Treść zadania

~ukasz

Rozwiąż podane równania :

a) x3 - 2x2 + 7x - 14 = 0
b) (x2 - 16) (x2 + 3x - 4) = 0
c) x3 - 3x2 - 4x = 0
d) x3 - 2x2 - 3x + 6 = 0
e) -2x3 - x2 + x = 0

np. x3 -- x do potegi trzeciej

Prosze o pomoc ;)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 0

    a)
    Jedno rozwiązanie trzeba odgadnąć, szukając wśród podzielników liczby 14 (wyrazu wolnego). Jak się zgadnie więcej, to tym lepiej.
    Podstawiam do równania liczby: 1, -1, 2, -2, 7, -7, 14, -14
    Pasuje x = 2. Jest to pierwszy pierwiastek. Dzielę wielomian przez x - 2.
    Aby uniknąć dzielenia "pod kreskę" sugeruję, że wielomian jest iloczynem:

    (x^2 + Ax + 7) * (x - 2)

    (u mnie x^2 oznacza do kwadratu, bo zapisu "x2" jakoś nie lubię).
    Dlaczego taka postać wielomianu? Przy x^2 musi stać jedynka, bo przy x^3 jest współczynnik 1. Wyraz wolny musi byc równy +7, aby, mnożony przez -2 dawał -14. Do obliczenia pozostaje 'A'. Wymnażam nawiasy i porównuję z wielomianem w zadaniu

    x^3 + (A - 2) x^2 + (7 - 2A) x - 14 = x^3 - 2x^2 + 7x - 14

    Współczynniki przy tych samych potęgach x muszą być równe, co prowadzi do:

    A - 2 = -2
    7 - 2A = 7 ; Jednoznacznie wychodzi A = 0.

    Równanie z zadania mogę więc zapisać tak:

    (x^2 + 7) * (x - 2) = 0

    Wyrażenie w pierwszym nawiasie jest zawsze dodatnie więc równanie ma jedno rzeczywiste rozwiązanie: x1 = 2.

    b)
    Albo pierwszy nawias równa się zero, co daje równanie:

    x^2 - 16 = 0 ; stąd x1 = -4 oraz x2 = 4

    albo drugi nawias równa się zero, co daje równanie:

    x^2 + 3x - 4 = 0 ; rozwiązuję je.

    Delta = 3^2 - 4 * (-4) = 25 = 5^2

    x3 = (-3 - 5) / 2 = -4 ; x4 = (-3 + 5) / 2 = 1

    Równanie ma 3 pierwiastki: podwójny x1 = x3 = -4 ; x2 = 4 ; x4 = 1

    c)
    Można wyłączyć x przed nawias i mam jedno rozwiązanie x1 = 0. Zostaje:

    x^2 - 3x - 4 = 0 ; to rozwiązuję

    Delta = (-3)^2 - 4 * (-4) = 25 = 5^2

    x2 = (3 - 5) / 2 = -1 ; x3 = (3 + 5) / 2 = 4

    Istnieją 3 rozwiązania: x1 = 0; x2 = -1 ; x3 = 4

    d) Można zgadywać rozwiązania jak w (a), ale po przyjrzeniu się wielomianowi można też zauważyć, że da się on zapisać następująco:

    x^2 * (x -2) - 3 * (x - 2) = (x^2 - 3) * (x - 2) = 0

    Stąd od razu mam 3 rozwiązania:
    x1 = -pierwiastek(3) ; x2 = +pierwiastek(3) ; x3 = 2

    e)
    Można wyciągnąć x przed nawias i dostać x1 = 0. Zostaje:

    -2x^2 -x + 1 = 0 ; rozwiązuję to:

    delta = (-1)^2 - 4 * (-2) = 9 = 3^2

    x2 = (1 - 3) / (-4) = 1/2 ; x2 = (1 + 3) / (-4) = -1.

    Równanie ma 3 rozwiązania:
    x1 = 0 ; x2 = 1 / 2 ; x3 = -1

Rozwiązania

  • gosia1977

    a) x3 - 2x2 + 7x - 14 = 0
    x2(x-2)+7(x-2)=0
    (x-12)(x2+7)=0
    Poniewaz x2+7>0, dla kazdego xeR, jedynym rozwiazaniem jest x=12

    b) (x2 - 16) (x2 + 3x - 4) = 0

    x2 + 3x - 4
    delta=9+16=25
    x1=(-3-5)/2=-4
    x1=(-3+5)/2=1

    (x-4)(x+4)(x+4)(x-1)=0
    rozwiazania to x=4, x=-4 - pierwiastek podwojny, x=1


    c) x3 - 3x2 - 4x = 0
    x(x2-3x-4)=0
    x=0 lub x2-3x-4=0

    x2-3x-4=0
    delta=9+16=25
    x1=(3-5)/2=-1
    x2=(3+5)/2=4

    Rozwiazania x=0, x=-1, x=4

    d) x3 - 2x2 - 3x + 6 = 0
    x2(x-2)-3(x-2)=0
    (x-2)(x2-3)=0
    (x-2)(x-√3)(x+√3)=0

    x=2, x=√3, x=-√3

    e) -2x3 - x2 + x = 0

    -x(2x2+x-1)=0
    x=0 lub 2x2+x-1=0

    delta =1+8=9
    x1=(-1-3)/2=-2
    x2=(-1+3)/2=1

    Rozwiazania x=0, x=1, x=-2

    • W przykladzie a) 12 popraw na 2
      W przykladzie e)
      x1=(-1-3)/4=--1
      x2=(-1+3)/4=1/2
      Rozwiazania x=0, x=-1, x=1/2
      Sorki.

    • Nie zauważyłaś "-2x^3" w (e) i wpisałaś literówkę w (a) :)

Podobne zadania

ewkaa644 Wykonaj podane działania. Przedmiot: Matematyka / Liceum 3 rozwiązania autor: ewkaa644 11.8.2010 (16:46)
ewkaa644 Wykonaj podane działania. Przedmiot: Matematyka / Liceum 3 rozwiązania autor: ewkaa644 11.8.2010 (20:44)
ewkaa644 zamien podane ułamki zwykłe na ułamki dziesiętne: Przedmiot: Matematyka / Liceum 5 rozwiązań autor: ewkaa644 24.8.2010 (20:06)
Weraaa32 Wykonaj podane działania. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: Weraaa32 12.9.2010 (16:56)
Inna Zaznacz na osi liczbowej podane zbiory : C={x : x należy N ^ x>10 ^ x Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: Inna 17.9.2010 (20:52)

Podobne materiały

Przydatność 55% Harmonia i niepokój doświadczeniem człowieka renesansu.Rozwiń temat,analizując podane utwory Jana Kochanowskiego .

Mamy przed sobą dwa wiersze Jana Kochanoeskiego. Pierwszy z nich to "Pieśń świętojańska o Sobótce", drugi to "Tren XVII". Oba te utwory zostały napisane przez jednego człowieka , typowego perzedstawiciela epoki "renesansu", a jednak są tak bardzo różne w swojej wymowie. Abyśmy mogli dokonać analizy tych utworów , musimy najpierw zdać sobie...

Przydatność 75% Zinterpretuj podane fragmenty noweli „Gloria victis”, charakteryzując przyrodę jako świadka opisywanych zdarzeń.

"Gloria victis" Elizy Orzeszkowej to opowiadanie relacjonujące przebieg epizodu z powstania styczniowego, gdzie chór leśnych drzew i polnych kwiatów opowiada o ważnym wydarzeniu historycznym. Ta personifikacja pomogła autorce wyrazić swój pogląd na sprawę, o której nie mogła pisać inaczej, jak za pomocą języka ezopowego. Pisarka swym utworem złożyła hołd odwadze...

Przydatność 85% Portret XVII-wiecznego Sarmaty. Analizując podane fragmenty „Potopu” H. Sienkiewicza, dokonaj charakterystyki Zagłoby, bohatera powieści.

Onufry Zagłoba to doskonały przykład XVII-wiecznego Sarmaty. Postawa tego bohatera, jego czyny i słowa są typowe dla tej właśnie grupy społecznej. Poniższe fragmenty w pełni obrazują postać Zagłoby jako idealnego szlachcica sarmackiego. Pierwszy fragment to przemowa Zagłoby w Kiejdanach, tuż przed zdradą Radziwiłła. Szlachcic wymienia w niej swoje liczne zalety....

Przydatność 75% Harmonia i niepokój doświadczeniem człowieka renesansu. Rozwiń temat analizując podane fragmenty

Harmonia i niepokój są to dwa przeciwieństwa i już od początków świata towarzyszą człowiekowi. Pierwsze kojarzy nam się z błogim spokojem, szczęściem, natomiast drugie budzi w nas jedynie negatywne odczucia: niepewność, brak bezpieczeństwa, lęk. Jan Kochanowski, człowiek renesansu w swoich dziełach przedstawia nam swoją wizję tych dwóch stanów. Pierwszym utworem,...

Przydatność 70% Portret XVII-wiecznego Sarmaty. Analizując podane fragmenty „Potopu” H. Sienkiewicza, dokonaj charakterystyki Zagłoby, bohatera powieści.

Jan Onufry Zagłoba to z calą pewnością najbardziej pozytywna postać „Potopu” Henryka Sienkiewicza. Mimo swojego komizmu, odznacza się również ogromną inteligencją, a także uosabia cechy typowego XVII-wiecznego Sarmaty. We fragmencie przemowy Zagłoby w Kiejdanach, która odbyła się przed zdradą Radziwiłła, bardzo wyraźnie widać przywódcze zdolności...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji