Treść zadania

justynapra

Żuraw budowlany podnosi palete z cegąłmi i jednoczesnie przesuwa sie po szynach z predkoscia o wartosci 0,3m /s.palete z cegłąmi podnoszona przez ten zuraw porusza sie wzgledem ziemi z prdkoscia o wartosci 0,5 m/s.oblicz wartosc konta, jaki tworzy kierunek prekosci palety z kierunkiem pianowym . oblicz wartosc predkosci z jaka paleta jest podniosona ( dane szukanie wzór rysunek )

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Rysunek to już sama - a przyda się.
    Poziomy wektor o długości np. 3 cm, z jego początku pionowy wektor o długości 4 cm (dalej okaże się, dlaczego).
    Te 2 wektory wyznaczają prostokąt. Jego przekątna to wektor wypadkowy V (ze strzałką na górze).
    Poziomy wektor oznacz Vż ze strzałką, pionowy wektor Vp - ze strzałką.
    Kąt alfa jest między V oraz Vp.

    Dane:
    Vż = 0,3 m/s - prędkość żurawia (pozioma)
    V = 0,5 m/s - prędkość palety (ukośna, względem ziemi)

    Szukane:
    Vż = ??? - wartość prędkości palety WZGLĘDEM ŻURAWIA (pionowa)
    alfa = ??? - kąt, o który chodzi w zadaniu.

    Rozwiązanie:
    Wektory Vż i Vp ustawione są pod kątem prostym. Z reguły dodawania wektorów wynika, że wektor wypadkowy V jest przekątną prostokąta o bokach Vż i Vp. Z twierdzenia Pitagorasa:

    V^2 = V_z^2 + V_p^2

    czyli:

    V_z^2 = V^2 - V_p^2

    Wyciągam pierwiastek i podstawiam dane z zadania. W obliczeniach NIE piszę m/s, zrobię to przy obliczaniu wymiaru wyniku.

    V_z = \sqrt{V^2 - V_p^2} = \sqrt{0{,}5^2 - 0{,}3^2} = \sqrt{0{,}16} = 0{,}4

    Sprawdzam wymiar wyniku:

    \big[V_z\big] = \sqrt{\left(\frac{m}{s}\right)^2} = \frac{m}{s}

    Aby obliczyć kąt alfa korzystam np. z funkcji sinus:

    \sin\alpha = \frac{|Vp|}{|V|} = \frac{0{,}3}{0{,}5} = 0{,}6

    Kąt, którego sinus wynosi 0,6 to około 37 stopni.

    Odp: Prędkość palety względem żurawia wynosi 0,4 m/s. Prędkość wypadkowa tworzy z pionem kąt około 37 stopni.

Rozwiązania

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji