Treść zadania
Autor: zbieg1 Dodano: 11.4.2010 (09:36)
P R O T E S T A N T Y Z M baardzo pilne !
Dokonaj charakterystyki religii uwzględniając :
- prawdy wiary
-święte ksiegii
-tradycje
- występowanie w poszczególnych państwach ,
Baaardzo pilne !!
prosze o szybka pomoc !!
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Pilne Przedmiot: Geografia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Icons 7.4.2010 (12:48) |
pilne Przedmiot: Geografia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: monika04052 7.4.2010 (18:32) |
geografia pilne Przedmiot: Geografia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: monika04052 10.4.2010 (14:25) |
pilne na jutro..:( Przedmiot: Geografia / Liceum | 2 rozwiązania | autor: GrennParadise 22.4.2010 (19:00) |
PILNE!!! Przedmiot: Geografia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: weronisiaxd 25.4.2010 (11:49) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Dokonaj charakterystyki bezrobocia w wybranym regionie. Przedstaw konkretne sposoby walki z bezrobociem.PUW
Zadanie 2 Dokonaj charakterystyki bezrobocia w wybranym regionie. Przedstaw konkretne sposoby walki z bezrobociem. Bezrobocie na Opolszczyźnie rośnie, ale wolniej W marcu liczba osób bez pracy w regionie wzrosła, lecz sytuacja zaczyna się powoli stabilizować. W dwóch powiatach nastąpił nawet niewielki spadek bezrobocia. Jeszcze stanowczo za wcześnie na stwierdzenie, że...
Przydatność 85% Portret XVII-wiecznego Sarmaty. Analizując podane fragmenty „Potopu” H. Sienkiewicza, dokonaj charakterystyki Zagłoby, bohatera powieści.
Onufry Zagłoba to doskonały przykład XVII-wiecznego Sarmaty. Postawa tego bohatera, jego czyny i słowa są typowe dla tej właśnie grupy społecznej. Poniższe fragmenty w pełni obrazują postać Zagłoby jako idealnego szlachcica sarmackiego. Pierwszy fragment to przemowa Zagłoby w Kiejdanach, tuż przed zdradą Radziwiłła. Szlachcic wymienia w niej swoje liczne zalety....
Przydatność 70% Portret XVII-wiecznego Sarmaty. Analizując podane fragmenty „Potopu” H. Sienkiewicza, dokonaj charakterystyki Zagłoby, bohatera powieści.
Jan Onufry Zagłoba to z calą pewnością najbardziej pozytywna postać „Potopu” Henryka Sienkiewicza. Mimo swojego komizmu, odznacza się również ogromną inteligencją, a także uosabia cechy typowego XVII-wiecznego Sarmaty. We fragmencie przemowy Zagłoby w Kiejdanach, która odbyła się przed zdradą Radziwiłła, bardzo wyraźnie widać przywódcze zdolności...
Przydatność 55% „Język reklamy (prasa, radio, telewizja). Dokonaj charakterystyki tekstów reklamowych ze szczególnym uwzględnieniem funkcji przekazów językowych i użytych środków perswazji”.
Jak zapewne wiadomo każdemu z nas ludzi, reklama jest niewątpliwie pewnym rodzajem twórczości i to z zasady takim, który wymaga wszechstronnej wiedzy z wielu dziedzin, do których zaliczyć trzeba przede wszystkim: ekonomię, psychologię oraz lingwistykę. Słowo reklama pochodzi od łacińskiego słowa reclamare, co oznacza hasłowanie, robienie wrzawy. W dawnych...
Przydatność 80% Dokonaj charakterystyki poszczególnych zjaw z utworu "Dziady", podaj przyczynę ich wywołania oraz zacytuj naukę moralną, jaką przekazuje uczestnikom.
ANIOŁKI W utworze wystepuja dwa Aniołki - Józio i Rózia. Są to dzieci, które zleciały z nieba. Przy plecach oboje mają skrzydełka. Dzieci maja wszystkiego dostatek, lecz dręczy ich tęsknota, ponieważ mają zamknietą drogę do nieba. Aniołki przybywają na ziemię po 2 ziarnka goryczy. Nauka moralna: "Kto nie doznał goryczy ni razu, Ten nie dozna słodyczy w niebie" WIDMO jest...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
wiola156201 11.4.2010 (11:44)
Informacje ogólne
Protestantyzm to jeden z trzech wielkich odłamów chrześcijaństwa wywodzący się z ruchów reformatorskich w Kościele rzymskokatolickim w XVI w. Ich inicjatorami byli m.in. Marcin Luter i Jan Kalwin. Protestantyzm obejmuje blisko 2 tysięcy ugrupowań, Kościołów chrześcijańskich, związków wyznaniowych i wspólnot, którzy Uznają one Biblię za jedyne źródło objawienia i podstawę wiary.
Historia
Nazwa protestantyzmu powstała dopiero w XVI w. i oznaczała sprzeciw wobec zakazu działalności i rozwoju ruchu reformatorskiego (protest przeciw decyzji cesarskiej, zakazującej rozpowszechniania doktryny, przyjęty 19 lutego 1529 roku na sejmie w Spirze przez grupę miast i książąt zgodnie z prawem obowiązującym w Rzeszy Niemieckiej).
Ruch religijny, społeczny i polityczny zwany reformacją był drugą obok humanizmu siłą kształtującą rozwój XVI-wiecznej cywilizacji europejskiej. Za jej początek uważa się datę 31 października 1517 roku, kiedy niemiecki zakonnik Marcin Luter ogłosił 95 tez krytykujących ideę papieża Leona X sprzedawania odpustów, by w ten sposób zebrać pieniądze na budowę Bazyliki św. Piotra w Rzymie. Kiedy Luter – jak podają źródła przybijał swoje tezy do bramy katedry w Wittenberdze, w Niemczech i całej Europie trwało nasilenie się nastrojów antykościelnych.
W XVI wieku Kościół rzymskokatolicki stanowił potężną władzę nastawioną na poszerzenie wpływów politycznych i bogacenie się. Tracił tym samym swoje pierwotne funkcje religijne. Coraz częściej krytykowano go za zachłanność w gromadzeniu dóbr (znaczne dochody przynosiła wspomniana wcześniej sprzedaż odpustów) i demoralizację duchowieństwa. Jednym z antagonistów był Marcin Luter – ojciec reformacji.
Nauka Lutra i jego niezłomna działalność agitacyjna wyzwoliły ogromne siły społeczne, znalazły kolejnych propagatorów. Reformacja postulująca moralną odnowę Kościoła przez powrót do wiary i praktyk wczesnego chrześcijaństwa odpowiadała religijnym i społecznym potrzebom epoki. Szybko przenikała do innych krajów Europy. Jej efektem było powstanie nowych wyznań chrześcijańskich - kościołów i wspólnot protestanckich.
Reformacja zapoczątkowała proces powstania i rozwoju nowych kościołów i wyznań protestanckich. Z kościołów protestantyzmu historycznego (luteranizm, kalwinizm i anglikanizm) wyłoniły się następujące wspólnoty religijne, miedzy innymi: anabaptyści, mennonici, unitarianie, kwakrzy, adwentyści, purytanie, independenci.
W XIX i XX wieku pojawiły się, najpierw w USA, grupy na pograniczu chrześcijaństwa (mormoni, świadkowie Jehowy), a w XX wieku kościoły ewangeliczne i zielonoświątkowe odwołujące się do początkowego hasła protestantyzmu – powrotu do Biblii i chrześcijaństwa pierwotnego. Liczbę protestantów na świecie szacuje się na około 300-450 milionów.
Różnice między protestantyzmem a religią katolicką i prawosławną
Odrębność protestantyzmu od katolicyzmu i prawosławia polega przede wszystkim na tym, że nie uznaje za doktrynę wiary tego, co zostało dodane przez Kościół rzymski lub prawosławny do Pisma Świętego. W związku z tym wyłoniły się dwa nurty zasadnicze: jeden z nich - "fundamentaliści" - traktuje Biblię dosłownie, drugi - "liberałowie" - interpretuje ją symbolicznie.
Następnym ważnym wyróżnikiem protestantyzmu jest zdecydowane odrzucenie dogmatów maryjnych. Maria, matka Jezusa, zajmuje, zgodnie z Pismem Świętym, wyjątkowe miejsce, ale protestantyzm nie oddaje Jej czci religijnej, należnej jedynie Bogu. Spośród sakramentów obowiązujących w katolicyzmie i prawosławiu protestanci akceptują chrzest i eucharystię, przy czym ten ostatni większość traktuje jako wspomnienie Ostatniej Wieczerzy. Niektóre związki protestanckie i Kościoły udzielają święceń kapłańskich pastorom. Małżeństwu nadają inną interpretację. Kalwiniści odrzucają wszystkie katolickie sakramenty.
Dążenia ekumeniczne w protestantyzmie
Przykładem dążeń ekumenicznych w protestantyzmie może być działalność Ruchu Praktycznego Chrześcijaństwa, który na konferencjach w Sztokholmie (1925) i w Oksfordzie (1937), pomijając sporne zagadnienia doktrynalne, chciał zjednoczyć wysiłki Kościołów i związków wyznaniowych protestantów w celu zajęcia wspólnego stanowiska wobec współczesnych problemów społeczno-politycznych.
Należy też wspomnieć o Ruchu dla spraw Wiary i Organizacji Kościelnej, powstałym w 1910 roku po konferencji w Edynburgu, który podjął problem utworzenia Światowej Unii Kościołów. W 1948 roku w Amsterdamie powstała Światowa Rada Kościołów. W 1961 roku nastąpiło zespolenie z Międzynarodową Radą Misyjną. Do Światowej Rady Kościołów przystąpiły również liczne Kościoły prawosławne i starokatolickie. Jej rozwój może mieć znaczący wpływ na dalsze losy protestantyzmu światowego. W latach 80. i 90. XX w. doszło do pewnego zbliżenia między Kościołem rzymskokatolickim a największymi kościołami protestanckimi w ramach dialogu ekumenicznego, niemniej żadnej z różnic doktrynalnych nie przezwyciężono.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie