Treść zadania
Autor: Dariusz29 Dodano: 24.3.2011 (18:29)
Dane są funkcje :
" to znaczy do kwadratu nie wiem jak to napisać
y=-x"+6x-9
y=x"-8x+15
y=3x"-8x
y=-x"-7x-15
oblicz:
a)miejsca zerowe b)współrzędne wierzchołka c)podaj właściwości,odczyt d)zapisz funkcje w postaci kanonicznej i iloczynowej
Autor edytował treść zadania 24.3.2011 (20:32), dodano
własności funkcji :1)dziedzina X 2)zbiór wartości Y 3)miejsca zerowe 4)monotoniczność 5)wartości dodatnie i ujemne 6)wartość mniejsza lub większa
jeszcze to bym prosił trochę tego nie kumam
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
1)Dane są wielomiany Oblicz W(x)=x³-2x+1 W(x)+Q(x) Q(x)=-x³+3x Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: angelika1990 8.4.2010 (18:05) |
dane są wierzchołki trójkąta A=(6,-1), B=(10,1), C=(2,7) wykaż że Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: aluszacedro 12.4.2010 (15:22) |
Funkcje zadanie Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: pepik535 15.4.2010 (18:41) |
funkcje kwadratowe Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: asiula911 16.4.2010 (17:03) |
pole kwadratu wpisanego w okrąg o promieniu 4 cm jest równe? Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: iwona5000 16.4.2010 (19:55) |
Podobne materiały
Przydatność 75% Bóg jest, chcę w Niego wierzyć, ale czy wiem co to znaczy wierzyć Bogu i wierzyć w Niego?
Wiara jest bardzo ważna dla wielu ludzi. Kiedy mówimy o wierze, zawsze musimy pamiętać o tym, że jest ona darem Bożym. Darem za pomocą, którego Bóg wzywa mnie do tego, żebym coraz bardziej się do Niego zbliżała i Go pokochała. Wniosek jest prosty- im więcej będzie mi zależało na tym darze, tym więcej będę go otrzymywała. Wiara jest talentem, który często marnujemy....
Przydatność 100% Kartka z dziennika : "Wracam do róży. Już wiem, na czym polega przyjaźń"
15.06.1940r. Wracam do róży. Już wiem, na czym polega przyjaźń. Tęsknię za nią, pomimo że mnie okłamała i powiedziała, że jest jedyna na świecie. Byłem na nią zły i wyruszyłem szukać przyjaciela, a teraz, kiedy go...
Przydatność 75% Podnoszenie do kwadratu liczb z końcówką "5"
Aby podnieść (w pamięci) do kwadratu liczby zakończone cyfrą "5", należy wykonać następujące operacje:
1. Końcowe cyfry wyniku, to będzie "25";
2. Początkowe cyfry otrzymujemy mnożąc liczbę utworzoną z początkowych cyfr (bez końcowej piątki) podnoszonej do kwadratu liczby przez liczbę o jeden większą.
Dokładniej wyjaśnią to przykłady:
35^2 =...
Przydatność 65% Oswoić znaczy stworzyć więzy "Mały Książę".
Oswoić znaczy stworzyć więzy?. Czy to nie jest receptura na przyjaźń? Czy te dwa słowa to nie to samo? Ile one znaczą dla nas i czym jest przyjaźń? To trudne pytania. Jednak książka „Mały Książe” w sposób idealny oddaje te uczucia. Przyjaźń dla człowieka jest nieodmienną częścią życia. Cały czas nam towarzyszy. A co do przyjaźni ma lis. Właśnie to zwierze w...
Przydatność 80% "Co to znaczy być sobą?"
Być sobą to znaczy być wolnym, całe życie starać się decydować o sobie i ponosić wszelkie tego konsekwencje. Nie da się ukryć, że najbardziej 'sobą' jesteśmy w domu, ponieważ żyjemy tam z rodziną pod jednym dachem dzień w dzień., więc można się zachowywać jak się chce. można pokazać swoje złe i dobre strony lecz czasem trzeba uważać na to co się mówi bo można...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
antekL1 24.3.2011 (19:24)
"Do kwadratu" często się pisze tak: x^2 znaczy x do kwadratu. Znaczek ^ to SHIFT-6.\
Wszystkie przykłady robi się tak samo.
Ogólnie jeżeli y = ax^2 + bx + c to:
a) Miejsca zerowe: Wyznacza się tzw. "deltę" (inne słowo: wyróżnik).
Wzór, uwzględniając przykład jak wyżej, ten z ax^ + bx +c:
delta = b^2 - 4ac.
Miejsca zerowe istnieją, jeżeli delta jest dodatnia lub zero. Na Twoim pierwszym przykładzie:
y = -x^2 + 6x - 9. Mamy a= -1, b = 6, c = -9, więc (znaczek * to mnożenie)
delta = 6^2 - 4 * (-1) * (-9) = 36 - 36 = 0.
Akurat mamy szcxególny przypadek, gdy delta = 0 to jest tylko jedno miejsce zerowe.
Z podręcznika można wyczytać, że jest ono równe -b/(2a), w naszym wypadku (-6) / (2 * (-1)) = 3.
b)
W tym przykladzie dokładnie w x = 3 leży mierzchołek wykresu, gdyż określa się go
z tego samego wzoru: x_wierzcholka = -b/(2a).
c) nie rozumiem, o co chodzi.
d) Postać "kanoniczna" to taka: y = a* (x - A)^2 + B, natomiast "iloczynowa" to y = a * (x - x1) * (x - x2),
gdzie a to współczynnik przy x^2, A, B wyznaczamy, x1, x2 to miejsca zerowe.
W tym przykładzie oba miejsca zerowe są takie same, x1 = x2 = 3, natomiast a = -1,
więc postać iloczynowa to: y = (-1) * (x-3) * (x-3) = -(x-3)^2
Akurat w tym szczególnym wypadku postać kanoniczna jest taka sama.
Weźmy przykład y = x^2 - 8x + 15. Mamy a = 1, b = -8, c = 15.
delta = 8^2 - 4 * 1 * 15 = 64 - 60 = 4.
Delta jest dodatnia, istnieją więc 2 miejsca zerowe, x1, x2. Oblicza się je tak:
x1 = (-b - pierwiastek(delta)) / (2a), x2 = (-b + pierwiastek(delta)) / (2a)
(jak widzisz, zmienia się tylko znak przy pierwiastek(delta), dlatego w poprzednim przykładzie,
gdzie delta była zerem, mieliśmy 2 takie same miejsca zerowe. Teraz nie.
Pierwiastek(delta) = pierwiastek(4) = 2.
Wobec tego x1= (-(-8) - 2) / (2 * 1) = (8 - 2) / 2 = 3, oraz x2 = (8 + 2) / 2 = 5.
Współrzędna x wierzchołka x = -b/(2a) = -(-8) / (2 * 1) = 8 / 2 = 4.
Ta współrzędna to także średnia arytmetyczna x1 i x2, można ją w ten sposób liczyć.
Postać iloczynowa: y = (x - 3) * (x - 5).
Postać kanoniczna: Są gotowe wzory w podręczniku, ale pokażę, jak to się robi.
Mamy mieć y = (x - A)^2 + B (brak "a" przed nawiasem, bo a = 1).
Wymnażamy kwadrat: y = x^2 - 2Ax + A^2 + B.
Porównujemy z oryginałem: y = x^2 - 8x + 15. Współczynniki przy jednakowych potęgach "x"
mają być takie same, czyli:
przy x^2 mamy jedynki
przy x mamy -2A oraz -8, stąd A = 4. Nieprzypadkowo A jest równe x wierzchołka. Ma tak być!
Potem mamy A^2 + B, z drugiej strony 15, czyli 4^2 + B = 14 stąd B = -1.
y = (x-4)^2 - 1 to postać kanoniczna.
W trzecim przykładzie y = 3x^2 -8x. Akurat tutaj możemy sobie ułatwić życie: Zauważ, że:
y = x * (3x - 8)
Miejsca zerowe wobec tego to albo x1 = 0, albo 3x - 8 = 0, czyli x2 = 8/3.
Delty nie trzeba w takim wypadku liczyć. Wierzchołek to średnia x1, x2, czyli 4/3.
Postać iloczynową napisaliśmy powyżej, a postać kanoniczna: Pamiętamy, że A to wsp. wierzchołka.
Współrzędna przy x^2 (czyli a) jest równa 3. Mamy:
y = 3 * (x - 4/3)^2 + B. Wymnażamy kwadrat:
y = 3 * (x^2 - 8/3 x + 16/9) + B = 3x^2 - 8x + 16/3 + B. Aby to było równe 3x^2 -8x musi zachodzić
B = -16/3. Zatem postać kanoniczna to: y = 3 (x - 4/3)^2 - 16/3.
Wreszcie w ostatnim przykładzie a = -1, b = -7, c = -15.
Delta = (-7)^2 - 4 * (-1) * (-15) = 49 - 60 = -11 Delta jest ujemna, miejsc zerowych brak.
Wierzchołek to -(-7) / (2 * (-1)) = -7/2.
Nie ma miejsc zerowych, to nie ma postaci iloczynowej.
Postać kanoniczna: A = 7/2 (wierzchołek z minusem). y = -(x+7/2)^2 + B.
Mnożymy kwadrat: y = -(x^2 + 2 * (7/2) x + 49/4) + B = -x^2 -7x - 49/4 + B.
Stąd -49/4 + B = -15 czyli B = (-60 + 49)/4 = -11/4.
Postać kanoniczna: y = -(x+7/2)^2 - 11/4. Nic dziwnego, że nie ma miejsc zerowych,
bo -(x+7/2)^2 jest ujemne lub zero (kwadrat jest dotatni lub zero, a mamy minus przed nawiasem),
poza tym -11/4 jest ujemne, czyli y zawsze jest ujemne.
W podręczniku znajdziesz DOKŁADNE wzory na wielkości w zadaniu, a poza tym może wyjaśni się
punkt c.
Pozdro - Antek
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie