Treść zadania
Autor: asia123a Dodano: 1.11.2011 (16:01)
Jaką wiedzę starał się przekazać Platon w dialogu opisującym ludzi żyjących w jaskini? Wykorzystaj tekst źródłowy.
- Przedstaw sobie obrazowo (...) Zobacz! Oto ludzie (...) W niej oni siedzą od dziecięcych lat w kajdanach; przykute mają nogi i szyje tak, że trwają na miejscu i patrzą tylko przed siebie; okowy nie pozwalają im obracać głów. Z góry i z daleka pada na nich światło ognia, który się pali za ich plecami, a pomiędzy ogniem i ludźmi przykutymi biegnie górą ścieżka, wzdłuż której widzisz murek
zbudowany (...)
- Widzę - powiada.
- Więc zobacz, jak wzdłuż tego murku ludzie noszą różnorodne wytwory, które
sterczą ponad murek; i posągi, i inne zwierzęta z kamienia i z drzewa (...)
- Dziwny obraz opisujesz i kajdaniarzy osobliwych.
- Podobnych do nas (...) Bo (...) czy myślisz, że tacy ludzie mogliby (...) widzieć cokolwiek innego oprócz cieni, które ogień rzuca na przeciwległą ścianę jaskini? Więc gdyby mogli rozmawiać jeden z drugim, to jak sądzisz, czy nie byliby przekonani, że nazwami określają to, co mają przed sobą, to, co widzą?
Proszę pomóżcie : 3
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Zabijanie ludzi w obozach Pomocy Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: szczebel 20.5.2010 (18:07) |
Na czym polegał koczowniczy tryb życia ludzi pierwotnych? Określ główne Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 3 rozwiązania | autor: jelen119 25.9.2010 (20:20) |
krótko scharakteryzuj podejście ludzi wolnych do niewolnictwa od Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: aneta1329 29.9.2010 (11:23) |
Jakie są najważniejsze osiągnięcia epoki paleolitu i opisać życie ludzi w Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: ewelinka123148 9.10.2010 (11:43) |
Dlaczego podczas pierwszej wojny światowej zgineło dużo ludzi? Prosze o Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: klalusia005 14.12.2010 (19:11) |
Podobne materiały
Przydatność 100% Platon
Platon (ok. 429-347 p.n.e.), grecki filozof, na którego znaczny wpływ wywarł Sokrates. Po śmierci Sokratesa w 399 p.n.e. wiele podróżował. Po powrocie do Aten założył Akademię, w której spędził ostatnie czterdzieści lat życia, oddając się nauczaniu i pisarstwu. Jego Dialogi (większość przełożona na polski) są pierwszym w pełni zachowanym zbiorem greckiego piśmiennictwa...
Przydatność 80% Platon.
Żył w latach od ok. 437 do 347 r. p.n.e. Urodził się w Atenach, w czasie największej jego świetności. Pochodził ze znanego rodu Kodrosa, dzięki matce był spokrewniony z Solonem. Po dziadku nazywał się Arystoklesem, a ze względu na swoją barczystą budowę nazywano go Platonem. Otrzymał staranne wychowanie i wykształcenie. Był nauczycielem gimnastyki i odnosił zwycięstwa w...
Przydatność 65% Platon
Platon żył w latach od ok. 437 do 347 r. p.n.e. Urodził się w Atenach, w czasie największej jego świetności. Pochodził ze znanego rodu Kodrosa, dzięki matce był spokrewniony z Solonem. Po dziadku nazywał się Arystoklesem, a ze względu na swoją barczystą budowę nazywano go Platonem. Otrzymał staranne wychowanie i wykształcenie. „Kultura domu była wysoka, wychowanie...
Przydatność 55% Platon
Platon stworzył własną koncepcję państwa, ponieważ chciał dać ludziom wizję państwa idealnego. Filozof wyobrażał sobie państwo działające na takiej samej zasadzie jak człowiek, czyli z zachowaniem identycznego podziału. Dzieląc państwo na 3 kasty przyporządkował każdej jedną część człowieka. Głowie przyporządkował władze, piersi ? strażników, (czyli...
Przydatność 65% Platon
Platon (ok. 427-347 p.n.e), filozof grecki. Zainteresowania filozoficzne zawdzięczał dziewięcioletniemu obcowaniu z Sokratesem. Po jego śmierci odbył liczne podróże. Przebywał w Megarze, Kyrene, w Egipcie i Azji Mniejszej, w Italii i na Sycylii. Podczas podróży poznał wiele poglądów, w tym doktryny orfickie i pitagorejskie o wędrówce duszy, o uwięzieniu duszy w ciele, o...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie