Treść zadania
Autor: mycha8813 Dodano: 15.10.2011 (23:08)
Praca kontrolna nr 1 z języka polskiego
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nimi. Odpowiadaj tylko na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami - chyba ze w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszona/y. W zadaniach zamkniętych wybierz tylko jedną z zaproponowanych odpowiedzi.
Katarzyna Lichoń „ Wierzchołek góry kulturowej„
1. Kamau przyjechał z afrykańskiego kraju do szkoły w jednym z państw europejskich. Podpuszczany przez kolegów, szybko wpadł w kłopoty. Wezwał go nauczyciel. Kamau wszedł do pokoju nauczycielskiego z przerażoną miną i wbił wzrok w podłogę. Nauczyciel poprosił go, aby spojrzał mu w oczy i powiedział, co się stało. Uczeń nic. Nauczyciel powtórzył prośbę. Uczeń nic. Nauczyciel spojrzał w akta i upewnił się, ze Kamau zna język, więc ostrzej powiedział: "Popatrz mi w oczy i wyjaśnij, dlaczego to zrobiłeś". Chłopak uparcie wbijał wzrok w dywan. Nauczyciel zaczął tracić cierpliwość: "Popatrz mi w oczy. Patrz na mnie, gdy do ciebie mówię". Uczeń nie drgnął, nie podniósł oczu i nie powiedział ani słowa. Nauczyciel dał za wygraną. Chłopca wysłano do domu, a rodzicom powiedziano, ze mają wyjątkowo krnąbrnego syna, który narozrabiawszy, okazał kompletny brak szacunku dla nauczyciela. Kamau potężnie oberwał od ojca za przynoszenie wstydu rodzinie. Dlaczego? Zgodnie z zasadą jego kultury patrzenie komuś prosto w oczy jest oznaką braku szacunku i nigdy nie wolno tego robić. Zupełnie więc nie rozumiał tego, co działo się w• pokoju nauczycielskim.
2. Spotkania różnych kultur pozwala zrozumieć teoria góry lodowej. Zgodnie z nią to, co widzimy, jest tylko wierzchołkiem całości większej i istotniejszej, ale niewidocznej, bo zanurzonej pod wodą. Jakie ukryte kwestie składają się na ową bryłę lodową?
3. Pierwsza różnica kulturowa dotyczy wymiaru indywidualizmu bądź kolektywizmu. Każda grupa musi podjąć decyzję: czy jest ona silną siłą jednostek dążących do realizacji własnych celów, czy też o jej sile stanowi poczucie całości, wspólnoty opartej na przekonaniu, ze jednostki stanowią jej część.
4. Druga kwestia ma związek ze stopniem, w jakim role i zachowania społeczne determinowane są przez płeć oraz rozumienie „męskości” i „kobiecości”. Sama doprowadziłam do kilku incydentów (niektóre z nich były bolesne), bo byłam przekonana, że i wszędzie kobiety przepuszczane są przez drzwi jako pierwsze.
5. Kwestia trzecia odnosi się do pojęcia czasu, i to w dwóch odmiennych znaczeniach. Pierwsze z nich to znaczenie historii i przyszłości dla definiowania teraźniejszości. Istnieją kultury, w których na przeszłości oparte jest pojęcie przyjaciół i wrogów, przekonanie o tym, co nam się teraz należy; przeszłość determinuje działania teraźniejsze. Są też kultury, w których teraźniejszość służy wyłącznie budowaniu przyszłości - ona wyznacza wszelkie decyzje, a społeczeństwo jest wstanie wiele poświęcić i wyrzec się na rzecz
przyszłej ziemi obiecanej. Drugie znaczenie czasu to sprawa ważności zegara”, czyli sposób organizowania dnia i życia. Pamiętam spotkanie międzynarodowe, podczas którego sfrustrowany prowadzący wywiesił na drzwiach kartkę: Do wiadomości Irlandczyków: jutro zaczynamy o 8.45; do wiadomości Niemców: jutro zaczynamy o 9.10; wszyscy inni- proszę przyjść na 9.00". Spotkanie, nawiasem mówiąc, traktowało o stereotypach i uprzedzeniach.
6. Czwarta różnica dotyczy rozumienia władzy - stopnia, w jakim jednostka wpływa na podejmowanie decyzji i gotowa jest zaakceptować autorytety i decyzje podjęte bez jej udziału. Niektórym grupom można zlecić, co mają zrobić. W przypadku innych trzeba najpierw ustalić jak będziemy podejmować decyzje odnośnie do tego, co mają zrobić, następnie podjąć tę decyzję, a jeszcze później zastanowić się, co zrobić z tymi, którzy z decyzji nie są zadowoleni.
7. Piąta kwestia wiąże się z poczuciem bezpieczeństwa: poziomem akceptacji ryzyka, improwizacji i zmian. Niektórzy ludzie potrzebują wyraźnych wytycznych, jasnego postawienia sprawy, określonych ram czasowych, listy zagadnień koniecznych do zrealizowania. Inni w takim środowisku się duszą - potrzebują warunków, w których mogą się realizować, podejmując decyzje, zdając się na instynkt, dostosowując się do sytuacji spontanicznie reagując na potrzeby chwili.
8. Kwestia szósta dotyczy pojęcia przestrzeni osobistej i bezpiecznej odległości od innych. Rozmawiając ze Steffi, zawsze miałam wrażenie, ze powinnam podnieść ton głosu, bo stojąc tam, gdzie stała, z pewnością nie mogła mnie dobrze słyszeć. Gdy Luis opowiadał mi o wydarzeniu budzącym w nim emocje, jedyne, na czym mogłam się skoncentrować, to rozważania, czy moje ramię, które uporczywie ściskał, jest już złamane.
9. Siódma różnica ma związek z komunikacją również niewerbalną: - czyli ze
. sposobem nadawania, przetwarzania i rozumienia wiadomości. Każdy, kto mieszkał w obcym kraju, potwierdzi, ze znajomość języka to nie wszystko- trzeba jeszcze złamane obowiązujący kod przekazu.
10. Kwestia ósma odnosi się do wartości - ich zestawu i hierarchii, dostrzegania, co jest złe, a co dobre, co właściwe, a co niestosowne, co sprawiedliwe, a co nie, co jest w życiu najważniejsze, a co nie stanowi wartości. Przykładem może być podejście do ściągania niektórzy traktują to zachowanie jako normę, inni uznają je za niemoralne, jeszcze inni nie chcą tego robić, bo to oznaczałoby, że mają dług wobec osoby, od której ściągnęli.
11. Globalizacja sprawiła, że wiele standardów obowiązuje powszechnie. Tym ważniejsze jest uświadomienie sobie, ze to, co widzimy, to tylko wierzchołek góry lodowej. Kwestie istotne kryje się pod powierzchnią. A my ciągle sami siebie wprowadzamy w błąd, biorąc przesłanki za prawdę, i zaskakiwani jesteśmy istnieniem czegoś głębszego najczęściej wtedy, gdy się o to rozbijamy.
12. Gdy kultury w jakikolwiek sposób zetkną się ze sobą mamy do czynienia ze zjawiskiem wielokulturowości. W przypadku takiego spotkania zawsze istnieją jacyś "my" i "oni", istnieje pewna ilość podobieństw i różnic, a także pewien rodzaj nastawienia jednych do drugich. Co się dzieje w efekcie owego spotkania? Wydawałoby się, że doświadczenie międzykulturowe powinno być naturalnym następstwem obracania się w środowisku wielokulturowym. Dlaczego więc tak nie jest? Można przytoczyć dwie definicje doświadczenia międzykulturowego. Pierwsza mówi, że cel i praktyka dialogu międzykulturowego wymagają nastawienia na zrozumienie różnic pomiędzy "nimi" a "nami" oraz podkreślenia tych różnic i traktowania ich jako alternatywnej oferty wartości równorzędnych naszym. Takie podejście prowadzi z jednej strony do postrzegania innych jako lepszych, a z drugiej do systematycznego kwestionowania siebie.
13. Druga definicja zakłada, ze doświadczenie międzykulturowe to proces prowadzący
ludzi do głębszej świadomości własnej kultury (norm, zachowali., związków i wizji) poprzez
jakościowe zanurzenie w odmiennej kulturze. Osoby żyjące w środowisku wielokulturowym
podświadomie przeczuwają konsekwencje doświadczenia międzykulturowego I po prostu ich nie chcą, nie są na nie gotowe. Takie doświadczenie skłania bowiem przede wszystkim do
przewartościowania, podania w wątpliwość, kwestionowania i dokonywania wyborów na
nowo. Wielu ludzi nie jest na to przygotowanych. Jeżeli tożsamość jakiegoś człowieka nie
jest w pełni dopracowana, to nie podda się on eksperymentowi jej testowania. Jeżeli szacunek
do samego siebie nie jest ugruntowany, człowiek nie będzie w stanie szanować innych.
Łatwiej zignorować rzeczywistość, niż przejść przez proces definiowania się na nowo.
14. Czasem w efekcie spotkania kultur dochodzi do konfliktu. Może on doprowadzić do
całkowitego odrzucenia ich" kultury i umocnienia związku z kulturą "naszą"; może
zakończyć się pełną asymilacją "ich" kultury; może również doprowadzić do powstania
zupełnie nowej jakości. Najłatwiej byłoby przyjść, ze opcje pierwszą praktykują wyznawcy
jedynie słusznej prawdy, przekonani, ze ich światopogląd jest najprawdziwszy, a ich kultura
zdecydowanie wyższa; opcję drugą – ludzie żyjący w przekonaniu, że ich kultura jest
niedorozwinięta, natomiast każda inna oferuje więcej możliwości, jest ciekawsza i bardziej na
czasie; opcję trzecią - ci, którzy rozumieją, ze odmienność nie wyklucza równości, są
ciekawi, otwarci i gotowi na przygodę. Takie stwierdzenie byłoby najłatwiejsze, niestety -
nie do końca prawdziwe. Każdy z nas bowiem w różnych sytuacjach doświadcza wszystkich
trzech rozwiązań. Dopóki są one doświadczane świadomie, żadne z nich nie są klęską. A
zwycięstwo, jak mawiał generał Ferdinand Foeh, jest zawsze - a wiec również w przypadku
spotkania międzykulturowego - wyłącznie kwestią woli.
Na podst.: Katarzyna Lichoń, Wierzchotek góry kulturowej [w:} Charaktery" 5/2004, ss. 14-
PYTANIA
Zadanie 1.
Wyjaśnij w jednym zdaniu, z czego wynikało nieporozumienie, którego ofiarą padł Kamau.
(akapit 1)
Zadanie 2.
W jakiej sytuacji można przekonać się o istnieniu ukrytej góry kulturowej? (akapit 2.)
Zadanie 3.
Zacytuj fragmenty z akapitów 4.,5. i 8., w których autorka tekstu odwołuje się do własnych
doświadczeń
Akapit 4. –
Akapit 5. –
Akapit 8. –
Zadanie 4.
Podaj dwie różne definicje czasu. Można cytować. (akapit 5.)
Zadanie 5.
Na podstawie akapitu 5. wyjaśnij, dlaczego jeśli umówisz się z Irlandczykiem na godzinę 12.00, nie dojdzie do Waszego spotkania.
Zadanie 6.
Na jakiej zasadzie zbudowany jest akapit 7.? Wybierz właściwą odpowiedź.
a) Analogii
b) Wynikania
c) Kontrastu
Zadanie 7.
Jak rozumiesz w kontekście akapitu 9. sformułowanie: trzeba złamać obowiązujący kod przekazu?
Zadanie 8.
W jaki sposób globalizacji utrudniła dotarcie do prawdy o wielokulturowości? (akapit 11.)
Zadanie 9.
Nazwij części kompozycyjne, które odnajdujesz w akapitach:
2. –
3.-10. –
11. –
Zadanie 10.
Czym jest doświadczenie międzykulturowe? Odpowiedzi szukaj w akapitach 12. i 13.
Zadanie 11.
Dlaczego doświadczenie międzykulturowe jest odrzucane? Podaj dwie przyczyny. (akapit 13.)
Zadanie 12.
Wymień w świetle akapitu 14. trzy efektykonfliktu międzykulturowego?
1-
2-
3-
Zadanie 13.
Posługując się całym tekstem, wymień wszystkie składowe góry kulturowej. Możesz cytować.
Zadanie 14.
Podaj dwa różne, obecne w tekście, zastosowania cudzysłowu. Każde poprzyj przykładem.
1-
2-
Zadanie 15.
Jaki pożytek mógłby mieć z przemyślanej znajomości tego artykułu? Odpowiedź uzasadnij maksymalnie w trzech zdaniach.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Napisz tekst na dowolny temat techniką impersjonistyczną. Max 10 zdań Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: werus03004 29.3.2010 (13:15) |
Praca pisemna... niewiem nawet od czego zacząć..:( Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: MgDdl 26.4.2010 (19:28) |
Potrzebuje zrobić prezentacje z języka polskiego ,ale kompletnie nie wiem Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mart_usia18 5.5.2010 (12:55) |
Pomocy ! Matura ustna z jezyka polskiego. Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: blackcoffee 6.5.2010 (20:02) |
Matura z polskiego Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kasia205 10.5.2010 (12:31) |
Podobne materiały
Przydatność 80% Praca kontrolna z Gospodarki i gospodarowania
Temat: Rola informacji w działalności marketingowej firmy. Mgr Urszula Lipińska Komunikacja marketingowa stanowi istotny, integralny instrument strategii marketingowej i praktycznej realizacji celów rynkowych przedsiębiorstwa. Nawiązując do znanego stanowiska J. Daweya, można wręcz...
Przydatność 70% Praca kontrolna na Technologie Informacyjną- prezentacja multimedialna.
Microsoft PowerPoint. Prezentacja multimedialna.
Przydatność 85% Jak założyć własną firmę/działalność gospodarczą? (Podjęcie działalności gospodarczej) Praca Kontrolna Cz: I
PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W WYBRANEJ FORMIE. I. Rejestracja w Urzędzie Miasta. Zgłoszenie do ewidencji (ustawa o działalności gospodarczej) nakłada na nas obowiązek zgłoszenia działalności do ewidencji działalności gospodarczej tj. (w tym przypadku) do Urzędu Miasta. ZAŁĄCZNIK nr 1 II. Zgłoszenie rozpoczęcia działalności do urzędu statystycznego....
Przydatność 85% Jak założyć własną firmę/działalność gospodarczą? (Podjęcie działalności gospodarczej) Praca Kontrolna Cz: II Reszta załączników
ZAŁĄCZNIK NR: 5 BIZNES PLAN BIZNESPLAN DLA FIRMY \"LAN-COM\" I. DANE O INWESTORZE 1. Siedziba inwestora: Firma LA-N-ET powstała w maju 2003r. Siedzibą firmy są ....................... Adres: ..-... Miasto ul. Tel: wymyśl fax: wymyśl e-mail: wpisz jakiś wymyślony. Obszarem działalności firmy jest miasto .............. 2. Przedmiot działalności. -...
Przydatność 55% Zwierzęta chronione na terenie Pomorza i Pomorza Środkowego - praca kontrolna z biologii.
PTAKI Bąk ilość par: ok. 800 występowanie: rejony Pomorza Biegus zmienny ilość par: ok. 90 występowanie: wyspa Wolin Brodziec leśny ilość par: ok. 10 występowanie: okolice Gdańska Czeczotka ilość par: ok. 35 występowanie: płw. Helski Głuszec ilość par: ok. 1000 występowanie: rejony Pomorza Kania rdzawa ilość par: ok. 300...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie