Treść zadania
Autor: kora1616 Dodano: 19.11.2011 (13:39)
Na podstawie fragmentu napisz dlaczego Faust odczuwał głód wiedzy.
Choć filozofię studiowałem,
medyczny kunszt, arkana prawa
i teologię też, z zapałem
godnym, zaiste, lepszej sprawy,
na nic się zdały moje trudy —
jestem tak mądry, jak i wprzódy!
Zwą mnie magistrem, ba, doktorem!
Od lat dziesięciu za nos wodzę
po krętej poszukiwań drodze
swych uczniów głupkowatą sforę
i widzę, że nic nie wiem przecie.
Ta myśl, jak kamień, serce gniecie!
I cóż, żem jest mędrszy niż owe gaduły
magistry, doktory, pismaki i klechy,
że za nic mam wszelkie moralne skrupuły,
nie boję się diabła ni kary za grzechy —
wraz z trwogą i radość została odjęta,
bo księga poznania jest dla mnie zamknięta!
Czyż stertą uczonych książkowych mądrości
naprawić świat zdołam, dać szczęście ludzkości?
Ni włości nie mam, ni pieniędzy,
obce mi są rozkosze świata.
Pies żyć by nie chciał w takiej nędzy,
w jakiej mijają moje lata!
Ku magii przeto zwracam wzrok:
czy za nieczystych duchów sprawą
nie pryśnie tajemnicy mrok,
nie stanie się przeczucie jawą?
Może wyjawią mi ich usta
siłę, co rządzi we wszechświecie,
przyczynę sprawczą i cel rzeczy,
bym przestał kupczyć słowem pustym.
Księżycu! dziś po raz ostatni
oświetlasz tę ponurą niszę!
Iluż to nocy blask twój bratni
był mi jedynym towarzyszem,
gdym nad pulpitem pochylony
wertował stosy ksiąg uczonych!
O, gdybym mógł na szczyty gór
za twoim jasnym biec promieniem,
z duchami wznosić się wśród chmur,
oddychać łąki świeżym tchnieniem,
skąpać się w blasków twych powodzi
i z próżnych mąk się oswobodzić!
Biada! Wciąż jeszcze tkwię w tej norze!
Zatęchły lochu, bądź przeklęty!
Światło tu ledwie dotrzeć może
przez szyby brudem zarośnięte.
Pod sufit piętrzą się szpargały,
pokryte kurzem książek zwały,
które od dawna robak toczy.
Jak się to wszystko na mnie tłoczy —
te sterty niepotrzebnych sprzętów,
probówek, butli, instrumentów,
wśród których ugrzązł stary grat —
i to jest świat, to jest twój świat!
I ty się pytasz, czemu lęk
przyśpiesza serca twego tętno,
dlaczego bujny życia pęd
tłumi udręka niepojęta?
Zamiast na łonie żyć natury
i oczy krasą jej weselić
ty w lochu gnijesz swym ponurym
wśród trupich czaszek i piszczeli!
Uciekać stąd! W szeroki świat!
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Napisz dłuższą prace: Czy cechy średniowiecznego rycerza i władcy są we Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mlody93 28.3.2010 (18:34) |
Napisz tekst na dowolny temat techniką impersjonistyczną. Max 10 zdań Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: werus03004 29.3.2010 (13:15) |
Piekło to władza. Uzasadnij teze na podstawie cytatów z Makbeta !! prosze Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: bany10102 29.3.2010 (23:25) |
piekło to świat . uzasadnij tezę na podstawie Makbeta ! wraz z cytatami . Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: bany10102 30.3.2010 (21:54) |
Dlaczego współczesny człowiek nadal poznaje mity . dwa dowody Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: wiesia190471 6.4.2010 (17:39) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Faust
Epoka Przełom klasycyzmu i romantyzmu Sam dramat również zawiera partie charakterystyczne dla obu epok. Dzieło Jeden z najważniejszych tekstów kultury europejskiej. Miejsce akcji podzielone jest na przestrzeń realną i symboliczną, do której należy niebo. Miejsca zmieniają się ze sceny na scenę: mamy pracownię alchemiczną, później wraz z Faustem przemierzamy całe...
Przydatność 55% Na podstawie fragmentu ballady Adama Mickiewicza Świteź napisz, na czym polega przedstawiona w tym utworze romantyczna wizja świata
1. Adam Mickiewicz Świteź (fragment) Do Michała Wereszczaki Ktokolwiek będziesz w nowogródzkiej stronie, Do Płużyn ciemnego boru Wjechawszy, pomnij zatrzymać twe konie, Byś się przypatrzył jezioru. Świteź tam jasne rozprzestrzenia łona, W wielkiego kształcie obwodu, Gęstą po bokach puszczą oczerniona A gładka jak szyba lodu. Jeżeli nocną przybliżysz...
Przydatność 50% Na podstawie fragmentu tekstu i w odwołaniu do powieści napisz plan wypracowania. Wpływ wychowania na osobowość i losy Izabeli Łęckiej.
Główną bohaterką i przedstawicielką arystokracji w powieści Bolesława Prusa pt. „Lalka” jest Izabela Łęcka. Jest ona kobietą wyjątkowo piękną, córką hrabiego Tomasza Łęckiego. Kobieta wielkiego świata, wychowywana była w duchu konwenansu i pozoru, który wywarł ogromny wpływ na rozwój jej osobowości. Izabela była bardzo piękną kobietą była nader doskonała i...
Przydatność 50% Na podstawie fragmentu z Ewangelii według św.Jana 20,1-18 napisz sprawozdanie ze zmartwywstania Jezusa jako Maria Magdalena
Pierwszego dnia po szabacie wczesnym rankiem gdy było jeszcze ciemno udałam się do grobu Jezusa i wtedy ujżałam że kamień był odsunięty z grobu,a w środku nie było nikogo.Przestraszona pobiegłam do Szymona Piotra i drugiego ucznia oznajmiłam''Zabrano Pana z grobu i niewiem ,gdzie Go położono''.Uczniowie pobiegli do grobu.Pierwszy uczeń nachylając się zobaczył leżące...
Przydatność 60% Na podstawie fragmentu z Ewangelii według św.Jana 20,1-18 napisz sprawozdanie ze zmartwywstania Jezusa jako św.Piotr
W pierwszy dzień po szabacie rano,gdy byliśmy razem z Janem przybiegła Maria Magdalena i powiedziała ''Zabrano Pana z grobu i niewiem gdzie Go położono''.Wyszłem razem z Janem i poszliśmy do grobu.Zaczeliśmy biec i Jan mnie wypszedził i był pierwszy przy grobie.Nie wchodząc nachylił się zobaczył leżące płótna,ale nie wszedł do środka.Kiedy ja nadszedłem i ja weszłem...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie