Treść zadania

karolinka4330

Prosze pomóżcie mi



zadanie 1

Zapisz w postaci sumy algebraicznej i uprośc wyrażenie.

a) 5x(2x-3y)-(3x-2y)²

b) 4*x-7/2-6*3-x/3



zadanie 2

Rozwiąż równania:

a) -4 (2x-5)=2(3x+7)

b) x(3-x)/3 -3-2x²/6=2x

c) 1/x=5/2x-3



zadanie 3

Rozwiąż nierównosc, rozwiązanie przedstaw na osi liczbowej oraz zapisz zbiór rozwiązań w postaci przedziału liczbowego.

1- 2x-5/3<3



Zadanie 4

Zapisz i rozwiąż odpowiedni układ równań. Agnieszka kupiła wczoraj kasetę magnetofonową i płytę CD, za które zapłaciła 83zł. Dziś ceny wszystkich kaset podniesiono o 2 zł, ale ceny płyt obniżono o 20%. Gdyby swoje zakupy w sklepie muzycznym Agnieszka robiła dzisiaj, zaoszczędziłaby 9 zł. Ile zapłaciła Agnieszka za kasetę, a ile za płytę?

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • Tak tee nawiasy są dobrze umieszczoe bo ja je przepisywałam kartki

  • Czy na pewno nawiasy w przykładach są poprawnie umieszczone?
    Na przykład w zadaniu 2b równanie nie ma rozwiązania, a gdyby miało postać:
    x(3-x)/3 -(3-2x²)/6=2x
    miałoby rozwiązanie x = 1/2

    Antek

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    OK, zakładam, że nawiasy są wpisane poprawnie. Wychodzą czasami dziwne wyniki.
    Pod spodem oznaczenie "^2" czytaj "do kwadratu"

    1a)
    5x(2x-3y)-(3x-2y)² = 10x^2 - 15xy -(9x^2-12xy+4y^2) =
    = (10-9)x^2 -(15+12)xy-4y^2 = x^2 - 3xy - 4y^2

    1b)
    4*x-7/2-6*3-x/3 = (4 - 1/3) x - 7/2 - 18 = (11/3) x - 42/2

    2a)
    -4 (2x-5)=2(3x+7). Wymnażam nawiasy
    -8x + 20 = 6x + 14 czyli 6 = 14x stąd x = 3/7

    2b) Ja to sobie tak przedstawiam:
    \frac{x(3-x)}{3} -3 -\frac{2x^2}{6} = 2x
    x(3-x)/3 -3-2x²/6=2x. Wymnażam nawiasy
    (3x)/3 - (x^2)/3 - 3 - (x^2)/3 = 2x.
    Przenoszę wszystko na lewo, mnożę prze 3, porządkuję:
    3x - x^2 - 9 -x^2 - 6x = -2x^2 -3x - 9 = 0. Mnoże przez -1.
    Równanie: 2x^2 + 3x + 9 = 0 NIE MA rozwiązania (delta = 9 - 72 jest ujemna)

    2c) NA PEWNO ??? nie 1/x = 5/(2x) - 3 ??? Albo 1/x = 5(2x - 3). Wtedy byłyby proste rozwiązania. Twój zapis widzę tak:
    \frac{1}{x} = \frac{5}{2}x - 3

    1/x=5/2x-3
    Przenoszę wszystko na lewo i sprowadzam do wspólnego mianownika
    (1 - (5/2)x^2 + 3x) / x = 0
    Zakładam x różne od zera i licznik, po pomnożeniu przez (-2), porównuję do zera
    5x^2 - 6x - 2 = 0. Delta = 36 + 40 = 76
    x1 = (6 - pierwiastek(76))/10; x2 = (6 + pierwiastek(76))/10


    3) A nie jest to: 1 - 2(x-5)/3 < 3 ?? Twój zapis widzę tak:
    1 - 2x - \frac{5}{3} < 3
    1- 2x-5/3 < 3
    2x > -11/3 czyli x > -11/6
    Na osi liczbowej trzeba zaznaczyć przedział od -11/6 do +nieskonczoności (BEZ punktu -11/6, bo nierówność jest ostra. W postaci przedziału:
    x \in (-\frac{11}{6}, +\infty)

    4) Oznaczam"
    x - wczorajsza cena kasety; y - wczorajsza cena CD.
    Pierwsze równanie: x + y = 83.
    Dzisiaj kaseta kosztuje x + 2, płyta (4/5)y (bo 80% to 4/5), a suma jest o 9 PLN mniejsza, czyli wynosi 83 - 9 = 74.
    Drugie równanie: x + 2 + (4/5)y = 74.
    Z pierwszego równania obliczam x = 83 - y, wstawiam do drugiego"
    83 - y + 2 + (4/5)y = 74. Porządkuję, mnożę przez (-1)
    (1/5)y = 11
    Stąd: Cena CD (czyli y) = 55, cena kasety (czyli x) = 83 - 55 = 28.
    (To są wczorajsze ceny: kaseta 28, płyta 55). Sprawdźmy ceny dzisiejsze:
    kaseta: 28+2 = 30, płyta (4/5)*55 =44. W sumie 74, faktyczne o 9 PLN taniej.

    Pozdro - Antek
    PS: NAPRAWDĘ nie jestem pewny rozwiązań z niepewnymi nawiasami.
    Ba, nawet pewny jestem, że gdyby przykłady zapisać w LaTeX'u, wyglądałyby inaczej, niz myślę.
    W szczególności w zadaniu 2.

Rozwiązania

Podobne zadania

mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43)
mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49)
mania1408-k1 Pole i wycinek koła.pomocy ! zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 20.4.2010 (15:12)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:10)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:02)

Podobne materiały

Przydatność 60% Wyrażenia algebraiczne

1. Zapisywanie wyrażeń algebraicznych: a.) zapisz ze pomocą wyrażeń algebraicznych wzór na trzy kolejne liczby naturalne: n n + 1 n + 2 b.) zapisz za pomocą wyrażeń algebraicznych wzór na liczbę dwu cyfrową: 10a + b c.) zapisz za pomocą wyrażeń algebraicznych wzór na liczbą trzy cyfrową: 100a + 10b + c d.) zapisz za pomocą wyrażeń algebraicznych wzór na trzy...

Przydatność 65% Wyrażenia Algebraiczne

Wyrażenia Algebraiczne Wyrażenia algebraiczne powstają przez połączenie symboli literowych oraz liczb znakami działań i nawiasów, np. 4x+2y-3 3a+2b-c 8m-9 2(a+b) (x+y) Każde wyrażenie możemy zapisać w różny sposób, wykonując działania na literach, podobnie jak na liczbach , np. x+y+x+y+y= 2x + 3y...

Przydatność 70% Wyrażenia algebraiczne

Wyrażenia Algebraiczne Wyrażenia algebraiczne powstają przez połączenie symboli literowych oraz liczb znakami działań i nawiasów, np. 4x+2y-3 3a+2b-c 8m-9 2(a+b) (x+y) Każde wyrażenie możemy zapisać w różny sposób, wykonując działania na literach, podobnie jak na liczbach , np. x+y+x+y+y= 2x + 3y 3a+2b-a+3b= 2a+ 5b Aby obliczyć wartość liczbową wyrażenia...

Przydatność 55% Bankowośc zadania

POSIADAM JESZCZE INNE MATERIAŁY Z BANKOWOŚCI I NIE TYLKO

Przydatność 70% Zadania wahadłowców

Promy kosmiczne, zwane też wahadłowcami lub samolotami kosmicznymi, są pierwszymi pojazdami wielokrotnego użytku przeznaczonymi do podróży poza naszą planetę. Startują z powierzchni Ziemi na podobieństwo rakiety kosmicznej, po wejściu na orbitę stają się sztucznymi satelitami, a gdy kończą zadanie, lądują z powrotem na ziemskim globie niczym gigantyczny szybowiec. Już sama...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji