Treść zadania
Autor: GabloX180 Dodano: 12.4.2011 (19:58)
Odczytując dwa poetyckie manifesty ,, Oda do młodości'' A. Mickiewicza i ,, Koniec wieku'' K. Tetmajera - porównaj pokolenia, które się w nim wypowiedziały.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Środki poetyckie z wiersza "Kubek" Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Decks18 7.9.2010 (22:35) |
Jakie nurty poetyckie w całości charakteryzują twórczość barokową? Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: ~Paulu 20.4.2011 (16:18) |
1.Młoda Polska – ważne zagadnienia. 2.Programy i ugrupowania poetyckie Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kadylak1 24.11.2012 (23:32) |
POMOCY muszę wypisać środku poetyckie jakie znajdują sie w poszczególnych Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: ~Musz wypisa rodki poetyckie 10.9.2013 (18:08) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Manifesty futurystyczne Brunona Jasieńskiego
streszczenie poglądów Jasieńskiego z jego manifestów futurystycznych
Przydatność 60% Środki poetyckie
#Homonimy - wyrazy jednakowe fonetycznie i ortograficznie, ale różne semantycznie i etymologicznie; np. para (wodna, zakochanych), klucz (do drzwi, znak muzyczny, zasada). Współcześnie rozróżniane wyłącznie na podstawie kontekstu zdania w jakim zostały użyte. #Antonimy – są to wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu. Stosowany w stylistyce w celu wydobycia kontrastów myślowych i...
Przydatność 80% Środki poetyckie.
Środki poetyckie Alegoria – motyw zawarty w dziele literackim, np. postać, zdarzenie, który oprócz znaczenia dosłownego ma sens dodatkowy, domyślny, czyli alegoryczny. Aliteracja - to powtórzenie w celach ekspresywnych jednej lub kilku głosek na początku lub w akcentowanych pozycjach kolejnych wyrazów tworzących zdanie lub wers. Anafora – środek poetycki polegający na...
Przydatność 80% Środki poetyckie
1. EPITET: przydawka (przymiotnik) określająca rzeczownik, służy ubawieniu przedstawianego obrazu 2. METAFORA: inaczej przenośnia, służy nadaniu pewnego podobieństwa do konkretnego wyrażenia; znaczenie przenośne 3. PORÓWNANIE: zestawienie ze sobą dwóch zjawisk, osób, elementów za pomocą łącznika: "jak" "niby""niczym" 4. ONOMATOPEJA: wyrazy dźwiękonaśladowcze, naśladujące...
Przydatność 65% Środki poetyckie.
Alegoria - rodzaj metafory, której znaczenie odczytujemy w sposób jednoznaczny poprzez odwołanie się do tradycji kulturowej, literackiej, religijnej. Na alegorii opierają się często bajki Przykład : lis - to spryt, zuchwałość. Aliteracja - to powtórzenie w celach ekspresywnych jednej lub kilku głosek na początku lub w akcentowanych pozycjach kolejnych wyrazów tworzących...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
czarna_dusza 12.4.2011 (20:26)
Więc to będzie chyba tak:
W wierszu Adama Mickiewicza ''Oda do młodości'' to przede wszystkim ukazane zostaje przeciwstawienie ''starych''- klasyków i ''młodych'''- romantyków.Świat klasyków jest martwy, a oni skazani na minięcie bez ślad. Młodość staje się w utworze najwyższą wartością, siłą zdolną zmienić świat. Program młodych to ich zbiór postulatów, których realizacja pozwoli stworzyć nową rzeczywistość. Siłami sprawczymi jest młodość, miłość i przyjaźń.Przekonanie, że młodość jest siłą twórczą ''wyjdzie z zamętu świat ducha, młodość''. Sam koniec kończy się radosnym przywitaniem ''jutrzenki swobody''. Innym z kolei wierszem o odmiennym spojrzeniu na świat jest ''Koniec wieku'' Kazimierza Tetmajera. Tutaj osoba mówiąca zwraca się do człowieka końca wiek z pytaniem o to jaka postawę należy przyjąć w życiu. Zastanawia się jak ochronić się przed złem tego świata. Bohater przyznaje się do bankructwa wszystkich ideałów. Odrzucił bowiem wartości i teraz analizuje postawy analityczne, ironię, przekleństwo, rezygnację. Ale i te modele życia jednak neguje. Sytuacja człowieka końca wieku porównana jest do mrówki rzuconej na szyny, po których za chwilę ma przetoczyć się pociąg. Sytuacja staje się całkowicie beznadziejna, młody człowiek to dekadent, który nie może odnaleźć się w rzeczywistości, czuje się zagubiony i bezsilny. Nie znajduje odpowiedzi na postawione sobie pytania, zwiesza głowę i milczy.
Tak więc oba wiersze różnią się ze sobą całkowicie, w pierwszym występuje narodzenie się nowego pokolenia, młodość będzie wartością i nadzieją, zaś w drugim wierszu ukazana zostaje bezsilność ludzi, brak wiary, ich bezsilność, wszystko staje się obezwładniające i pozbawione odnalezienia prawdziwej rzeczywistości.
Nie wiem dokładnie, czy akurat o to też chodziło, ale chyba ja bym to tak napisała ;)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie