Treść zadania
Autor: pitater123 Dodano: 14.11.2011 (13:44)
W której wypowiedzi pisemnej przekonaj wspułczesnych,że należy obchodzoć święta w swojej pracy.
proszę pomóżcie mi z polaka na jutro muszę to zrobić
podpowiedz :
podaj przyczyny oraz konsekwencje nieobchodzenia świąt ,
określ korzyści , jakie czerpią ludzie ze wspólnego świętowania ,
zapisz postulaty skierowane do osób mających wpływ na życie społeczeństwa...
to jest do tego wiersza:
Gdy słońce Raka zagrzewa,
A słowik więcej nie śpiewa,
Sobótkę, jako czas niesie,
Zapalono w Czarnym Lesie.
Tam goście, tam i domowi
Sypali się ku ogniowi;
Bąki za raz troje grały
A sady się sprzeciwiały.
Siedli wszyscy na murawie;
Potym wstało sześć par prawie
Dziewek jednako ubranych
I belicą przepasanych.
Wszytki spiewać nauczone,
W tańcu także niezganione;
Więc koleją zaczynały,
A pierwszej tak począć dały:
Panna I
Siostry, ogień napalono
I placu nam postąpiono;
Czemu sobie rąk nie damy,
A społem nie zaspiewamy?
Piękna nocy, życz pogody,
Broń wiatrów i nagłej wody;
Dziś przyszedł czas, że na dworze
Mamy czekać ranej zorze.
Tak to matki nam podały,
Samy także z drugich miały,
Że na dzień świętego Jana
Zawdży sobótka palana.
Dzieci, rady mej słuchajcie,
Ojcowski rząd zachowajcie:
Święto niechaj świętem będzie,
Tak bywało przed tym wszędzie.
Święta przed tym ludzie czcili,
A przedsię wszytko zrobili;
A ziemia hojnie rodziła,
Bo pobożność Bogu miła.
Dziś bez przestanku pracujem
I dniom świętym nie folgujem:
Więc też tylko zarabiamy,
Ale przedsię nic nie mamy.
Albo nas grady porażą,
Albo zbytnie ciepła każą;
Co rok słabsze urodzaje,
A zła drogość za tym wstaje.
Pracuj we dnie, pracuj w nocy,
Prózno bez Pańskiej pomocy;
Boga, dzieci, Boga trzeba,
Kto chce syt być swego chleba.
Na tego my wszytko włóżmy,
A z sobą sami nie trwóżmy;
Wrócąć się i dobre lata,
Jeszczeć nie tu koniec świata.
A teraz ten wieczór sławny
Święćmy jako zwyczaj dawny,
Niecąc ognie do świtania,
Nie bez pieśni, nie bez grania!
chyba niemósi być z tekstu niewiem... nagroda rzeczowa
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Przekonaj kolegę,żeby uczył się języka obcego.Użyjzdań złożonych podrzędnie.Zast Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: HelloKitty22 11.5.2010 (15:29) |
dam naj kto zrobi to 1 i dobrze Przekonaj kolegę,żeby uczył się języka obcego. Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: HelloKitty22 11.5.2010 (17:45) |
2.Cudze chwalicie, swego nie znacie jako temat twojej wypowiedzi. Odnieś ją do s Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: HelloKitty22 13.5.2010 (15:15) |
Napisz ,jakie to rodzaje zdań,biorąc pod uwagę cel wypowiedzi.Lecę Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: wioletta613 19.5.2010 (16:32) |
Różne rodzaje wypowiedzi Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: podtlenek___ 26.5.2010 (17:10) |
Podobne materiały
Przydatność 55% ''Ulubieńcy bogów umierają młodo..." W pisemnej wypowiedzi odnieś sie do stwierdzenia dziewietnastowiecznego filozofa niemieckiego Fryderyka Nietzschego.
Fryderyk Nietzsche mowil,iz "ulubiency bogow umieraja modo". Mozna do tego cytatu odniesc pewien mit grecki: "Dawni grecy wierzyli ze piekny Apollo wlsnorecznie polozyl fundamenty pod swa swiatynie w Delfach. Budowe kontynuowali synowie Argonauty i Erginosa, bracia blizniacy Agamedes i Trofenios-mlodziency uwazani za wspanialych architektow. Gdy ukonczyli swe dzielo, wyrocznia pytyjska...
Przydatność 70% Rodzaje wypowiedzi.
Rodzaje wypowiedzi 1. STRESZCZENIE Krótkie przedstawienie głównych wydarzeń lub najistotniejszych myśli utworu. Podstawowe cechy streszczeń to: a) zwięzłość b) odrzucenie informacji nieistotnych c) obiektywizm (brak własnych uwag i ocen) 2. OPOWIADANIE, OPIS Dwie podstawowe formy narracyjne wypowiedzi. Opowiadanie przedstawia szereg zdarzeń powiązanych ze sobą czasowo...
Przydatność 55% Rodzaje wypowiedzi
1). STRESZCZENIE - jest ujętą w lapidarny sposób treścią streszczanego tekstu lub innej formy podawczej. Obligatoryjne cechy streszczenia to: - treściwość i skrótowość w przedstawianiu głównych myśli - pominięcie informacji nieistotnych, nie rozwijających akcji - brak nacechowania emocjonalnego, całkowity obiektywizm w przedstawianiu wydarzeń 2). OPOWIADANIE - główną...
Przydatność 65% Funkcje wypowiedzi
FUNKCJA KOMUNIKATYWNA: 1. Funkcja informatywna (poznawcza) -dominacja informacji -fakty -wiedza -zdania oznajmujące *np: Lód jest bardzo cięki i może się załamać. 2. Funkcja impresywna -wywieranie wpływu na odbiorcę tekstu -oczekiwanie konkretnych reakcji i zachowań -zdania rozkazujące *np: Naszej sąsiadce trzeba pomóc. 3. Funkcja ekspresywna -wyrażenie uczuć -emocji nadawcy...
Przydatność 65% Kłamstwo- za i przeciw w formie pisemnej
Problem kłamstwa jest bardzo duży. Wymagamy od innych szczerości i prawdy, a sami niekiedy uciekamy się do łgarstwa. Taka sytuacja powoduje, że kłamstwo ma argumenty przeciw, jak i za. Kłamanie sprawia, że ponosimy odpowiedzialność za swoje czyny. Możemy również urazić czy też skrzywdzić drugiego człowieka, mając na celu jego wykorzystanie, wyrządzenie krzywdy lub...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie