Treść zadania
Autor: misia2835722 Dodano: 3.4.2011 (21:43)
bardzo prszę o pomoc bardzo pilne
Wyjaśnij dlaczego genem nie nazywamy sekwencji kodującej jedno białko a jeden polipeptyd
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
antagonistyczne zależnosci między populacjami ,,,,pilne,,, Przedmiot: Biologia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: maly7237 6.4.2010 (20:58) |
antagonistyczne zależnosci między populacjami ,,,,pilne,,, Przedmiot: Biologia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: maly7237 6.4.2010 (20:59) |
prosze o szybką pomoc:) Przedmiot: Biologia / Liceum | 2 rozwiązania | autor: dodek235 14.4.2010 (21:13) |
bardzo wazne:(( Przedmiot: Biologia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: monia672 22.4.2010 (21:09) |
Dlaczego podwzgórze i przysadkę mózgową nazywamy gruczołami nadrzędnymi? Przedmiot: Biologia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: dianka3328 25.4.2010 (11:24) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Dlaczego Aleksandra Macedońskiego nazywamy wielkim?
Dlaczego Aleksandra Macedońskiego nazywamy wielkim? Moim zdaniem nazywamy go tak ze względu na jego rozległe podboje, bardzo przemyślaną politykę wewnętrzną oraz to, co wniósł do kultury. Jednak, aby właściwie to wyjaśnić należy najpierw wspomnieć kilka słów o samym Aleksandrze. Aleksander III Wielki, król Macedonii od 336 r p.n.e, syn Filipa II i Olimpias. Matka zadbała...
Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna
Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...
Przydatność 60% Dlaczego lasy nazywamy zielonymi płucami naszego kraju?
UWAGA! Od razu zaznaczam, że nauczycielom zadającym ten temat w większości nie chodzi o sam teren Zielonych Płuc Polski, a ogólnie dlaczego lasy są naszymi płucami. Spis treści : I. Lasy w Polsce - struktura II. Historia lasów w Polsce III. Odżywianie się roślin IV. Ochrona przyrody; parki krajobrazowe i narodowe V. Zagrożenia dla środowiska naturalnego VI. Korzyści z...
Przydatność 65% Dlaczego Pana Tadeusza nazywamy Epopeją Narodową ?
Dlaczego twoim zdaniem „Pana Tadeusza” nazywamy epopeją narodową? Epopeja, inaczej epos, jeden z głównych i najstarszy gatunek epiki. Obejmuje utwory najczęściej poetyckie rzadziej tworzone prozą, a ukazujące dzieje życia legendarnych, częściowo historycznych lub całkiem historycznych bohaterów, na tle wydarzeń przełomowych dla danego narodu, lub też opowieść o...
Przydatność 90% Dlaczego witaminę E nazywamy "Eliksirem młodości"?
Dlaczego witamina E nazywana jest „Eliksirem młodości”? Historia witaminy E rozpoczęła się w 1922 roku, kiedy to dr H. Evans i K. Bishop podjęli badania nad wpływem diety na rozmnażanie szczurów. W trakcie trwania doświadczeń, pomimo zastosowania pełnowartościowej karmy wzbogaconej w dotychczas znane witaminy A, B, C i D zwierzęta wciąż nie mogły...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
malvtka 4.4.2011 (18:14)
Gen (gr. γένος – ród, pochodzenie) – podstawowa jednostka dziedziczności, która determinuje powstanie jednego polipeptydu lub kwasów rRNA lub tRNA.
Genetyka ewolucyjna i populacyjna opisują dodatkowe aspekty genu szczegółowiej niż poniższy opis dotyczący genów białkowych w ujęciu molekularnym.
Gen – fragment DNA nadający komórce zdolność do tworzenia jakiegoś RNA (różnych mRNA, tRNA, rRNA i in.), a pośrednio kodujący zwykle także jakieś białko (za pośrednictwem mRNA; mRNA określa budowę określonego białka, a tRNA i rRNA to cząsteczki pomocnicze uczestniczące w tworzeniu białek kodowanych w różnych mRNA; poszczególne rodzaje ogromnie zróżnicowanych cząsteczek mRNA zakodowane są w różnych genach).
Termin "gen" wprowadził duński botanik Wilhelm Johannsen już w 1909 roku, kiedy nie zdawano sobie sprawy z działania DNA. W pierwotnym znaczeniu termin ten odnosił się więc do abstrakcyjnej jednostki dziedziczenia, warunkującej występowanie w organizmie (i przekazywanie potomstwu) jakiejś prostej, elementarnej cechy, np. określonej barwy oczu, barwy kwiatów, odporności albo podatności na jakąś chorobę.
Dziś uważamy, że wszelkie dziedziczne cechy organizmów, od ich budowy i cech fizjologicznych, po zwierzęce instynkty, czy ludzkie talenty i skłonności, są wynikiem występowania w komórkach odpowiednich białek, zakodowanych w genach.
Typowe geny zawierają informacje o tym:
jak zbudować jakieś białko (tzn. w jakiej kolejności połączyć aminokwasy w ciągły łańcuch)
w jakich okolicznościach (warunkach) należy to białko tworzyć
z jaką intensywnością i przez jaki czas je wytwarzać
do jakiego przedziału komórki je przesyłać (np. do mitochondriów czy do wakuoli)
u organizmów tkankowych także informację o tym, w których tkankach, w jakiego typu komórkach dany produkt ma powstawać.
Geny organizmów eukariotycznych zawierają część kodującą, zawierającą odpowiedź na powyższe pytania (1) i (4) oraz odcinki regulatorowe, wyznaczające odpowiedź na pozostałe z powyższych pytań. Wśród odcinków regulatorowych szczególnie ważna rola przypada odcinkowi poprzedzającemu część kodującą i zwanemu promotorem. Tuż za częścią kodującą znajduje się odcinek regulatorowy zwany terminatorem, zawierający polecenie przerwania transkrypcji i poddania transkryptu modyfikacjom określającym jego trwałość.
By mówić o kolejności składników genu, trzeba określić, gdzie jest jego początek, a gdzie koniec i która z dwóch nici składająca się na cząsteczkę DNA jest analizowana. Przyjęto, że opisując DNA, omawia się tę nić, która ma sekwencję zbliżoną do sekwencji transkryptu, a nie komplementarną do transkryptu. Inaczej mówiąc analizuje się nić, która podczas transkrypcji nie jest wykorzystywana jako matryca, ale która zawiera sekwencję transkryptu (przy uwzględnieniu wszystkich podstawowych różnic pomiędzy RNA, a DNA). Analizę tej sekwencji zaczyna się od krańca 5'. Fragmenty położone bliżej krańca 3' (końca 3') uważane są za położone dalej, czy, jak się czasem pisze, "niżej" w obrębie genu.
U organizmów prokariotycznych kilka części kodujących różnych genów może korzystać z tego samego promotora i innych pomocniczych sekwencji (por. operon). Zarówno u organizmów prokariotycznych, jak i eukariotycznych (znacznie częściej jednak u tych ostatnich) część kodująca genu może zawierać fragmenty (sekwencje), których kopii nie ma w dojrzałych, gotowych do działania, cząsteczkach mRNA. Takie wstawki w części kodującej, początkowo przepisywane na mRNA, a później z niego usuwane, nazywamy intronami. Fragmenty części kodującej genu, które pozostają po wycięciu intronów z pierwotnego transkryptu i składają się na dojrzały mRNA, nazywane są eksonami (albo – bardziej po polsku – egzonami). Czasami (choć rzadko) jeden gen jest składnikiem intronu innego genu. U organizmów prokariotycznych, a zwłaszcza u wirusów, zdarza się też, że ten sam odcinek DNA bywa wykorzystywany jako składnik kilku różnych genów, zależnie od sposobu jego odczytywania (tak jak np. zapis "maskarada" może być odczytany jako jedno słowo, albo zbitka słów "maska" + "rada", albo nawet "maska"+"kara"+"rada"). W przypadku DNA może się też zdarzyć (choć rzadko), że jedna informacja (gen) zapisana jest na jednej nici, a inna, na drugiej komplementarnej nici (sekwencje obu genów odczytywane są wtedy w przeciwnych kierunkach, a ich koniec i początek nie pokrywają się). Oznacza to oczywiście, że komórkowe mechanizmy transkrypcji, obróbki transkryptów i biosyntezy białek wykazywać mogą pewną (bardzo ograniczoną) swobodę w odczytywaniu informacji genetycznej.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie