Treść zadania
Autor: elzabet007 Dodano: 17.6.2011 (20:31)
Funkcja kwadratowa:
1) W maratonie szermierczym każdy zawodnik stoczył z każdym z pozostałych trzy pojedynki, co łącznie dało 135 potyczek. Ilu zawodników brało udział w turnieju?
2) Określ liczbę boków wielokąta wypukłego, który ma: a) 14, b) 27, c) 37, d) 65 przekątnych.
3) oblicz pole rombu o obwodzie równym 68cm, jeśli wiesz, że jedna z jego przekątnych jest o 14cm dłuższa od drugiej.
4) Suma cyfr pewnej liczby dwucyfrowej jest równa 9. Jeżeli liczbę tę pomnożymy przez liczbę utworzoną z przestawienia jej cyfr, otrzymamy 1944. Co to za liczba?
5) Ile boków ma wielokąt wypukły, jeśli liczba jego przekątnych jest o: a) 12, b) 33, c) 150, d) 133 większa od liczby jego boków?
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Funkcja liniowa Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 2.4.2010 (19:51) |
Funkcja kwadratowa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: acapella1222 7.4.2010 (21:08) |
Funkcja liniowa Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: kamcia07-15 18.4.2010 (19:59) |
Dana jest funkcja f, określona w zbiorze R. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kp93 21.4.2010 (15:40) |
Funkcja liniowa Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: aga222 21.4.2010 (21:38) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Funkcja jeżeli
funkcja jeżeli
Przydatność 55% Funkcja skóry
Funkcja skóry: 1.ochrona przed bakteriami 2.ochrona przed promieniami UV 3.wymiana gazowa 4.funkcja potu: -informacja o dorosłości i stresie -regulacja temperatury ciała 5.funkcja łoju: -elastyczna skóra -ochrona przed bakteriami 6.funkcja paznokcia: -ochrona i zwiększenie dotyku 7.funkcja włosa: -ochrona przed potem i pyłem -regulacja temperatury...
Przydatność 55% Funkcja tkanki nabłonkowej
Główną funkcją tkanki nabłonkowej jest osłanianie ciała zwierzęcia od środowiska zewnętrznego lub wewnętrznego ( np. osłania jelito). Tworzy ona pokrycie ciała, wyściela światło jelita i naczyń krwionośnych. Tkanka nabłonkowa tworzy twory rogowe, np. pióra, paznokcie, łuski, rogi. Niektóre komórki nabłonka przekształciły się w komórki gruczołowe zdolne do...
Przydatność 50% Budowa i funkcja białek.
Budowa i funkcje białek Białka to podstawowe ,wielocząsteczkowe składniki wszystkich organizmów żywych , zbudowane z aminokwasów połączonych wiązaniami peptydowymi (wiązanie powstałe pomiędzy grupą karboksylowa jednego aminokwasu a grupą aminową drugiego) . Skład chemiczny białek : - węgiel 52% - tlen 22% - azot 16% - wodór...
Przydatność 75% Funkcja emotywna języka
Funkcja emotywna języka jest jedną z podstawowych funkcji mowy. Polega na wyrażaniu za pomocą wypowiedzi językowych, poprzez barwę głosu, jego siłę, wysokość pewnych cech nadawcy, np. jego stanu emocjonalnego. Na stan emocjonalny człowieka składają się emocje, które są bodźcami skłaniającymi nas do działania. Emocje to inaczej każde poruszenie czy zakłócenie umysłu,...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
3 0
antekL1 17.6.2011 (22:25)
1)
Każdy z n zawodników walczy z n-1 pozostałych 3 razy wieć jest
3 * n * (n - 1) walk
Ale w ten sposób liczyłbym każdą walkę podwójnie - raz dla A walczącego z B, drugi raz dla B walczącego z A. Więc trzeba liczbę walk podzielić przez 2 i to daje 135. Równanie:
\frac{3n(n-1) }{2} = 135
Mnożę obie strony przez 2, dzielę przez 3, wymnażam nawias i dostaję:
n^2 - n -90 = 0
Wyróżnik = 1^2 - 4 * (-90) = 361 = 19^2 (czytaj ^2 jako "do kwadratu")
n1 = (1 - 19) / 2. Ujemne, odrzucam
n2 = (1 + 19) / 2 = 10
Odp: Było 10 zawodników.
2)
Ilość "n" wierzchołków wielokąta jest taka sama, jak ilość boków (to jasne, prawda?), a z każdego wierzchołka wychodzi n - 3 przekątne (bo nie do siebie samego i nie do sąsiednich wierzchołków, gdyż wtedy nie jest to prawdziwa przekątna.
W n-kącie jest więc:
k = \frac{n(n-3) }{2}
przekątnych. Przez 2 podzieliłem z tego samego powodu, co w zadaniu 1.
Rozwiązuję to dla dowolnego k, potem podstawię kolejno k = 14, 27 itd.
n^2-3n-2k=0
wyróżnik = (-3)^2 - 4 *(-2k) = 9 + 8k. Zawsze dodatni dla k > 0
n1 = (3 - pierwiastek(9+8k)) / 2. Ujemne, odrzucam.
n_2 = \frac{3+\sqrt{9+8k}}{2}
Teraz wystarczy podstawiać.
a) (3 + pierw(9+8*14))/2 = (3 + pierw(121)) / 2 = 7
b) wychodzi 9
c) nie wychodzi liczba całkowia. Błąd w danych zadania.
d) wychodzi 13
5) (zad 5 po drugim, bo podobne).
Liczbę przekątnych policzyłem poprzednio. A teraz ta liczba ma być o "j" większa od liczby boków (j = 12, 33, 150 lub 133). Równanie:
n + j = \frac{n(n-3) }{2}
czyli
n^2 - 5n - 2j = 0
wyróżnik = (-5)^2 - 4 * (-2j) = 25 + 8j, dodatnie dla j > 0
n1 = (5 - pierwiastek(25 + 8j)/2. Ujemne, odrzucam
n_2 = \frac{5+\sqrt{25 + 8j}}{2}
Podstawiam kolejno:
a) (5 + pierwiastek(25 + 8*12))/2 = 8
b) wychodzi 11
c) wychodzi 20
d) wychodzi 19
3)
Znajdę przekątne, wtedy ich iloczyn dzielony przez 2 da pole.
Mając obwód mam bok rombu: a = 68 / 4 = 17.
Wiem, że przekątne rombu przecinają się pod kątem prostym. Oznaczam "x" POŁÓWKĘ krótszej przekątnej. Wtedy połówka drugiej przekątnej = x + 7.
Połówki przekątnej tworzą z bokiem trójkąt prostokątny (bok jest przeciwprostokątną. Z tw. Pitagorasa:
x^2 + (x + 7)^2 = 17^2
Wymnażam nawiasy, porządkuję, wszystko dzielę przez 2
x^2 + 7x - 120 = 0
wyróżnik = 7^2 - 4* (-120) = 529 = 23^2
x1 = (-7 - 23) / 2 = -15 ; ujemne , na razie odrzucam, ale patrz na końcu.
x2 = (-7 + 23) / 2 = 8
To jest połówka przekątnej. Cała krótsza przekątna ma 16 cm, a dłuższa 16 + 14 = 30 cm.
Pole rombu wynosi: 16 * 30 / 2 = 240 cm^2
Kwestia "odrzucenia x1 = -15. Tak naprawdę to NIE odrzucam. Druga połówka ma wtedy -15 + 7 = -8.
Całe przekątne odpowiednio -30 i -16 cm, co daje to samo pole rombu. Równanie kwadratowe nie dało błędnych wyników, tylko trzeba je zinterpretować jako parę połówek przekątnych po przeciwnej stronie środka rombu, dlatego są ujemne.
4)
Oznaczam przez x pierwszą cygrę, wtedy druga to 9 - x.
Układ cyfr pierwsza-druga daje liczbę, którą można zapisać jako:
10x + (9-x) = 9x + 9
Układ cyfr druga-pierwsza daje liczbę, którą można zapisać jako:
10*(9-x) + x = -9x + 90
Teraz trzeba wykorzystać iloczyn:
(9x + 9) * (-9x + 90) = 1944
Wymnażam, porządkuję, dzielę wszystko przez -81.
x^2 - 9x + 14 = 0
Wyróżnik = (-9)^2 - 4 * 14 = 25 = 5^2
x1 = (9 - 5) / 2 = 2
x2 = (9 + 5) / 2 = 7
W sumie oczywiście oba rozwiązania dają 9, nic dziwnego - równanie kwadratowe nie wiedziało, którą z liczb: 27 czy 72 wybrać. Więc rozwiązaniem jest którakolwiek z tych liczb.
Sprawdzam: 27 * 72 = 1944.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie