Treść zadania
Autor: sasha11 Dodano: 8.9.2011 (18:40)
Podaj zbiory rozwiązań nierówności:
a) II 3-xI-2I>lub równe 4
d) 2Ix-3I-3Ix+4I<7
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
antekL1 8.9.2011 (21:40)
Punkt a)
Istnieją 4 przypadki:
Wyrażenie w zewnętrznych |...| jest: 1x) dodatnie lub zerowe 2x) ujemne
Wyrażenie w wewnętrznych |...| jest: x1) dodatnie lub zerowe x2) ujemne
Po kolei:
11) Pozbywam się wszystkich |...|. Muszą być spełnione 2 warunki:
3-x >= 0 oraz 3-x-2 >= 0 ( >= czytaj "większe lub równe" i podobnie <=)
Daje to: 3 >= x oraz 1 >= x ; w rezultacie warunek x \<= 1 (**)
Wtedy nierówność zapisuję tak: 3 - x - 2 >= 4 czyli -x >= 3
Obie strony mnożę przez -1, dostaję: x <= -3 (UWAGA na zmianę kierunku nierówności)
Łączę warunek (**) z warunkiem x <= -3 co daje pierwsze rozwiązanie:
x <= -3
Przykład: dla x = -5 mam: || 3 - (-5)| - 2 | = | 8 - 2 | = 6 >= 4. Zgadza się.
12) Pozbywam się wewnętrznych |...| zastępując 3 - x przez x - 3.
Ale to wymaga, aby 3 - x < 0 czyli x > 3. (***)
Wielkość w zewnętrznych |...| ma być dodatnia, wstawiam x - 3
w miejsce wewnętrznych |...| i dostaję warunek:
x - 3 - 2 >= 0 czyli x >= 5. Łączę to z warunkiem (***) dostając x >= 5.
Wtedy nierówność ma postać:
x - 3 - 2 >= 4 czyli x >= 9.
Drugie rozwiązanie:
x >= 9
Przykład: dla x = 10 mam: || 3 - 10| - 2 | = | 7 - 2 | = 5 >= 4. Zgadza się.
21) Wewnętrzne |...| są dodatnie czyli x <= 3 (porównaj przypadek 11)
a zewnętrzne |..| ujemne czyli 3-x-2 < 0, co daje x > 1
Jest taki przedział x: x jest elementem (1, 3 >
Wtedy nierówność ma postać:
- (3-x-2) >= 4, czyli x - 1 >= 4 czyli x >= 5.
Takie x jest POZA przedziałem wyznaczonych warunków. 21) jest zbiorem pustym.
22) Odwracam wszystkie znaki co prowadzi do 2 warunków:
3 - x < 0 (wtedy | 3 - x | = x - 3 i musi być x > 3 ) oraz
x - 3 - 2 < 0 czyli x < 5.
Jest taki przedział: x jest elementem (3, 5)
Nierówność ma ppostać:
- ( x - 3 - 2 ) >= 4 co daje -x >= -1 czyli x <= 1. Odpada, bo jest sprzeczne z warunkiem
W rezultacie zostaje: x jest elementem: (-oo, -3> V \<9, +oo)
Punkt d)
Istnieją 4 przypadki, tu już prościej będzie. Stosyję te same oznaczenia 11, 12 etc.
11) oba |...| dodatnie Daje to warunek:
x-3 >= 0 oraz x+4 >=0, razem prowadzi do x >= 3 (**)
Wtedy nierówność ma postać: 2(x-3) - 3(x+4) < 7
co daje: -x < 25 czyli x > -25. Ten warunek i (**) dają pierwsze rozwiązanie:
x >= 3
Przykład dla x = 4
2 * |4 - 1| - 3 * |4 + 4| = 2 * 3 - 3 * 8 = -18 < 7
12) Warunki: x - 3 >= 0 oraz x + 4 < 0, czyli x >= 3 oraz x < -4. Sprzeczne.
21) Warunki: x - 3 < 0 oraz x + 4 >= 0, czyli x < 3 oraz x >= -4.
Jest taki przedział: x jest elementem \<-4, 3) (***)
Wtedy nierówność ma postać:
2(3-x) - 3(x+4) < 7
co daje: -5x < 13 więc x > -13/5 co się równa minus (2 i 3/5)
Przecięcie tego warunku i (***) daje drugie rozwiązanie:
x jest elementem (-2 i 3/5, 3).
Przykład dla x = 0:
2 * |0 - 3| - 3 * |0 + 4| = -6 -12 = -18 < 7
22) Warunki: x - 3 < 0 oraz x + 4 < 0 co daje x < 3 oraz x < -4.
W rezultacie x < -4 (****)
Wtedy nierówność wygląda tak:
2 (3 - x) - 3(-4 - x) < 7 czyli x < -11. Wraz z warunkiem (****) dostajemy
następne rozwiązanie: x jest elementem (-oo, -11).
Przyklad dla x = -12:
2 |-12-3| - 3 |-12+4| = -30 - 24 = -54 < 7
Łączę wszystkie rozwiazania: x jest elementem:
<3, +oo) V (-2 i 3/5, 3) V (-oo, -11).
Dwa pierwsze zbiory mogę ze sobą połączyć, bo {3} należy do jednego z nich.
Odpowiedź: x jest elementem (-oo, -11) V (-2 i 3/5, +oo)
Pozdrowienia - Antek
Sorry za "nieszkolną" formę rozwiązania ale nie chodzę już do szkoły i pozapominałem dużo.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
dane są zbiory A= {2x-4<0}, B={ -3x<12}, C {0:6}. Zapisz zbiory A i B w Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: Aneciorek 20.4.2010 (20:46) |
1)DANE SĄ ZBIORY A={1,3,5,7,9,11,.....,29,31} ORAZ B={21,22,23,24,.....50} Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: dalia 21.4.2010 (10:42) |
ZBIORY - pomocy ! xP Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mlecznaa 21.4.2010 (17:49) |
Zbadaj czy funkcja kwadratowa ma miejsce zerowe. podaj liczbe mniejsc zerowych Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: tedy123456789 18.5.2010 (18:56) |
Podaj najmniejszy wyraz ciągu określonego wzorem cn=(n+1/2)(n-6) Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: anet791 26.5.2010 (22:08) |
Podobne materiały
Przydatność 75% Zbiory bawełny na świecie
SPIS TREŚCI WSTĘP 1. RÓŻNORODNOŚĆ WYKORZYSTANIA 2. ZRÓŻNICOWANIE GATUNKÓW 3. WARUNKI UPRAWY 4. CYKL PRODUKCYJNY 5. NAJWIĘKSI PRODUCENCI BAWEŁNY NA ŚWIECIE 6. EKSPORT 7. MAPA ILUSTRUJĄCA ZBIORY BAWEŁNY NA ŚWIECIE 8. POWIERZCHNIA I ZBIORY ZIARNA BAWEŁNY 9. PLONY ZIARNA BAWEŁNY 10. POWIERZCHNIA I ZBIORY WŁÓKNA BAWEŁNY 11. PLONY WŁÓKNA BAWEŁNY 12....
Przydatność 100% Chów i zbiory
Chów- to zapewnienie zwierzętom hodowlanym prawidłowych warunków bytowania, rozwoju i rozrodu, dzięki którym możliwy jest pełny rozwój pożądanych cech. Nomadyzm-pasterstwo koczownicze-pasterz przemieszcza się ze stadem z miejsca na miejsce w poszukiwaniu pożywienia Rybactwo- zajęcie polegające na hodowli i połowie ryb, raków, krabów, oraz innych owoców morza. Rybactwem...
Przydatność 55% Podaj definicję języka i onów jego główne funkcje
język - jest to system znaków prostych (wyrazy) oraz reguły ich łączenia w znaki złożone (zdania, czyli gramatyka). Funkcje języka: - komunikatywna a)informatywna - są to teksty pozbawione elementów emocjonalnych np. teksty naukowe, popularnonaukowe, ogłoszenia, programy informacyjne b)impresywna - celem jest wywołanie określonych reakcji u odbiorcy np. teksty...
Przydatność 70% Kogo nazwiesz idealistą? podaj przykłady bohaterów w polskiej literaturze
Idealizm to wiara w nadrzędność norm moralnych i prawnych nad twardą rzeczywistością dnia codziennego. W tym sensie idealizm jest pokrewny romantyzmowi Idealista to człowiek kierujący się w postępowaniu wzniosłymi zasadami, zdolny do poświęceń dla ich realizacji, wyobrażający sobie świat lepszym niż jest on w rzeczywistości. Idealista to także marzyciel, fanatyk idei,...
Przydatność 70% Jak licealista powinien rozumieć słowo odpowiedzialność? Podaj dwa konkretne przykłady.
Odpowiedzialność ma wiele znaczeń. Można być odpowiedzialnym za siebie, za kogoś, można brać na siebie odpowiedzialność i można ponosić odpowiedzialność. Słownikowa definicja odpowiedzialności brzmi: ?Odpowiedzialność, obowiązek ponoszenia przewidzianych przez przepisy prawne konsekwencji zachowania się własnego lub innych osób. W zależności od przyjętego dla...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
1 0
rybitwa11 8.9.2011 (21:55)
rozw w zał
Załączniki
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie