zadaniu 1)
    Hipoteza alternatywna: Średnia jest INNA niż 3.
    WAŻNE! Nie wiesz: większa, mniejsza ? Po prostu inna. Wtedy stosujesz test DWUSTRONNY. Porównaj zadanie 1. Tam była weryfikacja czy średnia jest większa i test jednostronny. Tutaj - czy jest inna, test
    dwustronny. Możesz sobie to narysować jako Gaussa i odciąć "ogony". Przy teście jednostronnym odcinasz ogon tylko z jednej strony. Przy dwustronnym - z obu stron.

    Masz 900 osób. Z tablic testu t odczytujesz ile powinien on wyjść dla alfa = 0.5 i NIESKOŃCZONEJ ilości stopni swobody (gdy ilość próbek przekracza 30 jest to w pełni uzasadnione).
    Znajdujesz liczbę t = 1.95996

    Jeśli w zadaniu wyjdzie t > 1.95996 lub t < minus 1.95996 to prawdziwa jest hipoteza alternatywna.

    Obliczam t. W zadaniu 1 liczyłem SE. Nazwałem tak błąd średniej czyli odchylenie standardowe dzielone przez pierwiastek z ilości próbek. Tutaj odchylenie standardowe jest dane, równe 1.83, a pierwiastek z 900 = 30, czyli SE = 1.83 / 30 = 0.061.

    t = \frac{3.55 - 3}{0.061} \,\approx\,9

    Ponownie t > tablicowego 1.95996. I to znacznie większe.
    Hipoteza zerowa (3 osoby/rodzina) odpada. Przy okazji widać, że rodziny są liczniejsze.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Równanie okręgu : zad 7,5

zad 7,5 str 307 podręcznik do matematyki prosto do matury M. Antek, K. Belka, P. Grabowski zad 7,5 Sprawdź który z punktów należy do okręgu. zadanie zrobione, w załączniku :)

Przydatność 50% Samotność ginących - na podstawie analizy i interpretacji wierszy Miłosza.

Wiersz ten został zamieszczony w tomie „Ocalenie”, wydanym w 1945 roku. Jest, więc, jak wszystkie utwory w tym zbiorze, refleksją, do której przyczyniła się wojna pełna różnorakich ludzkich zachowań, postaw, nieoczekiwanie groźnych zjawisk i powszechności życia pomimo jej okrutnego działania. Według niego celem poezji jest przekazywanie, utrwalanie prawd moralnych; a jeżeli...

Przydatność 80% Na podstawie analizy wybranych utworów omów motyw buntu w literaturze

Na podstawie analizy wybranych utworów omów motyw buntu w literaturze. Rzeczywistość, w której żyjemy nie jest w stanie sprostać wymaganiom każdej jednostki ludzkiej, ponieważ jak wiadomo są to istoty wrażliwe, dumne i niepokorne. Przede wszystkim jednak ludzie cenią sobie wolność i możliwość swobodnego wyrażania siebie i swoich poglądów, dlatego buntują się...

Przydatność 65% Arystotelesowska teoria cnót na podstawie analizy MacIntyre’a

Nierozerwalną częścią całej etyki arystotelesowskiej jest jego teoria cnót. Ma być to koncepcja uniwersalna dostosowana do każdego miejsca i podmiotu, ale pamiętać należy, że w założeniu autora była ona ograniczona do mieszkańców ówczesnej Grecji ze statusem obywatela. Dodatkowo MacIntyere zauważa, że Arystoteles budując swoja teorie cnót, poświęcał ją jedynie...

Przydatność 80% Na podstawie analizy poetyckiej modlitwy twórców różnych epok przedstaw i porównaj ich hierarchię wartości

„Daj mi proszę, dobry Boże…” Człowiek od wieków potrzebował w coś wierzyć. Były to kolejno następujące po sobie ideologie, kulty, które zmieniały się wraz z epokami. W każdej jednak epoce pojawiał się pierwiastek boski, któremu lud zanosił swoje błagania. Poeci także sięgali po tą formę ekspresji – w modlitwach prezentowali swoją hierarchię wartości i...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji