Treść zadania

Justysia01210

Mark Twain
ZNAKOMITY PACYKARZ

Tomek zjawił się na ścieżce z wiadrem rozrobionego wapna i pędzlem na długim trzonku. Ledwie spojrzał na parkan, porzucił wszelką nadzieję, a jego dusza pogrążyła się w głębokim smutku. Parkan miał trzydzieści jardów długości i dziewięć stóp wysokości! Świat wydał się Tomkowi pusty, a życie stało mu się nieznośnym jarzmem. Z westchnieniem zanurzył pędzel i przejechał nim po górnej desce. Machnął pędzlem jeszcze dwa razy, porównał niepozorną białą smugę z ogromem nie pomalowanego jeszcze parkanu i zrozpaczony usiadł na ogrodzeniu z drzewa.(...)
Za chwilę chłopcy na wolnej stopie będą tędy biegli na różne wspaniałe wyprawy i posypią się żarty z Tomka, że musi pracować - sama myśl o tym paliła jak ogień! Wydobył wszystkie swe skarby i poddał je oględzinom: szczątki zabawek, kule do gry i różne rupiecie. W sam raz tyle, ile trzeba, by zapłacić za krótkie zastępstwo w robocie, ale na pewno za mało, aby kupić choć pół godziny prawdziwej wolność. Włożył więc z powrotem do kieszeni swoje ubogie skarby i pożegnał się z myślą o przekupieniu chłopców. W tej chwili czarnej, rozpaczy nagle olśniło go natchnienie. Nie mniej i nie więcej, tylko wspaniała, genialna myśl!
Wziął pędzel do ręki i z całym spokojem zabrał się do roboty. Niebawem pojawił się na widowni Ben Rogers, ten sam, którego docinków najbardziej się obawiał. Ben nadchodził w podskokach, co dowodziło, że lekko mu było na sercu i że wysoko szelma celował. Zajadał jabłko, a w wolnych chwilach gwizdał przeciągle i melodyjnie, po czym następowały głębokie tony: bim-bom-bom, bim-bom-bom - gdyż był właśnie parowcem. Kiedy znalazł się blisko Tomka, zwolnił biegu, zajął środek ulicy, przechylił się głęboko na prawą burtę i począł majestatycznie przybijać do brzegu, gdyż wyobrażał w tej chwili okręt „Wielka Missouri" i miał dziewięć stóp zanurzenia. Był równocześnie statkiem, kapitanem i dzwonem okrętowym.
Tomek malował zupełnie nie zwracając uwagi na parowiec.
Ben otworzył szeroko oczy i powiedział:
- Aha, wrobili cię, co?
Odpowiedzi nie było. Tomek okiem artysty ocenił ostatni ślad pędzla na parkanie, potem miękkim pociągnięciem poprawił, odstąpił i znów bystro przyglądał się wynikowi.
Ben zapytał:
- Cóż to, stary, pracuje się, co?
Tomek odwrócił się na pięcie i zawołał:
- Ach to ty, Ben! Wcale cię nie zauważyłem!
- Słuchaj, idę się kąpać, wiesz? Może byś poszedł ze mną? Ale prawda, ty wolisz pracować, no nie?
Tomek obejrzał kolegę od stóp do głowy i zapytał:
- Co nazywasz pracą?
- Jak to, czyż to nie jest praca?
Tomek znów zabrał się do malowania i powiedział z niedbałą miną:
- Może to jest praca, a może nie. Wiem tylko, że tak się podoba Tomkowi Sawyerowi.
- Nie bujaj, że lubisz malować parkany. Pędzel nie ustawał w pracy.
- Że lubię? Dobryś sobie. Czemu miałbym nie lubić? Nie co dzień zdarza się człowiekowi sposobność malowania parkanu.
To zupełnie zmieniało postać rzeczy. Ben przestał jeść jabłko. Tomek delikatnie głaskał parkan pędzlem, raz po raz cofał się, by zobaczyć, jak to wypadło, tu lub ówdzie poprawił znów i sprawdzał, czy wynik go zadowoli. Ben śledził każdy jego ruch. Coraz bardziej go to interesowało. Nagle powiedział:
- Słuchaj, Tomek, daj mi trochę pomalować!

A)Na podstawie przeczytanego fragmentu napisz krótkie opowiadanie odtwórcze. Nie przepisuj sformułowań z oryginalnego tekstu.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Tomek Sawyer.
    Jest sierotą, wychowuje go ciotka Polly, ma przyrodniego brata Sida.
    Charakterystyka zewnętrzna.
    Niedzielny, elegancki wygląd – bluza z marynarskim kołnierzem, słomkowy kapelusz (s.28). Niedzielny strój (s.28).
    Charakterystyka wewnętrzna.
    „Tomek nie był wzorem grzecznego chłopca” (s.8). Nie jest wzorem grzecznego chłopca (s.8).
    Sprytny, inteligentny – wie, jak oszukać ciocię (s.6), kupuje od kolegów kolorowe kartki, by zostać wyróżnionym, a dzięki temu dostrzeżonym przez Becky (s.30); wie, jak się wyłgać od malowania płotu (s.7). Potrafi przekonać Hucka, żeby wrócił pod opiekę wdowy Douglas (s.227-228). Sprytny, inteligentny (s.6,7,30,227-228).
    Skłonny do awantur, szuka zaczepki – bójka bez powodu z nowym chłopcem w miasteczku (s.9). Skłonny do awantur, bójek (s.9).
    Zawsze działa pod wpływem emocji (s.136). Działa pod wpływem emocji (s.136).
    Niedojrzały – lubi zwracać na siebie uwagę, wygłupiając się (s.32, 90); cieszy się, że ludzie z miasta szukają jego zwłok w rzece (s.104). Niedojrzały – lubi być za wszelką cenę w centrum zainteresowania (s.32,90,104).
    W głębi duszy dobry- kocha ciotkę (s.79, 108-109). W głębi duszy dobry- kocha ciotkę (s. 79,108-109).
    Naiwny – wierzy w rozmaite zaklęcia, zabobony (s.63-64,67,83,112). Naiwny – wierzy w zaklęcia, zabobony (s.63-64,67,83,112).
    Chociaż często kłamie, oszukuje ciotkę, wewnętrznie uczciwy – broni przed szubienicą Pottera (s.156-157). Mimo skłonności do drobnych kłamstw wewnętrznie uczciwy (s.156-157).
    Odważny i szlachetny – bierze na siebie winę Becky i ratuje ją tym samym przed biciem w szkole (s.140). Odważny i szlachetny – bierze na siebie winę Becky (s.140).
    Zaradny – uratował siebie i Becky, wyszedł z pieczar (s. 208). Zaradny – znalazł wyjście z pieczar (s.208).
    Lubi czytać – zna na pamięć całe fragmenty „Robin Hooda”(s.64-65), wiele książek o piratach i zbójnikach (s.94). Lubi czytać, zna książki o piratach, zbójnikach, przygodach Robin Hooda (s.64-65, 94).
    Ma bujną wyobraźnię – wyobraża sobie przygody oraz wygląd piratów, zbójców, zaczyna szybko wierzyć we własne zmyślone historie (s.45). Marzy o odnalezieniu skarbu (s.162). Ma bujną wyobraźnię (s.45, 162).
    W sytuacjach zagrożenia odczuwa naturalny strach (s.77, 158-159). Normalnie reaguje strachem w sytuacjach zagrożenia (s.77, 158-159).
    Wrażliwy – popada w nastrój smutku, zadumy, czasem czuje się odtrącony, niepotrzebny nikomu (s.23,61,81,92). Rozumie smutek Hucka, którego cudownym ocaleniem nikt się nie cieszy (s.122). Wrażliwy (s.23, 61,81,92, 122).
    Egocentryczny – zawsze lubi myśleć o własnych przyjemnościach (s.183). Egocentryczny – lubi myśleć o własnych przyjemnościach (s.183).
    Pazerny – chce zdobyć skarb, wraca po niego do pieczar, z których ledwo się uratował (s.213). Zależy mu na majątku (s.213).
    Nie lubi konwenansów, mycia, niedzielnego ubrania, nie zwykł używać chusteczki do nosa (s.28,38). Nie lubi konwenansów (s.28,38).
    Huckleberry Finn.
    Syn pijaka. Urwis, ulicznik, postrach matek grzecznych dzieci (s.46).
    Charakterystyka zewnętrzna.
    Zawsze donaszał zniszczone ubrania dorosłych. Obdarty (s.46). Obdarty, donasza ubrania dorosłych (s.46).
    Charakterystyka wewnętrzna.
    Chłopiec samodzielny, przyzwyczajony do tego, że musi sobie dawać radę sam. Samodzielny.
    Zabobonny – tak jak Tomek wierzy we wszelkie zaklęcia, złe znaki (s.47-50, 76-77). Zabobonny (s.47-50,76-77).
    Lojalny wobec Tomka. Sprawiedliwy i wrażliwy – żałuje Pottera, ratuje wdowę Douglas, która zawsze była dla niego dobra (s.188). Sprawiedliwy i wrażliwy (s.188).
    Przesiąknięty stereotypami – Murzyna uważa za kogoś gorszego od siebie (s.181). Wierny stereotypom – Murzyna ma za kogoś gorszego (s.181).
    Nie potrafi znieść ograniczeń, jakie nakłada kultura, przyzwyczajony do swobody (s.225,226,227). Przyzwyczajony do swobody, nie potrafi znieść ograniczeń, jakie nakłada kultura (s.225,226,227).
    Ciotka Polly.
    Charakterystyka zewnętrzna.
    Starsza pani o siwych włosach. Nosiła okulary – bardziej dla fasonu niż z potrzeby (s.5).
    Charakterystyka wewnętrzna.
    Dobra, kocha Tomka, czuje się bezradna wobec jego oszustw i psot (s.6). Ma do siebie pretensje, że nie jest dość surowa i nie potrafi dobrze wychować chłopca (s.6). Dobra, kocha Tomka, martwi się, że nie potrafi go wychować (s.6).
    Troszczy się o zdrowie Tomka (s.86-87). Troszczy się o zdrowie Tomka (s.86-87).
    Łatwowierna – ufa wszystkim reklamom leków (s.86-87). Łatwowierna – ufa wszystkim reklamom leków (s.86-87).
    Wzrusza się, gdy się przekonuje o uczuciowości Tomka (s.135). Wzrusza ją uczuciowość Tomka (s.135).

    Problematyka utworu.
    Głównym celem książki jest dostarczenie przyjemności czytelnikom – uwagę przyciąga wartka, pełna napięć akcja. Mark Twain tworzy też jednak wzór osobowy – amerykańskiego chłopca, który jest zaradny, sprytny, dla osiągnięcia przyjemności czy zrealizowania celu nie cofa się nawet przed kłamstwem. Cechuje go odwaga i wewnętrzna uczciwość (w zaskakujący sposób łączy się ona z jego skłonnością do oszukiwania). Chłopiec zna też wartość pieniędzy – skarb, dobrze ulokowana sumka nie są do pogardzenia. Jest to człowiek lojalny wobec przyjaciół, nie pozbawiony wrażliwości. Nie przejmuje się zbytnio wiedzą, ani osiągnięciami kultury. Jemu podobni zadbają o własne życie i zbudują potęgę Ameryki. Taki wzór osobowy rzadziej występuje w literaturze europejskiej.
    Interesującą postacią jest narrator. Od czasu do czasu formułuje ironiczne uwagi na temat otaczającego świata. Znamionują one człowieka doświadczonego życiowo, który bystro analizuje rzeczywistość, ma własne poglądy i nie ulega poglądom narzuconym, zwyczajom, stereotypom (na przykład s.18, 143-144).
    Problematyka teoretycznoliteracka.
    „Przygody Tomka Sawyera” są powieścią. Powieść to gatunek epicki, wielowątkowy, fabularny. Utwór Twaina zaliczamy do powieści przygodowych – najważniejszą rolę odgrywa w nich pełna napięć akcja (wykopywanie trupa, zamordowanie doktora Robinsona, strach przed Joem, zeznawanie Tomka w obronie Pottera, nieoczekiwane spotkanie Joego w tajemniczym domu, ratowanie wdowy Douglas przez Hucka, zabłądzenie Tomka i Becky w pieczarach). Napięcie często dodatkowo wzmaga nadmiernie rozwinięta wyobraźnia chłopców (zwłaszcza Tomka), na przykład na cmentarzu, podczas kradzieży tratwy flisakom, przy wejściu do nawiedzanego przez duchy domu.
    Utwór ma otwarte zakończenie, to znaczy opowieść o losach Tomka i Hucka nagle się urywa. Rozdział 36 jest komentarzem narratora – wielu bohaterów jeszcze żyje, ale po co teraz opowiadać o ich szczęśliwych losach... (fragment ten ma cechy epilogu, z którym spotkaliśmy się podczas lektury powieści Henryka Sienkiewicza pod tytułem „W pu

Rozwiązania

Podobne zadania

lallala Pliss podajcie mi numer strony z lektóry Król Maciuś Pierwszy, w których Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: lallala 22.4.2010 (20:38)
niunia9 Wskaż negatywne strony wynalazków współczesnych . Potrzebuje na jutro to Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: niunia9 25.4.2010 (17:09)
malupka Smok z mojej wyobraźni. Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: malupka 25.4.2010 (22:20)
kaamolo HELP MEE (może byc zkopiowane z innej strony) Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 3 rozwiązania autor: kaamolo 5.5.2010 (16:28)
kamil123 OPIS MOJEJ MAMY Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 4 rozwiązania autor: kamil123 19.5.2010 (20:14)

Podobne materiały

Przydatność 100% Co myślisz o mojej stronie internetowej - formularz w WORD

Wszystko macie zawarte w załączniku

Przydatność 50% Po stronie reformy

Luter (1483-1546) Reforma także chciała być odnową inspirowaną przez Ducha Świętego, w Kościele, w którym wszystko wołało o reformę, jak wyznawali niektórzy papieże w tym stuleciu, w którym szerzyło się rozluźnienie obyczajów i przesądy. Luter chciał dokonać powrotu do Boga samego, do Chrystusa samego, do Pisma samego i samej łaski: do tego co istotne, przeciw...

Przydatność 55% Opis mojej przyjaciółki.

Jest wokół mnie wiele ciekawych osób godnych naśladowania. Szczerze je podziwiam i chwalę. Są też takie, o których mówię mniej chętnie. Tacy ludzie są złymi, nieuprzejmymi osobami, których sposób bycia mi się nie podoba. Martyna z pewnością należy do tej pierwszej grupy. Kim jest Martyna? Zaraz o niej opowiem. Martyna Natalia Gazicka, bo tak brzmi jej pełne imię, jest...

Przydatność 65% Ulubiona nauczycielka mojej mamy

Ulubioną nauczycielką mojej mamy była pani Maria Kwiatkowska. Polonistka, ucząca w morąskim liceum. Pani Profesor to mężatka, mająca własną rodzinę, jednak wydawało się jakby całym jej życiem była szkoła i nauczanie. Miała rubinowe, krótkie włosy i niebieskie oczy. Doskonale znała się na modzie. Czytała pisma i przywoziła ubrania z dalekich podróży. Wybierała...

Przydatność 80% Charakterystyka mojej mamy.

Moja mama ma na imię Ania. Ma 41 lat i od urodzenia mieszka w Warszawie. Mama ukończyła studia o kierunku pedagogicznym i pracuje w szkole podstawowej, w charakterze pedagoga szkolnego. Mama ma szczupłą sylwetkę i jest średniego wzrostu. Ma drobną twarz, ciemną oprawę oczu i ciemne włosy, które zawsze upina w charakterystyczny kok. Choć jest bardzo wesoła...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji