Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
mira31130 9.5.2010 (12:50)
Malarstwo
Malarstwo wolniej od rzeźby „przestawiało się” ze średniowiecza na renesans. Było to spowodowane między innymi mniejszą ilością malarzy od rzeźbiarzy w Polsce. W warsztatach miniatorskich w Krakowie gdzie sztuka renesansu rozkwitała powstawało coraz więcej miniatur o tematyce świeckiej. Przykładami takich miniatur są: Graduał Jana Olbrachta (stworzona w latach 1501-1506), Pontyfikat Erazma Ciołka (namalowana około 1525 r.). Wybitnym twórcą w Krakowskich warsztatach miniatorskich był Stanisław Samostrzelnik. Ozdobił on iluminacjami liczne dokumenty (np. Przywilej opatowski), księgi liturgiczne (np. modlitewniki Zygmunta Starego), oraz inne księgi (np. Żywoty arcybiskupów gnieźnieńskich). Samostrzelnik był twórca nowego gatunku malarstwa: samodzielnego wizerunku człowieka, wolnego od powiązań ze sceną religijną. W tym gatunku namalował portret biskupa Tomickiego. Portret ten zaliczany jest do serii współczesnych portretów z klasztoru Dominikanów w Krakowie. Nieznany malarz zainicjował w Polsce nową tematykę historyczną malując około 1515 roku obraz pt. Bitwa pod Orszą. Najbardziej interesującą dziedziną malarstwa XVI w. Były portrety. Powstawały wtedy liczne portrety królewskie, magnackie i mieszczańskie charakterystyczne dla epoki renesansu. Ważniejszym twórcą portretów w Polsce był Marcin Kober. W malarstwie ołtarzowym zaczęła zanikać sztuka gotycka pod wpływem manieryzmu niderlandzkiego. Zaczęto dekorować ściany i sufity drewnianych kościołów, na których malowano np. postacie grajków.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
1,wymien postanowienia kongresu wiedenskiego w sprawie Polski?? 2,wyjasnij Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: DAriuszka 29.3.2010 (13:40) |
Obraz esesmana w literaturze polski. 3 przykłady. Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: izonek089 30.3.2010 (20:56) |
Potrzebne na już Stosunki polski z Krzyżakami Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: patilove 12.5.2010 (15:51) |
Udowodnij że żyjemy w przełomowym okresie Historii Polski. Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: ArmaniX11 26.5.2010 (19:28) |
skutki wojen XVII w dla polski Przedmiot: Historia / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: siwy1989ywis 29.5.2010 (22:53) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Greckie malarstwo
Poza wazami i malowidłami ściennymi w Pompejach nie zachowało się żadne malarstwo greckie. Wiele imion greckich malarzy pozostało jednak w literackim zapisie i dotrwało do czasów dzisiejszych. Malarze używali metody al fresco dla malowideł ściennych i techniki temperowej w malarstwie ikon. W najlepszym okresie stosowano metodę enkaustyczną, czyli rysowania suchymi patyczkami na...
Przydatność 65% Nowoczesne malarstwo.
Pojawiło się jako reakcja na impresjonizm. Impresjoniści należeli do malarzy rzeczywistości, jej odwzorowanie pozostawili fotografom, a sami chcieli uchwycić jedynie wrażenie. Imp. był specyficzną formą realizmu. Powstał ekspresjonizm. Jego przedstawiciel odrzucali zasadę odwzorowania rzeczywistości, jak romantycy chcieli pokazać niewidoczny dla oka świat ludzkich emocji. P....
Przydatność 70% Malarstwo średniowieczne.
Średniowiecze to okres rozwoju malarstwa przede wszystkim na desce. Tworzono przede wszystkim przy użyciu farb temperowych, później również farbą olejną. Powszechna była tematyka religijna. Malarstwo było w całości religijne. Chrześcijanie w przeciwieństwie do Greków czy Rzymian wstydzili się nagości, uważali ją za coś niestosownego. Powodowało to, że przez prawie tysiąc...
Przydatność 50% Malarstwo niderlandzkie XV wieku
Kiedy artyści florenccy wypracowują nowy język plastyczny, badając naturę i geometrię i wprowadzając indywidualizację formy artystycznej, cała Europa na północ od Alp jest jeszcze gotycka- choć jest to już schyłek wielkiej średniowiecznej kultury: jesień średniowiecza, tak sugestywnie opisana przez Huizingę. W tejże późnogotyckiej Europie północnej powstaje...
Przydatność 55% Renesans - architektu i malarstwo
Renesans – architektura Budowle tej epoki były wzorowane na budowlach antycznych, odznaczających się doskonałą równowagą i harmonią wszystkich elementów. Przede wszystkim architekci starali się zachować równowagę pomiędzy tzw. elementami dźwiganymi: stropy i belkowania, a dźwigającymi: filary, kolumny, masywne ściany. Stosowano kolumny z ozdobnym kapitelem, arkadę oraz...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
Julia_P 9.5.2010 (12:51)
Malarstwo renesansu
Charakterystyka
We Florencji, Rzymie, Wenecji i innych włoskich miastach artyści zaczęli na nowo odnajdywać piękno sztuki antyku. Zaczęto znów malować postacie w akcie, nawet postacie biblijne (np. Masaccio – Wygnanie z raju). Również tematyka mitologiczna stała się bardzo popularna (np. Szkoła Ateńska Rafaela). We Włoszech ukształtowało się malarstwo portretowe i powstał prototyp popularnego w późniejszej sztuce niderlandzkiego baroku pejzażu (np. Burza Giorgione).
Istotną nowością był wynalazek zbieżnej perspektywy geometrycznej, linearnej oraz powietrznej.
Portrety malowano na tle pejzaży, co jest potwierdzeniem silnego zwrotu malarstwa renesansowego ku naturze. Wprowadzono sfumato, a światło na obrazach jest lekko zamglone oraz wykorzystywany jest światłocień.
Malarze renesansowi [edytuj]
Malarze włoscy [edytuj]
quattrocento: cinquecento:
* Antonello da Messina
* Antonio Pollaiuolo
* Masolino da Panicale
* Giovanni di Paolo
* Melozzo da Forlì
* Pisanello
Florencja:
* Andrea del Castagno
* Benozzo Gozzoli
* Domenico Ghirlandaio
* Domenico Veneziano
* Fra Angelico
* Fra Filippo Lippi
* Filippino Lippi
* Lorenzo di Credi
* Masaccio
* Paolo Uccello
* Sandro Botticelli
* Andrea del Verrocchio
Umbria:
* Luca Signorelli
* Piero della Francesca
* Pietro Perugino
* Pinturicchio
Padwa:
* Andrea Mantegna
Wenecja:
* Gentile Bellini
* Jacopo Bellini
* Giovanni Bellini
* Carlo Crivelli
* Vittore Carpaccio
* Francesco Squarcione
* Moretto da Brescia
* Ercole de' Roberti
Rzym:
* Donato Bramante
* Michał Anioł Buonarroti
* Rafael Santi
Wenecja:
* Giorgione
* Tycjan
* Paolo Veronese
Mediolan:
* Bergognone
* Leonardo da Vinci
leonardianie:
* Bernardino Luini
* Giovanni Antonio Bazzi
Parma:
* Correggio
Florencja:
* Andrea del Sarto
* Fra Bartolomeo
* Piero di Cosimo
Malarze szkół północnych [edytuj]
Malarze niderlandzcy [edytuj]
* Hieronim Bosch
* Piotr Bruegel
* Jan van Eyck
* Hans Memling
Malarze niemieccy [edytuj]
* Albrecht Dürer
* Cranachowie
* Lucas Cranach Starszy
* Matthias Grünewald
* Hans Holbein
Malarze francuscy
* Jean Clouet
* François Clouet
* Jean Cousin st.
Bibliografia [edytuj]
Pozycje klasyczne o malarstwie renesansowym [edytuj]
* Bernhard Berenson The Italian Painters of the Renaissance, [liczne wydania, początkowo ukazywały się tomy dotyczące poszczególnych szkółek: The Venetian Painters — 1894; The Florentine Painters — 1896; The Central Italian Painters — 1897; The Decline of Art — 1907]
* Heinrich Wölfflin Die Klassische Kunst [liczne wydania, pierwsze 1898; po polsku: Sztuka klasyczna. Wstęp do włoskiego renesansu, Kraków 1931]
* Heinrich Wölfflin Kunstgeschichtliche Grundbegriffe [liczne wydania, pierwsze 1915; po polsku: Podstawowe pojęcia historii sztuki — próba zdefiniowania czysto formalnych kryteriów odróżniających malarstwo renesansowe od barokowego]
Galeria
Giorgione, Burza
Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem
Rafael Santi, Trzy Gracje
Andrea Mantegna
Michał Anioł, Sąd Ostateczny – fresk w Kaplicy Sykstyńskiej
Hans Memling, fragment Sądu Ostatecznego
Albrecht Dürer, Autoportret
François Clouet, Elżbieta Austriacka
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie