Treść zadania

natasza1206

Środki Stylistyczne w "Piosence o Końcu Świata"

W dzień końca świata
Pszczoła krąży nad kwiatem nasturcji,
Rybak naprawia błyszczącą sieć.
Skaczą w morzu wesołe delfiny,
Młode wróble czepiają się rynny
I wąż ma złotą skórę, jak powinien mieć.
W dzień końca świata
Kobiety idą polem pod parasolkami,
Pijak zasypia na brzegu trawnika,
Nawołują na ulicy sprzedawcy warzywa
I łódka z żółtym żaglem do wyspy podpływa,
Dźwięk skrzypiec w powietrzu trwa
I noc gwiaździstą odmyka.

A którzy czekali błyskawic i gromów,
Są zawiedzeni.
A którzy czekali znaków i archanielskich trąb,
Nie wierzą, że staje się już.
Dopóki słońce i księżyc są w górze,
Dopóki trzmiel nawiedza różę,
Dopóki dzieci różowe się rodzą,
Nikt nie wierzy, że staje się już.

Tylko siwy staruszek, który byłby prorokiem,
Ale nie jest prorokiem, bo ma inne zajęcie,
Powiada przewiązując pomidory:
Innego końca świata nie będzie,
Innego końca świata nie będzie.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Anafora (powtórzenie) :
    -dopóki
    -innego

    Metafora:
    -archanielskich trąb

    Epitety:
    -BŁYSZCZĄCĄ sieć
    -WESOŁE delfiny
    -MŁODE wróble
    -ZŁOTĄ skórę
    -ŻÓŁTYM żaglem
    -noc GWIAŹDZISTĄ
    -ARCHANIELSKICH trąb
    -dzieci RÓŻOWE
    -SIWY staruszek

    Epitety wypisałam ci drukowanymi literami ;d żebyś wiedziała ^^ ;)

Rozwiązania

Podobne zadania

Nieznany tren 7 jana kochanowskiego...napisz, wymien wszystkie srodki stylistyczne Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Konto usunięte 29.3.2010 (16:44)
wikplu Środki stylistyczne Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: wikplu 28.4.2010 (14:41)
tulipann4 WYPISZ SRODKI STYLISTYCZNE Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: tulipann4 18.5.2010 (17:34)
Patrikus24 Srodki Stylistyczne z tekstu Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Patrikus24 12.9.2010 (09:13)
chytrus BARDZO ŁATWE NALEŻY WIMIENIC TYLKO ŚRODKI STYLISTYCZNE ...:** sam zobacz**:... Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: chytrus 13.9.2010 (16:36)

Podobne materiały

Przydatność 80% Wizja końca świata w "Piosence o końcu świata" Czeszława Miłosza.

W wierszu Czeszława Miłosza jest aluzja do Apokalipsy św. Jana, jednak wizja poety jest zupełnie odmienna od wizji proroka. W dzień końca swiata nie dzieje sie nic nadzwyczajnego: rybak jak zwylke naprawia siec, pijak zasypia na trawniku, kobiety spaceruja pod parasolkami, rodza sie rózowe dzieci. Spokój i harmonie codzienności podkresla jedyna w wierszu metafora: "Dzwięk...

Przydatność 65% Środki stylistyczne.

I. Środki stylistyczne: 1.Fonetyczne: -onomatopeja- wyraz dźwiękonaśladowczy, np. puk, puk, ćwir itp. 2. Słowotwórcze: -neologizm- wyraz nowoutworzony -zdrobnienia- np. kotek, piesek -zgrubienia- np. psisko, kocisko 3. Składniowe: -antyteza- przeciwstawienie, zestawienie sprzecznych poglądów, pojęć, np. biały czarny, antyteza bardzo często posługuje się antonimami....

Przydatność 75% Środki stylistyczne.

ŚRODKI STYLISTYCZNE (INACZEJ JĘZYKOWE BĄDŹ POETYCKIE) Środki poetyckie są podstawową jednostką stylu artystycznego utworu lirycznego. Wyróżniamy: fonetyczne (dźwiękowe), morfologiczne, słowotwórcze, składniowe, leksykalne oraz figury stylistyczne, czyli tzw. tropy. Aby ułatwić zrozumienie co niektórych pojęć w nawiasach zostały podane przykłady lub proste i jasne...

Przydatność 70% Środki stylistyczne

I. środki słowotwórcze: • Wyrazy zgrubiałe: psisko, kocisko, powieścidło, chłopisko • Wyrazy zdrobniałe: ziółka, pszczółka • Neologizmy – nowo powstałe wyrazy • Złożenia: szybkonogi, bystrooki II. środki leksykalne (tropy stylistyczne) • Epitety – mogą określić wygląd Np. drobna nóżka, lub cechę Np. kochająca matka RODZAJE EPITETÓW a) Epitet...

Przydatność 80% Środki stylistyczne

TROPY: 1. EPITET – to tyle co określenie; określa cechę przedmiotu albo stosunek wypowiadającego do przedmiotu; występuje najczęściej w postaci przymiotników, rzadziej zaś w postaci imiesłowów, np.: „szklana równina” „A dziecko było dziwnie wątłe, blade,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji