Treść zadania
Autor: FilipDD Dodano: 19.8.2011 (21:22)
Zagadnienia na egzamin poprawkowy z języka polskiego (rok szkolny 2010/2011)
I.Kształcenie językowe
1.Fleksja (Semestr 1)
a)czasownik(coś tam umiem :| )
☻forma osobowa
☻odmiana czasownika (koniugacja:osoba, czas, tryb, liczba, rodzaj,
☻strona czynna i bierna
☻czasowniki przechodnie i nieprzechodnie
☻dokonane i niedokonane
☻trudne formy czasownika;
b)rzeczownik:
☻przypadki (deklinacja)
☻oboczności
☻trudne formy rzeczownika;
c)Przymiotnik:
☻stopniowanie przymiotnika,
☻krótkie formy przymiotnika,
☻przymiotniki nieodmienne;
d)liczebnik (liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe, ułamkowe, nieokreślone)
e)przysłówek (odprzymiotnikowe i nieutworzone od przymiotników):
☻stopniowanie przysłówków odprzymiotnikowych;
f)zaimek (zaimki: rzeczowne, przymiotne, liczebne, przysłowne);
g)przyimek (proste i złożone, wyrażenia przyimkowe);
h)spójnik (To umiem :p)
i)partykuła (znajde w książce, tak wiem reszte też moge ale zajeło by mi to z 3 dni a ja musze miec to już na jutro :( )
j)wykrzyknik (pf łatwe :) )
2.Składnia zdania pojedynczego (semestr 2)
a)zdanie i równoważnik zdania:
b)części zdania pojedynczego:
☻orzeczenie czasownikowe i imienne
☻podmiot gramatyczny, domyślny, logiczny, szeregowy, zdanie bezpodmiotowe
☻przydawka
☻dopełnienie
☻okolicznik:miejsca, czasu, sposobu, celu, przyczyny, warunku i przyzwolenia
☻rozbiór logiczny zdania
☻związki składniowe: związek główny, związki poboczne
☻związek zgody, rządu, przynależnosci
II. Formy wypowiedzi
1.Opinia i jej uzasadnienie (sąd i argumenty)
2.Opowiadanie z elementami dialogu
3.opis(miejsca i sytuacji)
4.Charakterystyka (także porównawcza)
5.Zaproszenie, ogłoszenie [umiem :)]
6.Opis, rozmowa o dziele plastycznym
III.Kształcenie literacko-kulturowe
W nawiasie podano pojęcia związane z omawianymi tekstami.
1.Biblia - znajomość podstawowych informacji o powstaniu tekstu, budowie (alegoria, przypowieść)
2.Mit o Tezeuszu(mit, mity greckie)
3.Wybrane fraszki Jana Kochanowskiego (fraszka)
4.Wybrane bajki A.Mickiewicza i I.Kraseckiego (bajka)
5.Świtezianka A.Mickiewicza (ballada)
6.Dziady cz.II A.Mickiewicza(dramat, człowieczeństwo, zasady moralne)
7.Śpiąca królewna S.Mrożka(konwencja, groteska, opowiadanie).
8.Wiersze M.Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i J. Twardowskiego((liryka, podmiot liryczny, porównanie, epitet, przenośnia, rym)
9.Zemsta A. Fredry(dramat, komedia, intryga, komizm - sytuacyjny, postaci, słowny, tekst, główny i poboczny, akcja, budowa akcji dramatycznej - ekspozycja, rozwinięcie akcji, punkt kulminacyjny, perypetia, rozwiązanie akcji, konflikt dramatyczny).
10.Romeo I Julia W. Szekspira(tragedia, tragizm)
11.Teatr - Znaki teatralne, różne odmiany teatru.
Gdybym mógł to bym sam to znalazł w necie, ale jestem w kafejce, no wiecie zależy mi no nie.. więc z 80% tego to umiem, :) ale chce się upewnić :(
Prosze o odpowiedz!!!:))
Komentarze do zadania
-
FilipDD 24.8.2011 (16:12)
Hmm. . . . . . . Powiem ,wam ze mi troche pomogliście, ale ten Mateuszkolbusz, całkowicie mnie zaskoczył!Jest napisane aby nie brać info. z zadnych Stron Internetowych ani książek, no nic niestety Mateusz nie pomogłeś mi! Najbardziej, z tego co widze to pomogla mi PewienKto ! NAJ!
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
mateuszkolbusz 19.8.2011 (21:35)
Mit o Tezeuszu
Tezeusz jest największym bohaterem ateńskim. Jego ojciec Ajgeus (Egeusz) podbił Attykę, poślubił księżniczkę Trojzeny Ajtrę, po czym opuścił rodzinę, by wrócić do Aten. Chłopiec wychowywał się u matki w Trojzenie. Tu w wieku pięciu lat poznał Heraklesa, który stał się wzorem dla małego Tezeusza. Kiedy chłopiec dorósł, matka pokazała mu miecz i sandały, zostawione przez Ajgeusa pod kamieniem. Tezeusz udał się do Aten w poszukiwaniu ojca.W drodze bohater pokonał zbójów: Skirona, Sinnisa i Prokrustesa, którzy torturowali i zabijali podróżnych. Przed świątynią Apollina także popisał się nadludzką siłą i męstwem. Gdy przybył do ojca, Ateny upadały. Król Minos upominał się o haracz w postaci siedmiu młodych mężczyzn i siedmiu dziewcząt dla potwora Minotaura. Tezeusz, chcąc wybawić ateńczyków od okrutnej ofiary, postanowił zabić Minotaura. Ajgeus kazał synowi postawić czerwony żagiel w razie wygranej lub czarny, gdyby Tezeusz przegrał. Na wyprawę bohater nie zabrał siedmiu dziewcząt, ale dwóch młodzieńców przebrał za kobiety, nauczył dziewczęcych ruchów, głosów, dbałości o cerę.
Na Krecie wszyscy traktowali Tezeusza z wrogością. Zakochała się w nim Ariadna, córka króla. I kiedy Tezeusz wchodził do labiryntu Minotaura, zawiązał u wejścia koniec nici, podarowanej mu przez Ariadnę. Potem rozwijał kłębek aż dotarł do potwora. Bohater zgładził Minotaura i dzięki nici wyszedł szczęśliwie z labiryntu. Powracał do Aten zwycięski wraz z Ariadną.
Ale na wyspie Naksos Tezeusz porzucił kochankę i odpłynął ukradkiem. Ariadnę poślubił Dionizos, bóg wina i winnej latorośli. Natomiast Tezeusz przypłynął do Aten. Zapomniał jednak zmienić żagla na czerwony; jego ojciec, domyślając się porażki syna, rzucił się ze skały. Tego samego dnia Ateny przeżywały wielką żałobę po śmierci Ajgeusa i świętowali jednocześnie radość z powodu zwycięstwa Tezeusza. Powstało tak święto Oschoforiów, podczas którego upamiętnia się także przebieranie chłopców za dziewczyny.
Tezeusz władał całym państwem greckim, dokonał zjednoczenia ziem ze stolicą w Atenach. Utrwalił pierwsze zasady republiki. Wiedziony przykładem Heraklesa, król Tezeusz zapragnął podbić ród Amazonek. Uprowadził królową Antiopę, z którą miał syn Hipolita. Ponownie ożenił się z Fedrą. Lecz ta zdradziła Tezeusza z Hipolitem i zrzuciła później winę na syna króla. Tezeusz kazał więc ukarać Hipolita śmiercią. Po czym Fedra powiesiła się.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
storczyk 22.8.2011 (18:09)
I
1.
a)
czasowniki dokonane to te które podmiot już wykonał, a nie dokonane to te które wykonuje ale nie wiadomo czy wykona
b)
przypadki (deklinacja)
Mianownik kto? co?
Dopełniacz Kogo? Czego?
Celownik komu? czemu?
Biernik kogo? co?
Narzędniki z kim? z czym?
Miejscownik oczy? o kim?
Wołacz o!
c) stopnie przymiotnika to równy, wyższy i najwyższy
i) partykuły ( łatwo w takim ułożeniu zapamiętać ):
*li - czy no - że niech- by nie
* że - że li - no czy - byś nie
myślę, że ci trochę pomogłamDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
pomocy naczyciel srogi:( Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: rudziudka12 29.3.2010 (18:32) |
Pomocy Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: kasiaxD 3.4.2010 (00:58) |
Rozprawka bardzo pilna pomocy. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: milusia2725 6.4.2010 (14:55) |
Pomocy, na jutro. ! ;) ;* Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 4 rozwiązania | autor: anahi09 8.4.2010 (14:26) |
charakterystyka 1 rycerza polskiego drugiego krzyzackiego potrzebne na dzsiaj Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: agaocw96 8.4.2010 (19:39) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Najdawniejsze zabytki j. Polskiego
Piśmiennictwo zawitało do Polski wraz z łaciną pod koniec X wieku. Pisaniem i piśmiennictwem zajmowali się duchowni, pisarze - skryptorzy, a ozdabiali je inicjałami i barwnymi miniaturami iluminatory, również duchowni. Wiele ksiąg zawdzięczamy benedyktynom, stąd przysłowie "benedyktyńska praca" (żmudna). Najstarszymi polskimi słowami zapisanymi są imiona osobowe,...
Przydatność 60% Zabytki J. polskiego
Jako zabytki języka polskiego traktuje się: - zapis pojedynczych wyrazów w tekstach polskich i obcych (na ogół są to nazwy osobowe i miejscowe) - zapis pojedynczych zdań - glosy, czyli polskie odpowiedniki trudniejszych wyrazów łacińskich, zapisywane np. w tekstach kazań - mammotrekty, czyli zebrane i uporządkowane glosy dotyczące konkretnego tekstu, będące czymś w rodzaju...
Przydatność 75% Przeżycia Borowicza podczas pamiętnej lekcji j. polskiego.
Marcin Borowicz dorastał w bardzo trudnych dla Polaków czasach. A że chłopiec był łatwowierny i uległy, szybko poddał się złemu wpływowi rusyfikatorów. Patriotyzm obudził się w nim dopiero podczas pamiętnej lekcji języka polskiego... Gdy Zygier, wywołany do odpowiedzi przez Sztettera, wyrecytował "Redutę Ordona" , Marcin wiedział, że gdzieś już o tym...
Przydatność 65% Przełomowa lekcja J. polskiego - Syzyfowe Prace.
Tego dnia lekcja polskiego była ostatnią z rzędu, wypadała między godziną drugą a trzecią. Nauczyciel jak zwykle, wszedł do klasy i zasiadł na katedrze i znużonym głosem wywołał ucznia do odpowiedzi. Aby wykręcić się od nudnej recytacji wiersza „Pająk” wywołany uczeń powiedział, że mają nowego kolegę w klasie. Szretter zapytał, nowy uczeń?, gdzie? Wtedy...
Przydatność 75% Wizerunek matki w literaturze - matura ustna z j. polskiego.
„Wizerunek matki w literaturze .Omów temat w oparciu o utwory wybrane z różnych epok literackich” Temat ten jest tak obszerny , że trudno go wyczerpać w kilkanaście minut. Z oczywistych względów postać matki i motyw macierzyństwa pojawia się w kulturze już od zarania dziejów. Macierzyństwo przedstawione jest w różnych kontekstach. W kulturze spotykamy zarówno...
0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań
2 0
PewienKto 21.8.2011 (20:49)
Ad1.
Biblia- zbiór ksiąg, spisanych w języku hebrajskim, aramejskim i greckim. Stary Testament powstał prawdopodobnie w X w. p. n. e.
ALEGORIA- jest to inaczej mówienie w przenośni lub mówienie obrazowe.
PRZYPOWIEŚĆ- jest to gatunek literacki zawierający morał.
Ad2.
Tezeusz jest największym bohaterem ateńskim. Jego ojciec Ajgeus (Egeusz) podbił Attykę, poślubił księżniczkę Trojzeny Ajtrę, po czym opuścił rodzinę, by wrócić do Aten. Chłopiec wychowywał się u matki w Trojzenie. Tu w wieku pięciu lat poznał Heraklesa, który stał się wzorem dla małego Tezeusza. Kiedy chłopiec dorósł, matka pokazała mu miecz i sandały, zostawione przez Ajgeusa pod kamieniem. Tezeusz udał się do Aten w poszukiwaniu ojca.
AD2.
Fraszka- utwór liryczny o humorystycznej tematyce.
WYBRANE FRASZKI KOCHANOWSKIEGO!
*na lipę
*do przyjaciela
*do Jana
*raki
*do dziewki
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie