Treść zadania
Autor: Justynaaa Dodano: 7.4.2011 (22:33)
Prosze jestem zmeczona zla i zapomnialam pracy domowej ! Prosze napiszcie jak dokonac analizy i inpretacji wiersza ;C
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Ile lat po śmierci leonarda da vinci skonstruowano jego wynalazki?? prosze o Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: sweet12ania 29.3.2010 (15:04) |
Związek czasownika z przysłówkiem ! ;/;/ PROSZE : ) Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 4 rozwiązania | autor: ankaaaaaa 6.4.2010 (16:48) |
napiszcie mi ciekawą przygode ani prosze!!!!!! Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: polak2121 6.4.2010 (17:42) |
Dlaczego jestem dumna ze swojej ojczyzny? Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: pysia21210 12.4.2010 (16:44) |
POMÓZCIE PROSZE! Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: orginaladi 12.4.2010 (17:27) |
Podobne materiały
Przydatność 75% Wyposażenie apteczki domowej
Apteczka domowa powinna być wyposażona w odpowiedni zestaw leków, ziół, materiałów opatrunkowych sprzęt trwały. W celu łatwego odnalezienia potrzebnego leku, zawartość apteczki należy podzielić na kilka części. Miej dostępne, bardziej zabezpieczone powinny być leki do użytku wewnętrznego, następnie leki do użytku zewnętrznego. Natomiast środki i materiały opatrunkowe...
Przydatność 80% Opis biblioteczki domowej
Moja biblioteczka domowa nie jest duża, ale też nie jest uboga. Można podzielić ją na cztery działy. W pierwszym z nich znajdują się słowniki, takie jak: "słownik języka polskiego", "słownik ortograficzny", "słownik wyrazów bliskoznacznych" i inne. Na drugim regale stoją lektury szkolne np. "Kamienie na Szaniec", "Latarnik", "Syzyfowe prace", "Zemsta", "Chłopcy z Placu Broni",...
Przydatność 80% Udział Niemiec w wojnie domowej w Hiszpanii.
Udział Niemiec w wojnie domowej w Hiszpanii w 1936 r. Podczas wojny domowej w Hiszpanii w latach 1936-39 pomiędzy nacjonalistami, a republikanami boje toczyły również oddziały innych państw. ZSSR i Meksyk wsparli obóz republikański, a nacjonalistów wspomogli Włosi, Portugalczycy oraz Niemcy. Mussolini przesłał sprzęt wojskowy i armię ochotników. Uważał on, że udzielając...
Przydatność 65% Rola bezpiecznika w domowej instalacji elektrycznej
Bezpieczniki informacje Bezpieczniki elektryczne są to elementy chroniące obwody elektryczne, urządzenia w nich występujące, lub osoby obsługujące przed przed skutkami nieprawidłowego działania sieci lub urządzeń np. zwarć. Rodzaje zabezpieczeń w sieciach elektrycznych: • przeciążeniowe - przerywają obwód elektryczny po przekroczeniu w przewodzie określonego natężenia...
Przydatność 55% Rola i zasada termostatu w domowej instalacji grzewczej
Co to jest termostat? Termostat to urządzenie do automatycznej regulacji temperatury w zamkniętej przestrzeni; termostaty stosuje się m.in. w pralkach, urządzeniach chłodniczych i klimatyzacyjnych. Dlaczego potrzebne są termostaty? Dlatego, że stabilizują temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach-urządzeniach. Np. termostat przy grzejniku jest wyposażony w głowicę....
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
czarna_dusza 7.4.2011 (22:52)
Analiza:
Pierwszy etap pracy nad wierszem to analiza. Polega ona na opisie budowy i kompozycji wiersza. Na tym etapie najważniejsze jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1) Czy wiersz ma tytuł - jeśli tak, zastanów się, jakiego rodzaju informacji on dostarcza (możemy w nim odnaleźć informację o gatunku wiersza, jego adresacie, temacie). Zwróć uwagę na to, jaką formę ma tytuł (zdania orzekającego, pytającego, rozkazującego?)
2) Czy wiersz posiada motto (jak np. w balladzie Adama Mickiewicza "Romantyczność"), jaka jest jego rola?
3) Jakiego gatunku lirycznego użył autor? (np. hymn, fraszka, bajka, elegia, sonet, pieśń, psalm, oda, tren itp.
4) Jaki to rodzaj liryki? (np. bezpośrednia, pośrednia, inwokacyjna, apelu, podmiotu zbiorowego, refleksyjna, patriotyczna...)
5) Kto jest podmiotem lirycznym w wierszu? Ważne: podmiot liryczny a autor to nie są tożsame osoby!
6) Kto jest adresatem lirycznym w wierszu - czyli do kogo skierowane są słowa utworu?
7) Jaka jest budowa wiersza:
- Czy jest stychiczny (ciągły) czy składa się ze zwrotek, jeśli tak, to ilu?
- Jaka jest liczba wersów w strofie (zob. rodzaje zwrotek)?
- Jaki jest system wersyfikacji w wierszu?
- Z ilu sylab składa się każdy wers, czy występuje średniówka?
- Czy występują rymy (zob. rodzaje rymów)? Jakie? Jaki jest ich układ?
- Jaka jest struktura wiersza - regularna, nieregularna? Czy utwór dzieli się na wyraźne części? Zwróć uwagę na zupełnie nowatorskie formy wiersza, jakie pojawiają się np. u futurystów.
- Czy występuje refren?
Interpretacja:
Zinterpretować to odkryć warstwę znaczeniową wiersza. Ważne: analizy i interpretacji nie należy sztucznie oddzielać, nie są to dwie niezależne od siebie części pracy! Jeśli np. dokonując analizy ustalimy, iż autor nie nadał swojemu utworowi tytułu, w interpretacji jest miejsce na to, by zastanowić się, dlaczego autor dokonał takiego wyboru.
Do interpretacji wiersza przydadzą się następujące informacje:
* biografia autora - najczęściej ważne wydarzenia z życia danego poety mają wpływ na całą jego twórczość
* czy autor należał do określonej grupy poetyckiej jeśli tak - tematyka utworu i jego kompozycja będzie zazwyczaj odpowiadała założeniom programowym grupy.
* Jak dany utwór plasuje się na tle znanego ci dorobku tego autora?
* Czy podejmuje tematykę charakterystyczną dla tego twórcy, czy wręcz przeciwnie, jest w jego twórczości zupełną nowością?
Kolejne etapy interpretacji to:
1) Ustalenie tematu i sensu utworu, a zatem zadanie sobie pytania, o czym jest wiersz? Jeśli pojawia się pomysł - stawiamy tzw. hipotezę interpretacyjną i staramy się odnaleźć te elementy, które ją potwierdzą.
2) Konteksty - utwór poetycki nigdy nie powstaje w próżni; jego autor ma przecież jakiś światopogląd, często wypływający z dominujących w danej epoce nurtów filozoficznych
3) Nawiązania - autor bardzo często świadomie nawiązuje do innych dzieł poprzez mniej lub bardziej czytelne aluzje, cytaty, odwołania.
Często aluzja jest ukryta w utworze (np. w motcie), aluzją może być nawet sama forma wiersza.
Kolejny etap to odpowiedź na pytanie, po co autor przywołuje inne utwory - może chce np. ukazać znane już motywy w nowym świetle? Jeśli tak, spróbuj odpowiedzieć na pytanie, jaką oryginalną myśl zawarł poeta w wierszu.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie