Treść zadania

misia1000

Jaką rolę pełniła Komisja Edukacji Narodowej. I jakie były jej osiągnięcia.
musze miec cała strone w zeszycie.
i musze miec wszystko co odnosi sie w poleceniu zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Komisja Edukacji Narodowej - centralny organ władzy oświatowej, zależny tylko od króla i sejmu, powołany w Rzeczypospolitej Obojga Narodów przez Sejm Rozbiorowy na wniosek króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, za zgodą ambasadora rosyjskiego.ostała powołana głównie dlatego, że do 1773 edukacja podstawowa i średnia były w Rzeczypospolitej organizowane i kontrolowane przez zakony Kościoła rzymskokatolickiego (głównie jezuitów).

    Osiągnięcia:
    - całkowita reorganizacja oraz stworzenie od podstaw systemu szkół średnich
    - opracowanie nowych programów nauczania w duchu umiarkowanego oświecenia
    - utworzenie seminariów nauczycielskich przy uniwersytetach.
    - publikacja nowatorskich podręczników szkolnych – w sumie wydano 27 podręczników, z których część po raz pierwszy stworzyło polską terminologię naukową takich dziedzin jak fizyka, matematyka, chemia, logika, gramatyka.
    - reformę Akademii Krakowskiej i Wileńskiej
    - utworzenie Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych
    - wprowadzenie historii Polski i historii naturalnej.
    - wprowadzenie elementów wychowania fizycznego.
    - zaczęto nauczać w języku polskim - nauka w języku łacińskim była zakazana.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Komisja Edukacji Narodowej

W 18 wieku był coraz silniejszy obóz postępowy w Polsce, który zmierzał do gruntownej reformy ustaw (ustroju RP). Zmierzał do przeciwdziałania anarchii magnackiej, zniesienia „liberum weto", odnowy roli sejmu. Dążono do zerwania z wychowaniem kościelnym, zakonnym na rzecz wychowania państwowego. Akademia Jagiellońska zachowywała się opornie wobec reformacji, trwała na pozycjach...

Przydatność 55% Komisja Edukacji Narodowej

1. Sytuacja kraju. Wstrząs, jakim był dla całego kraju I rozbiór Rzeczypospolitej, wzmógł jeszcze bardziej gorączkę reformatorską oświeceniowej części społeczeństwa polskiego. Celem zabiegów było wzmocnienie uszczuplonego terytorialnie państwa. Król i zmierzające do reform kręgi magnackie sądzili, że utrzymanie niezależności i poprawę sytuacji gospodarczej kraju...

Przydatność 60% Komisja Edukacji Narodowej, Herbart, Spencer, Dietl, Dewey, Kerschensteiner, Key.

Na przełomie XVII i XVIIIw. nastąpił kryzys gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej, ponieważ wystąpiła gorsza koniunktura na zborze. Nieubłaganie magnateria przejmowała władze w kraju, a „szlachta gołota” oddawała się jej w opiekę, co zapoczątkowało przekupstwo i zrywanie sejmów. To wszystko spowodowało decentralizacje władzy i blokowanie wszelkich prób reform przez...

Przydatność 75% Komisja Edukacj Narodowej.

Komisja Edukacji Narodowej została powołana w 1773 roku i była jednym z pierwszych ministerstw oświatowych w Europie. Powstała po rozwiązaniu zakonu jezuitów, miała przejąć prowadzone przez ten zakon szkoły i opracować zasady programowe nowego systemu szkolnego. Reforma szkolnictwa miała stanowić istotne ogniwo reformy państwa, jej celem było wykształcenie pokolenia Polaków...

Przydatność 55% Geneza i działalności Komisji Edukacji Narodowej.

Na przełomie XVIII i XVII w. stan szkolnictwa w Polsce był nadal zły. Szczególnie niepokoił – w porównaniu z osiągnięciami niektórych krajów Europy – stały upadek szkół ludowych. Po reformach pijara Stanisława Konarskiego, dalszego poważnego wyłomu w tradycyjnym szkolnictwie dokonał nowy król Rzeczypospolitej Stanisław August Poniatowski. Złożona przez niego w 1765...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji