Treść zadania
Autor: ania000000c Dodano: 3.11.2011 (15:24)
1. Wielkie postaci w historii XVII – XVIII. I ich wpływ na politykę i przemiany w sferze świadomości, gospodarki, kultury
• Przedstawienie sytuacji w Europie w XVII – XVIII wieku / zarys głównych wydarzeń /
• Ukazanie głównych nurtów w polityce, gospodarce, kulturze i nauce
• Wybór 2 – 3 postaci / z różnych dziedzin np. Ludwik XIV, Piotr Wielki, Katarzyna II, Wolter, Fryderyk Wielki, Waszyngton ……./
• Uzasadnienie wyboru poprzez przedstawienie działalności wybranych postaci na tle epoki w której żyli
• Ocena postaci
2. Polacy i inni ochotnicy europejscy w wojnie o niepodległość U S A
• Przedstawienie podłoża kulturowego narodzin idei walki o niepodległość kolonii
• Geneza walki o niezależność kolonii amerykańskich
• Krótkie przedstawienie przebiegu walk o odzyskanie niepodległości
• Ukazanie udziału ochotników w walce o niepodległość
• Przedstawienie ważnych postaci / polityków, wodzów prezydentów / jako praktyków myśli oświeceniowej w Ameryce
• Ochotnicy polscy w świadomości amerykańskiej dzisiaj / pomniki, obchody, patronat/
3. Osiągnięcia i znaczenie epoki oświecenia w Europie i Polsce / kultura i gospodarka po I rozbiorze /
• Przedstawienie podłoża Polit. – społ. – gospodarczego kształtowania się myśli oświeceniowej
• Wytłumaczenie pojęć oświecenie, racjonalizm, empiryzm, deizm itd.
• Przedstawienie głównych myślicieli i ich dzieła oraz myśli
• Przedstawienie polskiego oświecenia z podkreśleniem jego oryginalności / KEN, literatura, myśl polityczna /
• Podanie przykładów przemian w polityce i życiu społ. gosp. oraz w kulturze, które były wynikiem idei oświeceniowych / konkretne przykłady /
Kryteria oceny prac:
1. Zgodność z tematem
2. Samodzielność wnioskowania
3. Zachowanie wszystkich elementów wymaganych dla pracy w formie rozprawki:
A. Wstęp
• Wyjaśnienie tematu / określenie czasu i przestrzeni treści zawartych w temacie /
• Sformułowanie własnego stanowiska – głównej tezy
• Wprowadzenie do problematyki tematu
B. Rozwinięcie
• Geneza omawianego zagadnienia
• Przykłady i argumenty rozwijające temat główny
C. Zakończenie
• Wnioski
• Ocena postaci, faktów, procesów
4. Estetyka
5. Podanie bibliografii
Literatura:
Starożytność : J. Tazbirowa, E. Wipszycka WSIP W-wa
Średniowiecze : H. Manikowska, J. Tazbirowa WSIP
Dzieje Nowożytne : cz. II - T. Cegielski, K.Zielińska WSIP
Dzieje nowożytne i najnowsze – Grażyna Szelągowska / 1815–1870 / i / 1870–1939 /
Polska i świat współczesny / 1939 – 1990 / - Andrzej Pankowicz
Polska i świat współczesny – Witold Pronobis
1. Radziwiłł A., Roszkowski W. - Historia 1789-1871. Podręcznik dla szkół średnich. PWN WARSZAWA. (365/94).
2. Radziwiłł A., Roszkowski W. - Historia 1871-1939. Podręcznik dla szkół średnich WYD.SZKOLNE PWN. (28/98).
3. Radziwiłł A., Roszkowski W. - Historia 1871-1945 dla szkół średnich. PWN. (248/93).
4. Radziwiłł A., Roszkowski W. - Historia 1939-1956. Podręcznik dla szkół średnich (wyd. I) WYD.SZKOLNE PWN. (46/98).
5. Radziwiłł A., Roszkowski W. - Historia 1945-1990. Podręcznik dla szkół średnich. PWN. (152/93).
6. Radziwiłł A., Roszkowski W. - Historia 1956-1997. Podręcznik dla szkół średnich WYD.SZKOLNE PWN. (79/98).
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Wprowadzenie do metodologii historii Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: florek881 28.4.2010 (22:57) |
Udowodnij że żyjemy w przełomowym okresie Historii Polski. Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: ArmaniX11 26.5.2010 (19:28) |
skutki wojen XVII w dla polski Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: siwy1989ywis 29.5.2010 (22:53) |
Z HISTORII POMOCY !!! Wypisz w punktach czynniki, które przyczyniły się Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: ESKA119a 31.5.2010 (15:58) |
Zadanko z historii, pomożecie? Zasady buddyzmu, może być w myślnikach. Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: agusia880 28.9.2010 (15:31) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Aleksander Wielki jako wybitny polityk
Spektakularne podboje Aleksandra Wielkiego uczyniły Greków panami Bliskiego Wschodu. I chociaż imperium Aleksandra rozpadło się wkrótce po jego śmierci, wpłyną on na bieg historii całego regionu… Aleksander Wielki, zwany Macedońskim, został królem Macedonii Aleksandrem III mając 20 lat. Niewątpliwie był on geniuszem, ale wiele zawdzięczał temu, co zostawił po sobie jego...
Przydatność 80% Aleksander Wielki wybitny wódz i polityk
Aleksander Wielki jako wybitny polityk i wódz. W historii świata było wielu wybitnych i znakomitych władców, takich jak np.Hanibal,Juliusz Cezar, Napoleon a jednym z nich był Aleksander Macedoński zwany Wielkim za swoje wybitne osiągnięcia. Syn Filipa II Macedońskiego ur. 356 p.n.e. który został królem w wieku...
Przydatność 60% Naważniejsze postacie w historii
Hammurabi – władca Babilonii, opanował całą Mezopotamię, wydał słynny kodeks prawny. Salomon – król Izraela, syn Dawida, umocnił wewnętrznie państwo, rozwinął handel i zreorganizował armię, zbudował pałac i świątynię w Jerozolimie. dwór uczynił ośrodkiem kultury, głównie literatury. Według tradycji biblijnej słynął z mądrości i sprawiedliwości. Perykles...
Przydatność 65% Rosja w XVII - XVIII wieku
Celem mojej pracy jest przedstawienie dziejów Rosji w okresie od śmierci Iwana IV do końca rządów Katarzyny II Wielkiej. W tym czasie Rosja przemieniła się w potęgę europejską. Stało się to głównie dzięki reformom Piotra I Wielkiego i Katarzyny II. Iwan IV Groźny kontynuował reformy wewnętrzne swoich poprzedników oraz poprowadził zwycięskie wojny na wschód. W ich wyniku...
Przydatność 55% Przyczyny upadku polski w XVII - XVIII wieku
Załamanie się ekspansji Rzeczpospolitej w XVII i XVIII wieku i kryzys polityczny zarówno w polityce wewnętrznej jak i zewnętrznej doprowadziły do upadku Polski. W wieku XVII rozpoczął się proces kształtowania nowej państwowości w Europie. Powstawały nowe formy ustrojowe jedną z nich morze być tzw. absolutyzm oświeceniowy. Zmiany te doprowadziły do powstawania zawodowych armii...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie