Treść zadania

Dariusz29

Dane są funkcje :
" to znaczy do kwadratu nie wiem jak to napisać
y=-x"+6x-9
y=x"-8x+15
y=3x"-8x
y=-x"-7x-15
oblicz:
a)miejsca zerowe b)współrzędne wierzchołka c)podaj właściwości,odczyt d)zapisz funkcje w postaci kanonicznej i iloczynowej Autor edytował treść zadania 24.3.2011 (20:32), dodano własności funkcji :1)dziedzina X 2)zbiór wartości Y 3)miejsca zerowe 4)monotoniczność 5)wartości dodatnie i ujemne 6)wartość mniejsza lub większa jeszcze to bym prosił trochę tego nie kumam

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    "Do kwadratu" często się pisze tak: x^2 znaczy x do kwadratu. Znaczek ^ to SHIFT-6.\

    Wszystkie przykłady robi się tak samo.
    Ogólnie jeżeli y = ax^2 + bx + c to:
    a) Miejsca zerowe: Wyznacza się tzw. "deltę" (inne słowo: wyróżnik).
    Wzór, uwzględniając przykład jak wyżej, ten z ax^ + bx +c:
    delta = b^2 - 4ac.
    Miejsca zerowe istnieją, jeżeli delta jest dodatnia lub zero. Na Twoim pierwszym przykładzie:
    y = -x^2 + 6x - 9. Mamy a= -1, b = 6, c = -9, więc (znaczek * to mnożenie)
    delta = 6^2 - 4 * (-1) * (-9) = 36 - 36 = 0.
    Akurat mamy szcxególny przypadek, gdy delta = 0 to jest tylko jedno miejsce zerowe.
    Z podręcznika można wyczytać, że jest ono równe -b/(2a), w naszym wypadku (-6) / (2 * (-1)) = 3.

    b)
    W tym przykladzie dokładnie w x = 3 leży mierzchołek wykresu, gdyż określa się go
    z tego samego wzoru: x_wierzcholka = -b/(2a).

    c) nie rozumiem, o co chodzi.

    d) Postać "kanoniczna" to taka: y = a* (x - A)^2 + B, natomiast "iloczynowa" to y = a * (x - x1) * (x - x2),
    gdzie a to współczynnik przy x^2, A, B wyznaczamy, x1, x2 to miejsca zerowe.
    W tym przykładzie oba miejsca zerowe są takie same, x1 = x2 = 3, natomiast a = -1,
    więc postać iloczynowa to: y = (-1) * (x-3) * (x-3) = -(x-3)^2
    Akurat w tym szczególnym wypadku postać kanoniczna jest taka sama.

    Weźmy przykład y = x^2 - 8x + 15. Mamy a = 1, b = -8, c = 15.
    delta = 8^2 - 4 * 1 * 15 = 64 - 60 = 4.
    Delta jest dodatnia, istnieją więc 2 miejsca zerowe, x1, x2. Oblicza się je tak:
    x1 = (-b - pierwiastek(delta)) / (2a), x2 = (-b + pierwiastek(delta)) / (2a)
    (jak widzisz, zmienia się tylko znak przy pierwiastek(delta), dlatego w poprzednim przykładzie,
    gdzie delta była zerem, mieliśmy 2 takie same miejsca zerowe. Teraz nie.
    Pierwiastek(delta) = pierwiastek(4) = 2.
    Wobec tego x1= (-(-8) - 2) / (2 * 1) = (8 - 2) / 2 = 3, oraz x2 = (8 + 2) / 2 = 5.

    Współrzędna x wierzchołka x = -b/(2a) = -(-8) / (2 * 1) = 8 / 2 = 4.
    Ta współrzędna to także średnia arytmetyczna x1 i x2, można ją w ten sposób liczyć.

    Postać iloczynowa: y = (x - 3) * (x - 5).
    Postać kanoniczna: Są gotowe wzory w podręczniku, ale pokażę, jak to się robi.
    Mamy mieć y = (x - A)^2 + B (brak "a" przed nawiasem, bo a = 1).
    Wymnażamy kwadrat: y = x^2 - 2Ax + A^2 + B.
    Porównujemy z oryginałem: y = x^2 - 8x + 15. Współczynniki przy jednakowych potęgach "x"
    mają być takie same, czyli:
    przy x^2 mamy jedynki
    przy x mamy -2A oraz -8, stąd A = 4. Nieprzypadkowo A jest równe x wierzchołka. Ma tak być!
    Potem mamy A^2 + B, z drugiej strony 15, czyli 4^2 + B = 14 stąd B = -1.
    y = (x-4)^2 - 1 to postać kanoniczna.

    W trzecim przykładzie y = 3x^2 -8x. Akurat tutaj możemy sobie ułatwić życie: Zauważ, że:
    y = x * (3x - 8)
    Miejsca zerowe wobec tego to albo x1 = 0, albo 3x - 8 = 0, czyli x2 = 8/3.
    Delty nie trzeba w takim wypadku liczyć. Wierzchołek to średnia x1, x2, czyli 4/3.
    Postać iloczynową napisaliśmy powyżej, a postać kanoniczna: Pamiętamy, że A to wsp. wierzchołka.
    Współrzędna przy x^2 (czyli a) jest równa 3. Mamy:
    y = 3 * (x - 4/3)^2 + B. Wymnażamy kwadrat:
    y = 3 * (x^2 - 8/3 x + 16/9) + B = 3x^2 - 8x + 16/3 + B. Aby to było równe 3x^2 -8x musi zachodzić
    B = -16/3. Zatem postać kanoniczna to: y = 3 (x - 4/3)^2 - 16/3.

    Wreszcie w ostatnim przykładzie a = -1, b = -7, c = -15.
    Delta = (-7)^2 - 4 * (-1) * (-15) = 49 - 60 = -11 Delta jest ujemna, miejsc zerowych brak.
    Wierzchołek to -(-7) / (2 * (-1)) = -7/2.
    Nie ma miejsc zerowych, to nie ma postaci iloczynowej.
    Postać kanoniczna: A = 7/2 (wierzchołek z minusem). y = -(x+7/2)^2 + B.
    Mnożymy kwadrat: y = -(x^2 + 2 * (7/2) x + 49/4) + B = -x^2 -7x - 49/4 + B.
    Stąd -49/4 + B = -15 czyli B = (-60 + 49)/4 = -11/4.
    Postać kanoniczna: y = -(x+7/2)^2 - 11/4. Nic dziwnego, że nie ma miejsc zerowych,
    bo -(x+7/2)^2 jest ujemne lub zero (kwadrat jest dotatni lub zero, a mamy minus przed nawiasem),
    poza tym -11/4 jest ujemne, czyli y zawsze jest ujemne.

    W podręczniku znajdziesz DOKŁADNE wzory na wielkości w zadaniu, a poza tym może wyjaśni się
    punkt c.

    Pozdro - Antek

Rozwiązania

Podobne zadania

angelika1990 1)Dane są wielomiany Oblicz W(x)=x³-2x+1 W(x)+Q(x) Q(x)=-x³+3x Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: angelika1990 8.4.2010 (18:05)
aluszacedro dane są wierzchołki trójkąta A=(6,-1), B=(10,1), C=(2,7) wykaż że Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: aluszacedro 12.4.2010 (15:22)
pepik535 Funkcje zadanie Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: pepik535 15.4.2010 (18:41)
asiula911 funkcje kwadratowe Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: asiula911 16.4.2010 (17:03)
iwona5000 pole kwadratu wpisanego w okrąg o promieniu 4 cm jest równe? Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: iwona5000 16.4.2010 (19:55)

Podobne materiały

Przydatność 75% Bóg jest, chcę w Niego wierzyć, ale czy wiem co to znaczy wierzyć Bogu i wierzyć w Niego?

Wiara jest bardzo ważna dla wielu ludzi. Kiedy mówimy o wierze, zawsze musimy pamiętać o tym, że jest ona darem Bożym. Darem za pomocą, którego Bóg wzywa mnie do tego, żebym coraz bardziej się do Niego zbliżała i Go pokochała. Wniosek jest prosty- im więcej będzie mi zależało na tym darze, tym więcej będę go otrzymywała. Wiara jest talentem, który często marnujemy....

Przydatność 100% Kartka z dziennika : "Wracam do róży. Już wiem, na czym polega przyjaźń"

15.06.1940r. Wracam do róży. Już wiem, na czym polega przyjaźń. Tęsknię za nią, pomimo że mnie okłamała i powiedziała, że jest jedyna na świecie. Byłem na nią zły i wyruszyłem szukać przyjaciela, a teraz, kiedy go...

Przydatność 75% Podnoszenie do kwadratu liczb z końcówką "5"

Aby podnieść (w pamięci) do kwadratu liczby zakończone cyfrą "5", należy wykonać następujące operacje:
1. Końcowe cyfry wyniku, to będzie "25";
2. Początkowe cyfry otrzymujemy mnożąc liczbę utworzoną z początkowych cyfr (bez końcowej piątki) podnoszonej do kwadratu liczby przez liczbę o jeden większą.

Dokładniej wyjaśnią to przykłady:

35^2 =...

Przydatność 65% Oswoić znaczy stworzyć więzy "Mały Książę".

Oswoić znaczy stworzyć więzy?. Czy to nie jest receptura na przyjaźń? Czy te dwa słowa to nie to samo? Ile one znaczą dla nas i czym jest przyjaźń? To trudne pytania. Jednak książka „Mały Książe” w sposób idealny oddaje te uczucia. Przyjaźń dla człowieka jest nieodmienną częścią życia. Cały czas nam towarzyszy. A co do przyjaźni ma lis. Właśnie to zwierze w...

Przydatność 80% "Co to znaczy być sobą?"

Być sobą to znaczy być wolnym, całe życie starać się decydować o sobie i ponosić wszelkie tego konsekwencje. Nie da się ukryć, że najbardziej 'sobą' jesteśmy w domu, ponieważ żyjemy tam z rodziną pod jednym dachem dzień w dzień., więc można się zachowywać jak się chce. można pokazać swoje złe i dobre strony lecz czasem trzeba uważać na to co się mówi bo można...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji