Treść zadania
Autor: justynka0508 Dodano: 6.10.2011 (16:40)
Tekst do zadań:
Anna Świderkówna [Hymn o początku]
[1]"Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię".Jest to pierwsze zdanie owego hymnu,a zarazem niejako jego tytuł,bo wszystko już zostało w tych słowach zawarte."Niebo i ziemia" znaczy tyle co wszechświat,gdyż Hebrajczycy innego określenia na wszechświat nie mieli.Jest to nie "początek czegoś",lecz po prostu POCZĄTEK.Wszystko zaczyna się od Boga.Bóg nie jest jednak jakimś Absolutem,wydedukowanym przez myśl filozofów,nie jest też zwycięskim Mocarzem mitologicznych poematów bliskowschodnich.Jest on tym,który działa.Ni można się też dziwić,że w 35 wersetach tego wielkiego tekstu Jego imię,Elohim[po hebrajsku Bóg],pojawia się aż 35 razy.Działanie to jest ogromnie proste:Bóg rzekł i stało się.Wszystko otrzymuje od Niego swe istnienie.Odeszliśmy niezmiernie daleko od zawiłych komplikacji mitologii babilońskiej czy greckiej.
[2] Jest to zresztą Bóg bardzo szczególny,czego my,uparci monoteiści(nawet nasi ateiści są na ogół monoteistami),wcale nie dostrzegamy.Słyszymy jego stwórcze słowo,o nim samym jednak niczego się nie dowiadujemy."Elohim" to też nie jest właściwe imię ;znaczy bowiem miej więcej tyle co polski "Bóg".Co więcej,nie ma On żądnych rodziców
ani prarodziców,żadnej genealogii,nie ma małżonki,dzieci,ani nawet dworu...I tym już odróżnia się zadziwiająco nie tylko od wielkiego Marduka[w mitologii babilońskiej bóg burzy i grzmotów,pan nieba i ziemi] i jego boskich towarzyszy,lecz i od wszystkich innych bogów całego otaczającego świata.Drugiego takiego boga w tym czasie w naszym kręgu kulturowym nigdzie nie było!.W kolejnych strofach hymnu,opowiadających kolejnym dniom stworzenia,pojawiają się coraz nowe byty,lecz zawsze z jednej strony jest nieprzeliczony zastęp najróżniejszych stworzeń,od gwiazd,nieba,ziemi,morza,aż po ryby,ptactwo,zwierzęta lądowe i samego człowieka ,z drugiej zaś-tylko Elohim w niepojętej,straszliwej samotności swej Jedyności i Wszechmocy[...]
[3] "Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem, ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami" {RDZ 1,2}. Hebrajskie wyrażenie, oddane w polskim przekładzie przez "bezład i pustkę" , oznacza pustkę przeraźliwą , wiejącą grozą , uniemożliwiającą jakąkolwiek orientację. Jest to odpowiednik chaosu, ale trzeba tu dodać, że ów Grecki chaos to także przede wszystkim ziejąca pustką otchłań, próżnią, a nie to, co dzisiaj nazywamy chaosem. [...]
[4] W 6 dniu pojawiają się zwierzęta lądowe i na końcu człowiek. Ten zostaje jednak potraktowany w sposób odmienny niż wszystko, co Bóg stworzył przed nim. Stwórca podejmuje tu najwyraźniej decyzje wyjątkowej wagi i dlatego przemawia w liczbie mnogiej : "Uczyńmy człowieka na nasz obraz, podobnego nam" {RDZ 1,26}. [...] Słowa te odegrały ogromną rolę w dziejach naszej kultury. Były najróżniej interpretowane, stają się punktem wyjścia, najrozmaitszych wyjaśnień, niezliczonych komentarzy, rozwiązań. [...] Bez względu jednak na dalsze wnioski, zawsze dobrze jest próbować uchwycić własną myśl autora pierwotnego. W tym zaś może nam pomóc kontekst zarówno literacki jak i historyczny. Prościej jak sądzę, będzie zacząć od pierwszego. Popatrzmy w tym celu przynajmniej na wersety najbliższe słowom głoszącym stworzenie człowieka na obraz Boga, tzn. RDZ 1,26 {częściowo już wyżej cytowany} 1,28. Są one niemal identyczne. W 1,26 Bóg mówi : "Uczyńmy człowieka na nasz obraz , podobnego nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi". Po czym te same słowa odnajdujemy również w 1,28 , po stworzeniu człowieka. Sam akt stworzenia obramowany jest zatem z dwóch stron stwierdzeniem, że człowiek został stworzony aby panował nad całym światem, przynajmniej nad światem zwierzęcym. Nie można mieć wątpliwości, że taka była zasadnicza myśl pierwotnego autora biblijnego. Co to znaczy? Przecież Bóg nie abdykuje. Prawdziwe panowanie należy zawsze do niego.
[5] I tu przychodzi nam z pomocą kontekst historyczny. Hymn, którego słowa rozważamy, został napisany zapewne u schyłku VI w.p.n.e {lub może na samym początkiem V wieku} , kiedy to Judea wraz z Jerozolimą znajdowała się pod panowaniem Perskim. Oczywiście, król tak wielkiego imperium nie mógł osobiście zarządzać
każdym zakątkiem swego państwa. Na czele każdej prowincji stał więc namiestnik królewski, który dla poddanych był żywym obrazem ich władcy. Musieli się z nim liczyć tak jak z królem, a podnieść na niego rękę znaczyło tyle, co podnieść rękę na samego króla. Namiestnik władał zaś tym kawałkiem imperium, który mu powierzono, lecz nie była to bynajmniej jego własność. Nie mógł robić z nim, co mu się spodobało. Niech by tylko spróbował! On rządził swoją prowincją, ale rządzi nią dla króla. Na tym polegała jego godność i odpowiedzialność.
[6] Tak więc jeżeli człowiek został stworzony na obraz Boga po to, żeby panować, to ma on panować jako namiestnik Boży, tak wielka jest Jego godność, wszelki zamach na człowieka jest zamachem na Boga samego. {por.RDZ 9,5}. Z godnością tą jednak łączy się ogromna odpowiedzialność za wszystko, co zostało mu powierzone.
{fragment książki 'Prawie
Wszystko o Biblii'}
Pytania do tekstu :<Odpowiedz na poniższe pytania; odpowiadaj zwięźle, unikaj cytowania>
1. Jak starożytni Hebrajczycy określali wszechświat? Odpowiedz na podstawie akapitu 1.
2. Dlaczego autorka zapisała słowo "początek" wielkimi literami?
3. O czym świadczy fakt, że w 35 wersetach Księgi Rodzaju imię Boga pojawia się aż 35 razy ?
4. Na podstawie akapitów 1 i 2. wypisz trzy najważniejsze cechy odróżniającego biblijnego Stwórcę od innych bóstw starożytnego świata.
5. Jaką rolę odgrywa w akapicie 2 zdanie wykrzyknikowe ?
a) oddaje emocjonalny stosunek autorki do tematu
b) jest próbą wpłynięcia na przekonania czytelnika
c) eksponuje myśl szczególnie ważną
6. Na czym polega związek między biblijnym "bezładem i pustką" a mitologicznym chaosem? Odpowiedz na podstawie akapitu 3.
7. Czym różni się nasze rozumienie słowa "chaos" od greckiego?
8. Za pomocą jakiej formy językowej autor tekstu biblijnego wyróżnia stworzenie człowieka? Odpowiedz na podstawie akapitu 4.
9. W jaki sposób autorka próbuje uchwycić "własną myśl autora pierwotnego"?
10. Jaka była, zdaniem, autorki zasadnicza idea słynnego fragmentu Księgi Rodzaju mówiącego o stworzeniu człowieka?
11. Jaką rolę odgrywa pytanie pod koniec akapitu 4?
a) Jest pytaniem retorycznym
b) Wyraża zdziwienie autorki
c) stanowi przejście do kolejnego akapitu
12. Wyjaśnij w trzech zdaniach na podstawie akapitów 5 i 6. w jaki sposób kontekst historyczny pozwala zrozumieć słynne zdanie o stworzeniu człowieka na podobieństwo Boga.
13. Na czym polega godność człowieka? Wyjaśnij na podstawie akapitów 5 i 6.
Proszęę o rozwiązanie <33
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Napisz tekst na dowolny temat techniką impersjonistyczną. Max 10 zdań Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: werus03004 29.3.2010 (13:15) |
potrzebuję krótki tekst (3-4 zdania) : Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: paulinka2384 24.6.2010 (11:31) |
napisz krótki tekst na temat ,,najbardziej niesamowity sen w mojm życiu,, w Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: akordeon6 17.9.2010 (18:08) |
Napisz tekst mający 1200słów w którym uzasadnisz lub obalisz tezę : Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mati094 12.10.2010 (17:20) |
na podstawie znanych ci sonetów krymskich napisz tekst zachęcający do Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: maDziuuss15 24.10.2010 (10:55) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Hymn
Hymn Polski powstał w 1797r. we Włoszech, a jego twórcą był Józef Wybicki. Hymn powstał w czasie, kiedy we Włoszech Henryk Dąbrowski tworzył Legiony Polskie. Miały one walczyć u boku Napoleona Bonaparte, który prowadził wojnę z Austrią (jednym z polskich zaborców). Początkowo nasz hymn nosił tytuł "Pieść Legionów Polskich we Włoszech". Od 1927 roku pieśń ta została...
Przydatność 80% Hymn francji
La Marseillaise Allons enfants de la Patrie, le jour de gloire est arriv Contre nous de la tyrannie L'tendard sanglant est lev, L'tendard sanglant est lev! Entendez-vous dans les campagnes Mugir ces froces soldats! Ils viennent jusque dans vos bras gorger nos fils, nos compagnes. Refrain: Aux armes citoyens, Formez vos bataillons. Marchons! Marchons! Qu'un sang impur Abreuve nos...
Przydatność 85% Hymn ZHP
- Hymn ZHP Wszystko, co nasze, Polsce oddamy! W niej tylko życie - więc idziem żyć! Świty się bielą - otwórzmy bramy! Rozkaz wydany - wstań, w słońce idź! Ramię pręż, słabość krusz Ducha tęż, Ojczyźnie miłej służ Na jej zew, w bój czy w trud Pójdzie rad harcerzy polskich ród Harcerzy polskich ród
Przydatność 85% Hymn Ostrołęki
1. Leć pieśni nasza z kurpiowskiej niwy ponad przestrzenią polskich wód. I ogłoś braciom, że dziś szczęśliwy kto z Ostrołęką cierpiał głód. Ref: Bohater wolności poszedł w bitwy żar z wiarą, że ulegnie mu przemocy car. Nie ujrzał wolności, choć dał krew i znój, bo był to dlań ostatni ostrołęcki bój. 2. Leć pieśni nasza, leć po eterze, by się wolności...
Przydatność 60% Przykładowy tekst reportażu.
Jak co roku obchody lanego poniedziałku w Bełchatowie wywołują wiele emocji. Święto to jest, co prawda, uświęcone tradycją, jednakże są ludzie, którzy zdecydowanie przesadzają z hołdowaniem tej jednej tradycji. „Świństwo, kiedyś to dziewczyny się perfumami lało, a nie tak, jak teraz, wiadrami; tałatajstwo!!!”, oburza się starszy pan, zapytany o opinię na temat...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie