Treść zadania

malaaa123

KLASA MATURALNA PROSZĘ O ROZWIĄZANIE TRZECH ZADAŃ Z ZAŁĄCZNIKA !!! NA JUTRO TO MAM ZADANE,PROSZĘ O ROZWIĄZANIE DAJE NAJ :)

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 0

    Zadanie 9.
    Wierzę, że wykresy są faktycznie przesuniętą hiperbolą o wzorze jak w zadaniu.
    Są 2 proste reguły, jak przesuwać wykres. Proszę, wyraź moje rozwiązanie w 'szkolnym' języku, bo nie wiem, jak uczą w szkole, posługuję się logiką. Objaśniam na przykładzie (a).

    1) reguła 1: Aby przesunąć wykres w pionie wystarczy dodać do wzoru tyle, o ile przesunęła się POZIOMA asymptota. W tym przykładzie: o 1. wobec tego:

    y' = -\frac{2}{3x} + 1

    To nie koniec, bo trzeba przesunąć w POZIOMIE. Z wykresu wynika, że o 2. Piszę tak:

    y'' = -\frac{2}{3(x-2)} + 1

    I to jest rozwiązanie. Zwróć uwagę, że przesuwając w prawo napisałem MINUS 2 przy x. Poza tym umieściłem x - 2 w nawiasie. TAK, nie żadne 3/2 itp - po prostu mianownik będzie zerem, gdy x = 2.

    Reguła 2: jak przesuwam w poziomie, ODEJMUJĘ od x pionową asymptotę.
    Wiem, że to trudniejsze od reguły 1, bo przesuwam w stronę dodatnich X, ale odejmuję.
    Też mam z tym kłopoty :). Ale użyj tego "kiedy mianownik jest zerem".
    y' oraz y'' to NIE pochodna, tylko oznaczenie innej funkcji.

    b) Przesówka: -10 w pionie, minus 5 w poziomie.

    y'' = -\frac{2}{3(x+5)} -10

    PLUS 5 w mianowniku o przesuwam w lewo, nie w prawo.

    c) Przesówka: 20 w pionie, -30 w poziomie.

    y'' = -\frac{2}{3(x+30)} + 20

    Mam nadzieję, że odczytałem prawidłowo wykresy, ale sprawdź mnie!


    Zadanie 10.
    Zobacz powtórnie rozwiązanie zadania 9. Zauważ, że NIE zmieniałem współczynnika przy nawiasie w mianowniku. Pozbywam się tylko liczb dodanych do całego ułamka i tego, co się dodaje/odejmuje od x w mianowniku. Tutaj f' NIE jest żadną pochodną, tylko inną funkcją.

    a)
    f'(x) = \frac{3}{7x}
    b)
    f'(x) =- \frac{1}{2x}
    c)
    f'(x) = \frac{5}{0{,}6x}


    Zadanie 11.
    No tutaj trzeba się trochę naliczyć.

    a)
    Zaznaczonym polem jest trapez.
    Podstawa: odległość miejsca, gdzie hiperbola przecina oś X do pionowej asymptoty.
    Lewy bok: odległość miejsca, gdzie hiperbola przecina oś X do poziomej asymptoty
    Prawy bok: Odległość od zera do (CHYBA?? 2 razy wysokość poziomej asymptory.

    Ze wzoru hiperboli wynika, że pionowa asymptota to x = -2 (MINUS 2, patrz zadanie 9). Pozioma to y = 1.
    Jeszcze muszę znaleźć punkt przecięcia hiperboli z osią X.

    \frac{2}{x+2}+1 = 0\qquad\mbox{zatem}\qquad x = -4

    i punkt gdzie y = 2 (2 razy pozioma asymptota)
    A, to widać, nie zauważyłem poprzednio, że to przecięcie z pionową osią).
    Niepotrzebnie liczę!

    \frac{2}{x+2}+1 = 2\qquad\mbox{zatem}\qquad x = 0

    Wobec tego:
    Podstawa = 0 - (-4) = 4
    Lewy bok = 1
    Prawy bok = 2
    Pole = (1 + 2) * 4 / 2 = 6

    b i c.)
    Litości! Nie chce mi się!
    W przypadku b) liczysz: gdzie hiperbola przecina się z osią X, gdzie z Y i gdzie przecinają się asymptoty (w punkcie (-4,3). Pole zakreskowanego czworokąta można złożyć z prostokąta i 2 trójkątów.
    W przypadku c) liczysz gdzie przecina się hiperbola z osią Y i gdzie jest wierzchołek na osi X
    (UWAGA! Tam x = 2, NIE punkt przecięcia hiperboli, ale asymptoty pionowej).
    Możesz trójkąt podzielić na ten mały na górze i prostokątny niżej, albo wprost liczyć z geometrii analitycznej, jak wolisz.
    Mam nadzieję, że przypadek (a) objaśnia, jak się to liczy, sorry, jestem za leniwy.

Rozwiązania

Podobne zadania

mini86 Suma trzech pierwszych wyrazów ciągu geometrycznego jest dwa razy większa od Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mini86 31.5.2010 (12:59)
anitkaa1593 na jutro prosz o pomoc Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: anitkaa1593 8.9.2010 (20:15)
Sebo16 Kto mi pomoże???? Mam zadznie które brzmi następująco: Obwody trzech Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: Sebo16 28.9.2010 (20:26)
Agness94 Zad nr 1 Na wycieczkę do Niemiec pojechała cała klasa III c, Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: Agness94 28.9.2010 (20:27)
oktawialipowa Suma kwadratów trzech kolejnych liczb naturalnych wynosi 149. Wyznacz te Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: oktawialipowa 8.10.2010 (16:40)

Podobne materiały

Przydatność 50% Synteza maturalna

Biblia-najwazniejszym jej przesłaniem jest miłosc. Księga Hioba-w niej pytania o dobro i zło i sens życia. Bóg wystawia go na próbe, on jej nie rozumie ale ja przyjmuje z pokorą. Hiob był niemal ideałem. Księga Kocheleta-pesymistyczna wizja świata (vanitas=wszystkie doczesne wartosci swiata) Psalmy-potwierdzenie tezy o tym, że Bóg stworzył świat. Przypowieści Biblijne- „O...

Przydatność 55% Klasa szkolna

Klasa szkolna jest grupą wtórną, utworzoną w sposób formalny dla celów głównie dydaktycznych. Jednakże, gdy przekształca się w grupę nieformalną, może mieć ogromny wpływ na jednostkę. Grupy nieformalne stanowią pewną odmianę grup pierwotnych. Jednostka należy do nich na zasadzie wspólnych zainteresowań, dobrowolnie członkowie kontaktują się za sobą często i...

Przydatność 55% Prezentacja maturalna o chłopach

We współczesnej literaturze polskiej istnieje prąd nazywany przez krytykę „nurtem wiejskim”. Literackie obrazy wsi są różnorodne. Raz jest to okolica spokojna, wesoła, wręcz sielankowa, innym razem targane niepokojami miejsce buntu. Kolejne epoki literackie kreowały odmienne wizerunki wsi-od pochwały gminnego życia, przez realistyczne obrazy krzywdy ludzkiej, zacofanie chłopa,...

Przydatność 65% Charakterystyka języka młodzieżowego - prezentacja maturalna.

1. Od zalania dziejów język jest podstawowym sposobem komunikacji , wyrażania myśli , opinii, uczuć - między istotami żywymi. Tak między istotami żywymi , ponieważ każdy gatunek zwierząt ,ma swój , odmienny sposób porozumiewania się . Psy - szczekają , koty – mruczą , delfiny używają ultra dźwięków. Oczywiście ludzie także mają swój sposób komunikacji –...

Przydatność 80% Motyw śmierci (Praca maturalna -Ustna)

Śmierć zawsze stanowiła ważną część rozważań europejskich pisarzy. Odkąd tylko pojawiło się słowo pisane ludzie snuli rozważania nad jej sensem oraz nad losami człowieka po odejściu z tego świata. Była ona zawsze stałym, powtarzającym się elementem ludzkiego życia, wybawicielką od ziemskiego cierpienia, karą za grzechy, tragedią, która zabierała wszystko bez względu...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji