Treść zadania
Autor: marzena1619 Dodano: 17.4.2011 (20:33)
Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera Świętoszek
scharakteryzuj głównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta
i Elmiry wobec tytułowej postaci.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Piekło to władza. Uzasadnij teze na podstawie cytatów z Makbeta !! prosze Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: bany10102 29.3.2010 (23:25) |
piekło to świat . uzasadnij tezę na podstawie Makbeta ! wraz z cytatami . Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: bany10102 30.3.2010 (21:54) |
Scharakteryzuj ukazany w satyrze 'pijaństwo' I.Krasickiego portret Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: katarinaxx 6.4.2010 (11:18) |
Na podstawie analizy fragmentu Dżumy Alberta Camusa i Tanga Sławomira Mrożka Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: lilix 13.4.2010 (23:37) |
Zadania na podstawie fraszki "o żywocie ludzkim" Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: karateka09 21.4.2010 (17:14) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera "Świętoszek” scharakteryzuje głównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta i Elmiry wobec tytułowej postaci.
Propozycja odpowiedzi do tematu 1 - Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera "Świętoszek” scharakteryzuje głównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta i Elmiry wobec tytułowej postaci. 1. Rozpoznanie wstępne - przedstawienie bohaterów, kim są - forma podawcza – dialog - umiejscowienie fragmentów w całości utworu - Świętoszek pokazany z różnych...
Przydatność 65% Na podstawie podanych fragmentów „Nie-Boskiej Komedii” oraz innych scen utworu scharakteryzuj Pankracego jako bohatera tragicznego
Romantyczny bohater tragiczny jest ściśle związany z filozofią tej epoki. Romantycy postrzegali tragizm jako wewnętrzne rozdarcie bohatera. Tragiczne kolizje między jednostką a zbiorowością, postępem a tradycją, zmuszają bohatera do ciągłego dokonywanie wyborów, które w konsekwencji i tak prowadzą do klęski. Bohater ten poświęca się też całkowicie wybranej idei i jest...
Przydatność 70% Komizm w komedii Moliera.
Molier dbał o prawdę w swoim teatrze, ale także dbał o komizm. Musiał więc wprowadzić do swoich refleksji – kiedy stawały się zbyt gorzkie – elementy komiczne, które miały mimo wszystko śmieszyć albo jeśli zaobserwowane wady ludzkie zawierały choć odrobinę komizmu, powiększać go tak, aby się rzucał w oczy. Wyczuwa się to we wszystkich komediach Moliera. Tematy ich...
Przydatność 65% Bogactwo postaci w komedii Moliera.
Molier w swoich utworach przedstawił obraz XVII-wiecznej Francji, obraz uderzający plastycznością i życiem. Do postaci najmniej spotykanych w teatrze Moliera należy wieśniak naiwny i sprytny. Mieszczanie w komedii molierowskiej są liczni i różnorodni jak klasa, którą reprezentują. Przykładem może być Ordon i jego rodzina – wielka burżuazja albo szlachta urzędnicza,...
Przydatność 50% Na podstawie podanych fragmentów "Nie-Boskiej Komedii" przedstaw Pankracego jako tragicznego bohatera dramatu Zygmunta Krasińskiego.
Bohater tragiczny w epoce romantyzmu jest związany z jej filozofią.Otóż romantycy tragizm bohatera postrzegali jako jego wewnętrzne rozdarcie. Ciągłe zderzenia pomiędzy jednostką a zbiorowością czy postępem a tradycją zmuszają go do tego, że ciągle musi dokonywać wyborów, które w końcu i tak doprowadzą do jego klęski. Bohater tragiczny jest w stanie oddać wszystko za to...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
ang3la 18.4.2011 (15:58)
2. Charakterystyka Świętoszka – w oczach Orgona
- pobożny, manifestuje pobożność każdego dnia
- wnosi spokój w życie ludzi
- pokorny, usłużny
- skromny, prowadzi ubogie życie
- część pieniędzy od Orgona oddaje biednym
- troszczący się o rodzinę Orgona
- zrządzeniem niebios znalazł się w jego domu
- surowy wobec siebie i innych - śmieszność Tartuffa (żałuje zabitej pchły)
- Orgon przekonany o słuszności swoich racji odrzuca upomnienia Kleanta
3. Postawa Orgona
- zachwyt, uwielbienie
- brak krytycyzmu
- nieprzyjmowanie uwag członków rodziny
- naiwność przedkładanie Tartuffa ponad rodzinę
- dzięki niemu ważne stają się sprawy duchowe, a nie doczesne (pogarda dla świata)
- Świętoszek nauczył go jak radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych, dystans do rodziny
4. Świętoszek w oczach Kleanta:
- zarzuca Orgonowi, że nie zna człowieka, którego przyjął pod swój dach
- ironiczny stosunek wobec Orgona
- ma Świętoszka za przybłędę, nędzarza
- dostrzega fałsz, obłudę, hipokryzję, udawaną świętość
- jest przekonany, że nie myli się w ocenie Świętoszka
- dostrzega jego interesowność
- dewocja ma mu przynieść korzyści materialne
- perfidia Tartuffa polega na wykorzystywaniu religijnego zaangażowania Orgona i jemu podobnych
- prawdziwa pobożność nie ma nic wspólnego z manifestowaniem swojej religijności i postawą Świętoszka
5. Świętoszek w scenie z Elmirą, bohater w jej oczach, jej postawa.
- Tartuffe w scenie z Elmirą pokazuje swoje prawdziwe oblicze: uwodziciela, obłudnika
- domaga się dowodów miłości
- używa bałamutnych argumentów, że niebo będzie im sprzyjać, ich romans nie jest grzechem
- pycha, pewność siebie
- relatywizacja wartości (przesuwanie granicy między dobrem i złem)
- zło czynione w tajemnicy nie jest złem
- brak skrupułów
- wykorzystywanie naiwności Orgona
- pogarda wobec Orgona, poczucie wyższości nad zdradzonym mężem
- Elmira udaje zakochaną w Świętoszku
- rozmowa jako element intrygi demaskujący zamiary Tartuffa
- udaje, że przed romansem powstrzymuje ją kara niebios i nadejście męża
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie