Treść zadania
Autor: red22alert Dodano: 13.5.2010 (18:24)
Opisz szczegółowo rzeźbę Michała Anioła "Dawid".Potrzebne na jutro więc proszę o opis.
Komentarze do zadania
-
natalka99073 12.9.2010 (15:01)
rzeźba Michała Anioła przedstawiająca biblijnego Dawida bezpośrednio przed podjęciem decyzji o zmierzeniu się z Goliatem. Uchodzi za jedno z najważniejszych dzieł renesansowej rzeźby. Obok Piety jest to jedna z najbardziej znanych rzeźb tego artysty. Rzeźba Dawida ma 5,17 m wysokości, wykonana została z dbałością o detale – artysta wyrzeźbił nawet naczynia krwionośne.
Wiosną 1501 roku, po powrocie do Florencji, Michał Anioł podpisał umowę z zarządem katedry florenckiej na wykonanie rzeźby, którą rozpoczął 13 września. Do pracy wykorzystał złom marmuru, który wcześniej był powierzony Agostinowi di Duccio. Podobno, kiedy Buonarroti zobaczył kamień, powiedział: "Widzę rzeźbę, teraz muszę tylko odrzucić to, co zbędne". Prace nad Dawidem trwały do 1504 roku.
Artysta w trakcie pracy był często krytykowany, co doprowadzało go do furii. Jeden z możnych florentczyków, Gonfaloniere Soderini, zarzucił rzeźbiarzowi, że posąg ma krzywy nos. Michał Anioł wziął w rękę odrobinę pyłu marmurowego, dłuto i zaczął niby to poprawiać nos Dawida po czym zapytał: "Czy teraz jest dobrze?" Na co usłyszał odpowiedź: "Można rzec, że teraz ta twarz będzie żyła i że to ja nadałem jej życie" odpowiedział Soderini.
Po ukończeniu, 8 marca 1504 r. posąg stanął obok wejścia do Pałacu Starego na placu della Signoria, symbolizując wolność zdobytą przez mieszkańców miasta i gotowość do jej obrony. Dawid stał tam przez 369 lat. W 1873 roku przeniesiono go do specjalnej Trybuny Dawida w Galleria dell'Accademia w celu ochrony przed gołębiami i zastąpiono kopią, która stoi tam do dziś.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
Konto usunięte, 13.5.2010 (21:39)
Spoglądając na marmurową rzeźbę autorstwa Michała Anioła dostrzec można niezwykłą siłę dynamiki wynikającą z kontrapostu- postać Dawida cały ciężar ciała wspiera na jednej nodze. Dawid jest mężczyzną o muskularnym ciele, a brak ubrania pozwala nam na określenie proporcji i przyjrzenie się poszczególnym elementom anatomicznym.
Dynamizm tej rzeźby polega na obecności wielu skośnych linii kompozycji ciała. Ramiona skierowane są w dół w stronę lewą zaś biodra pochylone są w dół w stronę prawą (oczywiście patrząc od przodu). Tułów zakreślić więc można w pierwszy trójkąt. Drugi trójkąt tworzy lewa ręka Dawida wraz z linią ramion. Trzecim trójkątem jest rozstaw nóg postaci młodzieńca. Lewa noga lekko wysunięta do przodu oddaje swój ciężar nodze prawej, na której wsparty jest cały ciężar. Również czwarty trójkąt tworzą razem dwie ręce Dawida. Gdybyśmy więc chcieli rysować tą postać zaczęlibyśmy od nakreślenia czterech trójkątów, które pomogłyby nam na odwzorowanie kierunków linii ciała.
Kiedy spoglądamy na rzeźbę po raz pierwszy, nie możemy oprzeć się wrażeniu, że Michał Anioł wspaniale operował proporcjami ciała, a wszystkie elementy wyrzeźbił bardzo realistycznie. Proporcje rzeźby utrzymane są z zasadą ,iż głowa człowieka mieści się w ciele siedem razy.
Dawida możemy określić na od 20 do 30 lat. Jego bujna fryzura zakrywa mu kark, włosy zaś są lokowane, gęste i są jednym z cięższych elementów rzeźby. Twarz Dawida pozbawiona jest zmarszczek, oczy osadzone są dosyć głęboko, brwi są gęste. Nostalgiczne spojrzenie i lekki grymas twarzy, na co wskazuje rysa przy prawym policzku. Dawid patrzy gdzieś jakby z niechęcią, być może z obawą. Usta nie są szerokie, są pełne, górna warga lekko wysuwa się do przodu. Nos jest drobny i smukły. Kość jarzmowa wysuwa się na wysokości dolnej części ucha na co wskazuje cień. Rysów twarzy tego młodzieńca nie możemy jednak z pewnością zaliczyć do rysów azjatyckich, gdzie oczy są dosyć małe, zaś policzki odznaczają się wysoko na twarzy. Broda młodzieńca jest lekko zadarta do góry, widoczny zarys podbródka. Na twarzy nie ma owłosienia. Prawe ucho częściowo schowane jest pod włosami. Głowa osadzona jest na muskularnej szyji - widoczne są pod jej skórą zarysy mięśnia mostkowo–obojczykowo-sutkowego. Widoczne obojczyki.
Pod klatką piersiową widoczny jest rozbudowany mięsień piersiowy większy. Mięśnie brzucha są szczególnie dopracowane. Pod skórą klatki piersiowej widoczne są zarysy żeber. Tułów zwęża się w okolicy bioder gdzie wyraźnie jest zarysowana kość biodrowa. W części podbrzusza widoczne są genitalia męskie- penis oraz jądra. Dzięki temu możemy określić płeć. Tematem genitaliów interesowano się w anatomii od czasów antycznych. Fallus Dawida także oddany jest bardzo realistycznie- możemy ujrzeć poszczególne części prącia. Ramiona Dawida są umięśnione. Widoczny jest wyraźnie mięsień dwugłowy ramienia. Dłonie Dawida są rozbudowane, spod skóry widoczne są żyły. Dłonie są najbardziej dopracowanym elementem ciała młodzieńca. Palce posiadają paznokcie. Lewe ramię jest zgięte w łokciu, zaś lewa dłoń skierowana jest w stronę barku, w dłoni trzyma jakiś materiał bądź przedmiot.
Biodra i nogi Dawida także są widocznie umięśnione lecz posiadają najbardziej opływowe kształty przyjazne dla oka. Jedynymi kanciastymi elementami nóg są kolana. Gołe stopy spoczywają na kamieniu, za prawą nogą zaś obecny jest kawałek drzewa- wydaje się, że pozwala on utrzymać rzeźbie równowagę, ponieważ , choć ciężar ciała spoczywa na prawej nodze, jest ona odchylona w taki sposób, iż kiedy sami stanęlibyśmy tak jak Dawid, po chwili stracilibyśmy równowagę i przechylilibyśmy się w prawą stronę. Tak czy inaczej ów kawałek drzewa wzbogaca całość kompozycji i powoduje ,iż wyobrażając sobie ruchy tej postaci przed oczyma ukaże się nam młodzieniec stąpający po ziemi płynnym krokiem.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
lolo007 14.5.2010 (21:47)
"Dawid" dłuta Michała Anioła , 1501-1504
Dwóch innych rzeźbiarzy pracowało wcześniej nad tym olbrzymim ,mającym ponad 4 metry wysokości blokiem marmuru, zanim ostatecznie oddano go młodemu Michałowi Aniołowi.
Artysta zdecydował się przedstawić pełen napięcia i obaw moment podejmowania decyzji, gdy młody Dawid przygotowuje procę do tryumfalnego rzutu, który zabije Goliata.Posąg ustawiono przed pałacem Signorii we Florencji na chwałę miasta i jego zarządu.W 1873 roku przeniesiono go na obecne miejsce w Akademii, zastępując stojący dotychczas na wolnym powietrzu oryginał dokładną kopiąDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Na papierze podaniowym (na 29.03) napisz opis sytuacji pt.,,Ślubowanie Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: dluga 28.3.2010 (12:22) |
Opis sytuacji temat Duża przerwa w szkole Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: simek99931 29.3.2010 (18:18) |
opis przeżyć wewnętrznych Skawińskiego po utracie posady latarnika (co Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: marta140 30.3.2010 (15:00) |
opis komórki Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: gosia002 30.3.2010 (17:27) |
jak napisać opis przeżycia wewnętrznego? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: joannaferuga3 8.4.2010 (15:58) |
Podobne materiały
Przydatność 65% „Dawid” Michał Anioł - opis rzeźby
Spoglądając na marmurową rzeźbę autorstwa Michała Anioła dostrzec można niezwykłą siłę dynamiki wynikającą z kontrapostu- postać Dawida cały ciężar ciała wspiera na jednej nodze. Dawid jest mężczyzną o muskularnym ciele, a brak ubrania pozwala nam na określenie proporcji i przyjrzenie się poszczególnym elementom anatomicznym. Dynamizm tej rzeźby polega na...
Przydatność 75% Jan Władysław Dawid.
Najwybitniejszy Polski pedagog przełomu XIX i XXw. W sposób decydujący przyczynił się do unaukowienia pedagogiki polskiej. Był inicjatorem psychologii wychowawczej, autorem licznych prac naukowych z dziedziny pedagogiki, psychol., fizjol., a jednocześnie organizatorem żywego u nas ruchu pedagogicznego. Swymi pismami i działalnością wywarł duży wpływ na nauczycielstwo. Był też...
Przydatność 75% Analiza rzeźby „Dawid” Michała Anioła
Analiza rzeźby ?Dawid? Michała Anioła 1. Michał Anioł ? ?Dawid? ? 1501-1504r. 2. Marmur ; rzeźba Dawida ma 4,17 m. wysokości ; obecnie znajduje się we Florencji, w Galerii dell'Accademia. 3. Spoglądając na marmurową rzeźbę autorstwa Michała Anioła dostrzec można niezwykłą siłę dynamiki wynikającą z kontrapostu - postać Dawida cały ciężar ciała wspiera na jednej...
Przydatność 60% "Dawid" Michała Anioła.
Dawid – Olbrzym z placu Signorii Michał Anioł a właściwie Michelangelo Buonarotti (1475-1564) Michał Anioł urodził się 6 marca 1475 roku, w miejscowości Caprese, jako drugi syn sterej rodziny florenckiej. W 1488 roku ojciec posłał Michała Anioła na naukę do malarkiej pracowni Domenica Ghirlandaia. Tam opanował technikę malarstwa freskowego, którą później zastosuje w...
Przydatność 50% Abracham, pascha, exodus, dekalog, wejście do ziemi obiecanej, zasługi dawida, dawid, salomon, niewola babilońska, prorok.
Abraham był to człowiek wielkiej wiary.Wiara polega na przyjęci Słowa Bożego i na postępowaniu zgodnia z nim.Dlatego Abrahama uważa się za ojca wszystkich wierzących. Abraham był ojcem Izaaka.Izajak był ojcem Jakuba,którego nazywano Izraelem.Jakub miał12synów od których wywodzi się12plemionnarodu wybranego. ?Podczas suszy,która dotknęła również...
0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań
0 0
betoslava 13.5.2010 (18:53)
Słynna rzeźba Michała Anioła - Dawid - od wieków jest symbolem idealnych proporcji i piękna męskiego ciała. Przedstawia ona spokojnego i zastanawiającego się mężczyznę, opierającego na ramieniu przedmiot, prawdopodobnie procę i bez lęku patrzącego na przeciwnika - Goliata, który zapewne wyłaniał się wówczas z wojska Filistynów. Dostrzec w tej rzeźbie można niezwykłą siłę dynamiki wynikającą z kontrapostu - postać Dawida cały ciężar ciała wspiera na jednej nodze. Dawid jest mężczyzną o muskularnym ciele, a brak ubrania pozwala nam na określenie proporcji i przyjrzenie się poszczególnym elementom anatomicznym. Proporcje jego ciała są iście antyczne, są zadziwiająco perfekcyjne, mimo to Dawid jest niesamowicie realistyczny. Jego wspaniała głowa wspiera się na muskularnej szyi. Twarz młodzieńcza jest pełna ekspresji , zdaje się być zdecydowana, gotowa do walki i rozgniewana. Kształtne usta pokrywa grymas. Na jego ciele doskonale widać zarysy wszystkich aktywnych, w czasie tej pozy , mięśni. Szczególnie widoczne są napięte mięśnie brzucha , po bokach widoczne są kości żeber. Pięknie oddane zostały ręce, jego ramiona są muskularne, nie są to jednak ramiona osiłka, tylko dobrze zbudowanego młodzieńca. Uda są umięśnione, jednak nie zatracają smukłego, opływowego kształtu. Oparciem dla bosych stóp jest postument, przypominający kształtem skałę.
"Zlepek" z różnych prac :)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie